Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Olemann

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Erfaring S vs X
tirsdag 26. september 2017, klokken 16:41
Sitter å vurderer om jeg skal bestille meg ny S75D eller X75D. Eier i dag en 2014 S85, men som sagt sliter litt med valget.
Er vel mest usikker på batterikapasiteten..

Noen som har hatt samme "luksus" dilemma før, og har noen erfaringer å komme med?
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Den nye grønn-sølv fargen
fredag 15. september 2017, klokken 06:52
Tenkte jeg skulle informere Nissan sentralt også. Tror det er mange kunder som får kaffen i vrangstrupen når de oppdager at de har kjøpt lysegrønn bil. Har ikke sett noen skyer om våren som er så lysegrønne. Ut i fra bildene så er nordlys nærmere i farge. Grå metallik med et svakt grønnskjær er greit, men ikke lysegrønn slik den ser ut på illustrasjonene så langt. Men de vil vel sikkert vise fram bilen snart, så jeg lever i håpet. Og håpet er lysegrønt, er jo et kjent sitat  ;)

Kanskje også på tide å undersøke pris på foliering ? Noen som har gode tips og priser i Oslo-området på det ?
#3
AC fleksilading / Sv: Levering august - september 2017
torsdag 14. september 2017, klokken 19:22
Da fikk jeg også tlf om utlevering onsdag 20 sept i Stavanger.  :) Vært noen laaaange mnd'er venting siden slutten av Juni dette. Endelig snart dagen.
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Sliter i3 raskt dekk?
onsdag 13. september 2017, klokken 22:16
etter 3 vintre så må jeg ha nye dekk før jeg legger om igjen. Det er en bil som innbyr til slitasje på dekk  ;D
Sommerdekk holder kanskje en sesong til. måler når jeg skifter.
har en 2014 modell som er gått 47.000
#5
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading av 12v batteriet fra bilen
mandag 04. september 2017, klokken 21:11
 :blank:  i timen....  kommer jo helt an på pedaltrykk eller mangle på sådan men strømforbruk generelt bekymrer meg ikke
#6
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Levering november - desember 2017
lørdag 02. september 2017, klokken 21:47
Lagt inn bestilling og bekreftet 1/9. Estimert levering sent november - desember. Stod sent november når jeg bestilte, men fikk høre fra Tesla selger at det var nok litt optimistisk og at det kunne bli desember. Fått VIN nå og det står altså sent november - desember. Da er det bare å kose seg å vente på neste Tesla :-)
#7
Svar til trådstarter  :D
https://youtu.be/YWagwrs5tBo?t=45s
#8
Model 3 / Sv: Noen som har fått matte seterygger enda?
onsdag 21. juni 2017, klokken 13:24
Sitat fra: Tesla91 på onsdag 21. juni 2017, klokken 08:00
Jeg fikk 700k i innbytte for en AP1 X75 med alt utstyr og kun 15 000 km på telleren.. Markedet er mettet på brukt Tesla. Man må laaangt ned i pris fortiden, ellers kjøper bare folk nytt!

Må le hver gang jeg ser kjempe blemmen til "Carpoint" på Finn.no... Det kaller man en skikkelig blåmandag  ;D

Ikke så rart, når tesla har kampanjerente, showroom discount, referal code, og bilen ankommer med ap2 som gjør den betydelig mer attraktive som bruktbil framover kontra ap1.

Tipper model S pre-ap, får en god knekk når model 3 ankommer.    Alt i alt, rett tid å selge nå/tidligere i våres for å oppgradere. (så det samme litt før D ble kjent/lansert.)
#9
Sitat fra: ChrML på torsdag 15. juni 2017, klokken 14:27
....
Logisk nok, men ikke helt. Enhanced AP er et forsøk på å implementere funksjonene i MobileEye som i praksis implementerer:
- Algoritme for å følge vegmerking
- Adaptive cruisekontrol
- Skiltgjenkjenning
- Automatisk filskift
- Nødbrems basert på radar

Enhanced AP bruker ikke machine learning i veldig stor grad, med unntak av evt noen konkrete gjenkjenningsalgoritmer. Med andre ord er dette mest if-then-else logikk i tradisjonell forstand.
...

Jeg er uenig i resonnementet ditt her.

Det mest logiske er at en fremtidig FSD bygger på EAP, og at EAP i fremtiden faktisk vil være FSD algoritmen med visse egenskaper skrudd av.
Alt det du nevner i listen over er også nødvendigheter for FSD. Det gir i utgangspunktet liten mening å vedlikeholde to separate software stacker, der den ene tilbyr funksjonalitet som effektivt er et subsett av det den andre tilbyr. Da er det mer logisk at EAP *er* FSD med visse egenskaper avskrudd.
Algoritmer for bildegjenkjenning (skilt, andre biler, vegkant, etc), som er nettopp det Tesla og Musk satser på, har de siste årene nærmest blitt revolusjonert, *nettopp* på grunn av at maskinlæring har gjort sitt inntog. Dette er ikke simpel "if-then-else" logikk, langt fra.
#10
Sitat fra: Robert Sund på lørdag 25. mars 2017, klokken 20:28
2 fase er det kun Tesla som kan trekke og med Tesla er det ikke ett problem da den trekker rett strømstyrke på N.
Men 1 fase oppstår ikke problemet, og det går like mye strøm i begge lederne.
3 fase 230V IT (eller TT) er det ingen elbiler som trekker, og det ville heller ikke laget problemer, da det ville gitt identisk trekk i alle lederne.

Dette skal være en helt trygg måte å koble på, også ved bruk av 16A kabel.
Jeg skulle likt å finne en elektriker som sier det du sier slik at jeg kunne fått koblet om Saltoboksen :-D
#11
Sitat fra: Tom E. på onsdag 01. mars 2017, klokken 13:57
Min bil er nå i produksjon fikk jeg vite i dag.

Når bestilte du?

Flott om alle som legger ut status på sin bil kan legge ut når de bestilte også.
#12
Elbiler i media / Sv: Bytte høyttalerelement?
torsdag 22. september 2016, klokken 12:24
Ja er rart ingen av disse hifi folkene har gjort krav på de pengene :) Eneste krav er at man kan bevise en forskjell med måleutstyr.

Er selv interessert i god lyd og har Dali høyttalere og kvalitets forsterker hjemme. Men istedenfor å bruke penger på dyre kabler la jeg heller mer penger i høyttalere og forsterker som faktisk gjør en stor forskjell ;)
#13
BMW i3 / Sv: Vasking, detailing etc. av Model S
mandag 11. juli 2016, klokken 11:36
50-100 timer er ikke unormalt på en luksus/superbil. En detailing-jobb kan derfor koste store summer pga. mengden tid som går med. Har lest om folk som har brukt tett på 100k for bare folie, så ytterligere 50k på detailing......bare for å gjøre bilen klar for en messe eller et løp.

Men på "vanlige" biler som Model S høres det mye ut med slikt tidsforbruk. Men den myke lakken var en av grunnene til at jeg styrte unna sort. Pent når den er "mint", men slik er den ikke alltid når den er ny en gang.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Når får vi bilene våre?
mandag 02. november 2015, klokken 15:47
Sendte han en Mail
#15
Rettighetene til forbruker står sterkt her til lands. Så uheldig som du har vært, så ville jeg først tatt et 1:1 møte med Tesla for å høre hvordan de stiller seg til saken.
#16
BMW i3 / Hvilken pris skal jeg legge ut bilen til?
fredag 05. juni 2015, klokken 15:27
Søker råd fra dere kloke og erfarne hoder her på forumet:

Skal selge Nov'13 S85 med stoffseter og ellers alle tilvalg unntatt sikkerhetspakke (inkl. dobbeltlader). Har også ettermontert elektriske speil.  Bilen har gått 26550km og ser ut som en godt behandlet bil gjør etter 1,5 år.

Hva er en rimelig pris for denne i bruktmarkedet i dag?
#17
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Firmware 6.2
onsdag 29. april 2015, klokken 12:17
Sitat fra: eldanz på onsdag 29. april 2015, klokken 11:48
På min Release Note står det at de har fjernet ACCELERATION setting. Og at acceleration alltid vil være 4.6 seconds.
Dette gjelder vel bare P85D og ikke 85D.

Nei, det gjelder spesifikt for 85D. P85D har fortsatt "Sport" og "Insane" mode, og har mye raskere akselerasjon enn 4,6...

Sitat fra: eldanz på onsdag 29. april 2015, klokken 11:48
Jeg skal til Hunderfossen fredag og håper å treffe flere som kan gi svar på div. spørsmål.
Kanskje vi treffes?

Nei, jeg skal nok dessverre ikke på det treffet :p  Men du treffer garantert mange andre som kan svare på ting du måtte lure på :)
#18
Model S / Sv: Soneparkering
søndag 26. april 2015, klokken 23:40
Soneparkering er gratis for elbiler, men du må ha sonekort. I Sandviken (sone 8 ) kan man parkere gratis uten sonekort.

https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/trafikk-reiser-og-samferdsel/veg-og-vegtrafikk/parkering/parkering-og-lading-av-el-biler
#19
Sitat fra: Trulswh på onsdag 08. april 2015, klokken 22:22
Oppdaget små riper da jeg vasket bilen idag. Like ved der døren til bagasjerommet går igjen. Har vært plaget med at det har samlet seg mye  skit her, og det er sikkert det som har skapt friksjon mellom døren og denne overflaten. Er det flere som har opplevd liknende problem? se bilde.
Har du sjekket at dørdemperne er faste og ikke har løsnet noe?

Var vist andre med samme fokus, beklager :-)
#20
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe eller e-up, lading, osv.
lørdag 11. april 2015, klokken 15:08
Herlighet, Golfen var fantastisk.

Da er bare spørsmålet - hvordan i all verden skal vi få tak i penger til en e-golf?


Neida. Vi har fortsatt planer om å prøve Leafen en gang til, men den likte vi jo ikke forrige gang, og nå etter å ha blitt så forelsket i Golf vet jeg jammen ikke om det er mulig å se for seg at Leaf er en løsning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA