Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fredrick

#1
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. desember 2019, klokken 08:17
Det går å lade på 32A 1-fase, men da må ladestasjonen laskes. Og da kan den kun tilkobles 1-fase. Dvs. at faseleder tilkoblet L2 i ladestasjonen må fjernes, mens den som er tilkoblet L1 også må kobles til L2 og gjerne også L3.

Skjønner, takk for svar. Da lar vi det være slik det er tror jeg, sjeldent jeg savner mer enn 16A hjemme.

Dette burde jo i utgangspunktet vært løsbart internt i ladeboksen hvis den var bygget for det.
#2
Så når jeg har ladet på kjøpesenter med 11,5kW så er det 400V 3-fas?

https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/mercedes/mercedes-b-class-electric-drive

Jeg leste her at den i alle fall skulle støtte 32A 1-fas, men det stemmer kanskje ikke?
#3
Hei,

Har fått installert Tibbers Easee ladeboks i garasjen som skal støtte 3-fas 32A 230V, den er også koblet opp og sikret med dette.

I appen er den satt opp til maks 32A, bilen - en Mercedes B-electric - er ogs satt opp til "Maksimal ladehastighet" under E-cell menyen.

Jeg har testet både original Mennekes kabel som er merket 32A 3-fas, og med en ny Jazzy2go 32A 3-fas.

Skulle jeg ikke da fått høyere effekt på ladingen? Hvordan kan jeg finne flaskehalsen?

Legger ved bilder fra manualen på ladeboksen, innstillingene på ladeboksen og skjermbilde av faktisk levert effekt.

EDIT: Når jeg et fåtall ganger har ladet på Fortum eller andres bokser (ikke hurtigladere) så har det gått fortere (11-12kW), så det bør vel bety at problemet ikke er kabelen eller bilen - men Easee boksen min..?

EDIT2: Ser ut som at 3-fas IT lading ikke er støttet av bilen, men det burde ikke være noe hinder for 32A 1-fas
#4
B-Electric / Sv: Får ikke ladet via stikkontakt
søndag 02. april 2017, klokken 10:11
Tenkte å legge inn en liten oppdatering her.

Jeg var innom verkstedet hos B&S, og vi testet kladden inne på kontoret deres. Samme feil der. De trengte da å ta inn bilen for å kjøre diagnose for at de skulle få tatt saken videre med Mercedes. Inne på verkstedet fungerte ladekladden, så det var lite de fikk gjort med den. Jeg fikk likevel låne med meg en kabel i reserve, med beskjed om at dersom feilen kommer igjen på kabelen min skulle jeg filme det og sende til B&S.

Feilen var tilstede når jeg kom hjem, så jeg har nå sendt film og venter på behandling der. Heldigvis fungerte den andre kabelen jeg låner fint.
#5
B-Electric / Sv: Får ikke ladet via stikkontakt
fredag 31. mars 2017, klokken 10:52
Jeg fikk tak i kabel fra en i3 som jeg nå lader med. Det fungerer fint. Jeg vet også at kollegaen med B-klasse som har identisk kabel får ladet her på jobb, så det skulle være rart om det var pga jordfeil.

Min kabel vil garantert ikke fungere på noen annen bil ettersom den går i rødt før man i det hele tatt kobler den i bilen.

Jeg reiser innom verkstedet etterpå for å høre hva de mener, da får vi også prøvd min lader på et annet sted.
#6
B-Electric / Sv: Får ikke ladet via stikkontakt
fredag 31. mars 2017, klokken 09:00
Ser dårlig ut akkurat nå, kanskje noen kommer senere. Det er bare Leaf/Soul som står her nå, og de ser ut til å ha andre kontakter i bilen?

Kollegaen som har samme bilen har selvfølgelig fri i dag ^^
#7
B-Electric / Sv: Får ikke ladet via stikkontakt
fredag 31. mars 2017, klokken 08:31
Tok også med meg ladekabelen opp på kontoret for å prøve på en helt annen kurs, og det blinker rødt her også.

Står som sagt ingenting om det i manualen, og jeg finner ikke noe solid på nettet. Kan den boksen på kabelen være defekt?
#8
B-Electric / Sv: Får ikke ladet via stikkontakt
fredag 31. mars 2017, klokken 08:20
Da burde vel ikke de andre fått ladet heller? Jeg har forsøkt 2 flere ulike stikkontakter på jobben, i 2 ulike underfordelinger. Jordingen er nok den samme på begge dessverre, og jeg har ingen andre lademuligheter her på jobb.
#9
B-Electric / Sv: Får ikke ladet via stikkontakt
fredag 31. mars 2017, klokken 08:00
Ja, først boksen i strømnettet, og så ladekabelen i bilen.

Den begynner å blinke rødt etter at den får "tenkt" seg om i noen sekunder. Det skjer ingenting hvis jeg setter den i bilen.
#10
B-Electric / Får ikke ladet via stikkontakt
fredag 31. mars 2017, klokken 07:22
Hei,

Kjøpte i går en brukt 2016 MB B-klasse elektrisk. Når jeg kom på jobb skulle jeg lade via vanlig stikkontakt (16A kurser).

Når jeg kobler kabelen i strømnettet så begynner boksen å blinke rødt på høyre lampe, dette står det ingen ting om i manuale, og bilen viser ingen tegn til at den lades. Indikatoren over ladekontakten er slukket.

Noen som har tips? Den ble kjøpt fra forhandler som hadde ladet den i går, men det var ikke i vanlig stikkontakt.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA