Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - akseln

#1
Lading av Tesla / Sv: Ich bin sauer
torsdag 24. august 2017, klokken 13:02
https://kurier.at/politik/ausland/angela-merkel-zur-autobranche-ich-bin-sauer/281.639.521

http://www.tagesspiegel.de/politik/wahlkampf-bei-rtl-was-angela-merkel-richtig-sauer-macht/20213782.html

Er så forbannet på VW der vi har kjøpt en bil som var trikset med og som nå har falt i verdi. I tillegg forsøker lokal forhandler i Stavanger og lure oss til en rep på bilen til NOK 15000,- Da jeg truet med rettslig forfølging. Ble det sagt at VW ville ta regning for bytte av AGR ventil, men de lette etter mulighet til å slippe unna og da var forklaringen at eier av bilen burde legge om kjøreprofilen slik at bilen ble kjørt noen langturer inn i mellom for å rense eksosen. Farvel til rep. da.... Fortsetter med andre ord å lure "intetanende" kunder .... Ikke mer tillitt til det selskapet. De kan br i h

Gjelder bilen til en av offspring kjøpte i 2012... ;D
#2
Model X / Sv: Selvkjørende biler
lørdag 12. august 2017, klokken 11:57
Sitat fra: Løve på lørdag 12. august 2017, klokken 10:53
Imponert over alt folk klarer å finne på fordi de tror at det ikke er mulig. Kraftlageksempelet viser jo mer et kraftlag uten orden i sysakene og ryddig organisasjon enn noe som helst hinder for selvgående kjøretøy. Det finnes ingenting av manuelt arbeid vi ikke kan helautomatisere i dag. Spørsmålet er om jobben vil bli gjort fort nok, og om kostnaden er lav nok.

Så enig så enig, dette handler om 2 ting, økonomi og hvor langt fram i tid ...løfter vi blikket noen tiår frem
er nok både linjelaget og stasjonslaget historie.
Autonomi nivå 5 på kjøretøy er ikke stort mer enn en parantes i den teknologiske utviklingen, det hadde
vært mer interresant å diskutere NÅR vi får menneskelignende roboter. Og enda mer interresant å prøve å
tidfeste når vi ikke klarer å se forskjell på disse og mennesker..
Kan vi gå så langt som å anta at en eller annen gang i framtiden vil det bli vanligere å ha en robot som
livspartner enn et menneske av motsatt kjønn...?
#3
Model S / Sv: Ladetid
torsdag 18. februar 2016, klokken 13:35
Forvarming trekker noe mer enn 16 A. Forvaremer du med laderen tilkoblet, trekkes 10 A fra nettet, resten fra batteriet. Har du 16 A lader så trekkes 16 A fra nettet, og litt fra batteriet.
#4
Model S / Sv: Innstillinger best mulig rekkevidde
tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:44
Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 02:11
Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:21
Nå skal jeg etterhvert få testet dette selv hvor lang rekkevidde man har etter forskjellige føreforhold, temperatur osv...
Men rent erfaringsmessig blant dere her inne, hvor langt kjører man med en P85 og en P85D i sommer halvåret på tørre veier med lite stigning og normal kjøring(ca etter fartsgrensen). Skjønner at dette vil variere veldig. Men bare for å få en viss oppfattning av hvor langt man kan forvente å komme med vanlig kjøring under fine forhold. Er foreks 40 mil innen rekkvidde  hvis man lader til 100% før oppstart?

Jeg pender 2 ganger i uka ca 280 km (14 mil hver vei) med P85D. Kjøringen er blandet, alt fra svingete landevei til 4felts motorvei.

Erfaringen min er at jeg bruker ca 70% av rekkevidden min på sommerstid, og 80-95% på vinterstid(avhengig av temp og føre)

Regner man om dette til maks rekkevidde vil det si ca 400km om sommeren og ca 300-350km på vinteren.

Dette er med helt normal kjøring, uten hensyn til strømbruk. Godt og varmt i kupeen.
Setter man i gang sparetiltak som å redusere hastigheten, og slå av klima så kan man strekke rekkevidden en god del.


Støtter den erfaringen 100%!  Akkurat det jeg opplever om jeg skal fra Grimstad til Oslo som er den distansen.  Da ender det som regel meg jeg superlader 5-10 min i Drammen for å ha valgmuligheter.

Sjekk lufttrykk, bør være over 45 psi, gjerne opp mot 50.  Ikke bruk CC på kupert terreng, la heller bilen slakke litt av mot toppen og la tyngdekraften øke farten i nedoverbakken på andre siden.
#5
Model S / Sv: Bjørns videoer
lørdag 17. oktober 2015, klokken 16:30
Hvilke 19`` har lavest rullemotstand av sommerdekkene?
#6
Lading av Tesla / Sv: Er Zoe for dyr?
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:50
Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: emil på mandag 06. oktober 2014, klokken 16:58
Vi får se nå om denne kampanjen er det som skal til for å få folk til å kjøpe Zoe. Gjør folk det så er dagens veiledende pris minus 25.000kr prisen bilen er verd. Hvis kampanjen ikke hjelper på salget er bilen for dyr i forhold til hva folk mener de får igjen for pengene selv med 25.000kr i rabatt.
Jeg tror du er innpå noe her. Til f.eks. 150 000 så tror jeg Zoe kan være fornuftig småbil :-)

Sannsynligvis kommer Renault til snart å skjønne at en småbil uten noe avgifter ikke kan selges for 200 000. Akkurat som med småbilene fra konkurrentene som har rast i nybilpris tidligere.

Nå kan man sikkert diskutere opp og ned hva en småbil er, men Zoe er faktisk langt på vei på størrelse med e-Golf og Kia Soul EV. Målene la jeg inn i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg265609.html#msg265609

Personlig mener jeg at det blir helt feil å sammenligne den med en Trilling eller e-UP. Jeg har prøvekjørt Trilling og e-UP før jeg kjøpte Zoe, og Zoe er vesentlig større både utvendig og innvendig og fremstår som mye mer komplett bil enn de to andre nevnte. Den har litt å strekke seg etter opp til e-Golf og Soul EV, men den er definitivt nærmere den veien enn andre veien. 150K tror jeg aldri de kommer ned i, og at folk kjøper bilene for mellom 200K og 240K sier vel at den ikke er så halvgalt priset. Utstyrsmessig er den på vei på høyde vil jeg også si. Den har utstyr som Soul EV ikke har og vice versa...blir mye synsing om sånt.....
#7
Sitat fra: bjoris på torsdag 27. februar 2014, klokken 17:50
Sitat fra: BMW850 på torsdag 27. februar 2014, klokken 17:42
Realiteten er at Tech-pakka ikke inneholdt innfellbare speil for oss som bestillte før prisstigningen i november. Ser sånn på det at får jeg det med er jeg fornøyd. Hvis ikke, fornøyd for det ,)

Hvis noen skal bli sure må de være de som kjøpte til ny pris og nå ser at de med gml pris får med det nye utstyret. Er el speil det eneste? Disse røde bremsene gjelder Performance? Men det er ingen P til gml pris som pt har fått el speil heller og da sikkert ikke røde bremser? Håper ikke vi med S får de, litt harry syns nå jeg...

Kall meg gjerne en grinebiter og surpomp, men sett deg selv i samme situasjon. Det virker jo totalt lotto hele greierne og nesten bare 2 ukers forskjell på produksjonstid. Begge parter kan vel ha grunn til å være litt sure. Jeg kan leve med det men vet at slike ting har noe å si på ettermarkedet når/om den tid kommer. 2 like biler på Finn.no, en med el.speil og en uten. Klart at den som ser etter en slik bil har gjort seg kjennt med forskjellene og da er valget for el.speil nesten klart.
Nei huff, fortsetter å spille lotto hos norsk tipping, så kanskje jeg får penger til å ettermontere. Men har som dere merker ikke hatt lykke med meg enda  :(
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: God 17. mai til alle Tesla fans
fredag 17. mai 2013, klokken 13:59
Kjedlig med lite action her inne i dag. Bare jeg som kjeder meg i familieselskap?

K.
#9
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 11. desember 2012, klokken 18:31
Han sa at da ville man kunne lade fra tomt til fullt på rundt 8 timer, og med tanke på at han sa kostnadseffektivt tipper jeg han mente 230V. Nettsystem kan jeg ingenting om, følgelig spurte jeg ikke om det og han nevnte heller ingenting om det. Men jeg sa jeg hadde plass i et felles garasjeanlegg med 16A automatsikringer ment for parkeringsvarmere, regner med han ville sagt noe om ytterligere nødvendige modifikasjoner av systemet dersom han visste at dette kreves. Men som sagt kan alt jeg nå sier være irrelevant ettersom jeg ikke kan noe om disse tingene ;)
Det du har i garasjen er 230V 1.fas 16A. Da får du ut opptil ca. 3,6 kW altså noen og tyve kilowatttimer i løpet av 8 timer. Dette har ikke noe med hva Tesla bygger inn av lader å gjøre, og krever ikke noen ekstra investering fra din side, men uten endringer i anlegget er det det meste du kan få ut.

Dersom vedkommende derimot fulgte den tabellen Tesla har laget for trefaslading 16A 400V vil det gi 11 kW stemmer bra med 8 t fullading. Her ligger alt godt til rette for at dere har snakket forbi hverandre.
#10
Elektriske utfordringer / Sv: ESP lampene lyser når det er kaldt
mandag 10. desember 2012, klokken 16:41
Kan skrive under på at en trilling uten ESP er rimelig heftig spinnemaskin ja, jeg lekte meg også her i helga i all snøen som kom...

Samtidig testet jeg i en ekkel bakke vi har i nærheten, der mange standard biler setter seg fast. Kjørte på, og lot bilen "knatre" seg oppover. Det tok sin tid og jeg brukte endel strøm, men opp kom den til slutt uten at jeg trengte å rygge ned for å ta fart.

Tror dog jeg investerer i et par hurtigkjettinger... Noen som kan anbefale noen?
#11
Dekk / Felger / En merkelig opplevelse vedr batterimåleren
torsdag 06. desember 2012, klokken 18:18
Kona satte igjen elbilen til meg ved butikken i dag, som jeg overtok da jeg kom til Skatval med NSB fra jobb. Skrudde på tenninga og en enkelt blinkende strek var igjen - trodde jeg. Men..! Etter ett sekund kom det jammen en strek til. Og enda en, og enda en, og enda en. Med ca. ett sekund mellom hver, stoppet på 5 gjenværende streker.  :o

Alltid, inntil nå, har jo alle strekene vært der samtidig. Kulda?

#12
TLC / Sv: Bomsmell på 6000kr
tirsdag 02. oktober 2012, klokken 11:00
Jeg har hatt elbil nå i fem måneder, og har kjørt flittig rundt i Trondheim hvor det er vanskelig å kjøre til nærbutikken uten å passere minst to bommer. Jeg må ha hundrevis av passeringer her.

Jeg kjører brikkeløst.

Fra bomselskapet i Trondheim har jeg fått eksakt null fakturaer. Jeg vet ikke engang hva bomselskapet heter.

Jeg kjørte bilen til Oslo i sommer og var der i to uker. Jeg kjørte ikke mye rundt men hadde en håndfull passeringer. Da fikk jeg faktura fra Fjellinjen som av en eller annen grunn ikke har fått med seg at biler med EL-skilter er fritatt for bomavgift.

I sum er jeg glad for at jeg bor i et område med et godt, profesjonelt bomselskap, og ikke i Oslo hvor bompenger tilsynelatende blir administrert på beste bananrepublikk-vis. :-)
#13
Lading / Sv: Hvor ville du hatt en hurtigladestasjon?
mandag 16. juli 2012, klokken 20:23
Hurtiglader på Støren før vinteren har vært fint  :)
#14
Lading / Sv: Lading i lyn & torden
mandag 12. desember 2011, klokken 23:45
Kjøp deg et APC overspenningsvern fra F10.no, så er du rimelig sikker,
medmindre lynet slår ned i selve bilen din ;D.

APC vern drar 25kA, og svartiden er 0 nanosekunder, og om de er utløst går det
ikke lenger strøm gjennom dem, så du unngår falsk beskyttelse.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA