Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kringon

#1
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
onsdag 26. november 2014, klokken 21:35
med tanke på temperaturen ute, så gir jo 18.5kw/100km en rekkevidde på 145km.

Dette er omtrent det jeg opplever når jeg kjører fortiden. 14-15mil.

Sett deg i bilen, kjør i maks 70 i 2 timer og du har forbruk på 15-16 kw/100km ;)
#2
Sitat fra: Skotvedt Asker og BærumAS på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Leo på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:31
Kommer Android Auto til å fungere for norske Soul EV?

Hei, navigasjonen er ny i 2015 modellene og er klar for det meste. Så vi ser ikke bort ifra at det kommer slike løsninger, Kia prøver ut Apple Carplay i USA også, så jeg vet ikke hvilken leverandør de blir enige med i fremtiden.

GJelder dette hardware og software, eller er det kun en SW oppgradering på 2015 modellene?
#3
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
onsdag 26. november 2014, klokken 20:03
det er utrollig stor forskjell på småturer og på langkjøring i gjennomsnittsforbruk.

Nå som det er så kaldt, så bør du forvarme bilen før du drar. Jeg setter bilen stort sett på å være varm ved avgang + 1 program som har tidsfrist 40 min før. Da vet jeg at bilen er "gjennomvarm" når jeg starter, og dersom jeg lader med 16A så er batteriet fortsatt 100%. Lader jeg med 10A så er batteriet 98% (vil varriere avhengig av temp regner jeg med).

Saken er at bilen bruker grisemye strøm på å få batteripakken og kupeen i driftstemperatur. Derfor vil kortere strekninger på 2-5 mil gi høye forbruk. Jeg kjører stort sett 12 mil når jeg først setter meg i bilen, og ligger jevnt på et forbruk på 17-18.5 kw/100km når jeg ligger i 95-100km/h.

Kjører jeg saktere (60-80 soner) så ligger jeg på et forbruk mellom 15 og 16.5kwh avhengig av temp.

Når jeg kjører småkjøring i hjembyen, så ligger jeg på 19-22 kw/100km, men da kjører jeg jo aldri lenger enn 2 mil.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Ishavsveien
onsdag 26. november 2014, klokken 19:59
Kjenner jeg blir mer og mer irritert over hvor elendig forvaltningen har vært fra transnova sin side når det gjelder konsesjonene som Ishavsveien har fått.

Det burde være VELDIG enkelt: er det ikke oppe innen tidsfristen, så trekkes konsesjonen. Dersom de har LEGITIME grunner for å være forsinkede (forsinkede leveranser fra leverandør, flyet til dubai datt ned så staben i selskapet strøk med, sabotasje e.l.) så kan de få utsettelse.

Å skylde på at "det er ikke bra nok utstyr tilgjengelig enda" blir som å si "vi vil vente til det passer oss" eller "orker ikke, gidder ikke. Bare gi meg pengene!".

Dersom man ikke har planer om å gjennomføre etter en søknad, så bør det være kriminelt å delta i søknadsprosessen. Det er rimelig tydelig hva agendaen har vært her, og den har trynet. Jeg ringer falken før jeg hurtiglader hos Ishavsveien.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Ishavsveien
mandag 24. november 2014, klokken 23:36
Ikke for å pirke, men jaren/gran trengs også for å tvinge vekk ishavsveien totalt.

Grelland + fokserød er også en fordel, men ikke strengt tatt nødvendig.
#6
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 23. november 2014, klokken 20:51
Tok turen Sandefjord, Fornebu, Minnesund, Gjøvik (sove) -> Gjøvik, Gardermoen, Drammen, Sandefjord forrige uke.

https://www.google.no/maps/dir/R%C3%B8dslia+6,+Sandefjord,+Norge/Fornebu/Minnesund/Gj%C3%B8vik/Minnesund/60.166217,11.1576286/59.7708926,10.2626347/R%C3%B8dslia+6,+3222+Sandefjord/@59.7544047,11.88556,8z/data=!4m40!4m39!1m5!1m1!1s0x4646c081df050e77:0x77f4ab8782d933f6!2m2!1d10.2385459!2d59.1186785!1m5!1m1!1s0x46416cf324ee9c7d:0xeeda987fbf62d969!2m2!1d10.6286999!2d59.8995185!1m5!1m1!1s0x46418c1f332a1051:0xeacaf278d30fe477!2m2!1d11.2207786!2d60.3940558!1m5!1m1!1s0x4641da1511542929:0x4f493de5ad7181ed!2m2!1d10.6916303!2d60.7954302!1m5!1m1!1s0x46418c1f332a1051:0xeacaf278d30fe477!2m2!1d11.2207786!2d60.3940558!1m0!1m0!1m5!1m1!1s0x4646c081df050e77:0x77f4ab8782d933f6!2m2!1d10.2385459!2d59.1186785!3e0

Dette er en rundtur på ca 530km. På denne turen så sakteladet jeg 1 gang (fornebu mens jeg jobbet). Kunne sakteladet i gjøvik om natten, men det er skuffende med ladepunkter der. Kjørte stort sett i fartsgrensen hele veien, og endte opp med et snitt på ca 16.5kw/100km.

På turen ble det 4 hurtigladinger, men det kunne fort bare blitt 2 dersom gjøvik hadde hatt orden på ladestasjonene.
#7
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 16. november 2014, klokken 21:23
Oslo -> Nordby bør være ukomplisert, så lenge en begrenser hastigheten til maks 100 km/t.

Det er jo også en del hurtigladere nedover der, så jeg hadde ladet både på tur og retur for å være sikker. Er ikke sikkert du får ladeplass på nordby..

#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Ishavsveien
søndag 16. november 2014, klokken 20:16
Venter også på lader på hønefoss / gran / jaren slik at man kan nå Hov / Gjøvik uten problemer.

E6 føles ut som en gedigen omvei.

Skal fra norefjell til Hov (ca) i vinter og det blir jo nesten umulig uten en skikkelig ladestopp gran / jaren e.l.

#9
Ladeplasser og ladekabler / Fakkeltog mot Ishavsveien
søndag 16. november 2014, klokken 08:44
Nok er nok.

Ishavsveien har jo ikke en gang begynt å grave / tilrettelegge for laderene sine på jaren eller noen av de tildelte områdene langs E18.

Prisene de har lansert der de har lading er helt horrible kontra sine konkurenter.

Hvordan kan det ha seg at ikke Transnova har trukket støtten? Hva gjør elbilforeningen for å belyse problemet? Her trengs det politisk press, da markedskreftene ikke greier å ordne opp i dette selv ( i og med at vi har en lat og doven statlig pengesekk som gir fra seg midler uten å stille skikkelige krav / følge opp de kravene).

#10
Kia Soul EV / Hvor langt har din Soul EV gått?
lørdag 15. november 2014, klokken 22:45
Har selv hatt bilen i ca 6 uker nå, og har kjørt +- 4500 km.

Må si jeg er MEGET fornøyd med doningen. Den oppfører seg eksemplarisk.
#11
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
lørdag 15. november 2014, klokken 12:01
Grå titanium ser fin ut den, men felgene kræsjer jo totalt når det ikke er andre hvite detaljer!

Vinterfelgene som jeg har til min blå vil se nydelig ut på denne, men de hvite syns jeg ble "plastic-fantastic" her
#12
Kia Soul EV / Sv: Ryggelys
torsdag 06. november 2014, klokken 20:25
vurderer å spraye det kameraet med en hydrofob spray som gjør at vannet perler av bedre.

Det er ikke digg å parkere denne bilen i høstmørket.
#13
Kia Soul EV / Sv: TPMS dekktrykksensorer
tirsdag 04. november 2014, klokken 11:01
sensorene var iallefall ikke til noe bry da jeg skiftet dekk nå. Dekkene er en del dyrere enn uten, men ikke nok til at jeg sløyfer det.
#14
Kia Soul EV / Sv: Hvordan setter man bilen til 80% ladning?
mandag 03. november 2014, klokken 15:43
Vet det ikke er riktig, men huskeregel:

AM = All Morning = Ante Meridiem (00:00 -11:59)
PM = Past Midday = Post Meridiem (12:00 - 23:59)
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: How hard can it be :-\
søndag 02. november 2014, klokken 00:56
Takker -> Slik jeg ser det, kun 1 rapportert tilfelle i Bergen der en Kia Soul har ladet før en ABB-lader har tatt kvelden.

Tror man skal vokte seg litt før man kan uttale seg om at alle kia soul slår ut samtlige ABB-ladere etter lading.

Når det er sagt, så kan man jo alltids lade på en annen lader. Føre var og alt det der :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA