Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GreenEyez

#1
Hei.

Jeg ble elbileier igjen i år etter 2 års deilig fravær. Ladet på min PodPoint hjemmelader med skilletransformator i forkant, to ganger, før bilen sluttet å lade. Når jeg trykker på testknappen på automatsikringen/jordfeilbryteren (som jeg tror det heter på fagspråket), så slår den ikke, dvs. sikringen faller ikke ned. Jeg tror dette er årsaken til feilen.

Har en bekjent elektriker, han var litt usikker på om det har noe å si. Han var mer tvilende til transformatoren som sådan. Men vi forsøker oss med å bytte ut sikringen (fra en K20 til C20) til 619 fra Elektroimportøren for å se om det løser problemet.

Det er en sikring til mellom transformatoren og ladestasjonen. Den slår ut når jeg trykker på testknappen.

Noen som har vært borti noe sånt?
#2
Helluu!! Jeg er tilbake igjen på forumet. Nå med en Model Y mars 23-modell LR AWD.

Den i denne tråden omhandlede M3 LR AWD FSD ble solgt i Danmark før jeg flyttet tilbake, for en pris stor DKK 280 000, rett etter at Tesla dumpet prisene med 100 000 kr. Det tilsvarte ca. NOK 412 000 den gangen, og var en helt grei pris etter norsk målestokk for en 4 åring med 65 000 km, som ble kjøpt for NOK 530 000.

Jeg gjorde meg også erfaring med å eksportere en Mercedes-Benz 2004 E 500 4Matic AMG stv ut fra Danmark og inn til Norge. Fikk noen veldig nyttige lærdommer derfra, særlig om inntolling til Norge, som jeg tror andre også kan tjene på. Men det får være på et annet forum det da.

Tjallabais!
#3
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
onsdag 21. september 2022, klokken 13:19
Fikk en mail forigårs fra Plugsurfing som startet med «Kjære Volvo-eier», og at Ionity—lading til Volvo-priser heretter foregår fra Volvo-appen. Så da er det slutt på moroa.
#4
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
lørdag 17. september 2022, klokken 13:54
Sitat fra: Olemann på tirsdag 26. april 2022, klokken 21:42
Sitat fra: GreenEyez på mandag 25. april 2022, klokken 23:05
Se min post #90 over. Clever-kortet mitt (som heller ikke er av den forhåndsbetalte typen) fungerer på Mer-laderne. Men det er uvisst om det kommer faktura i etterkant (antar den kommer på et tidspunkt).

Da får jeg legge Clever kortet i bunken av kort, RFID, kredittkort og apper.....Godt man er entusiast som både vet forskjellen på Volt og Ampere og har tålmod, elbillading er ikke for utålmodige hissigpropper uten evne til å takle ting som ikke virker....  :D
Det kommer faktura i posten fra Mer, kan jeg opplyse. [emoji846]


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Clever sænker priserne i DK
tirsdag 30. august 2022, klokken 14:25
Og nå skal de øke til DKK 8'95. Bare å unngå Clever i DK for fremtiden.
#6
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
søndag 07. august 2022, klokken 10:17
Merkelig. Kan det være fordi jeg er bosatt i DK? Kan du prøve å gå inn på appen i Innstillinger, Personlige opplysninger, Tilleggsinformasjon og endre til Danmark for å se om det endrer prisen din?
#7
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
søndag 07. august 2022, klokken 08:37
Med Plugsurfing koster det 3,53 SEK å lade på Ionity. Det er relativt sett grisebillig. 5 kr billigere enn Ionitys egen pris og 2 kr billigere enn Teslas SuC-priser.

Ladet på Spekerød/Stora Hoga-motet, og det blir merkbart på kontoen at det er ganske mye billigere.
#8
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
mandag 18. juli 2022, klokken 21:52
Det fungerer å lade med den norske Circle K-brikken, som jeg har registrert opp mot den svenske Circle K-appen. Prisen da er DKK 4,95/kWh.
#10
Tror du traff spikeren på hodet.

Jeg tror det å knote seg frem til alternative ladere til SC og igangsette dem med andre brikker enn de "tilhørende", for å lade hurtigere og billigere, blir en øvelse for spesielt interesserte Tesla-eiere som kjører ruta København-Oslo jevnlig.

Men jeg oppdaterer her gjerne med ny lærdom 🥸
#11
Må modifisere dette igjen:
På Mellbystrand/Laholm er det satt opp 225 kW Recharge-ladere. Disse er raskere enn v2 Superchargerne, samt billigere enn Teslas priser hvis man bruker Shell Recharge.
#12
CircleK 300 kW hyperlader Kungsbacka: Gjorde en kjedelig erfaring; ser ut som to biler på CCS ikke kan lade samtidig. Det var en bil på begge laderne, og da ville den kun la meg lade via Chademo-porten. Selv om det i appen fremsto som den andre porten var tilgjengelig.
#13
Model 3 / Sv: Alloygators
torsdag 26. mai 2022, klokken 23:09
Det ble svarte Alloygators på 20" Sport performance-felgene idag.
#14
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
mandag 25. april 2022, klokken 23:05
Se min post #90 over. Clever-kortet mitt (som heller ikke er av den forhåndsbetalte typen) fungerer på Mer-laderne. Men det er uvisst om det kommer faktura i etterkant (antar den kommer på et tidspunkt).
#15
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
mandag 18. april 2022, klokken 06:19
@olemann: Kommer litt an på hva formålet ditt er med bruken i Sverige. Skal du kjøre igjennom for å komme deg til Danmark, er inCharge formålsløst. Du kommer ganske langt med de norske appene Fortum Charge & Drive, Mer og Europark, samt Ionity, hvis du ikke orker haugevis med apper og brikker og er villig til å betale mer pr kWh.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA