Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goggo

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 10. mars 2025, klokken 09:22
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. mars 2025, klokken 05:18Spennende produkt. 30m høy søyle som produserer ca 200kW. Ingen rotorer, så mindre støy og ingen problemer med iskast eller fugler som blir drept.

Kan stå mye tettere enn tradisjonelle vindturbiner, så og mere plasseringsvennlige.

Burde kunne utplasseres over alt hvor det allerede er bebyggelse.

Da er spørsmålet bare pris og om det bare er ett luftslott?

https://www.tu.no/artikler/lager-vindturbiner-uten-blad/556569

Disse oscillating pole greiene har vi jo hørt om i mange år nå, men tror ikke det er noen slike i drift ennå (håper jeg tar feil...)

Det var et firma i Spania for en ti-femten år sida som påsto de hadde funnet opp dette her.
Mener å huske det også var et amerikansk firma (eller kanskje det bare var et forskningsprosjekt eller no) også som har sett på noe tilsvarende for mange år siden, men de gav det opp da de ikke fikk noe vettugt resultat ut av prototypen de lagde.

Men hvis dette nå skulle fungere så ville det jo være fantastisk med en slik i kombinasjon med et passende batteri på hvert eneste gårdsbruk i Norge :)

Mvh
Hugo
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
onsdag 12. februar 2025, klokken 11:27
Det er i alle fall ikke noen tvil om at pris-skilt er bra, jeg er glad for at UnoX går foran med et godt eksempel her.

UnoX laderne på Gaupemyr (E18/Lillesand_Øst) ble vel montert i fjor sommer en gang og omtrent samtidig kom Kople med sin ladestasjon 50 meter unna ved det som nå heter Vertikalen Hotell Og Spiseri.

Det jeg har observert er at det omtrent aldri er noen som lader på Kople stasjonen (den er kameraovervåket, så se selv :)  ) https://www.yr.no/webcams/3/2000/3000766_1 mens UnoX laderne er veldig godt besøkt.

Nå ser jeg at Kople i desperasjon har satt ned prisene her, men tror nok de bør få seg et mer profesjonelt pris-skilt enn den lille plakaten som står i snø-fonna.

Heia Uno_X :)

Mvh
Hugo

NB! Også lastebilene ser ut til å foretrekke UNO_X laderne framfor de 2 dedikerte lastebil-laderne fra Kople. Vet ikke om det er pris eller nærhet til bensinstasjonen med kaffe/toalett etc som betyr mest for dem, det skal bli spennende å følge med på dette nå som Kople har satt ned prisen.
#3
Model 3 / Sv: TM3 Skjerm: flimring; merkelig adferd
lørdag 08. februar 2025, klokken 16:36
Som flere andre her sier; dette fikser Tesla gratis på reklamasjon (Tesla liker å kalle det for "Goodwill").
Du må bare henvise til forbrukerkjøpsloven paragraf 27 og spørre de pent/humoristisk om Tesla bilene er ment å holde lenger enn 2 år :)

Jeg fikk varmeapparat byttet gratis med denne metoden - over 100000 km og under 5 år.

Mvh
Hugo
#4
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. februar 2025, klokken 06:33Så ille er det da ikke for det er fortsatt 2 partier og demokrati i US. Valg om noen år.

Men bra er det ikke det som skjer nå

Demokrati i USA?? Nei! Det forsvant med Citizens United høyesterettsdommen i 2010, som i praksis gav bedrifter, non-profits, labor-unions, etc ubegrenset rett til å kjøpe politikere og påvirke valg i USA med så mye penger som de bare vil.
https://en.wikipedia.org/wiki/Citizens_United_v._FEC

Så siden 2010 har det vært pengemakta og ikke folket som i hovedsak bestemmer utfallet av valgene.

Det er altså IKKE et demokrati i USA, og dette var faktisk hovedgrunnen til at jeg leverte tilbake mitt Greencard i 2016 for å flytte tilbake til Norge og leve min pensjonist tilværelse her på tross av at jeg har/hadde de fleste av mine nærmeste venner i USA og på tross av at jeg virkelig trivdes godt med å bo i en småby i New Hampshire.

Mvh
Hugo


Se bildet under for definisjon av demokrati.





#5
Andre Elbiler / Sv: BAW PONY (ACE = Norsk navn )
onsdag 05. februar 2025, klokken 19:07
Sitat fra: ElMarkus på tirsdag 04. februar 2025, klokken 20:32Facebook gruppe her...

OK, takker så mye. Har meldt meg inn i FB gruppen nå.

Mvh
Hugo
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elton tester støtte for Mer
onsdag 05. februar 2025, klokken 19:06
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 05. februar 2025, klokken 15:54Der, nå har Elton skrevet en nyhetssak om at de nå støtter lading på Mer.

https://elton.app/no/nyheter/mer-og-elton

MER går med blodrøde underskudd, det har de gjort i noen år. De har visst begynt å si opp ansatte også, så jeg antar at de er desperate for å få inn flere kunder og derfor nå begynner å åpne for roaming tilbydere.
(Kilde: Fedrelandsvennen for noen dager siden, jeg har dessverre ikke tilgang til artikkelen nå)

Selv kan jeg ikke forstå hvorfor våre skattepenger (MER er 100% stats-eid via Statkraft) skal benyttes til å sponse slike selskaper så lenge det er nok av andre tilbydere i markedet og disse tilbyderne nå klarer seg uten offentlig støtte.

Mvh
Hugo
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 05. februar 2025, klokken 11:35
Sitat fra: arthur på onsdag 05. februar 2025, klokken 10:00Da får man i grove trekk en pris i snitt på 1,25/kWt hvilket er nøyaktig den prisen jeg betalte i fjor (NO1), en pris som i følge et stort flertall her er totalt uakseptabelt høyt.  :police:

Neida, @Arthur :)  Det er ikke det store flertall som mener dette, bare de få som roper høyest over hvor forferdelig de mener vi har det her i Norge...

Mvh
Hugo
#8
Andre Elbiler / Sv: BAW PONY (ACE = Norsk navn )
tirsdag 04. februar 2025, klokken 09:58
@ElMarkus, har du noen flere erfaringer å dele mht Ponyen?
Spesielt i forhold til vinterkjøring, jeg lurer på hvordan denne lette bilen klarer seg på glatta.

Er det ingen andre her på forumet som har kjøpt denne bilen? Jeg finner ingen gruppe på Facebook for denne heller, forhandler påstår jo at de har solgt hundrevis av den men det er veldig lite info å finne om den fra andre enn forhandler. Elbilforeningen har heller ikke nevnt den med et ord på sine sider, etter hva jeg har sett.

Selv har jeg bestemt meg for å beholde Twizyen i alle fall en sommersesong til, men ser ikke bort fra at jeg vil gå over til en ACE Pony hvis det begynner å komme noen på bruktmarkedet til en fornuftig pris.
Foreløpig har jeg ikke sett en eneste en på FINN bortsett fra forhandlerbiler til nypris som jeg synes er for høyt.

Mvh
Hugo
#9
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2025, klokken 08:57Litt av et karakterdrap. Anbefaler å lese originalene.

https://www.nettavisen.no/okonomi/snakker-ut-om-elon-musk-denne-sms-en-avsluttet-vennskapet-vart/s/5-95-2257958

WOW, litt av en artikkel! Men forfatteren kunne jo gjerne tatt med noe om Elon sitt Woke-hat også, som oppsto når dattera skifta kjønn for noen år siden.

Han er ikke i seg selv en nazist. Han er noe mye bedre, eller mye verre, alt etter hvordan du ser på det. Nazistene mente at en hel rase sto over alle andre. Elon mener at han selv er over alle andre.

Forøvrig gjentar jeg det jeg har sagt tidligere i andre tråder: Jeg anbefaler eventuelle Podcast elskere her å lytte til podcast serien "Gal og genial" på NRK, der får man høre eksempler på hvordan det ofte ender opp for disse geniene opp gjennom historien. Jeg tror dessverre ikke vi har sett det værste enda mht Elon.


Mvh
Hugo
#11
Tesla SW og AP / Sv: 2024.45.x
søndag 19. januar 2025, klokken 10:38
Har  2024.45.32.1 på min 2019 Model 3 og har et par små-irriterende bugs med multimedia enheten, er det flere som har det eller bare meg?

  • DAB radioen går alltid tilbake til NRK1 når jeg starter bilen, uavhengig av hva jeg hørte på sist.
  • Jeg kan ikke streame over bluetooth fra telefonen til bilen, når jeg forsøker å velge bluetooth som input så går den bare tilbake til DAB radioen. Dette er selv om telefonen er tilkoplet med bluetooth, og den funker fint for telefonsamtaler.

Ja jeg har forsøkt restart med rulleknappene på rattet, uten at det hjelper noe.

Mvh
Hugo
#12
Elbiler i media / Sv: Toyota endrer navn på elbilene?
mandag 13. januar 2025, klokken 10:58
Jøss, begynner ledelsen å ta til vettet hos Toyota??
Nå fjerner de disse merkelige bokstav-navnene som ingen kan uttale på elbilene sine, og det ser også ut som de endelig har sluttet å snakke om hydrogen biler som fremtidens bil.

Er Toyota rett og slett i ferd med å innrømme for seg selv og andre at elbiler er fremtiden, mon tro? 

Mvh
Hugo
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 05. januar 2025, klokken 10:46
Sitat fra: turfsurf på søndag 05. januar 2025, klokken 09:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. januar 2025, klokken 05:21Jeg har aldri hørt AP / Støre si:"beklager, vi tok feil, dette skal vi fikse".

Ja, denne arrogansen er en av de værste tingene (av mange) med AP

Ja dette er den absolutt værste tingen med AP. De er fullstendig frakoblet folkets virkelighet.
Jeg kan ikke forstå at det fortsatt er noen få som faktisk stemmer på disse arrogante folka som setter seg selv høyere enn både bedriftene og folk flest i dette landet.

Hugo
#14
Andre Elbiler / Sv: Dongfeng Nammi Box
tirsdag 10. desember 2024, klokken 09:36
Sitat fra: ElMarkus på tirsdag 10. desember 2024, klokken 03:45Ja, ser på dem bilene som er på Finn.no at så er fallet. 750kg tilhengervekt. Så det lover bra, selv om rekkevidden kommer å halveres med tilhenger.

Får bare håpe dem løser dette med å skaffe frem ei tilverker som klarer å lage en tilhengerfeste som er godkjent.

Denne bilen kommer til å selge i bøtter og spann i Norge, det er jeg sikker på.
En rimelig elektrisk småbil som kan trekke henger om nødvendig, her har det endelig kommet en elbil som kan erstatte VW bobla jeg hadde på 70 tallet :)

Rekkevidde med henger er mindre interessant her tror jeg, det er jo snakk om en liten tur til gjenbruksstasjonen eller kanskje dra en liten CombiCamp eller Poletta camper e.l.

Mvh
Hugo


 

#15
Andre Elbiler / Sv: Dongfeng Nammi Box
tirsdag 10. desember 2024, klokken 00:14
Var innom Motorforum Kristiansand i dag for å ta en rask kikk på den. Selgeren der kunne bekrefte at den er godkjent for 750 kg tilhenger (det står i vognkortet), og at alle bilene som kommer til Norge er klar for å ettermontere hengerfeste. Men jeg forsto det som det foreløpig ikke er noen produsenter som har klart et hengerfeste som er tilpasset bilen, men at det helt sikkert kommer.

Mvh
Hugo
© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA