Sitat fra: Laban på fredag 13. november 2009, klokken 00:13
Men det jeg lurer på, hvis NiMh er så bra, hvorfor brukes det ikke mere til elbiler? Er det ladestyringen som er så vanskelig at det blir for kostbart?
Spurte omtrent samme spørsmål på Ning-forumet, under er noen av svarere.
Sitat fra: Kenneth Webster NiMH er bare litt bedre enn Nicd. Panasonic sluttet å lage store moduler tror jeg og andre har ikke lykket i automotiv sammenheng etter at litium i større format har blitt tilgjengelig. De Panasonic moduler er robuste men kan ta færre ladesyklusser en NiCd. 800 mot 1000. De er egentlig litt utsatt for minne effekt og bør utlades noen ganger i blant.
Sitat fra: Arne Magnus BergeDet er minst to gode grunner til at NiMh batterier ikke er mer utbredt.
1. De inneholder for for mye edle metaller == høy pris.
2. Ovionics/Cobays, som var eid av oljeselskapet Chevron, har hatt patentrettigheter i USA som stoppet andre leverandørers mulighet til å levere batterier i stort format. Prius batterier i 6,5 Ah er for små til at patentet kunne stoppe dem.
Når det gjelder Panasonic sine som sitter i Toyota Rav4 EV, så er det nå noen biler som sliter etter å ha passert 100-150.000 miles. Men det er vel greit nok etter slike distanser.