Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TB

#1
Har forstått det slik at det for disse eldre bilene ses mellom fingrene med annonser?
Markedet for fungerende biler starter å bli lite, så antall annonser er svært begrenset.

Å ta vare på noen av bilene for å vise til hvilke modeller som fantes er nyttig.
#2
En pipelyd kan være bremsekraft forsterker? Den lagrer en jevn pipelyd. Usikker om den nekter å starte med defekt vakuum pumpe?

Enig i å sjekke 12V batteri faktisk er ok.

ODB leser, er det en slik blåtann variant som kobles via mobilen? De kan være komplekse å koble til etter min erfaring. Spesielt de rimelige kopiene.
Usikker om blåtann variant klarer å lese ut feilkoder? En tid siden jeg har gjort dette nå, kan være kommet flere apper.

Eller et egen diagnose apparat?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
mandag 24. februar 2025, klokken 11:22
Sitat fra: Greta på mandag 24. februar 2025, klokken 10:28Hei alle sammen, jeg har lest hele tråden fordi jeg vurderer å kjøpe en elbil, men jeg er veldig bekymret for ladeproblemet. Jeg bor i en blokk uten mulighet til å installere egen lader, så jeg må stole helt på offentlige ladestasjoner
Hvor parkerer du bilen?
Om parkering skjer på boligselskapets eiendom er det krav om tilrettelegging av lading.

Parkering langs offentlig vei er ikke omfattet av krav til lading.
#4
Sitat fra: Bolfus på lørdag 22. februar 2025, klokken 17:27Takk for dette. Jeg er i samme båt, og satt og vurderte å designe, samt 3D printe nye holdere til tåkelysene.
Dette er det noen som alt har tenkt på:

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/322189704
Ramme til tåkelys peugeot iOn, citroen c-zero, mitsubishi i-miev 750 kr for eit par
#5
Her jeg bor har vi fakturert selv frem til nå. Vi har til nå benyttet gjennomsnittspris per måned.

Det kan være fordeler og ulemper med faktisk strømpris.

Det kan gi en mer riktig fordeling av kostnad, de som lader på "riktig" tid betaler mindre enn de som lader på "feil" tid. Beboere kan se hva ladingen koster underveis, i stedet for det kommer en regning i etterkant.

En ulempe er om anlegget er høyt belastet, da er det ikke nødvendigvis kapasitet til å bare lade når det er lav pris. Gjennomsnittspris vil da gjøre det mer attraktivt å lade på tider som det mindre belastning.

Innføres Norgespris på 50 øre til husholdninger blir selve strømprisen lik hele tiden. Men, nettleien vil fortsatt variere noe med lavere pris på natt og helg.
#6
Er det planlagt å støtte faktisk strømpris/ spotpris?
#7
Alt det andre / Sv: Oppussing bad og dørkarm
onsdag 12. februar 2025, klokken 23:10
Det er mer vanlig å gjøre terskelen høyere, og sette inn en mindre dør.

Vann på gulvet bør ikke kunne renne ut fra bad før det har blitt en del vann.
#8
Har samme erfaring selv, "falsk" melding om L1 har ofte vært dårlig kontakt. At sikring har løst ut har bare hendt noen få ganger som jeg har sett.

Meldingen er NO_VOLTAGE_L1.

Det kan også være defekt MS35 2R035 – 2 ohm / 35 Amp Inrush Current Limiter internt i selve ladeboksen.
Da blir det stadig oftere feil, før den til slutt helt slutter å fungere. Skal være mulig å bytte motstanden forholdsvis enkelt, men ikke testet å gjøre det. Zaptec ønsket ikke gjøre det, lader mye utenfor garanti tiden.

I de tilfeller det har vært dårlig kontakt mellom bakplate og ladeboks har Zaptec vært liberal med garantien.

Lenken chargerWarnings er nyttig for å se hvor ofte en feilmelding kommer.

Årsaken til at Megane E-TECH ikke kan lade på en bestemt Zaptec ladeboks har jeg ikke. Det var en tilsvarende bil her jeg bor, men den ladet uten problemer. Noen måneder etter eier flyttet ble det oppdaget kontaktfeil mellom bakplate og ladeboks. Feilen oppstod i etterkant i følge loggen, den var der ikke når Megane ladet på plassen.
#9
Sitat fra: haraldk på tirsdag 11. februar 2025, klokken 12:06I går ble også hans ladestasjon byttet pga et kjent problem med varmgang i kontakten mellom bakplate og ladeboksen, men problemet med avbrutt lading dukket opp i første ladeøkt.

Har noen andre erfart problemer som dette, det være seg med Megane eller andre bilmodeller?
Har sett denne feilen med varmgang mellom bakplate og ladeboks flere ganger her jeg bor. Det kan føre til mange tilfeldige feil. Ved at både bakplate og ladeboks er byttet bør det være løst.

Andre ting å sjekke er hva status på laderen faktisk er? Om lader eksempelvis faller av nett og offline strøm er 0A vil lading stoppe. Om lader kobler seg på nett når porten åpnes vil lading starte igjen.

Sjekk status på https://portal.zaptec.com når ladeprosessen pågår.
Se om det er noen feil i loggen: https://portal.zaptec.com/tools/chargerWarnings

Kan også være greit å la to bytte plass en periode. Har gjort det her jeg bor for å avklare hvor feilen er. Opplevd feil på bil noen ganger. Da er det greit for bileier å vite at feilen skjer på flere ladebokser.
#10
Lade hjemme / Sv: Trenger ladeboks i garasjen...
mandag 10. februar 2025, klokken 20:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 10. februar 2025, klokken 14:18Har jeg forstått det rett at dersom jeg hadde kjøpt Zaptec Pro, så kunne jeg bare kjøpt en ekstra lader og puttet på samme kabel/sikring, mens når jeg nå har en Zaptec Go så må den ha sin egen sikring i sikringsskapet, og dermed egen ledning? Har 1-fas 10mm2 kabel installert.
Det er to forhold her. Det første er hva boksene fysisk inneholder.
Innebygget jordfeilvern i de "avanserte" ladeboksene gjør en garasjerekke kan ha et felles vern og kabel igjennom hele rekken. Da kan ekstra ladebokser kobles på samme kurs og anlegget utvides litt etter hvert. Ingen endringer kreves i sikringsskapet.

Det andre forhold er begrensinger som produsenten setter i programvare.
Både Zaptec Go og Easee Charge er begrenset til 3 stk på en kurs, og de støtter ikke lastbalansering mot andre kurser.

Et borettslag eller sameie med parkeringshus, -kjeller eller rekkegarasjer har gjerne 10-12 garasjeplasser pr kurs, og mange kurser.

Her jeg bor er det installert 52 Zaptec Pro laderere, men når anlegget ble satt opp første gang var det bare 12 stk. Selv om Zaptec Pro og Easee Charge Core er dyrere så blir kabling og antall kurser fra sikringsskap enklere og dermed blir det gjerne rimeligere totalt sett.

Til slutt, på større anlegg med felles måler er det behov nødvendig med en løsning for avregning. De enklere ladebokser har noe begrenset mulighet for avregning.
#11
Lade hjemme / Sv: Trenger ladeboks i garasjen...
mandag 10. februar 2025, klokken 13:04
Sitat fra: Gadgetman på mandag 10. februar 2025, klokken 12:19Det kan se ut som om det blir en av de to boksene.   
De kommer såvidt inn under 'rimelig nok' og inn i kategorien 'evt senere kjøper vil se dem som en fordel'   
Husk du kan ha opptil tre Zaptec Go-ladere i en installasjon. Det samme gjelder Easee Charge.

Zaptec Pro og Easee Charge Core støtter flere enn 3 stk.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12 V litium batteri??
lørdag 08. februar 2025, klokken 12:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:21Her tenker jeg madness å drive å teste på dette..gjør det merkeverstedet anbefaler og dersom batteri er dyrt der så kjøp sammen batteri billigere andre steder men å drive å teste på ulike batteri systemer....hmmm tenker jeg da. Nybil garanti og fabrikk gar reklamasjoner er viktigst å opprettholde
Det kan være en risiko å bytte til annen type batteri enn det produsent anbefaler. Det kan skje uoriginalt batteri tillegges både rettmessig og urettmessig skyld for fremtidige feil.

Ved at det er et forholdsvis nytt marked kan det være stor variasjon i kvalitet på disse 12V litium batteriene som kan erstatte et 12V batteri. Å forsikre seg batteriet gir riktig og stabil spenning, samtidig som det faktisk fungerer i minusgrader er viktige trinn.

En tryggere løsning for å sikre seg mot å stå fast  med tomt 12V batteri er en liten starthjelp. Disse har sikkerhet mot reversert polaritet, og gjør en kan hjelpe seg  selv om 12V batteri skulle gå tomt.

Har en 12V starthjelp i bilen. Har ikke trengt å benytte den på egen bil, men hjelpa flere andre med den.
#13
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:45Hmm dette ser jo bra ut men er du sikker på et at det ikke er en catch-22 for å si det på den måten ;D  ENK er vel ikke så bra? https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/931999664
Det skjer ofte AS går konkurs av ulike årsaker. Ansvar er begrenset til den aksjekapitalen eier har tegnet seg for. Kan oppstå erstatningsansvar for styremedlemmer, eiere og andre, men terskelen er høy.

Krav mot enkeltpersonforetak er et personlig krav. Gjelder selv om enkeltpersonforetak er slettet.

Det er i praksis liten risiko å ta i bruk løsningen til Hageland. Om løsningen er utilgjengelig vil en fortsatt kunne benytte datagrunnlaget fra Zaptec eller Easee for å fakturere lading.

Det som kan gå tapt om løsningen skulle bli avviklet er:
- Innbetalt faktura som ikke betales tilbake til borettslag / sameie. Vil oppdages raskt.
- Tidligere faktura historikk.

Faktura historikk sendes beboer automatisk pr e-post, og kan regelmessig lasts ned. Regnskap må uansett føres i annet system.

Fra nettsiden en beskrivelse av hva bakgrunnen:
 
SitatDa sameiet jeg bor i skulle etablere ladeanlegg for el- og hybridbiler, mente styret at de tilgjengelige løsningene for utregning og fakturering av ladeutgifter hadde urettferdige kostnadsfordelinger og var altfor dyre. Vi bestemte derfor at jeg skulle utvikle et eget program for å beregne de faktiske ladeutgiftene, uten å bli bundet til dyre strømavtaler eller høye månedlige avgifter fra tredjepartsleverandører. Programmet skulle også automatisere faktureringen av ladeforbruket.

Løsningen viste seg å være så vellykket at flere borettslag og sameier i nærområdet ønsket å ta den i bruk. For å kunne tilby dette på en formell og juridisk korrekt måte, opprettet jeg et enkeltpersonforetak. Dette muliggjorde avtaler med blant annet Easee og andre samarbeidspartnere.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12 V litium batteri??
fredag 07. februar 2025, klokken 16:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. februar 2025, klokken 09:07Hmm, er de det ikke annen spenning på lithium batterier også? Ladeprofil og alt er jo annerledes på lithium batterier enn bly. Vil tro det ikke kan byttes sånn uten videre.
Slik jeg har forstått er 12V litium batteri utstyrt med egen BMS som kan simulere et blybatteri.

Spenning vil være tilnærmet lik hele tiden pga litium endrer spenning i mindre grad enn bly.

Intern BMS vil tilpasse lading til litium. Det er flere celler koblet i serie og mulig også parallell internt i batteriene.
#15
Lade hjemme / Sv: Trenger ladeboks i garasjen...
fredag 07. februar 2025, klokken 14:24
Sitat fra: Gadgetman på fredag 07. februar 2025, klokken 13:54Det er blant annet derfor eg ønsker meg en rimelig boks med mulighet for styring av ladetidspunkt.   
Eg lader normalt mindre enn 50% av batterikapasitet(batteriet er 22,5KWh) så med 3,4KW ladestyrke burde den være ferdig på 4 timer. Selv med høyere forbruk på vinter kommer eg meg under 6 timer, så eg kan trygt starte lading ved midnatt.   
(3,4KW er maks ladestyrke på hjemmelading som min kan ta.)   

At man burde ha et system hvor boksene samarbeider har eg blitt klar over etter at kontrakt med lokal elektriker ble godkjent og signert. Mulig dette var derfor de var så mye rimeligere...   
(Har ikkje sett overslaga fra de andre som kom med anbud. Burde ha spurt om de.)   

Så eg vil bare ha noe som funker til eg evt. flytter.   

22 kWh batteri idag er lite, mange nye biler har over 70 kWh. Men, nå trenger en ikke vente til det er tomt før en lader, så effekt som kreves er ikke så mye. Det viktige er at anlegget er stabilt, og fungerer som det skal.

Tenker det er tre måter å løse det på:
Alt 1:
- Kjøpe enkle ladebokser som totalt trekker mindre enn vernet for kursen.
- Avregne manuelt og fordele kostnader via manuelt avleste målere.

Går greit så lenge det er få ladebokser. Hvor mange ampere er vernet for kursen og vern i hver enkelt garasje?

Alt 2:
Klargjøre for fremtiden, velge lade bokser som kan lastbalansering og avregne strøm, slik en kan legge til flere enkelt.

Alt 3:
Først enkle ladebokser, alt 1. Deretter i fremtiden bytte til andre ladebokser når behovet er der, alt 2.
Flere borettslag og sameier har gjort denne varianten. Det blir gjerne litt diskusjon om kostnader, men det gjør en vil få helt nye ladebokser på det tidspunkt det skjer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA