Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - LeafSwe

#1
DRIFTSBATTERI / Sv: Tesla avslutter samarbeid med Mobile eye
tirsdag 26. juli 2016, klokken 21:16
[pirk]
Trådstarter; selskapet heter ikke "Mobile eye"
[/pirk]
#2
Sitat fra: nime01 på søndag 18. oktober 2015, klokken 00:16
Sitat fra: akselc på lørdag 17. oktober 2015, klokken 22:57
Men, jeg forstår enda ikke hurtiglader konseptet enda.
Altså, hvis bilen har hurtiglader, hva trenger "huset" mitt da?
En egen kurs/stikkontakt utenfor veggen kun til elbil med en ny 16amp sikring?
Hva slags kontakt trenger jeg ute? Og jeg tror ikke jeg trenger en superlader, men en som lader fullt på mellom 4-8 timer hadde vært bra. I så tilfelle, hva trenger jeg da?
De fleste elbiler har mulighet for hurtiglading, dvs mer enn 22kW ladeeffekt, med unntak av Mercedes B ED, Zoe R240, Ford Focus Electric og div el. varebiler. Ved hurtiglading benyttes en dedikert hurtiglader. Alle biler har mulighet for saktelading - noen har maks 3,6kW, noen har maks 6,6kW - mens Zoe lader på maks 22kW (semihurtig lading) og Mercedes B på 11kW (semihurtig lading)

Okei, så teknologien med hurtiglading, ligger i selve bilen?
Dedikert hurtiglader, er da selve kabelen?



Sitat fra: nime01 på søndag 18. oktober 2015, klokken 00:16
Om du har mulighet for et enfase 32A CEE stikk, så får du utnyttet 6,6kW ombordlader i Soul, Leaf og i3. Da lader du en Soul eller ny Leaf fra tom til full på 4-5 timer. Forutsatt tilførsel OK, er det ingenting i veien for å få elektriker til å legge ut et 32A CEE stikk, som du da enkelt kan koble en 32A veggboks på eller f.eks ta ut 16A via en overgang - det finnes flere på forumet her som selger slike. Alternativt, om du allerede har et 16A stikk på vegg, få elektriker til å sjekke over denne, evt bytt til blått CEE stikk, og kjøp inn enten en 16A veggboks eller 16A kladdløs kabel med CEE. Da vil du lade opp en Soul eller ny Leaf fra tom til full på rundt 10 timer.

32A CEE stikk, er det vanlig stikkontakt, koblet til kurs på 32A sikring? Er dette da en vanlig stikkontakt type?
32A veggboks, kladdløs kabel ?.. hjelpes! Altså, uansett, så trenger jeg å få en "stikkontakt" ute på veggen hjemme. Strekket er ca mellom 5-10 meter. Denne burde da kobles til en 32A sikring? Dvs at jeg trenger en ny sikring i strømskapet på 32A som kobles til veggen ute, og på veggen ute så trenger jeg en veggboks?
Hvem/hvor selges dette?

Sitat fra: nime01 på søndag 18. oktober 2015, klokken 00:16
MEN: Ikke overvurder ladebehovet hjemme, det gjør alle i begynnelsen - man har gjerne ladeskrekk, batterifobi og rekkeviddeangst i lange baner før man får litt erfaring, og selv mange av de med Tesla Model S klarer seg lenge med 10A/16A saktelading hjemme. Vi har 2 stk Soul, og klarer oss foreløpig med original ladekladd på 10A. Skal kjøpe inn en 16A kladdløs kabel (Charge Amps Spark eller Ray) slik at vi lader bittelitt fortere, men det er fortrinnsvis ment for bruk på jobb og på tur hvor det ikke finnes andre muligheter.

Ta gjerne et godt, skarpt bilde av sikringsskapet ditt, så vil du garantert få tips fra kyndige her inne om hva du kan bruke.

Lurer på om det blir et bilde snart ja.
#3
Hentet min idag. De sa de hadde levert ut 86 stk igår, og hadde planlagt 90 stk i dag. Går på løpende bånd
#4
Model S / Sv: Legg til hvilket år/mnd bilen deres er levert
fredag 28. februar 2014, klokken 16:15
Sånn!!
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Hurtiglade i kulda
onsdag 15. februar 2012, klokken 09:00
Bare for å hoppe tilbake til spørsmål tidligere i tråden:
Proxll sine hurtigladere har disse tidsvalgene (sikkert klartgjort for fremtidig betaling?), mens Epyon's (nå ABB) lader inntil bilen er full eller du avbryter.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: A lifetime of fuel costs
torsdag 09. februar 2012, klokken 14:23
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. februar 2012, klokken 14:15Det som er mitt poeng er at hver enkelt regne på sitt bruksmønster og se på hele kostnadsbildet inklusive avskrivninger for å se om det er økonomi eller andre forhold som gjør en til elbil entusiast.

Nettopp, og hvem tar vel da med potensielt 120.000 i nytt batteri etter ti år? Sikkert de samme som kalkulerer med skifte av motor etter røket registerreim etter tilsvaren de tid. ;)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA