Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tigergutten

#1
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Service på Reva i Oslo annet en Enviro?
søndag 09. oktober 2011, klokken 18:28
Ja, man kan høre med Reva Norge. Jeg synes bare at Enviro bil er utrolig vanskelig å forholde seg til. Det er jo kinkig å levere bilen til mekonomen ettersom de heller ikke har erfaring på elbiler. Det blir nok som Sven Erik sier. Får prøve å gjøre det man kan selv. Her kommer jo et slikt forum til fordel.
#2
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Selvutladet bil som ikke vil lade.
søndag 09. oktober 2011, klokken 16:36
Hørte snakk om dette jeg også når jeg byttet batterier i ca. Mai, men da hadde de ikke dette tilbudet enda.
#3
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Service på Reva i Oslo annet en Enviro?
søndag 09. oktober 2011, klokken 16:25
Så man må altså til enviro bil, nesbru om man har trøbbel med bilen?
#4
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Brukererfaring Revai
søndag 09. oktober 2011, klokken 16:24
Jeg kan fortsatt ikke fårstå at du ikke kommer lengre en 30 km. Etter 30 ladinger skal batteriene være godt innkjørte. Kjørte du den nesten tom og lot den lade seg helt opp de første 10 - 15 gangene?
Som jeg nevnte i et annet innlegg. Du kjører ikke full fart i B modus? Dette forkorter både kjørelengde og levetid på batteriene. Normalstilling er F og B bør kun brukes til forbikjøring og bakker der du trenger litt ekstra (B)oost.
#5
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Hvordan fungerer dieselvarmer i Reva?
søndag 09. oktober 2011, klokken 16:21
Diselvarmeren i Revaen er utrolig bra. Den bruker litt strøm til sirkulasjonspumpa, men det er ubetydelig lite. Den bruker heller ikke mye diesel. Trenger sjeldent å fylle. Dieselvarmeren har selv styring av vifte osv, så du trenger ikke å supplere med viftebryteren. SMS styring er utrolig kjekt å ha. Send en SMS og sett deg i varm bil. Jeg hadde SMS styring på min i vinter og angret ikke et sekund. Problemet kom i sommer når SMS systemet sluttet å virke. Etter å ha hatt den til Enviro bil 6 ganger uten at de kan fikse det har jeg nå gitt opp hele greia.
Men så lenge den fungerer er den helt super.
#6
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Selvutladet bil som ikke vil lade.
søndag 09. oktober 2011, klokken 16:18
Hei. Min Reva hadde gått 8000km ved batteribytte.
30 km synes jeg høres utrolig lite ut. Jeg kunne kjøre 40 km på de gamle før jeg byttet. Dette var en strekning uten mye fall og stigning. Du kjører ikke maks i B? Nå legger jeg litt prestisje i å ha mest mulig igjen på batteriene når jeg er ferdig med turen så jeg tenker alltid energieffektivitet når jeg kjører elbil. Bruke terrenget best mulig osv. Jeg ser etterhvert at Revaen er veldig variabel på strømforbruk i forhold til kjøremønster.
Ellers skal den ikke ha noe problem med å stu ute om vinteren når den lader. Ladesystemet sørger for optimal batteritemperatur når den lader uansett hvor den står. Jeg hadde min i garasje i vinter, men det var en uoppvarmet garasje og jeg hadde aldri noe tull med den.
#7
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Selvutladet bil som ikke vil lade.
søndag 09. oktober 2011, klokken 16:10
Ja jeg hører at viftene går en stund etter at man har kjørt. Dette er jo for å kjøle de ned, men når batteriene er kjølt ned står den vel ikke å varmer og kjøler batterier hele tiden (når den ikke er koblet til strøm)? Jeg har også tenkt tanken med hovedbryter. Da kunne man jo satt den fra seg over en lengre periode. Sånn som jeg som ikke har tilgang til stikkontakt utenom på jobb og nærmeste ladestasjon. Det er jo synd å måtta oppta en offentlig elbilplass i en måned bare for å vedlikeholde batteriene.
#8
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Selvutladet bil som ikke vil lade.
søndag 09. oktober 2011, klokken 15:53
Sitat fra: Reva76 på søndag 09. oktober 2011, klokken 12:08
Idag tente temperatur lampa på også. Er det fordi temperaturen er såpass lavt ute?

Hei Reva76. Jeg tror du skal få enviro til å se på dette ja. Temperaturlampa lyser når batteriene er for varme. Enten at de ikke får nok kjøling i forhold til kjørestil etter at det er noe feil på dem. Kan det tenkes at de begynner å bli utslitte? På mine gamle batterier merket jeg ingen reduksjon av kjørelengde, men jeg merket at de begynte å bli gamle ved at temperaturlampa lyste oftere og oftere. Etter hvert begynte bilen å bruke fryktelig lang tid på å lade seg til 100 % (Rundt femten timer på slutten) og temperaturlampe lyste nesten konstant. En kveld jeg gikk forbi bilen luktet det surt i hele garasjen. Da skjønte jeg at det var på tide med nye batterier.
Ellers har jeg intet annet en godt å si om reva på vinteren. Gode kjøreegenskaper og bra batteri ettersom laderen varmer batteriene når den er tilkoblet strøm.
#9
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Selvutladet bil som ikke vil lade.
søndag 09. oktober 2011, klokken 10:07
Nei det problemet har jeg aldri vært ute for.
#10
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Selvutladet bil som ikke vil lade.
lørdag 08. oktober 2011, klokken 21:59
Tusen takk for mange gode svar gutter.

Etter en god del timer i tenkeboksen kom jeg frem til det som Elmo skrev i innlegget sitt, og vendte hjem med godt humør og batteriladeren i neven, men da jeg åpnet panseret var det ikke noe batteri der. Etter litt banning og søking i google kom jeg frem til at reva ikke har et 12 v batteri, men at all elektronikk kommer fra strømpakken via en dc-dc konverter. Med andre ord, hvis strømpakken er helt tom er bilen død. Når du da kobler strøm til bilen så vet ikke bilen hvor den skal lede strømmen. Man må derfor ha litt strøm på batteriene for å i det hele tatt kunne lade den. Jeg har mista helt troen på enviro bil, da jeg synes hele bedriften virker som om de ikke vet hva de driver med i det hele tatt, og ville derfor vekke bilen til live selv. Jeg fjernet framsetene, 8 bolter, og kom ned til batteriene. Revaen (2007) har 6V batterier og ettersom jeg har en 12 V lader koblet jeg batteriene fra hverandre og ladet to og to i serie. (4 ladinger på en time hver, med en 6 amp. lader.). Når jeg koblet batteriene sammen igjen våknet bilen til live og nå står den å lader seg. Heldigvis. :)
Tusen takk for svar og innspill. Jeg synes det er fantastisk med et slikt forum hvor vi kan dele kunnskap og erfaring.
Jeg skal aldri la bilen stå uten strøm i tre uker til.

Men kan noen fortelle meg hva bilen bruker strøm til når den står stille? Dette er jo en temmelig stor batteribank og jeg synes det er rart at den lader seg ut i løpet av tre uker. Hva belaster batteriet ved stillestand?

Om noen kommer ut for det samme og trenger hjelp så er det bare å kontakte meg på jan.morten@mac.com






#11
Tidlige elbiler: Reva / Selvutladet bil som ikke vil lade.
lørdag 08. oktober 2011, klokken 08:23
Hei folkens.
Jeg har vært utenbys i en måned og for å være snill med de andre elbileierne i nabolaget parkerte jeg bilen et annet sted en elbilparkeringen. Den var da fulladet (nye batterier). Da jeg nå skulle bruke den igjen var den tom for strøm. Helt tom. Låste seg ikke opp engang. Jeg trillet den til laderen og lot den stå over natten, men den er fortsatt helt tom. Har ikke ladet en eneste ampere. Hva kan være i veien? Selvutlader en elbil på en måned? Ingen lys eller noe sto på i bilen. Noen idéer om hva jeg kan gjøre for å vekke den til live igjen?
#12
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Morro med Reva!
søndag 19. juni 2011, klokken 20:45
Revaen er rett og slett en utrolig morro bil å kjøre. Den er liten, snerten og veldig anvendelig. Når jeg skal kjøre fra Bærums verk med min oransje Reva blir jeg skuffet hver gang det ikke er rush fra Sandvika. Det er så utrolig deilig å kjøre fra de stillestående bilene, med kaffekoppen i hånda!
#13
Jeg tør påstå at i Norge MÅ man ha dieselvarmer. Det kommer selvfølgelig an på daglig kjørelengde osv. men elektrisk varme trekker mye strøm. Det er utrolig deilig å kunne kjøre varm bil uten å tenke på strømforbruk. Dieselvarmeren bruker også veldig lite diesel så dette er ikke en koostnad som koster over tid, men en engangssum som absolutt er verd prisen.
#14
Hei.
Er det noen her inne som vet om noen andre forhandlere/servicestasjoner en enviro bil?
#15
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Service på Reva
mandag 15. november 2010, klokken 18:59
Mange takk. Det var det jeg trodde. Har sendt epost, men ikke fått noe svar. Jeg får ta en telefon. :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA