Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Laban

#1
Model X / Sv: FWD feil
tirsdag 29. november 2016, klokken 14:50
Jeg hadde (håper jeg) også samme problem med min. Byttet først låsemekanisme og da fungerte døren to ganger før den ikke lot seg lukke eller åpne. Irriterende da det ikke gikk an å låse bilen eller bruke fartsholder/autopilot.
Fikk skiftet actuator i går og håper problemet er løst.
#2
Model X / Sv: Kan Tesla X dra campingvogn?
torsdag 06. oktober 2016, klokken 17:14
Prøv denne her for å planlegge tur med elbil: http://egotrip.se/
#3
Model X / Sv: Ble du overbevist eller ikke - etter prøvetur?
fredag 01. juli 2016, klokken 01:43
Har sittet på gjerdet i flere år og ventet på denne, men ville se og ta litt på den først.
Har kikket på diverse hybrider, men Model X overbeviste meg, så det ble en bestilling.
Ser mulige problemer med dørene, men synes den er lekker, den har hengerfeste og dekker mer enn mine behov ellers   :)
Ser frem til å bli hel-elektrisk  8)
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Problemer med lading
torsdag 23. januar 2014, klokken 20:20
Hei,
Har en Buddy 2010 modell med BAES batterier som har fungert nesten problemfritt i 3,5 år.
I de siste dagene har jeg hatt problemer med å få den til å ta lading. Når jeg setter på strømmen piper laderen i to toner og det blinker gult. Tidligere har det fungert å ta av strømmen og sette den på igjen, så har laderen lyst rødt, og den har tatt lading.

I kveld er det umulig å få den til å ta lading. Har prøvd å bytte ladeledning, men den piper bare og blinker gult.

Noen som har forslag til løsning?

Sist jeg hadde service på Buddyen i Trondheim sa de hos Autokonsult at de skulle slutte å ta el-service på Buddy, kun mekanisk service/reparasjoner. Noen som vet om det er noen andre som har tatt over?
#5
Jeg har fra tid til annen møter på Pir-senteret og oppdaget til min forskrekkelse at det var kommet ny undertekst på P-skiltene hvor det stod "Mot avgift - Gjelder også el-kjøretøy" (Skulle tatt bilde, men ble litt satt ut og hadde det travelt). Det var bare flaks at jeg parkerte rett ved siden av skiltet, ellers hadde jeg ikke sett det. P-automaten virket ikke, så jeg stod der hele dagen uten noen reaksjon  ;).

Men det jeg undres over er om kommunen (-e hvis det er Orkdal og Trondheim som eier dette området sammen)bare kan etablere et privat p-selskap som er 100% kommunalt eid (en eller flere kommuner - eller om det er en eller flere 100% eide kommunale selskaper burde ikke spille noen rolle) og dermed se bort fra at el-kjøretøy er fritatt for avgift på kommunale plasser?   

Da er det bare for alle kommuner å etablere et 100% eid "privat" parkeringsselskap som kan drive etter privatrettslige p-regler, og kreve betaling for parkering av el-kjøretøy - skifte ut blått skilt med hvit P til svart skilt med hvit P.

Jeg trodde faktisk at offentlig parkering (dvs 100% eid av det offentlige) uansett organisasjonsform, var offentlig parkering og gratis for el-kjøretøy, men tar muligens feil der? (For meg er stats- og kommuneeide selskap offentlige så jeg blir bare litt forvirret ;))

Uansett så er det uaktuelt å betale for parkering ved Pir-senteret, så da får jeg heller gå et lite stykke og håpe på at møtene ikke varer mer enn 5 timer.
#6
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Think Classic 2002 mod selges
mandag 01. oktober 2012, klokken 11:33
På grunn av endrede familieforhold (og en ny iMiev) er vår sorte Think desverre blitt overflødig. Jeg unner den et bedre liv enn å bli stående under en presenning og håper en entusiast vil forbarme seg over den.

Den hadde følgende utstyr utover standard da den ble kjøpt ny:

- s/v dekk på originale lettmetallfelger (vinterdekkene er 2 sessonger gamle)
- Webasto
- takstativ (aldri brukt men kjekt å ha ;))
- sidelommer i bagasjerom (gir ekstra støyreduksjon)
- radio/cd

Jeg kjøpte den ny, og den har stort sett bare hatt 2 sjåfører. Den har gått 46.300 km og har fremdeles original batteripakke. Vannservice er utført ca. hver 4.000 km hos Kvernland i Trondheim. Den har gått sin vanlige rute på 2-4 mil mellom hver lading og har da hatt ca 40-50% igjen av kapasiteten i følge intrumentene.

Bakaksel ble byttet i 2010 og har nå smørenippler.

EU-godkjent i dag 1. oktober 2012, med kun defekt skiltlys som eneste anmerkning.

Pris blir vi sikkert enige om ;)

#7
Trøndelag elbilforening / EU-kontroll på "ur"-Think
mandag 17. september 2012, klokken 00:49
Fikk nettopp et brev om at min ur-Think fra 2002 skulle vært på EU-kontroll.
Er det noen som har tips om verksted som kan utføre dette, og som har et lite innblikk i Thinkens oppsett?

Hadde den sist på kontroll hos NAF, som fant mange feil - og som Kvernland ikke skjønte noe av.
#8
Elbiler i media / Dette er Norges første elbrannbil
onsdag 15. februar 2012, klokken 11:38
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10069406

"Flere av brannmennene var kritiske til en elbil i stallen, men nå er det rift om å få bruke elbilen i tjeneste."
#9
Trøndelag elbilforening / Sv: Trøndelag Elbilforening - oppstart
onsdag 15. februar 2012, klokken 09:51
Barnevakt ordnet, så jeg kommer.
#10
Model S / Sv: Model S Options & Pricing - USA priser
mandag 13. februar 2012, klokken 09:01
Her er prisene på Tesla i Sverige. Vil ikke tro at de blir stort annerledes i Norge.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111222/har-ar-priserna-for-tesla-model-s/?page=1
#11
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Plassering av mottaker til Defa-sender?
torsdag 08. desember 2011, klokken 10:19
Varmeapparatet fungerte som det skulle med manuell på og av slåing, men fjernkontrollen virket ikke. Fikk feilmelding om at batteriet i senderen var for dårlig. Etter å ha satt i nytt batteri varte det i 2 dager før feilmeldingen kom tilbake igjen.
Byttet batteri 3 ganger (klaget på batteriene og fikk nye uten å betale ;)), så ble senderen sendt inn til DEFA for reperasjon. Det gikk noen dager så fikk jeg beskjed om at ny sender lå klar til avhenting hos Bilradiospesialisten - garantisak.
Nå fungerer den som den skal.
#12
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Plassering av mottaker til Defa-sender?
lørdag 03. desember 2011, klokken 14:28
Takk for hjelpen  ;D!
Hadde endelig tid til å gjøre noe med det i dag. Serienummeret var synlig når jeg tok ut radioen og lyste inn, så jeg slapp å gjøre noe mer.

Nå går jeg en behagelig vinter i møte ihvertfall 8).

En ting er sikkert og det er at jeg aldri hadde funnet den uten hjelp  ;D.
#13
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Måle batteristatus
mandag 28. november 2011, klokken 23:50
Hei!

Jeg har en gammel bærbar pc som jeg brukte til å sjekke batteriene i min Buddy 2006 mod. Den har kabel til serieport og terminalprogram - klar til bruk.

Buddyen er solgt og jeg trenger derfor hverken pc eller kabel lenger da det ikke kan brukes i den nye Buddyen. Batteriet på pc'n fungerer riktignok lenger, men fungerer fint med strømkabel ;).

Bare send en melding om du er interessert.
#14
Tidlige: Buddy / Kewet / Plassering av mottaker til Defa-sender?
tirsdag 22. november 2011, klokken 15:19
Nå har jeg byttet sender til eberspracheren, som er av type Defa. For å programere denne må jeg finne mottakeren som er montert i bilen.

Er det noen som har peiling på hvor den befinner seg?

Hos Bilradiospesialisten kunne de umiddelbart ikke finne noen mottaker.
#15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Timer ved lading
onsdag 07. september 2011, klokken 01:11
Jeg snakket med en elektriker om mine nåværende behov og mulig fremtidige behov og fikk en skikkelig "fet" kabel som jeg gravde ned fra huset til garasjen selv. Elektrikeren kom og koblet til i begge ender, så nå har jeg 3 stikk med 16A og eget sikringsskap i garasjen. Elektrikeren monterte samtidig, etter min anmodning, 2 stk brytere til stikkontaktene som brukes til elbilene. Da er det bare å slå av bryteren før frakobling, og slå den på etter tilkobling på Buddy'n. Nå kan begge lades samtidig uten noe problem, og kostnaden var liten i forhold til å skifte diverse brente ladeinntak/ladeledninger (som jeg også har gjort).

Thinken (konebil) er forøvrig koblet til en timer fra CO (skal tåle 16A- men lader på 10A) som lader fra kl 01.00-07.30 som gjør at det ikke er strøm når kona normalt kobler til/fra, men hun har lært seg hvordan man overstyrer timeren hvis det er behov for det. Buddyen settes bestandig til lading etter endt bruk.

Denne løsningen har ikke kostet allverden, og vi har begge fulladete biler om morgenen, uansett hvor sent de ble satt til lading.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA