Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rio

#1
Det er så strengt på EU-kontroll at jeg tviler på at de tar sjansen. De skal faktisk holde bilen tilbake i ca 10 minutter etter test, for å la Vegvesenet får en sjanse til å ta en etterkontroll.
#2
Griffel:
Men her er det jo snakk om lengden på kabel mellom Schuko og ladekladd. I IEC 61851 står det at den kan være maks 30 cm (uavhengig av om det er type 1 eller 2 på den andre enden), og så står det et unntak for Tyskland.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan unntak håndheves innenfor "CE"-verdenen - om det gjelder i landet der produktet blir godkjent (og kan selges i andre land), eller om det bare er lov å selge slike i Tyskland. Jeg har en følelse at det er det siste, og at mange kabler i Norge teknisk sett er ulovlige.
#3
Kabelen mellom kontakt og kladd på i3 virker fryktelig tynn - nesten som lampettledning.
#4
Iht IEC 61851-standarden så er det maks 30 cm, med unntak for Tyskland, som nevnt.

Det er dog litt uklart om de med lengre kabel bare kan brukes i Tyskland, eller produseres i Tyskland og selges til resten av EU/EØS.
#5
Dersom alle tre "fasene" faktisk var samme fase (ved en feil et sted), så ville man få 3 x strømmen i N. Med mindre man hadde f. eks. en trefasmotor ville man neppe oppdaget det.

Det problemet ville vært løst med 3 forskjellige kabler.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Heksejakt på bilister generelt?
fredag 09. juni 2017, klokken 22:13
Et gateparkeringsforbud innenfor Ring 1 er ikke så forskjellig fra det man har i mange andre byer. Man kan være for eller mot det, men så uvanlig er det ikke.

Det er ingen som foreslår parkeringsforbud i (hele) Oslo.
#7
doldis1:

Trump har mer eller mindre "drept" Miljødirektoratet (EPA), og har signert mange executive orders mot miljøtiltak fra Obama.

Utover det er det forsvar av Trumps miljøpolitikk like troverdig som forsvar av Saudi Arabias likestillingspolitikk.
#8
Hei THE,

Du skriver mye riktig, men når du skriver: "synes de fleste at det er for lenge å stoppe 1+ time for å lade", så må du tenke på hva man sammenligner. Enig i at 1 time er for lenge, men hva hvis alternativet er halvannen time med venting, og så en halv time med lading? Rett og slett fordi man må vente på den ene 150 kW hurtigladeren.

En annen ting - som ikke kom frem fra det jeg skrev.
La oss anta at en gang i fremtiden (noen år) så har det store flertallet elbiler med 40 - 60 kWh batterier (eller mer). Det vil si at kanskje 95% av bilen ikke trenger å lade under fredagsutfarten til hytten. Det er få som har hytte mer enn 300 km vekke.

De få som skal kjøre lengre skal jo heller ikke kjøre "uendelig langt" - de skal kanskje fra Oslo til Trondheim, Bergen, Stavanger, Stockholm, København. Turer på rundt 600 km.
Dersom de har en bil med 400 km rekkevidde (for eksempel), så må de da fylle tilsvarende 200 km, fordi de fleste starter fulladet, og kan ankomme nesten tom. Selv med 50 kW så kan de gjøres på to pauser på 20 minutter - det vil jeg si er innenfor når man kjører 600 km.

Jeg er ikke "motstander" av 150 kW ladere, og mer, men jeg tror få tenker gjennom at det gjør elbildrift dyrere når man ikke trenger det (en 150 kW lader koster MER enn 3 x minuttprisen på en 50 kW lader). Men jeg er enig i at man trenger noen få av dem langs hovedveiene, også for lastebiler og busser som kommer.
#9
Det er noen år siden, så jeg husker ikke. Det er i hvert fall ikke nok til at det er et problem som jeg noensinne har hørt om.

Problemet med mange gamle datamaskiners smps er kjent, fordi de switchet samtidig, og fordi de ble laget lenge før man hadde krav til CE.

jche: Du sier at problemet gikk vekk da dere endet sikring: dersom dette var et problem med bilene, så ville vel sikringen gå kontinuerlig dersom problemet ikke var i den gamle installasjonen.

Faktisk så tipper jeg problemet var noe helt annet: en kortslutning mellom N og jord kan (dersom man virkelig er uheldig geografisk) gi enorme strømmer i N. En kollega av meg i Storbritannia (hvor det ikke er sikring på N)) målte 600 A (!) mellom N og PE.
#10
Sitat fra: tomrh på torsdag 08. juni 2017, klokken 07:39
Tror vi diskuterer ulike behov her, må skille mellom lokale hurtigladere i og rundt byene, og korridor-ladere i grisgrendte strøk.

Sylwester m.fl. tenker nok på å få unna ladekø, noe som også skyldes at mange i byene ikke har egen lademulighet hjemme. Mens Rio, jeg m.fl. har f.eks. laderen på Alvdal i tankene - der trafikken er lav og at man stopper der for å spise mens man er underveis mellom Oslo og Trondheim.

Minner om at behov for ladefart er omvendt proporsjonalt med batteristørrelse så fremt man har saktelademulighet hjemme og på destinasjon. Med 80 kWh Leaf ville man kunne kjørt Oslo-Trondheim nonstop.

Men 3 x 50 kW vil overføre mer energi enn 1 x 150 kW når det er kø. :) (Fordi 150 kW vil kun kunne levere 150 kW langt mindre tid enn en 50 kW kan levere 50 kW.)

Med den nåværende bilparken ville det trolig vært bedre, på utfartsdager om vinteren, med 6 x 25 kW. Dette ville overført maks energi (kWh), og altså gitt minst kø.

Det er faktisk ganske morsomt å regne på slikt i Excel eller lignende.
#11
Sitat fra: sylwester på onsdag 07. juni 2017, klokken 23:47
Sitat fra: Rio på tirsdag 06. juni 2017, klokken 23:18
...
Ikke bare det, man får ladet langt flere biler med 3 x 50 kW hurtigladere, enn 1 x 150 kW.

Nei, det gjør man absolutt ikke. Hvis du har 3x150kW med makseffekt på 150kW.. Ja, totalt sett ikke mer enn dine 3x50kW vil du kunne gjøre unna kunder før det oppstår kø før rush.. Tiden bilene trenger med 100kW er mye kortere enn tiden med 50kW, 10kW og 5kW... I praksis kan du sammenlijkne det med at du kjøper raskere internett uten at ISP-en øker infrastrukturen sin. Så lenge du og naboen ikke laster ned akkurat samtidig får begge mest ut av det.

Hvis vi skal gå fra 100.000 elbiler til 1.000.000. Vi trenger å kunne gi mer effekt og aller helst biler som kan takle høyere effekt. 

Nei, for biler vil ikke lades med 150 kW hele tiden, men bare i begynnelsen. Så gradvis vil effekten falle, mens de to andre bilene står og får ingenting. Netto levert energi vil være langt lavere enn 3 x 50 kW hurtigladere, som kan gå på 100% kapasitet mye mer av tiden enn en 150 kW hurtiglader kan.

Dette er ikke "hva jeg synes er best", men relativ enkel matematikk.
#12
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. juni 2017, klokken 09:35
men - hvis man har 60 kwh batteri og har kjørt det langt ned f.eks 5 kwh igjen, da holder det jo ikke å lade i 30 minutter med 50 kwh. Da må man jo lade i en time om jeg ikke er helt på jordet regnemessig.
30 min pause etter 40 mil er helt greit. 1 time er nok for lenge for mange og i hvert fall meg.

Hei,

Men som regel kjører man "aldri" lengre i 600 km i Norge (jeg skrev noe om det i et annet innlegg, men er ikke sikker på om det er i denne tråden eller om det forsvant fra innlegget), så man trenger ikke fylle 55 kWh, men kanskje halvparten.

Hvor ofte kjører du over 600 km på en dag?
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
tirsdag 06. juni 2017, klokken 23:18
350 kW blir selvsagt veldig mye dyrere enn 150 kW, som igjen er veldig mye dyrere enn 50 kW, som er det folk allerede klager over.

Det er lett å se seg blind på effekt og kWh. Selvsagt er det kjempeflott med 2 MW også.

Når man har et batteri på 60 kWh så har man kjørt rundt 400 km før lading - da er det faktisk OK med 30 minutters pause for lading.

Ikke bare det, man får ladet langt flere biler med 3 x 50 kW hurtigladere, enn 1 x 150 kW.
#14
jche:
Jeg har jobbet med å få utstyr testet for CE-merking.
Jeg sier ikke at du ikke får støy (det gjør man åpenbart), men støy (både i fase og ute av fase) er nok meget begrenset for CE-merket ladeutstyr, og dersom du får ut så mye overharmonisk osv. så vil jeg påstå det er feil på en eller flere av laderne.

#15
jche:
De har ikke sikring på N-lederen i f. eks. Storbritannia (du blir omtrent fengslet dersom du gjør det), og jeg har aldri hørt om noe lignende problem, ei heller kan jeg forstå det.

La oss si man har TN, med 16 A sikring på hver fase. Uansett hvor mye man måtte skjevbelaste så vil N aldri få mer enn 16 A.

I tillegg, elbiler (i hvert fall alle de nyere) har moderne CE-merkede ladere, og ikke "stygge strømmer".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA