Sitat fra: turfsurf på mandag 10. mars 2025, klokken 05:18Spennende produkt. 30m høy søyle som produserer ca 200kW. Ingen rotorer, så mindre støy og ingen problemer med iskast eller fugler som blir drept.
Kan stå mye tettere enn tradisjonelle vindturbiner, så og mere plasseringsvennlige.
Burde kunne utplasseres over alt hvor det allerede er bebyggelse.
Da er spørsmålet bare pris og om det bare er ett luftslott?
https://www.tu.no/artikler/lager-vindturbiner-uten-blad/556569
Disse oscillating pole greiene har vi jo hørt om i mange år nå, men tror ikke det er noen slike i drift ennå (håper jeg tar feil...)
Det var et firma i Spania for en ti-femten år sida som påsto de hadde funnet opp dette her.
Mener å huske det også var et amerikansk firma (eller kanskje det bare var et forskningsprosjekt eller no) også som har sett på noe tilsvarende for mange år siden, men de gav det opp da de ikke fikk noe vettugt resultat ut av prototypen de lagde.
Men hvis dette nå skulle fungere så ville det jo være fantastisk med en slik i kombinasjon med et passende batteri på hvert eneste gårdsbruk i Norge

Mvh
Hugo
