Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Matthew

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Lang ladetid på Buddy
søndag 11. januar 2009, klokken 15:06
Har gjort litt sjekking og tror jeg har funnet svar på begge spørsmål. Jeg plugget inn et lite nattlys i bilen slik at jeg kunne se fra i huset om det var noe problem med strømtilførsel. Skjøteledningstrommel jeg brukte har nemlig en type automatsiking i midten som jeg begynte å lure på. Jeg har sett fra lyset nå at denne fusker noe, så strømmen var neppe på i 18 timer.  :-[
Med en times "kontinuerlig"  :) lading (med en ren skjøteledning) så gikk måleren fra ca. 50% opp til ca. 75%. Det høres ut som det er i henhold til hva det bør være.

Jeg sjekket også lufttrykk i dekkene og det var alt for lavt. 20-30 psi. Etter jeg pumpet opp til 40 psi på alle, så var Buddy'en ganske mye raskere, og uten bruk av rødtlys kom jeg greit oppe i 60 på flatmark. Eieren av Buddy'en kjører bare korte turer i byen, så det er sikkert derfor de ikke var blitt oppmerksom på forkortet rekkevidden og lavere toppfart.
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Lang ladetid på Buddy
søndag 11. januar 2009, klokken 12:20
Ok. Det var godt å høre. Jeg får prøve det med å ta ut kontakten etter jeg kjøre litt idag. Er det også vanlig med bare 30 km på en lading ved +5 grader? Syntes det var i underkant av hva det bør være. Når det så ble lang ladetid etterpå så lurte jeg på om det kan være et dårlig batteri i strengen som kunne forårsake noe slikt.
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Lang ladetid på Buddy
søndag 11. januar 2009, klokken 09:42
Har fått låne en Buddy og lurer på om det er vanlig at batteriene kan ta over 18 timer å lade opp. Startet i går med full lading, kjørte en tur som var 30 km tur-retur (ca. +5 ute), bare noen småbakker, stort sett 60 sone, måtte kjøre en del på rødt ettersom det kom nesten ikke over ca. 30 km/h uten. Kapasitetsmåleren begynte å blinke like før jeg kom hjem. Satte den da på lading med en gang og ser at nå, over 18 timer senere, så har kapasiteten kommet opp til ca. 90-95% (blinker ennå). Jeg mener bilen var kjøpt ny for et år siden, så de er vel ikke gamle batteriene. Er dette vanlig?
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Greenpeace: Nei til elbiler !
tirsdag 16. desember 2008, klokken 13:50
I forhold til well to wheel utslipp, så er det nok slik at en el-bil som er ladet ved kullkraft slipper likevel ut mindre enn en liten personbil.
Legger ved artikkel fra Tesla fordi de har tatt den av nettsiden for tiden.
De viser CO2 utslipp av 12.6 g/km for en Tesla ladet fra en moderne gasskraftverk. Siden kullkraft har ca. 2 ganger så høy utslipp som gasskraft, vil det si at en Tesla har ca. 25 g/km i CO2 utslipp, dersom den er ladet fra en kullkraftverk. Dette er fremdeles langt under utslipp til en liten personbil.
#5
Alternativ energi / Sv: Ta tilbake varmen fra gråvannet
mandag 15. desember 2008, klokken 09:27
Oso har en løsning for alt av gråvann som ser bra ut. Siden den har en tank, så løser det problemet med at tapping og tømming ikke foregår samtidig (bortsett fra i dusjen). Dersom noen har sett en pris på dette hadde det vært interessant å vit hva den koster.
http://www.oso.no/default.asp?uid=310
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA