Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond Arve

#31
Elbiler i media / Sv: Føler seg lurt etter elbil-kjøp
torsdag 09. juli 2015, klokken 00:10
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 03. juli 2015, klokken 12:01
Etter å ha sett på reiseruten Rønvika-Misvær i Google Maps og GreenRace (http://www.jurassictest.ch/GR/) er jeg imponert over at han ikke rekker frem om vinteren.
Jeg tror derimot det ikke er så usannsynlig. Ifølge Google Maps tar turen 1t 10min. I kaldt vær eller sludd kan det gå med 4-5 kWh i varme. Antar også dette er nordnorsk landevei med snø/is, vesentlig høyere rullemotstand enn asfalt. Topografien er ifølge GR veldig mye opp og ned, noe jeg tror GR-estimatet modellerer for optimistisk.
#32
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
tirsdag 07. juli 2015, klokken 22:13
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 06. juli 2015, klokken 22:42
Fra intervju i Adressa 22juni2015 om den nye strategien for hurtigladenettverksstøtte hvor bl.a.  Arctic roads og Enova intervjuvet
Her er artikkelen i google cache.
#33
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
onsdag 24. juni 2015, klokken 21:49
Sitat fra: Arctic Roads på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:06
Jeg har jo tidligere i tråden kommentert at det blir bindingstid på denne tjenesten, men vi ønsker nå å teste ut markedet for tjenesten levert uten bindingstid.
Et steg i riktig retning! Om tjenesten tilbys uten bindingstid er dette bedre enn f.eks. EV Power. Passer f.eks. bra om vi skal til Trøndelag med elbil i sommer.
#34
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 11. juni 2015, klokken 21:20
Sitat fra: TorC på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:38
Bollen er spist. Jeg har sett over hva jeg har skrevet, men mener fortsatt at mine argumenter er gyldige.
...
Jeg er enig, Arctic Roads / Ishavsveien har gjort en elendig jobb, blokkert for andre operatører, har skandaløst provoserende priser og dårlige unnskyldninger. Dessverre er det ikke ulovlig å ha dårlige forretningsmodeller eller ikke ta inn signaler fra kundegrunnlaget sitt. Uansett synes jeg det er bra at de er her på forumet, så får vi se om de endrer kurs eller klarer å levere framover (jeg har ikke trua).
#35
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 11. juni 2015, klokken 10:21
Vi hører deg TorC, budskapet er mottatt. Ta deg en bolle nå, så får vi se hva Arctic Roads finner på.
#36
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
tirsdag 09. juni 2015, klokken 15:42
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 09:17
"Hva er konsekvensen for utbygging dersom Enova ikke støtter planen?"
"Hva forventer dere at Enova trår til med, og hva drar dere inn selv?"

Arctic Roads har ingen kommentarer til disse spørsmål på nåværende tidspunkt.
Ok. Som du sikkert skjønner har dere en jobb å gjøre for å bygge tillit i elbilmiljøet. Beste måten å gjøre det på er å levere. Fram til det skjer er det vanskelig å tro på planer og lovnader, og mange vil unngå både abonnement og enkeltlading i det lengste.  Uansett bra at dere er her og svarer på spørsmål.
#37
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
mandag 08. juni 2015, klokken 15:51
Sitat fra: Arctic Roads på mandag 08. juni 2015, klokken 14:46
....
Vi registrerer også at mange er enige i at forretningmodellen er bra så lenge tilbudet er godt nok for brukeren, og det gir oss god motivasjon for å bygge nettopp det, et landsdekkende og robust tilbud.
Med mine briller leser jeg at noen få er enige i at forretningmodellen er bra så lenge tilbudet er godt nok for brukeren. De fleste mener at forretningsmodellen har svært få muligheter for å lykkes.

Derfor, et kontrollspørsmål:
o Hva er konsekvensen for utbygging dersom Enova ikke støtter planen? Vil tro sjansen for å ikke få Enova-støtte er rimelig stor gitt forretningsmodellen og historikken til Arctic Roads/Ishavsveien.
#38
Elbilen i Samfunnet / Sv: Car pooling / Samkjøring
fredag 05. juni 2015, klokken 10:01
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 05. juni 2015, klokken 08:01
Jeg har sett at du har henvist til hendelser og forhandlinger som ikke er kjent for offentligheten, og at Elbilforeningen der har sørget for at kollektivfeltene fortsatte å være åpne. Det er vanskelig å forholde seg til hemmelig informasjon som bevis.
Greit poeng. Lobbyvirksomhet er dessverre sjelden dokumentert. Litt historikk: http://bellona.no/nyheter/samferdsel/elbiler/2003-07-ogsa-el-bil

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 05. juni 2015, klokken 08:01
Det som derimot er offentlig kjent er at SVV ønsket å stenge en mindre del av kollektivfeltet på E18 for elbiler. Etter at Elbilforeningen fikk lov å påvirke, ble denne strekningen betydelig lenger. At det ble et +1 felt i stedet for helt stengt kan ikke kalles en seier. Så resultatet før Elbilforeningen kom på banen, var bedre enn resultatet etterpå.
Mulighet for samkjøring er ikke noe som gjør at folk går man av huse for kjøpe elbiler.
Greit å huske at Svv signaliserte full utestengelse av elbiler på andre strekninger i vestkorridoren fra høsten og senere i anleggsperioden. Uavhengig av rehabiliteringsarbeidet har tilgangen til kollektivfeltet i vestkorridoren vært under press i lengre tid. Elbilforeningen har hele tiden frontet 2+ framfor utestengelse.

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 05. juni 2015, klokken 08:01
For ordens skyld så er jeg ikke personlig berørt av denne +1 ordningen på E18, men jeg ønsker en politikk som gir elbiler i stedet for fossilbiler. Elbilforeningen har enten en annen agenda eller så jobber de for dårlig med den riktige agendaen.
Jeg skjønner at du er misfornøyd med Elbilforeningen, at du ønsker en annen politikk, og det er helt greit. Personlig synes jeg det er drøyt å mistenkeliggjøre Elbilforeningens motiver i denne sammenhengen, men jeg er enig i at åpenhet alltid er best og er stor tilhenger av å diskutere tilnærming. Samtidig greit å huske på at elbilfordelene ikke vil vare evig, og at det er en del andre hensyn som kan være viktigere innimellom.
#39
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
onsdag 03. juni 2015, klokken 10:46
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:58
Vi har derfor landet på en modell som er tuftet på felleskap. En modell hvor alle bidrar likt, og alle får dekt sitt behov. I et slikt perpektiv syns vi prisen for et årlig medlemskap med fri bruk pålydende 3750 er rimelig, samtidig som den sikrer jevne intekter for å holde nettverket tilgjengelig for alle som er medlem, uansett hvor de bor i landet.
Felleskapsmodellen flyr kun dersom Ishavsveien var eneste tilbyder. Eller mener Ishavsveien at alle elbileiere burde gi 3750.- til Fortum, Grønn Kontakt og de andre utbyggerne også?

Min spådom er at denne modellen kjører Ishavsveien rett mot stupet med brorparten av elbileierne som heiagjeng. Jeg liker ambisjonene, og skulle ønske dere lykkes, men tror Ishavsveien burde ta sitt eget omdømme på alvor først.
#40
Kjipt for alle som pendler vestfra. Mosseveien var forøvrig stengt en periode i 2013 i forbindelse med veiarbeid. Burde ikke overraske noen at elbiler mister tilgang til kollektivfeltet. Det har vært under press i lang tid, og jeg innser at denne fordelen vil forsvinne. Men kjipt er det uansett. Tipper Mosseveien blir prøvekandidat for elbil med 2+ i løpet av høsten eller neste år.
#41
Solgt.
#42
Tidlige elbiler: PSA / To brukte batteriblokker til PSA
mandag 20. april 2015, klokken 16:40
...under Kjøp og salg...: To brukte batteriblokker til PSA.
#43
To brukte batteriblokker (D og G) til PSA til salgs. Opprinnelig kjøpt fra Elbilshop, jeg har solgt min P106. Send e-post til trond.arve[snabel-a]wasskog.net.
#44
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Chevrolet Bolt
onsdag 14. januar 2015, klokken 09:29
Bare fire seter?  :(
#45
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Brukte blokker til Saxo?
torsdag 18. desember 2014, klokken 22:19
Har To batteriblokker til PSA (D og G) om du er interessert.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA