Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Usikker på detta

#1
Model 3 / Sv: Avreisetid og forvarming av kupe
torsdag 16. april 2020, klokken 21:41
Jeg har ladekladd med tilhørende kabel pent kveilet hjemme på husveggen - men bruk av denne krever at jeg må parkere et "annet sted" enn hva ønskelig er.
Det er bare slik gårdsplassen min er.

Poenget mitt er at det er tull å måtte holde på slik i 2020, med en bil som bugner av nymotens teknologi.
#2
Model 3 / Sv: Avreisetid og forvarming av kupe
torsdag 16. april 2020, klokken 20:47
Nei, jeg er ikke enig i at dette løser noe problem.

Det medfører inn og ut med ladekabel hver gang jeg parkerer bilen min hjemme. Det er ikke et stort problem å gjøre dette, men hvorfor i huleste skal man måtte holde på slik i 2020?
I tillegg skal jeg måtte gå inn i appen og forandre på ladeprosenten hver gang jeg kommer hjem, og hver gang jeg kommer på jobb?

Hvor lenge siden er det vi gikk på månen nå, men dette skal altså ikke Tesla få til?

Jeg forstår at jeg står noenlunde alene om å finne dette frustrerende og skal la diskusjonen ligge nå.
Takk for innspill alle sammen :)
#3
Model 3 / Sv: Avreisetid og forvarming av kupe
torsdag 16. april 2020, klokken 18:04
Sitat fra: z4rd på torsdag 16. april 2020, klokken 09:42
Enig - hvis formålet er å få lunk i bilen for komforten sin del, så holder jo det med noen minutter før avreise. Pleier å trykke 1 knapp gjennom Widget på telefonen. Alternativt hvis du er "lat" kan du bruke stemmen din.

Det er jo smart at det er lokasjonsbasert, på samme vis som ladehastighet huskes mht lokasjon/ladeplass.

Kunne du gitt en kjapp forklaring på dette med "widget" på telefonen?
Personlig må jeg inn i Teslaappen, få bilen til å våkne og deretter gå inn i klima-fanen for å starte klimatisering.
#4
Model 3 / Sv: Avreisetid og forvarming av kupe
torsdag 16. april 2020, klokken 18:01
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. april 2020, klokken 07:26
Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 16. april 2020, klokken 05:48
Jeg må bare si det - dette er helt idiotisk og totalt lavmål av Tesla.
Hva da, kravet om å være tilkoblet? Som en klar til avreise funksjon er det jo ett greit krav, men man kunne separert ut klimatisering ja.

Liker hvordan det er gjort på i3. Der klimatiseres bilen til oppgitt tidspunkt uavhengig av om den er tilkoblet eller ikke. Brukes ikke bilen etter klimatisering vil den ikke klimatiseres på nytt igjen før den har vært kjørt en tur eller man gjør endringer.

Min forrige bil var en i3 - her kunne man sette inn 3 forskjellige avreisetider enten fra skjerm eller via app.

- en til jobb
- en hjem fra jobb
- en tilgjengelig for planlagte kjøreturer utenom.

Til og fra jobb kunne settes hver søndag kveld og jeg trengte ikke tenke på dette gjennom uken overhodet. Som skiftarbeider var dette genialt da "uken etter" aldri er lik den forrige.

Nå er det en stressfaktor.
Jeg må huske å starte klimatiseringen på slutten av arbeidsdagen, hvilket allerede er det mest stressende tidspunktet i døgnet for min del - i tillegg opplever jeg stadig at bilen ikke "våkner" i appen, noe som gjør at jeg ikke får klimatisert overhodet.

Bilen min er aldri tilkoblet lader hjemme fordi jeg lader gratis på jobb - HVIS det er ledig plass.

At det overhodet ikke er mulig å programmere dette, og få det automatisert hverken fra app eller skjerm i bil uten at bilen er tilkoblet lading er ingenting annet enn latterlig.
#5
Model 3 / Sv: Avreisetid og forvarming av kupe
torsdag 16. april 2020, klokken 05:48
Takk for svar Tesladude.

Jeg må bare si det - dette er helt idiotisk og totalt lavmål av Tesla.
#6
Model 3 / Sv: Avreisetid og forvarming av kupe
onsdag 15. april 2020, klokken 18:28
Dashboard for Tesla var ikke tilfredsstillende.

Hele denne uken har jeg satt avreisetid til klokken 06.00 via bilens skjerm når jeg har parkert bilen på kvelden. Ikke èn gang har forvarmingen startet hittils.

Bilen har da ikke vært tilkoblet strøm - har dette noe å si?

Hva er det jeg gjør galt??
Jeg blir gæærn snart  ;D
#7
Model 3 / Sv: Automatisk fjernlys
søndag 12. april 2020, klokken 10:00
Ikke bare jeg som raskt slo dette av altså  :D

Det jeg egentlig reagerte mest på er at fjernlysene slo seg på når jeg lå 50-100m bak andre biler. Enten klarer ikke systemet å fange opp at det er en bil foran meg i det fjerne, eller så synes Tesla at dette er ok. Jeg synes ikke det er ok.

Neei..det blir som med automatiske regnsensorer. Jeg har heller aldri opplevd et slikt system fungere som jeg ønsker.
#8
Model 3 / Automatisk fjernlys
lørdag 11. april 2020, klokken 16:36
Hvordan synes dere denne funksjonen fungerer?

Personlig fikk jeg umiddelbart "helt hetta" da dette systemet viser mye mindre hensyn til andre bilister enn det jeg gjør selv - fjernlysene av/på aktiveres mye tidligere/senere enn det jeg er vant med fra min egen manuelle bruk, men kan hende jeg er litt for hensynsfull?

#9
Model 3 / Sv: Frigjøring av ladekabel
tirsdag 07. april 2020, klokken 07:41
Ja det er tullete - like tullete som at man ikke kan programmere avreisetider (bortsett fra den ene man kan programmere fra skjerm) fra app.

En kabel til 3000kr for å få denne utløserknappen?
Jeg velger av prinsipp å ikke kjøpe den :)
#10
Model 3 / Sv: Autospa for min Model3 - med bildeserie
onsdag 01. april 2020, klokken 21:40
Sitat fra: sofagrisen på onsdag 01. april 2020, klokken 10:56
Kan jeg spørre hvor du fikk utført jobben?

Da blir jeg vel kasta ut  :o

Sender deg en PM.
#11
Model 3 / Sv: Frigjøring av ladekabel
onsdag 01. april 2020, klokken 21:39
Sitat fra: knegg på onsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.

Takk knegg :)
Jeg vurderer å kjøpe nøkkelen fremfor å kjøpe en ny kabel med utløserknapp.

Har du et tips til hvor den kan handles rimeligst?

Jeg synes ikke det er ok å måtte bruke appen til slikt.
Telefonen må opp av lomma, jeg må slippe det jeg har i hendene, den bruker 2-4sek på å "våkne"...
Nei, dette er på ingen måte tilfredsstillende slik jeg er skapt.

Vet du om nøkkelen kan programmeres til å utføre selvvalgte kommandoer som f.eks "Start forvarming"?
#12
Model 3 / Sv: Frigjøring av ladekabel
tirsdag 31. mars 2020, klokken 21:29
Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:56
Nå må man ikke blande kortene her.

UMC som det er bilde av lenger opp her har utløserknapp, og har alltid hatt dette.

Standard type2 som følger bil har aldri vært levert med utløserknapp. Denne kabelen var av blå type før, nå er den grå/svart.

Hvis du har kjøpt ny bil, så skal du ha UMC.

Jeg fikk ihvertfall ikke noen av (2) kablene mine med utløserknapp :(
Slik jeg har forstått det er det nyttesløst å spørre Tesla om de kan sende meg en - så jeg får nok bare kjøpe.

Takk for tips lenger oppe der @Gstavdal.
#13
Model 3 / Sv: Frigjøring av ladekabel
tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:09
Nei :(
#14
Model 3 / Sv: Autospa for min Model3 - med bildeserie
tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:07
Sitat fra: Ludde på tirsdag 31. mars 2020, klokken 17:42
Herlig!  :D
I tillegg blir det mye enklere å holde bilen ren etterpå. Hadde kjeramisk coating på min og trengte knapt berøringsvask det første halve året  :+1:

Ja, korrekt :)

Det var først og fremst rykter om "dårlig lakk" fra fabrikk på disse som fikk meg innpå tanken å gjøre dette.

Vedkommende gjennomførte en grundig lakkdybdemåling og fant at hele bilen lå et sted mellom 110-130my = meget godkjent.
Feltvis fant han hele 140my, noe som er veldig bra.

På den andre siden fortalt han om en annen Tesla Model3 han hadde hatt tidligere hvor han fant store felter som målte 30-40my  ::)
Denne bilen hadde mørkblå lakk.
#15
Model 3 / Sv: Autospa for min Model3 - med bildeserie
tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:03
Sitat fra: Trultefan på tirsdag 31. mars 2020, klokken 16:07
Flott :+1:

Og til den nette svimlende sum av ?

Det kostet 7 fete griser.
Jeg fikk noe avslag siden bilen var speller ny = mindre jobb.

Prisen var ikke svimlende for så mye arbeids synes jeg - det verste var å måtte være uten denne herligheten en hel helg  :laugh:
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA