Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Beckern

#1
Elbiler i media / Sv: DinSide - årets bil 2017
onsdag 25. oktober 2017, klokken 14:24
Jeg så også en artikkel som sa at stegningen av fabrikken ble forlenget utover de tre ukene.
For min del får jeg veldig lite lyst på en Bolt når produsenten holder på slik.
De velger å ikke produsere Ampera E når det er stor etterspørsel, det er ikke ok i det hele tatt.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
mandag 23. oktober 2017, klokken 16:43
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 23. oktober 2017, klokken 06:58


Og da innså de at noe må gjøres med strømnettet og oppgraderte. Siden har de sittet og sopt inn penger og ikke gjort stort og nå er vi snart tilbake til 70 tallet med overforbruk igjen....

Nå er det vel produsentene som håver inn. Men uansett hvor stort etterslepet er så  er det god økonomi i å begrense toppene. Om vi skulle "overdimensjonere" for å ta alle eventuelle topper ( f.eks kan ettermiddagstoppen bli ganske mye høyere dersom alle bare plugger i 7-22kW laderen når de kommer hjem om ettermiddagen.)
så vil nettleien bli enda høyere. Ja for du tror vel ikke et etterslep tvinger det offentlige til å ta ut mindre utbytte?
De legger selvsagt bare på prisen og jeg ønsker billigst mulig strøm, selv om det betyr at jeg må slå på timerfunksjonen i bilen som gjør at den venter med å lade til natten. Man MÅ ikke kjøre tørketrommel da, like lite som man MÅ kjøre den kl18.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 09:30
Fasinerende stor tro på full autonomi her. Jeg sier ikke at det er umulig men jeg misstenker at ferden blir humpete og laaang.
Å få de til å kjøre alene er enkelt nok, å få det til å fungere tilnærmet skadefritt, effektivt og i vanskelige værforhold og hele tiden med uberegnelige mennesker bak rattet på andre biler er nok en annen sak.
#4
Elbiler i media / Sv: Ladeplasser erstattes med gatetagging i Oslo
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:19
Sitat fra: PNR1A på torsdag 28. september 2017, klokken 10:33
Vi må ikke glemme lekeappareter, blomsterkasser, alt som gir et bedre og mer fargerik urbant liv.  8)
Ugh, byens første gatetun ser ut som en forfallen bakgård. Masse ugress og dritt, helt død og masse tagging.
Jo dette ser lyst ut.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil-bilister egoister og køsnikere
fredag 29. september 2017, klokken 09:21
Sitat fra: Agmuns på torsdag 28. september 2017, klokken 23:00
Kjører samme strekning og det som bekymrer meg er tempoet enkelte kommer i. Å suse forbi en stillestående kø i 80+ km/t (også på skraverte felt mellom av- og påkjøringer) er på grensen til Darwin-nominasjon.

Det er ytterst få som evner å tenke konsekvens ved egne handlinger i jakten på å komme først på jobb.

Det er da helt normalt med 80 km/t og ekspressbussene ligger gjerne i 100 på E18. Darwin awards går nok til de som "smetter" ut i kollektivfeltet uten å sjekke.
Skravert felt er noe helt annet.
Det er et mye større problem at noen bare sniker litt og legger seg i 50 enten de kjører der lovlig eller ikke. De lager laaaang hale etter seg med busser, taxi, mc og elbiler.
PS! kjører E6/159 nordfra og har ikke problemet begrensninger i kollektivfelt men ser at det har blitt ferre som sniker der det bare er buss som har lov til å kjøre.
#6
Sitat fra: moonbuggy på mandag 19. juni 2017, klokken 12:09
Sitat fra: Beckern på søndag 18. juni 2017, klokken 20:53
Drive train failure på Torsdag. 3 stopp på 3 km fikk meg til å kaste inn håndkledet på Mogreina.
For tredje gang ble i3n fraktet avgårde på planet til Viking og jeg transportert til nærmeste bilutleie.

Litt for mye på 50 000 km
Enig, det er for dårlig!
Et par spørsmål. Står bilen parkert ute ? Hva er kjøremønsteret ditt. Kjører du konsekvent i Comfort mode eller Eco ?

Vel sent svar men likevel:
Bilen står ute. Pender 10 mil pr dag, men den dagen var jeg på langtur (Oslo - Elverum) Kjører nesten konsekvent i eco pro.
Ingen større deler byttet, oppgradert SW, fikk i det hele tatt lite info fra Bavaria Gardermoen.




#7
BMW i3 / Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
onsdag 23. august 2017, klokken 15:20
Har akkurat gjort den rensejobben - lakkering på en Astra som piper bak.
Håper det blir stille nå. Skal ta samme jobb på i3 også uavhengig av tilstand på klosser og skiver.


#8
BMW i3 / Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
mandag 21. august 2017, klokken 14:27
Sitat fra: moonbuggy på mandag 21. august 2017, klokken 12:39
http://www.ws-autoteile.com/Ersatzteile/Bremsanlage/Bremsscheiben/BMWMini/Bremsscheiben-Satz-fuer-BMW-i3-I01-Electric-Hybrid-12-170-PS-hi::26054741.html

Linken over tyder vel ikke på det ?
Dette er Zimmermann erstatningsdel for skiven til i3. Såvidt jeg skjønner coat Z, dvs bortimot rustfri.
Pris 69 Euro. Det bør jo være et greit alternativ ?

Den forsto jeg ikke. At de leverer begge deler er jo ganske så vanlig.
Det er jo tre varianter disse deleprodusentene lager:
1. Original produksjonsdel: veldig lav pris.
2. Original reservedel i BMW innpakning: antagelig ganske lav pris til BMW
3. Uoriginal reservedel i egen innpakning: antagelig best pris for produsent

Samme produsent kan stå bak alle tre varianter men det er ikke uvanlig at 1 og 2 har forskjellige leverandøer, mens begge leverer variant 3.
#9
BMW i3 / Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
mandag 21. august 2017, klokken 10:30
Ettersom i3 er ganske ny og det er lavt volum er det ikke usannsynlig at zimmermann er original-leverandør til BMW. Spørs om de store tyske gidder lage egne kopier på en slik lav-volum bil, ja om de ikke alt har dem.
#10
BMW i3 / Sv: i3 rust bremser
mandag 21. august 2017, klokken 10:23
Som elektrolux skriver, rustfritt er veldig vanlig på MC.
#11
Elbiler i media / Sv: Ny type bremser for elbil
torsdag 17. august 2017, klokken 13:05
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. august 2017, klokken 12:06
Merkelig at slike skiver brukes på stort sett alle motorsykler, men ikke på bil.

Har faktisk kjørt både rustfrie skiver og støpejernskiver på gamle BMW K1, og merket ingen forskjell i bremseeffekten.

Samme lurer jeg på, men ser over at det antydes at de slår seg.
#12
Ville tippe kraftmixen i MegaFactory er langt bedre enn EU-mix lagt til grunn i MB B analysen.
#13
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. august 2017, klokken 20:16
I en artikkel som nylig sto i TU ble det antydet at utslippene for å lage 1kWh med batterier tilsvarte ca 150kg CO2 med dagens produksjon. 60-70 kg kom fra å tilverke råmaterialene, resten fra energien som må til for å sikre rene produksjonlokaler med lav luftfuktighet.

Hvis vi tar det som utgangspunkt og ser på livsløpsanalysen for Mercedes B electric....


Her utelater man et av de aller viktigste punktene: Faktisk livsløp.
Tror man regnet med 10 eller 12 år og 150 000km? Uansett var det så lavt at mange reagerer på tallene.
Vi som kjører elbil i norge vet at dette ikke holder.
Det er flere elbiler som for lengst har passert livsløps-distansen og viser at det er mulig, og det vil bli mange mange fler. Tapet i batteriene er langt mindre enn tidligere antatt.

Det er svært mange BMW i3 og Leaf som nærmer seg disse grensene nå.
Om få år har vi nok et bedre grunnlag for å bedømme livsløpet til en elbil. Antagelig kan man fordele produksjonsutslippet over veldig mange flere km og år.

Et annet punkt er at energiforbruk automatisk regnes om til CO2 utslipp iht en eller annen mix, ikke etter faktiske forhold. Tesla og BMW har gjort ekstraordinære tiltak for å redusere CO2 fotavtrykket og utslippene er nok langt mindre enn de stipulerte.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
torsdag 10. august 2017, klokken 10:58
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 02. august 2017, klokken 10:21
Leaf har over dobbelt så mange registrerte som nr to på lista!!!!
Imponerende av en syv år gammel modell!
Her er det mange påstander om Nissan som blir gjort så grundig til skamme!
I følge mange her inne så har det blitt påstått at Nissan har vært alt for trege med ny modell til å henge med videre. I stedet så gruser de alle andre!
Hvor lenge kan dette vare?

Tipper det først og fremst er et utslag av tilgjengelighet.
Besten alle andre har lange ventelister.
Man får Leaf på velidig bra 1 års leasing tilbud for tiden.
Mange velger slike løsninger i påvente av tilgjengelige nye modeller, inkludert nye leaf.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Selvkjørende biler
torsdag 10. august 2017, klokken 10:51
Sitat fra: Burger på torsdag 10. august 2017, klokken 09:27
Filosofiske spørsmål sporer av den reelle diskusjonen.

Så vidt jeg kan se er det du som lager hypotetiske løsningene. De er akkurat like hypotetiske som problemene, og problemet kan like gjerne ha en akkurat like hypotetisk dødlig utgang.
Det er ikke for ingenting at det er laget utallige filmer og bøker om akkurat samme problemstilling, enten som hovedtema eller som bi-sak.
Så enten er man villig til å ta diskusjonen eller man kan like godt la vær. Å lage hypotetiske unnvikelser er det som sporer av diskusjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA