Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - foxy

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prøvekjøring, noen som vet?
søndag 17. februar 2013, klokken 10:47
Det sa han til meg også når jeg snakket med de på torsdagen.
Men han nevnte også noe om at det skulle komme flere biler og lage en event ut av det. Det hadde jo vært koselig :)
#2
Sitat fra: eivisa på fredag 23. november 2012, klokken 15:25
Lading   6A=  ca. 7%/time
Lading 10A=  ca.11%/time
Lading 16A=  ca.18%/time ;)
% av batterikapasitet er ikke så interesant som ladehastighet, altså hvor langt en kan kjøre per times lading. Nå stemmer det tilfeldig vis ganske bra med tallverdiene over altså:
6A   = ca 7km etter å ha ladet en time
10A = ca 11 km etter å ha ladet en time
16A = ca 18 km etter å ha ladet en time
#3
Andre Elbiler / Sv: Feil på lader/kabel. Hvem kan reparere ?
lørdag 10. november 2012, klokken 15:51
Sitat fra: Gekko på lørdag 10. november 2012, klokken 11:47
Den lyser feil før jeg plugger den i bilen.
Interessant, er det "Power fault" eller "Car link fault"? Eller blinker begge to et antall ganger?
#4
Alternativ energi / Sv: Historien om "Sola"
fredag 26. oktober 2012, klokken 19:59
Tror der er marked for deksler under speilene.

De kan falle av og forsvinne.
#5
Leaf Link eret alternativ til Nissans egen Carwings for å kontrollere Leafens lading og klimaanlegg men iPhone.  Jeg har lastet den ned og tester den ut nå. Har skrevet litt om den på elbilbloggen.no

http://elbilbloggen.no/2012/10/17/leaf-link-i-stedet-for-carwings/
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Setetrekk og gummimatter
mandag 15. oktober 2012, klokken 13:03
Bertel O Steen , Skøyen Oslo, ga også med 2 sett matter. Stoff og gummi. Sjekk prisen, for det er så irriterende med matter som ikke passer helt. Verdt noen kroner ekstra.
#7
YESS! :)
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10054520

Ikke voldsomme greier, men den riktige veien ihvertfall.
#8
BMW i3 / Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
fredag 05. oktober 2012, klokken 23:40
De sier de jo selv - de vet ikke hva de setter pris på da de ikke har fått skjemaene enda.

Prisen går nok opp litt senere skal du se  ;)
#9
Model S / Sv: Re: Leafscan
torsdag 27. september 2012, klokken 21:18
Det finnes fler SOC til leaf. http://lmgtfy.com/?q=soc+for+nissan+leaf

Må sjekke mere om leafscan.
#10
Andre Elbiler / Sv: Takrenne kit til Think Classic
onsdag 05. september 2012, klokken 19:20
Sitat fra: OneMore på tirsdag 04. september 2012, klokken 13:23
Er litt usikker hvilke du mener. Men jeg regner med at jeg har  ;D

Dette er modifikasjonen som har blitt gjort i svært mange biler, men ikke alle. Endestykkene på alu listen på tvers i taket er byttet til noen med slangestusser til å lede vekk vannet. 
#11
Model S / Sv: Ladekabel uten kladden
mandag 27. august 2012, klokken 20:50
Sitat fra: Kryten på mandag 27. august 2012, klokken 13:21
Mener å ha hørt at kravet på 30 cm gjelder for de landa som ikke har krav til jordfeilbryter. I kladden på orginalkabelen er det jordfeilbeskyttelse også.
Dette følger ikke av et EU direktiv, men står i standarden EN 61851-1 for Mode 2 lading. Standarden sier maksimum 30 cm til ICCB-en, men det kan være lokale forskrifter i enkelte land som tillater avvik. Tyskland tillater 2 m kabel.
Kravet er ikke knyttet til hvilke land som har krav om fastmontert jordfeilbryter. Jordfeilbryter som krav er jo relativt nytt, så det finnes nok av eldre installasjoner uten jordfeilbryter.

Jorfeilbryteren som tilhører ladekabel burde nok vært integrert i Schuko som Elektrolux viser til her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.msg58334.html#msg58334.

Sitat fra: cra på mandag 27. august 2012, klokken 12:57
Jeg tror de max 30cm refererer til hvor langt de har lov til å tenke før forslag til direktiv skal vedtas.  :-\ :P
En kan jo saktens diskutere om forskriftene er fornuftige, men er det ikke i henhold til forskrifter har jo produsentent et stort problem og ansvar.

Nå står det på hjemmesiden "The UM-EVSE is tested and CE-approved for your safety." Dette må jo bety at produsenten ikke står for egen certifisering, men at han har fått en ekspert på de aktulelle normer til å gå gjennom og god for designet. I Norge ville det typisk vært DNV, NEMKO, SINTEF e.l.. I Tyskland typisk TUF, Sverige har f.eks SEMKO.
" CE declaration of conformity" burde vært lagt ut på hjemmesiden med angivelse av ekspert organisasjon som går god for dette designet. (Jeg fikk ikke åpnet usermanual PDF-en, kanskje står det der.)
Det er mulig at kravet (max 30 cm) er vurdert som ikke relevant siden det ikke er en ICCB, men en "IPCB
(Integrated Plug Control Box)" som jo nødvendigvis må befinne seg i enden av kablen.
#12
USAleaf / Sv: Ladekabel uten kladden
mandag 27. august 2012, klokken 11:43
Sitat fra: Lynet på mandag 27. august 2012, klokken 11:37
Dette ser kjempebra ut, men hva med EU-kravet om maks 30cm kabel fra shuko til "kladden"

EU kan stikke alle disse kravene og direktivene sine der de hører hjemme.  >:( :P
#13
Model S / Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge
fredag 10. august 2012, klokken 19:35
Fant vel tegninger og presentasjon av denne tidlig i år, eller så var det i fjor. Men nå er det jo gjort noen endringer, så det blir spennende og følge med. Håper de får kontrakten i boks. Da må jeg ta meg en tur med batterifergen ;)
#14
Model S / Sv: Kangoo ZE
torsdag 09. august 2012, klokken 08:33
VW Golf CityStromer veier 1,8 tonn med blybatterier, har 22 kW motor, kjører ca 100 km/t på "flat mark", men holder greit følge med trafikken omtrent overalt i Oslo, bortsett fra de bratteste bakkene.

Jeg tror 40 kW er nok i praksis, og det er sjeldent at jeg bruker mer på Leafen.

#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Historien om "Sola"
lørdag 26. mai 2012, klokken 09:52
Hyggelig med litt interesse :)

Skal få veid opp hvor mye stål som går med på mandag, så kan jeg sveise et-par før sveiseverkstedet på skolen stenger for sesongen. Bør som sagt ikke bli dyre greiene.
#16
Andre Elbiler / Sv: Mini på strøm
søndag 20. mai 2012, klokken 22:26
Draget var noe begrenset i dag og det skyldes nok at bilen går på redusert effekt. Når jeg går inn med Actiaen og blar på parametre på drivverk så står det 99% redusert effekt. Det går en kabel mellom 36 på motorstyringen og 12 på den orginale BMSen som heter redusert effekt. Jeg har trodd at dette var et signal bra BMS om å iverksette redusert effekt og har ikke brukt noe tid på det signalet. Nå kan det se ut som om motorstyringen går i redusert effekt hvis den ikke får et signal inn der. Det går selvsagt an å måle dette på Thinken min, men det krever jo litt demontering for å komme til stikkeren på motorstyringen. Er det noen som vet om min teori om redusert effekt hvis det ikke er noe signal stemmer ? og evt. hva det signalet skal være for å gi beskjed om at motorstyringen skal gi full effekt ? Nå får jeg bare 130 A men bilen går ikke så værst alikevell, det betyr at det blir spennende med 230 A
#17
Kjøpe elbil? / Sv: Re: Hjemme ladere??
lørdag 19. mai 2012, klokken 15:55
We stand corrected :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
#18
Plugg-inn hybrider / Sv: #denfølelsen
tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:24
Så en artikkel om en båt som har kjørt jorden rundt på solcellepaneler nå her om dagen. Selvfølgelig ikke den mest effektive fremkomstmåten, men det er da en start!  ;)
#19
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bremseeffekt
lørdag 28. april 2012, klokken 14:11
Bremsecaliperene foran har lei tendens til å ruste fast!
Trekk ut kilen som låser bremseklossene og ta ut klossene. Gjør skikkelig rent for rust og kontroler at alt beveger seg lett ved montering. Man kan også ha på spesialfett som smører og reduserer rustdannelsen (kobberfett eller alufett som tåler høy temp)
#20
Model S / Bremseeffekt
lørdag 28. april 2012, klokken 10:54
Hei, jeg synes at bremsene på Thinken min har litt dårlig virkningsgrad. Det er umulig å låse hjulene og stoppe så raskt som mulig. Det betyr at jeg må være bevisst på at bilen bruker lengre tid på å stoppe enn andre biler.

Når jeg kjører den så "trener" jeg bremsene litt ved å bremse litt kraftig i stedet for å bruke regenerering.

Er det noen som har samme erfaring? Er det jeg som har for høye forventninger til bremsekraften eller er det noe galt med min bil? Bremseforsterkeren?

- Knutix
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA