Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - III

#1
@Øystein16

Skulle dette dokumentere at elbiler ikke trenger og ta hensyn til andre trafikanter i kollektivfeltet?
#2
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 16. mai 2016, klokken 20:15
Jeg mener veldig tydelig å ha påpekt at det ikke er teknologiske/forskningsmessige grunner til at BMW har latt være å komme med en søt elektrisk 3-serie med lang rekkevidde. For å gjenta meg selv, en slik bil ville være død i markedet pga for høy pris. Jeg håper og tror at BMW kommer med en slik bil om tre år eller mer (når vekt og pris er ok).

Drivende for bilutviklingen i Europa er EU's krav til lave CO2-utslipp som vil være 95 g/km i 2021. Da må BMW satse i et marked med stort volum for sine nullutslippsbiler.

Jeg ville aldri drømme om en el-utgave av en 7-serie. Hva skulle vitsen være med det? Enorme underskudd for BMW (på disse bilene) og så godt som null betydning for klima.

Elon Musk hadde/har en ide om en elbil for folk flest. Han måtte gå via roadster og Model S for å realisere den, en plan vi har visst om ca seks år nå. 
#4
Sjekka storebrand selv, ser jo at de har lagt inn de forskjellige typene og slikt..

4000,- egenandel og 40.000km for 9000,- ikke værst.

Ser ut som det blir nytt forsikringsselskap på meg
#5
Sitat fra: hma på mandag 03. september 2012, klokken 12:40
Konklusjonen er at Think med Zebra gir en suveren rekkevidde ingen annen elbil kan måle seg med (bortsett fra Tesla Roadster).

Tja. Siden den ikke kan hurtiglades kunne den uansett ikke unnagjort min 382km tur på lørdag. Så med et utbygd hurtigladernettverk er Leaf og iMiEV i praksis bedre.

Ok, den hadde vel klart 382km på en dag med 10 timers treglading men man gidder liksom ikke det underveis ;)
#6
BYD / Sv: 10A kurs..
tirsdag 01. februar 2011, klokken 12:30
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 01. februar 2011, klokken 11:55
Det burde være et krav om at elbilprodusentene offentliggjør grensesnittene slik at det blir konkurranse om levering av gode tilkoblingsløsninger. Vet at Think har gitt informasjon til en produsent av ladestasjoner slik at de kunne interface med ny-Thinken uten mellomboks.

Carl Anton

J1772 er da en offentlig spec. Du finner masse om den på nettet.
#7
Ref. Øystein Sundes Kjekt å ha antar jeg begge har defekte drivaksler... :D
#8
Elbiler i media / Sv: Importere elbil fra kina?
onsdag 14. juli 2010, klokken 19:50
Her har vi en av bilene. Hvordan ser spekken ut på denne?

Basic Parameter   
Body   Steel framework + fibre glass
Dimension(LXWXH)   2608x1550x1500mm
wheelbase:    1800mm
Track Width (f/r)   1260/1260mm
Drive type    Front wheel driving
Braking system   hydraulic disk for 4 wheel.
Mi.ground clearance    110mm(full loaded)
Net weight     380kg(without battery)
Max speed   65km/h(with 6.5kw ac motor)
Max climbing capability     30%
   
Min.turning diameter   4.6m
Braking distance   <5 m
Running distance   260km
Charging time    ≤4h
Parking brake    hand / rear-wheel brake
Speed control    pedal control /automatic

Power Specification   
Motor   72V AC 6.5kw
Electric system   12V DC
Charger     72V  20A(CE)  120V A
Controler        72V
Battery   3.2 V*23*100AH Lithium battery
Battery type   Lithium battery
Weight of battery   380kg
Battery life   recharging for 2000 times
Convertor   DC DC 12V(RoHs)

Chassis System   
Suspension Systerm   4 wheel independent suspension
Steering system   rack-and-pinion steering gear
Wheel type(front/rear)   145/70R1269H(CE,DOT)
wheel hub   12''

Safety Specification   
Safety Belt(CE)   √
Electronic ABS   ○ 260 Usd/set
Fog Lamp(CE)   √
Air Bag   ×

Function Specification   
Remote Control door Lock   ○  120 usd/set
Electric Window Lifter   √
Radio   √
CD Player   ○ 69 usd
heater    ○90 usd
Aluminum wheel   〇  105 usd/car
Body Color(6 basic color for option)   
   
   
Er det noe her som virker helt usannsynlig?
Tar gjerne i mot kommentarer.    
   
Elektrolux: når var det du importerte bilen? Var det vanskelig å få den godkjent? Jeg har fått dokumentasjon på at den er EEC-sertifisert.
#9
Er det en Frazer-Nash? Som Think Public bygde på? :o
#10
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Elbil fra toget til jobben?
lørdag 05. desember 2009, klokken 15:56
Synes prisen virker litt høy, det kommer an på batteritype og bilens tilstand forøvrig. En 48 volt Kewet blir i alle fall en propp i trafikken, da den trenger tid på flatmark for å komme opp i 60 km/t.

Hva slags batterier er det i den?
#11
Men her på det gamle fungerte både brukernavn og passord :)

Er det ikke klart for å logge inn på det nye ennå ?

#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Usikker på kjøp av Berlingo
fredag 01. mai 2009, klokken 23:03
Sitat fra: Rabies på fredag 01. mai 2009, klokken 12:54
I slake oppoverbakker går det også greit hvis jeg har litt fart, men feks i oppkjørelsen min som er litt bratt og ulendt, og hvor jeg er nødt til å kjøre sakte, så måtte jeg faktisk godt ut på oransj for å komme opp. Så den er relativt svak, men kan dette indikere noe mtp batteristatus?

Biler som er/blir lite brukt blir "svake". Jo mer du bruker bilen, des bedre blir den til til å gi fra seg energien/holde spenningen oppe (indre motstanden synker).

Som Elektrolux nevner kan det være greiit å ta en vannservice på bilen før du bruker den for mye. Har vært borte i flere tilfeller siste år hvor blokkene har vært helt tørre. Da mister du fort effekt på bilen, og i disse tilfellene har det desverre også eksplodert batterier under lading pga for lite vann på dem.

Er man i tvil demonteres alt og sjekkes/rekondisjoneres før man går videre. Som jeg nevnte tidligere kan dette være en god investering uansett siden bilen også blir mye piggere etterpå.
Å kjøre/lade riktig for å få bilen bra igjen kan ta bortimot et år, men den metoden fungerer den og.

Om du ønsker at jeg skal se på bilen, så holder jeg til i Tønsberg, og kan nås på 95991227.

En rekondisjonering/service innebærer også en full gjennomgang/test av alle elbil-komponenter med utførlig rapport uten ekstra kostnad.
#13
Fiat / Noen som kan feilsøke og evnt. reknditionere batterier
onsdag 29. april 2009, klokken 20:30
Har trolig defekt batteri. Noen som kan feilsøke og rehabilitere/bytte batterier i "taubar" avstand fra Bærum (dvs. noen mil unna)?

Feilbeskrivelse:
Hvis jeg trykker på gassen kommer "System fault - Service Required" og bilen mister all motorkraft.  Hvis jeg starter bilen på nytt er det ingen feilmeldinger og hvis jeg trykker på gassen ekstremt forsiktig og kjører under ca 20 km/t går den. Trykker jeg hardere kommer feilmeldingen igjen.

Med diagnose instrument finner jeg kun en feilmelding under meny "drivsystem", "Tidligere feil Batterispenning=Verdi for lav".
Når denne ble resatt, kom meldingen opp igjen når jeg startet bilen på nytt og trykket på gassen.

Bilen har BMS 111.

Vannfylling ble sist gjort for 420 Ah overladet.

"Hens" mente det kunne være dårlig kontakt, lite vann eller defekte celler.

#14
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 30. mars 2009, klokken 19:23
Hva skal til av utstyr og hvor finner jeg nødvendige prosedyre(r) for å utføre vannservice på Think Classic?

Du trenger diagnoseapparatet for å sette i gang vedlikeholdsladingen, og i tillegg trenger du en nippel med slange for å koble deg på batterifylleniplene, og filtrert/deionisert vann. niplene du trenger får du hos de som leverer utstyr til trucker o.l, men vær forberedt på å betale rundt 500 kr for en. Du trenger bare en. Det kan være lurt å prøve seg litt fram mtp hastigheten vannet strømmer i; det skal være innenfor gitte verdier (antall liter pr min).

Ken har en fin oppskrift/skjema på hvordan fyllingen gjennomføres, bare spør han om den, hvis han ikke plukker opp denne tråden allerede. :) Sklle ha sendt den selv, men har ikke tilgang på den PC'en akkurat nå.
#15
Elbiler i media / Ny Raddis fra SV !
torsdag 26. mars 2009, klokken 21:37
Jeg klarte bare ikke å la vær å flire når jeg så denna i VG idag   ;D 

 

#16
Elbiler i media / Sv: Regning for Batterileie?
mandag 23. februar 2009, klokken 13:46
Aner jeg en viss trend her.

Noen nekter å kjøpe bil grunnet et relativt sett lite gebyr.

Selv brukte jeg 200 000 kr for å slippe 13 kr i bom 2 ganger i uka. Dette var før jeg ble bitt av Elbilbassillen, og oppdaget at dette var en meget givende hobby også.

Uten en slik kampvilje hadde de sosiale forskjellene i verden vært enda verre enn de er i dag. De med makt, kunne innført det ene urimeligheten etter den andre.

Stå på elbilvenner. ;D
#17
Elbiler i media / Sv: Coop Økern har ikke ladeplass lengre
torsdag 12. februar 2009, klokken 11:23
Det er enda ikke plass her, men jeg har mailet med dem og det ordner seg, håper jeg

Hei.
Skulle vært satt opp ned mot varemottaket. Nederst ved handikap parkeringen.
Lagt opp strøm, men usikker på hvorfor ikke kontaktene er satt opp.
Skal få det raskt på plass. Beklager.

Ha en flott dag og takk for informasjon.

Kopi driftsjef Coop Øst. Han tar det videre med De som skulle utført dette i forbindelse med utbedring av innkjøringen vår.
#18
Elbiler i media / Sv: Ryggelys på Kewet / Buddy
onsdag 28. januar 2009, klokken 09:50
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 28. januar 2009, klokken 00:27
Tror din er registrert som 4hjulsMC iom 4 siffer på nummerskiltet. Bastard bilen min er registrert som bil (M1) og har 5 siffer.  Min har ikke integrert støtfanger i glassfiber, og lyktene er skudd fast på glassfiberdeksler som utfyller de gamle lykteprofilene. Se bildet vedlagt...
Min ser helt lik ut (se bilde), men er registrert som motorsykkel, så det er nok det som betyr noe i denne sammenheng. Jeg har altså ikke lov til bare å sette på ryggelys, sånn egentlig?

ilmar



PS: Jeg ser ikke vedlegg når jeg er logget inn med min egen konto, derfor denne backupkontoen.
#19
Hør med Hellanor
de har sikkert
Så får du delenr hos dem, dette tar du med til nærmesete Automester verksted som er kjeden til hellanor gir dem nr et å kjøper det på vekstedet.

Thomas
#20
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvis jeg skulle selge.
mandag 01. desember 2008, klokken 20:57
Selg bilen uten batterier for 20K, og test tilstanden på batteriene, for senere salg til trengende. Da blir ingen lurt.

Har du 15 gode batterier med "kun" 58000 km er de værd opptil 3000 kr stk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA