Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - krsaebo

#1
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Regnvann på gulvet
tirsdag 25. november 2014, klokken 23:26
Jeg har i det siste fått relativt store vannansamlinger på gulvet når det har regnet kraftig. Dette medfører ganske betydelig dugg i bilen, som jeg bruker lang tid på å få bort før jeg kan kjøre.

Er det noen som har hatt samme problem? Hva må jeg gjøre for å fikse dette?

Med vennlig hilsen

Kristian
#2
Hei.

Er det noen i Bergen som har et Nicometer som jeg kan låne for vannfylling? Jeg begynner å nærme meg 2000 km siden siste fylling, så da er det vel på tide.

Hilsen Kristian
#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Nicometer via bluetooth
lørdag 10. mai 2014, klokken 18:02
Hei.

Siden det har vist seg svært vanskelig å få tak i kabel til Nicometer, lurer jeg på om følgende løsning kan være aktuell som erstatning:

- Mini ELM327 OBD2 OBD-II Bluetooth CAN-BUS Auto Diagnostic
- Palm-enhet med bluetooth (f.eks. PalmOne Tungsten E2)
- Programvaren som kan lastes ned på Think EV Monitor

Jeg går i utgangspunktet utifra at dette ikke lar seg gjøre siden dette ikke har blitt nevnt som et alternativ tidligere, men det hadde likevel vært interessant å få en forklaring på hvorfor dette eventuelt ikke vil fungere.

Hilsen Kristian
#4
Hei.

Jeg lurer på om det er noen i Bergensområdet som har et Nicometer til låns/salg for bruk under feilsøking og vannfylling osv. Er det eventuelt andre rundt om i Norge som kan være interessert i å låne ut sin en stund?

Med vennlig hilsen

Kristian
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Lading av Think
torsdag 17. april 2014, klokken 13:06
Hei.

Da er bilen i orden, og jeg har fått låne nicometer til å analysere kjøringen min. Jeg har forstått det slik at grensen går ved 150A for strømtrekk fra batteriet. Er det noen som har mer utfyllende informasjon om dette?

Hvordan fungerer det med lading? Er det noe problem å lade når bilen er på 70%, eller må jeg trekke batteriet mest mulig ned før jeg lader på nytt?

Hilsen Kristian
#6
Da er bilen ferdig etter eksplosjonen av en blokk for noen uker siden. Tikkelyden har forsvunnet, så det er nok som du sa Sveio-O at lyden opphører etter lukking av luka og bilen har vært startet. Takk for svar!

Jeg har foreløpig kjørt ca. 2.5 mil, og bilen virker til å fungere fint. Den store testen kommer i morgen når jeg skal kjøre til jobb, den samme strekningen som tok knekken på blokken. Krysser fingrene for bedre utfall denne gang. Introduksjonen av Nicometer i bilen skal nok sørge for at jeg holder meg på riktig side av strømtrekkgrensen.
#7
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Tikkelyd fra batteriet
lørdag 12. april 2014, klokken 11:03
Hei igjen.

Jeg satte bilen på lading igjen i dag, og da startet tikkingen igjen. Spenningen på 12 V batteriet er i følge Nicometeret 13.9 V (bilen står på lading når jeg måler). Luka til batteriet er på plass, og sikringer til kjølesystemet er tatt ut. Jeg har koblet følgende ledninger: 3 små, 1 stor firkantet, 2 to store runde og polene. Dette er vel alle kablene som skal kobles sammen?  Tikkelyden kommer fra nede ved batteriet.

Noen forslag?
#8
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Tikkelyd fra batteriet
torsdag 10. april 2014, klokken 20:15
Hei.

Jeg har nettopp skiftet en blokk i batteripakken min, og driver nå med opplading for første gang etter dette.  Da jeg koblet inn alle ledningene til bilen igjen, begynte releet (?) å tikke. Det "teller til tre" før det tar pause på noen sekunder, for så å begynne igjen. Hva er årsaken til dette?
#9
Tusen takk for svar! Da kjøper jeg ikke lim! Men med tanke på gummimatter, kan jeg f.eks. bruke disse (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilmatter/Gummimatte-39070/)?
#10
Tenker du at jeg skal ha disse ledningene der permanent, eller som en test nå før jeg monterer opp kassen? Jeg går da ut ifra at jeg skal koble ledningen til plusspolen der denne kommer fra motoren og minuspolen på en av cellene midt i batterikassen, og motsatt fra andre enden?

Planen min for å teste blokkene er i utg. som følger:

1) Lade ned ny blokk til samme/lavere spenning enn de øvrige (som er på ca. 6.14 V).
2) Lade opp batteriet mens det er utenfor bilen (går dette fint uten kjølesystemet i gang?) inkludert overlading for å jevne ut spenningen på blokkene.
3) Lade ut batteripakken med varmeapparat og varmetråder fra 100 % til 20% og se om noen av blokkene kollapser.

Må jeg trekke blokkene lenger ned enn 20%? Eller er det noe annet jeg må gjøre?
#11
Mange spørsmål fra meg nå, men det dukker stadig opp nye ting mens en skrur. Jeg har fjernet alle blokkene fra batterikassen, men disse var festet med lim. Hvilken lim anbefaler dere at jeg bruker for å feste blokkene igjen? Kan for eksempel denne brukes? http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Lim/Kontaktlim-3624021/

Med tanke på vibrasjonene som kommer under kjøring virker det fornuftig å lime fast blokkene igjen, eller?

Hilsen Kristian
#13
Hei igjen.

Jeg har kjøpt sinkspray og billakk til å bruke i kassen, og tenker å gjøre dette arbeidet i dag. Men dersom jeg får ned den siste cellen til nivået til de andre, behøver jeg ikke da å teste pakken ytterligere? Jeg så for meg at jeg måtte lade pakken opp på nytt og belaste ned til 20 % enda en gang, men dette er da altså unødvendig?

Hilsen Kristian
#14
Ok. Da får jeg forsøke å lade ut blokken en del før jeg lader opp. Hva tenker du er akseptabel differanse mellom den nye og de øvrige blokkene? Jeg er veldig nybegynner når det kommer til alt dette, så blir en del spørsmål. Kan jeg bruke en vanlig lyspære til å lade ut batteriet? Hvor lang tid tror du det tar ved bruk av en slik for å få tilfredsstillende differanse?

Hva er de neste stegene jeg må ta før jeg kan montere batteripakken inn i bilen igjen?
#15
Som jeg skrev i et tidligere innlegg i dag har jeg etter en eksplosjon for noen uker siden nå fått ut batteriet fra bilen og identifisert en dårlig blokk. Jeg har fått tak i nye blokker, og har byttet ut den dårlige med en ny. Da jeg startet å belaste batteriet var kapasiteten på 44%, og de 18 opprinnelige blokkene hadde en spenning på 6.35 V mens den nye hadde en spenning på 6.91 V.

Jeg belastet batteriet med varmetråder, full effekt på viften og varmen på fullt. Jeg tok en ny måling på 30%, og da var spenningen på de opprinnelige 18 blokkene 5.79-5.81 V, mens den nye var på 6.26 V.

Siste måling tok jeg på 20% med samme belastning. Jeg fikk da følgende resultat: 18 opprinnelige blokker: 5.65-5.67 V, og den nye blokken 6.19 V. Når jeg slo av systemet var kapasiteten nede i ca. 18 %.

Hvordan vil det fungere med den ene blokken som har høyere spenning? Vil dette utligne seg når jeg lader opp batteriet igjen? I morgen hadde jeg tenkt å lade opp batteriet mens det fortsatt er utenfor bilen med overlading for å utjevne spenningen på alle blokkene. Ettersom jeg har forstått er det dette som vil skje da?

Er det ellers andre ting jeg må undersøke før jeg kan anta at batteriet mitt er friskt og jeg kan montere det inn i bilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA