Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - corvy

#1
Nissan / Sv: Bytte stabilisatorstag-foringer
onsdag 27. mars 2024, klokken 10:29
Til informasjon fikk jeg til å bytte disse selv. Jeg tok av dekkene og fikk løsnet den fremre bolten til bøylen som holder fast foringen fra hjulsiden. På venstre siden er det umulig å komme til den bakre bolten. På passasjersiden er det mulig med en liten skralle med en kort forlenger og en kort pipe.

Bilen måtte opp på faste bukker så hele fronten var i luften. Løsnet deksel under (undertray) som er ca rett under fører/passasjedørene. Når dette er borte kommer du til den bakre bolten også på førersiden. Det er ikke enkelt men med en del tolmodighet og en fastnøkkel klarte jeg få den ut.

Fant ingen annen måte enn å ta bøylene helt av for å få inn de nye foringene. Så løsnet begge to helt. Jeg løsnet også stabilisator-link stagene i hjulbuen slik at stabilisatorstaget var helt løst når jeg jobbet. Det er mulig dette ikke er nødvendig, men det gjør jobben enklere.

Fettet inn de nye klemforingene og satte de inn. Startet med førersiden, siden den var vanskeligst å komme til. Festet bare bolten i bakkant med 3-4 omdregninger, satte så inn bolten på fremsiden med 10-15 omdregninger. Strammet ikke til før alle bolter på begge sider var entret godt.

Etter alt var strammet til festet jeg link-stagnene (det ene måtte byttes) og så var knirkelydene borte. Husk å feste dekselet under bilen :)

Typisk eksempel på dårlige klemforinger er at det knirker når du kjører over fartsdumper. Spesielt i kaldt vær. Når det er varmere ute blir foringene mer fleksible og lyden blir borte.
#2
Nissan / Sv: Bytte stabilisatorstag-foringer
søndag 24. mars 2024, klokken 16:11
Jeg kjøpte foringer med tanke på å skifte. Men det virker helt håpløst å komme til. Spesielt førersiden. Noen som har klart å få til å bytte uten å demontere hele bilen?
#3
Carwing / Sv: Nissan Connect EV sluttet å virke
torsdag 12. mai 2022, klokken 10:11
Er så langt under par den tjenesten der... Jeg var begynt å lure på om de driver å avvikler hele løsningen.
#4
Carwing / Nissan Connect EV sluttet å virke
onsdag 11. mai 2022, klokken 22:01
Klarer å logge inn og jeg får oppdatert uten feilmelding men dataene er fra 22 april klokken 0211. Dette er en 2011 leaf. Er det noe ninja triks?

Har også satt opp integrasjon på Home Assistant som har fungert fint men nå er begge to ubrukelig...
#5
Elektriske utfordringer / Sv: Død Leaf
mandag 15. februar 2021, klokken 13:18
Er det noen som har forslag til hvordan dette kan gjøres bedre for bilen? Finnes det noen måte å tvinge DC-laderen til å booste 12V batteriet på når bilen brukes lite? Eventuelt tvinge den ned i "sovemodus"? Er styrete å måtte koble ut batteriet hver gang jeg skal parkere bilen litt lenger tidsrom... Nå i corona-tid så kjører vi nok ikke nok med bilen.

Er vel ikke noen god ide å "hacke" til en 12V lader fra DC fremdriftsbatteriet...
#6
Elektriske utfordringer / Sv: 12 volt batteri tomt for strøm
fredag 12. februar 2021, klokken 13:54
Er det slik at bilen lader 12V batteriet når laderen står koblet til? Jeg har akkurat fått flatt 12V batteri etter bilen sto ute i noen uker. Byttet batteri, så fungerte det flott en stund. Men så etter et par uke så sto bilen i garasjen, med ladekabelen i. Så fikk jeg beskjed om at bilen prøvde å lade ca hver hele time. Når jeg gikk opp så var bilen død, igjen. Skal den ikke lade 12V batteriet når den står koblet til laderen?
#7
Lade hjemme / Sv: Lading og kostnader i fellesanlegg
lørdag 28. mars 2020, klokken 13:44
Tusen takk for gode svar!

Jeg føler jo at elektrikeren benyttet ikke har gjort en god jobb i rådgivning til styret som installerte løsningen. Jeg skal ta en prat med de.

En bekymring jeg sitter igjen med er at blokken dette anlegget sitter montert i har effekt problemer ifm oppvarming av felles varmtvann. Dersom dette måles på samme inntak kan jo det påvirke alles regning på lading... Dette må sjekkes.
#8
Lade hjemme / Lading og kostnader i fellesanlegg
lørdag 28. mars 2020, klokken 09:54
Vi har fått etablert infrastruktur som vi deler med et sameie for lading ev el/hybrid biler i garasjeanlegget. Der har vi satt opp ladere med egne målere i hvert ladepunkt. Systemet fungerer ganske bra, og er basert på Salto. Jeg forstår det slik at det også er mulig å sette opp en sentral kontroll-enhet for å styre simultanforbruket for å redusere effekt kostnader o.l.

Det jeg ikke skjønner er at det kan bli så dyrt som det har blitt i dette tilfellet og jeg er på jakt etter erfaringer. Vi har Hafslund som leverandør på nett og strøm. I de første månedene var sameiet litt trege så vi fikk levert nødstrøm og det kosta ganske mye. Men over langen så er det kostnadene på "effekttariff" som dreper oss. For enkelte ladepunkter snakker vi 5-6 kroner per kWh for å lade i perioder av vinteren. Snittet av kost per kWh er 3,3 som også er alt for høyt mener jeg.

Nå er det ikke så mange som tar tak i dette selv om alle klager men jeg tenkte at jeg må ta en diskusjon med Hafslund og elektrikeren i løpet av sommeren for å få på plass noe som gjør at vi slipper dette til vinteren igjen. Dersom vi får kontroll på "effektledd" delen av regnearket tror jeg mye er ordnet. Noen som kan forklare meg på en enkel måte hvordan dette med effektledd fungerer? Jeg antar det har noe med strømforbruk i "peak" perioder å gjøre. Er det slik også for private husholdninger eller er det bare for sameier/bedrifter?

For masse detaljer se vedlagte regneark. Jeg har prøvd å anonymisere litt ... kanskje ikke nok? Men det er jo heller ikke så veldig sensitivt. Dersom noen har lyst å se på underlaget på faktura send meg en PM så kan jeg sende over. Men jeg har hentet ut alle fakturalinjene i arket for å få en bedre forståelse av hva som skjer her så jeg tror det meste er dekt i regnearket.

Hadde jeg gått ut med disse prisene til naboene den gang de vurderte el-bil hadde de aldri kjøpt det tror jeg......
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla på vanlig ladeplass
fredag 04. januar 2019, klokken 06:25
Tesla har sagt at de kunne dele sine patenter om andre produsenter ville dele med de, dette omhandlet også lading. Men ingen andre ville eller turte dele, eller kanskje andre motiver, hva vet jeg. Tesla har også sagt at de gjerne deler superladernettverket med andre produsenter om de er villige til å kjøpe seg inn eller investere.

Her tenker jeg Tesla har invitert de andre mer enn en gang, og jeg opplever ikke de som mest trangsynt.

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/

https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/06/16/what-tesla-stands-to-gain-from-sharing-its-patents/amp/#aoh=15465791759322&csi=1&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Fra%20%251%24s

Samtidig er det selvsagt smart av Tesla å slippe en del patenter som gjør at industrien utvikler mer teknologi som baserer seg på eller integrerer seg med Tesla teknologi [emoji41]

Se hva som skjedde med IBM og x86 PC. Er ikke uten ubetydelig risiko noen strategi.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

#10
Vi har en Tesla wall connector på et gammelt IT nett med 32A enkeltfas. Vi ønsker å benytte denne til også å lade en gammel Leaf fra 2011 med Type1 kontakt. Den kan maks lade med 16A.

Finnes det overgang fra Teslas Type2 kontakt til Leafens Type1?  Eventuelt en type2 hun - hun da vi har en type2 ladekabel til Leafen, men denne kan ikke kobles til Tesla laderen fordi den har kabel på ladestolpen ferdig montert.

Tips mottas med takk! :D
#11
Model 3 / Sv: Salg av reservasjoner
tirsdag 15. mai 2018, klokken 10:45
Ja nå fant jeg samme tråd om deg. Salg av ny-bil innen 2mnd ser ut som den beste løsningen. Men om det er noe særlig å tjene på det? For noen enkle tusenlapper kan man kanskje finne på noen triks i ludo men det må jo være litt grunker i det for å orke det...
#12
Model 3 / Salg av reservasjoner
tirsdag 15. mai 2018, klokken 10:36
Hei, vi har en reservasjon på Model 3 men vurdere å avlyse eventuelt å selge den. Ikke fordi vi ikke vil ha bilen men vi må kanskje prioritere å selge våre Model S og erstatte den med en X. Total pengeinvestering i bil blir for høy med enda en Tesla da så vi strekker heller strikken på Nissanen vår....

Noen med erfaring? Går det å selge reservasjonen og hvordan ville dere gått frem i så tilfelle?
#13
Tesla / Sv: Virker laderen på Sandane??
fredag 28. april 2017, klokken 23:01
Ladekartets viktigste lader for oss når vi er på vestlandet og besøker familien. Aldri opplevd noe tull vi heller men i dag fikk vi den ikke opp på navigasjonen. Ble litt stresset! Nå er vi godt fremme. Takk for svar!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#14
Tesla / Sv: Virker laderen på Sandane??
fredag 28. april 2017, klokken 17:08
Nå står vi i solen og lader. Bare navigasjonen som tullet i formiddag. God helg!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#15
Tesla / Virker laderen på Sandane??
fredag 28. april 2017, klokken 11:23
Noen som har ladet på Sandane i dag?  Navigasjonen er litt utvetydig og det ser ikke ut til at noen lader der noen gang. Ringte Tesla og de "mente" at tre ladere var OK. Om noen kan bekrefte at laderen virker blir jeg litt mer rolig ellers kommer vi oss ikke helt frem i dag....

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA