Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PerBear

#1
Fordel alene i forhold til å kjøre litt på "grensen" i forhold til å nå neste hurtiglader, og samtidig kunne droppe innom en ekstra lader uten planlegging/forklaring.

Kjørte i praksis uten produksjon av varme, og bruker takluken for å klimatisere ved mye solvarme.

30% større batterikapasitet , kunne jeg ukomplisert kjørt 20 mils tur non-stopp vår/sommer/høst og med et 5-10 minutter påfyllingstop vinter.

90 % av kjøringen ble styrt av knappene på rattet dvs CC , med unntak av noen strekninger i 110 sone , så var farten stilt inn at ingen seg innpå bakfra og jeg tok igjen foranliggende kjøretøy.

Bilde fra lader på Espa (bra plassering og lademulighet)
#2
Disse har tydeligvis kommet i drift etter nyttår. Rart ikke Fortum ikke reklamerer litt når de har satt opp nye ladere, regn flaks jeg oppdaget disse.
#3
At Toyota ikke vil levere plug-in er ikke så merkelig. De kan ikke godt la folk innarbeide vanen med å lade hjemme for deretter å skulle selge hydrogenbiler. Da kommer folk til å ønske seg plug-in hydrogenbil, og alle kommer til å spørre hvor langt den kan gå på strøm. Og så har du det gående. Større batteri --> mindre hydrogen, inntil vi står igjen med ren batteribil. Bad for business.
#4
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Tesla på finn.no
torsdag 01. oktober 2015, klokken 18:31
Denne annonsen er god  ;D

P85 som selges som P85D....

Selger må vel ha brukt feil bilder her....
#5
Sitat fra: TrondN på torsdag 30. april 2015, klokken 22:03
Forstår det er noen biler hvor produsenten har valgt en løsning som gjør at standard type2 plugg ikke passer i bilen. Men det blir jo litt feil at en slik tabbe gjør at lading blir unødig komplisert og fordyrende for konsumenten.
Vil ikke kalle det en tabbe at noen titusen Leaf og Trillinger blir levert med Type1 kontakt (og CHAdeMO hurtiglading) når det ikke fantes noen reelle alternativer ved lansering.

Fortsatt mange flere biler med Type1 enn Type2 som ladekontakt på bilen.

Sitat
Det bør jo være et absolutt krav til nye elbiler at de skal ha type2 lading. Om laderne utrustes med kabel vil jo produsentene tvinges til dette om de skal ha en markedsandel i verdens største elbilland:-)

Fastmontert Type2 kabel og så ignorere flesteparten av elbilene levert til nå?

Vi vil nok for lang tid fremover måtte leve med flere kontakter for både saktelading og hurtiglading og det er egentlig ikke noe problem i praksis.
#6
Samme her B_Tesla.
#7
Volkswagen VW / Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?
mandag 29. september 2014, klokken 09:45
Sitat fra: TS på mandag 29. september 2014, klokken 09:37
Sitat fra: Hyperstress på mandag 29. september 2014, klokken 08:23

Sitat fra: ew på mandag 29. september 2014, klokken 08:17
Det tror ikke jeg. Modemet i bilen hviler aldri når man kjører, det brukes til å oppdatere kartvisningen, spille av musikk o.l. Problemet er nok, som andre antyder, at basestasjonene ikke alltid takler handover til neste basestasjon slik det skal. Tilkoblingen blir liggende igjen på basestasjonen man kjører vekk fra, og modemet får ikke ny kontakt før basestasjonen får tidsavbrudd og fristiller tilkoblingen.

Interessant at det virker å forekomme oftere sørover langs Mjøsa enn nordover. Mellom Eidsvoll og Lillestrøm opplevde jeg avbrudd nesten daglig på vei nordover, men nesten aldri på vei sørover. Det var med tog og iPhone, før Bilen ble levert. Langs E6 med TMS har jeg ikke merket noe, annet enn svakt signal på flere deler av strekningen.

Det er jo bra at Telenor tror de har funnet ut av årsaken, det virker temmelig idiotisk at man ikke kan ha en kontinuerlig datakobling mens man beveger seg med mobilt bredbånd.

Forøvrig kan det virke som om v6.0 har en innebygd nullstilling av modemet ved problemer. Da jeg mistet koblingen hevdet den jo at modemet ville nullstilles neste gang jeg skulle kjøre, men det betyr vel at den gjør noe etter så og så lang tid parkert.

Hvordan blir denne teorien når bilen står i ro? Min kobling faller oftest ut når bilen står parkert.

Jeg opplever utelukkende at den permanent mangler GSM nett etter at den har stått parkert.

Dersom andre opplever noe annet, så tror jeg vi har forskjellige problemer.

Samme her. Kun da den står parkert. For min del etter lading er ferdig.
#8
Alternativ energi / Sv: Solfilm på Model S
fredag 15. august 2014, klokken 09:01
20% bakluka, 35% vindu baksete og 55% vindu forsete er nå i boks! 8)
#9
Jeg må nok lade opp mot 100% for å klare å kjøre ruten min på de ulike stasjonene. Nå ble det 3 hurtigladinger i går på 95, 94 og 91%. Ladet med 10A i natt til 100%, og I dag blir det bare 1 hurtiglading, kanskje 2. Vet at hurtiglading sliter på batteriet, men det har vel ikke så mye å si siden det bare er et fåtall ganger i løpet av et år og tempen på batteriet aldri kom helt opp på rødt etter siste hurtiglading? Ellers virker det som man faktisk må stoppe bilen litt for at temperaturen skal gå ned? Det var noen timer mellom hver lading og tempen gikk ikke ned etter sist lading. Temp steg 2 hakk ved hver lading.
#10
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Tectylbehandling
mandag 14. april 2014, klokken 19:54
Hei
Slik jeg har forstått rustgarantien så gjelder den for rust innenfra og ut. Er det rust som skyldes steinsprut, slitasje og skraper, altså utenfra og inn så må du dekke dette selv. Har sett såpass mye rust under alt for unge biler at jeg diskuterte dette med selger. Konklusjonen ble å bestille e-golf med understellsbehandlig utført før levering av forhandler, kontraktfestet. Informasjon om at dette ikke kan utføres på e-golf må være feil. I mitt elbil regnskap skal jeg eie e-golfen i ti år så å unngå rust er viktig.   :)
#11
Andre Elbiler / Sv: Hafslund fraråder montering av 230V 32A enfas
mandag 14. april 2014, klokken 19:29
Sitat fra: Muffinman på mandag 14. april 2014, klokken 17:39
De så lenge det ikke var noe med høy startstrøm eller ujevn belastning laget det ingen utfordringer ble jeg fortalt.

Jeg tror Tesla er en skånsom strøm-forbruker når den lader.

  • Oppstart tar et par sekunder før det starter. Og strøm-trekker øker gradvis opp til det man har satt.
  • På samme måte hvis man avslutter lading på panelet. Strømtrekket reduseres til 0 over flere sekunder.
  • Litt mer usikker på hva som skjer om man bare trykker på knappen på ladekabelen som løser ut kabelen. Om det blir litt mer bråstopp.

Ser ikke ut som Tesla er den verste lasten i nettet å fore med strøm.
#13
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ladeknappen inne i bilen
tirsdag 11. mars 2014, klokken 08:59
Takk for tips men jeg tror nok jeg har stilt inn rett da det fungerte fra søndag til mandag men ikke mandag til tirsdag! Og jeg har haket av slik at avgangstid er 07:30 og at bilen skal være varm og klar til å kjøre fra mandag til og med fredag.
Men det er den knappen inne foran girspaken jeg lurer på. Når jeg trykker på den går lyset av og trykker igjen går den på. Hva er funksjonen? Kan den avslutte eller overprøve Garmin enheten?

Etter man har koblet i lader til bilen, må man trykke på 1 på kladden selv om man har utsatt lading?

I forigårs trodde jeg girvalg B var ødelagt! Så viste det seg at batteriet var 100% og da ikke ville lade mer..  hehe :P
#14
Da er bilen betalt, forsikret og forhåpentligvis klar for levering om en ukes tid  :)
#15
BMW i3 / Sv: Mistet nøkkel, hvor henter man kode
fredag 25. oktober 2013, klokken 08:58
Hva er VIN nummer og hvor finner jeg det?
#16
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Forsikring på Tesla Model S
fredag 06. september 2013, klokken 12:20
Sitat fra: Djur1 på fredag 06. september 2013, klokken 12:04
Hvordan blir en kunde her? Må en ringe eller søke? Hos Jbf altså...

1 - Søke permisjon i dagens jobb
2 - Søke jobb i JBF
3 - Jobbe i JBF
4 - Skive Forsikring
5 - Få sparken
6 - Gå tilbake til gammel jobb

;) :D ;D ??? ;D :-\ :) :P 8) :(  :-[
#17
Sikkert noen som har skrevet om det før, men klarer ikke å finne det i farten..
Ser på hurtigladekartet... Der er det listet opp 7 typer hurtigladere. Tesla, Chademo, Type 2 (semi/hurtig) og Combo (semi/hurtig).
At Tesla kan brukes, og at Chademo ikke kan brukes foreløpig er jo opplagt.
Type 2 semi (22kW AC ?) går jo også å bruke. Men hva med Combo (semi/hurtig) ?
#18
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Konkurrentene sover ikke
onsdag 14. august 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 14. august 2013, klokken 09:05
Selv om det er fristende å tenke i disse analogiene idag må dere ikke glemme at både Toyota og MB er med på festen i Tesla som aksjeeiere- MB har 10% (om jeg husker rett) og har hatt en verdiøkning på flere mrd allerede.
Dette er et viktig poeng. En av de tradisjonelle måtene en etablert markedsaktør kan møte en disruptiv utvikling på er ved å opprette et helt nytt selskap som omfavner den nye teknologien, mens det gamle selskapet fortsetter med sitt. Så har de en fot innenfor, eller kan tilogmed bli en leder i nyutviklingen. Etter min mening er det noe i den retningen Toyota og MB går, med Tesla som "sin" nysatsingsbedrift. (Så kamuflerer de det kanskje som en spekulativ investering, for ikke å få for mye motbør fra egne rekker.)
#19
Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:21
Jeg har vært og spanet i havnen i slutten av forrige uke, i helgen samt igår kveld. (...)
Bra jobba! Godt vi har noe å gjøre på mens vi venter  ;)
#20
Hei,

Dersom noen har dette til min THINK 2008 er det bare å si ifra:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA