Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jonny

#1
 
SitatElektrikerbransjen er litt annerledes på grunn av:
1. Du eller andre kan dø av å få strøm i deg.
2. Du eller andre kan dø av brann forårsaket av strøm

1. D var d da, har vel ennå til gode å se folk dø av vanlig nettspenning/220v og de fleste DIY er
     holder seg vel unna høyspentmaster?

2. Så avgjort! D er vel intet mindre enn et under at ikke flere omkommer av komboen norske
     trehus og totalt uansvarlige/udugelige elektrikere! Sist gang jeg hadde en såkalt "trikker" i mitt hus
     måtte jeg gå over alle koplingspunktene etter han og sette til skruer.
   
     
#2
Kult at det er et firma som gjør det. Da er det litt mer fristende for de av oss med 10 tommeltotter.
Men hvis man skal kjøpe ny eGolf, og tenker på å installere noe slikt, burde man specce uten VP?

Sitat fra: Ohm på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:15
Forøvrig, så får de ikke maken installasjon som du har, siden den er mer innfløkt med sladd og tankmåler.

At det er uten sladd, vil det si at man ikke kan styre den via klimaanlegget, men kun har en av-på switch, eller hvordan vil det funke?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kjøpe iMiev
tirsdag 12. februar 2013, klokken 12:18
Å fy f...!
#4
Jeg antar dette er i hovedsak pga at Model S er enda mer suksessrik enn forutsatt. De prøver nok å hindre at reservasjonstakten løper i fra dem, og griper da muligheten til å øke profitten.

Vi får se hvordan prisene blir i norge. Når eksisterende reservasjonsholdere ikke skal bli påvirket bør de heller ikke påvirkes i norge. Vi ser vel fort om prisene er basert på de nye eller gamle prisene.
#5
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 17. november 2012, klokken 00:46
Omtrentlig pris hos Auto 8-8 Eide utenfor Molde er 3300,- inkl. bremseservice.

Har time på mandag, kan komme tilbake med eksakt pris da.

3550,- for service og 2 timer.
#6
om produsenten kommer med papirer på hengerfeste  får en låv
#7
Jeg sukker godt her jeg sitter nå.

Det ble vedtatt på generalforsamling (og også positivt mottatt) at lade-"stasjon" skulle undersøkes og eventuelt søkes på (stønad, altså).

Nå fikk jeg svar her forleden om at styret hadde undersøkt saken (de har ringt kommunen, thats it), og at de har kommet frem til at de ikke kommer til å gå inn for dette, da "Begrunnelsen er at borettslaget ikke kan dekke egenandelen for ladestasjon, da det kan komme flere søknader i fremtiden." What? De ba meg så om å komme med egenandelen selv. Det er verdt å bite seg merke i at de IKKE har undersøkt hvor mye dette kommer til å koste. De har rett og slett bare dratt et tall ut av brunøyet, og gått for det.

Sendte så en ganske lang epost til et styremedlem (styreleder hadde visstnok ikke epostadresse?), og fikk en telefon fra styreleder i dag om at de ønsket å prate med meg vedr. spørsmålene jeg hadde. Jeg spurte da om jeg kunne få skriftlig svar.. big mistake. Nei, det var ikke aktuelt for henne å svare meg skriftlig.

Nå har det seg slik at jeg, siden alt dette startet, har lest meg opp litt om borettslag og dets lover, og funnet ut at de i flere tilfeller har bøyd lovene i sin retning (les: brutt lover, åpenbart), så om det kommer fint lite ut av møtet i morgen kommer jeg til å gå videre. Dette på prinsipp - ikke fordi jeg MÅ ha ladestasjon her, men et borettslag anno Tyskland under andre verdenskrig er jo fint lite aktuelt.
#8
Med tanke på at Leaf kun er ett av de første stegene blant "normale biler som går på strøm" i masseproduksjon, er det beroligende å vite at det bare vil bli en enda bedre opplevelse fremover med nye modeller og forbedringer.

Jeg slapper veldig av mtp. fremtiden og miljøutfordringene nå. Folk kommer til å kjøpe elbiler fordi de har lyst på en bedre teknologi, ikke fordi folk blir pålagt å bytte.

Og godt er det. Blir mye roligere i byparkene også. Fremtidens byer høres vidunderlige ut!  :)
#9
Rogaland elbilforening / Sv: Sykkelstativ til Leaf
mandag 07. mai 2012, klokken 16:40
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. mai 2012, klokken 16:10
Min selger på BNH Rud sa han hadde fått godkjent en bil med takstativet montert på, så han anså dette som "greit".

For å gjøre forvirringen total er det enkelte (andre) biler som har oppgitt 0kg.
Og det finnes Land Rovere hvor taklast ikke er oppgitt...

Det morsomme er at det er produsenten som setter tallet, basert på konstruksjon/stabilitet og tyngdepunkt.
Ser ingen grunn til at Leaf ikke kan ha 50kg på taket...

Spec'en jeg fikk på Vestlandske Auto sa vel "Ikke tilgjengeli" eller "Ikke mulig" på taklast og hengervekt.

Og med batteriet i bunnen burde ikke 50kg være noe problem, nei.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla Model S i Geneve
torsdag 12. april 2012, klokken 18:21
Sitat fra: Runex på onsdag 11. april 2012, klokken 23:01
860 liter?? På den filmen ser jeg tydelig at bagasjerommet er MYE mindre enn i vår Mondeo stv., og der er volumet oppgitt til 550 liter så vidt jeg husker.
Under bagasjeromsgulvet i Mondeo er det vel både drivstofftank og eksospotte. Når bakre seterad tas ut (gåt ut fra at man kan gjøre det på produksjonsmodellen) er gulvet i bagasjerommet helt nede ved bakken.
Sitat fra: Runex på onsdag 11. april 2012, klokken 23:01
Og 220 liter under panseret? Igjen, ut fra filmen ser det ikke ut til at en får plass til særlig mer enn et par 25-liters kanner.
Størrelsen lyver når man ikke har noe å sammenligne med. Bagasjerommet foran strekker seg helt innunder dashbordet på midten, der gearkassa vanligvis sitter på biler med frontmotor og bakhjulsdrift. Hjulbrønnene tar opp en god del plass på hver side foran, men bagajserommet er stort i virkeligheten.
#11
Carwing / Sv: Hvordan montere Robometer på Think Classic
torsdag 12. april 2012, klokken 10:54
Sitat fra: Baltor på torsdag 12. april 2012, klokken 10:35
CRA: du trenger ikke trekkesnor for å legge flatkabel under gulvteppet. Løft opp nedre del av dørpakningen, og gulvteppet kan løftes opp slik at du ser utsiden av gummimuffen.

Ah, det tenkte jeg ikke på. Det som sitter fast av teppe/plastdeksel ser ut til å sitte innmari godt fast, men den flippen som går opp langs dørstolpen til venstre er helt løs. Hadde derfor ikke lyst til å løsne noe som ikke allerede var løst, og dro derfor ikke spesielt hardt i noe. Tenkte å lime teppet fast i stolpen med en klatt Tec-7 e.l. når alt er testet og i orden.

Har desverre hatt et setback som vil utsette ferdigstillelsen noe; hydraulikken på MC-løfteren min lekker olje, og nå ser det ikke ut til å være nok olje i den til å få kjørt den helt opp.  >:(  Jeg må derfor sette Leca under batterikassa mens den står halvveis oppe i bilen og ta ut liften og prøve å få reparert den. Noen som har erfaring med å skifte pakning i en slik donkraft og etterfylle olje? DEt ser ut til at det lekker fra "knappen" under "jekk-ned-pedalen" (den lille pedalen).

Tenkte å ta den med til Biltema først og spørre om det er noe de kan gjøre med det (reklamasjon)


Og: Jeg har til nå hatt både hovedbatteriet og 12V batteriet frakoblet. Hvilken rekkefølge bør jeg koble dem til igjen i for å ikke grille DC/DC converteren igjen?  (Det at det ikke står noe om å koble fra 12V batteriet før nedplukking av batterikassa får meg til å tenke at 12V kan kobles til først.)
#12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: hvorfor kjøpe tesla s...
torsdag 12. april 2012, klokken 10:52
Jeg sjekket litt rundt hydrogenflasker, og det er ikke flasken som hindrer eksplosjon, det er en sikkerhetsventil: "Thermal Pressure Relief Device" eller TPRD. Hvis en hydrogenflaske havner i en brann så åpnes ventilen, hydrogenet tar fyr og du får et flammehav. For å få en eksplosjon så må denne ventilen feile, som den vil gjøre i X% av tilfellene. Fortsatt ikke umulig, bare mye, mye mindre sannsynlig.

Jeg kan fortsatt se for meg situasjoner som ikke er helt bra. F.eks hvis to biler kolliderer, du får en bensinbrann samtidig som det går hull på hydrogenflasken (eller TPRD er utløst). Plutselig har du en veldig kraftig brann.

foxy: Vi tåler kritikk av elbiler - det må bare være saklig begrunnet.
#13
Det er sett opp ny hurtiglader ved buevegen, denne er nå i drift. Men den kan være vanskelig å finne, hvis du kjører oppover Buevegen så ligger den på venstre side ikke høyre som kartet til nobil viser.
Føreløpig må du kjøre in på en grusvei for å finne den, den er heller ikke skiltet enda.

Jonny
#14
Sitat fra: Elmanuell på fredag 09. mars 2012, klokken 06:56
Har opplevd at ledskjærmen kutter og blir svart etter jeg har kjørt i ca 35km og slår seg på igjen etterpå.
Skjer nesten hver dag på nesten samme plass. Mystisk. ???
Kjører du i en undergang eller i en tunnel når dette skjer?  ;D
#15
Grenser er til for å tøyes...  :) dessuten må noen prøve det.

Og ikke nok med det. Det et bedre med en think assistert med 9hk, enn en patrol som bruker 1,5l diesel på mila som nå er alternativet    ;D
#16
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekondisjonering av batteripakker in situ.
fredag 17. februar 2012, klokken 06:54
For meg høres dette ut som nok en defekt Actia lader, kombinert med potensielle problemer med 114V batteriet, og nesten garantert dårlig 12V batteri.

Eneste riktige metoden blir å fikse batteriene, og håpe Actia laderen lar seg fikse.

Sleping, recondisjonering, og tømming av batteriet i blinde uten batteriovervåkning vil bare gjøre vondt verre.

Sett heller 114V batteriet på 40t 5A lading, fyll vann individuelt, og test hver blokk med 100A utlading for kapasitet. Erstatt blokker med mindre enn 70 Ahr kapasitet, og monter overvåkning.
#17
TLC / Sv: Nissan leaf batteri info
fredag 17. februar 2012, klokken 00:32
Som forventet, men stakkars den kunden som har under 85% rekkevidde gjenstående etter bare ett år!

Jeg lurer på hvordan det går med den personen. Det er jo dèt som er interessant :) Leste om det inne på mynissanleaf, linket fra artikkelen din.
#18
Leaf 2010-2017 / Montere kjørelys på impotert Think
søndag 12. februar 2012, klokken 18:48
Enkelt. Alt som trenges er 2 dioder.

Se bildene fra en "Norsk" Think, og en import Think

Hva den gule sikringen er for vites ikke, men den "Norske" Think'en hadde ESP, og ikke import Thinken.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA