Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rossifan46

#1
Hyundai Ioniq 5 / IONIQ 5 Transmission Disconnector
fredag 12. mars 2021, klokken 12:15
Ser av denne Youtube-videoen at IONIQ 5 får en form for av-/på-kobling av front-motoren.
https://youtu.be/ddACMcLyAfY

Tanken er vel at dette vil redusere rullemotstanden permanentmagnet-motoren på fremakselen skaper når den ikke er i bruk. Som igjen gir lavere forbruk.
Blir spennende å se hvordan dette virker i praksis, både med tanke på forbruk og kjøredynamikk når bilen veksler mellom 2WD og 4WD.

Om jeg ikke tar feil løser Tesla dette (hvert fall på nyere Model S) ved å ha permanentmagnetmotor på framakselen og asynkronmotor på bakakselen. Asynkronmotoren lavere rullemotstand i "tomgang" enn en permanentmagnetmotor.
#2
Lading av Tesla / Lader Tesla fra ujordet stikk?
torsdag 18. februar 2021, klokken 13:45
Hei.

I forbindelse med et webinar jeg deltar på om elbiler og ladeproblematikk blir det påstat at sitat; "Tesla slår av GMI (ground monitor interrupter) for sine biler i det særnorske IT-nettet. Teslas biler opplever derfor sjeldnere enn andre leverandører problemer ved ladingen."

Jeg kan ikke skjønne at dette kan stemme, da ville man i så fall kunne ladet bilen fra ujordet stikk, noe jeg ikke tror er mulig. Tesla løser nok dette på en mer sofistikert måte.
Kan noen avkrefte eller bekrefte om Tesla sine biler (uavhengig av modell) tar til seg lading fra ujordet stikk?


Ansvarsfraskrivelse, mulig NEK400 sier noe om at det ikke er lovlig å lade elbil fra ujordet stikk, men det er altså ikke problemstillingen her :-)
#3
Nissan Leaf 2.ZERO 40 kWh Black
Med forespeilet utlevering hos Birger N Haug Haraldrud i uke 25/26, vurderes solgt.

Kontrakten ble tegnet 22. november 2017, men nå har vi fått oss ny bolig så jeg er usikker på om økonomien tillater at vi tar ut bilen.

Lokalmontert ekstrautstyr i kontrakten;
* Vinterhjul 16"
* Gummimattesett
* Bagasjeromsmatte
* Elektronisk parkeringsur

Eventuelt innbytte i Leaf Tekna 2017-modell kan vurderes.


Ta kontakt på PM ved interesse.
#4
Model S 2013 - 2022 / Updates to Increase Top Speed
torsdag 21. april 2016, klokken 07:59
Noen som har fått utført denne service bulletinen tidligere?

"Condition
Some vehicles do not have the drive unit sensor or bootloader necessary to exceed 125 or 130 mph (200 or 210 km/h)."

"Correction
Upon customer complaint, check the part number of the motor speed sensor on the rear drive unit and replace the sensor,
if necessary. Perform a drive unit bootloader update."

"Affected VIN(s) Affected Model S 85 and P85D vehicles built between approximately September 23, 2014 and
February 21, 2015."
#5
Ladeplasser og ladekabler / Lading i Risør
fredag 01. mai 2015, klokken 21:42
Jeg skal på helgetur til Risør 5-7.juni i forbindelse med et bryllup. Trenger sårt lading for å nå tilbake igjen til Oslo. Risør Gjestegiveri tilbyr så vidt jeg har forstått ikke lading.
Ser på Ladenå-appen at det er to ladepunkter på Risør Kulturhus og NAV Senteret. På tilgang står det "Ladenøkkel". Er dette samme nøkkel som til ladestolpene i Oslo kommune? Og er det noen som er lokalkjent som vet hvordan tilgangen er på disse ladeplassene, ofte opptatt, ute av drift osv?

På forhånd takk for hjelpen :-)
#6
Model S 2013 - 2022 / Forsvunnet energi
onsdag 04. februar 2015, klokken 23:05
Ikveld (onsdag) satte jeg bilen til lading med 25% restkapasitet. Sist jeg ladet bilen var til 90% søndag formiddag. Ser på trippen fra sist lading at jeg har kjørt 94,4 km og at bilen mener jeg har hatt et forbruk på 34,8 kWh, eller 368 Wh/km. Men ut i fra mine beregninger har jeg brukt 65% av 75,9 kWh = 49,3 kWh, eller 523 Wh/km siden sist lading. Mye småkjøring og forvarming av bilen. Men hvorfor vises ikke dette merforbruket noe sted?
#7
Noen som vet om Grønnkontakts hurtiglader på Notodden er i drift?

Skal en tur med eGolf fra Oslo og dit imorgen, hadde vært greit om den var i stand :-)
#8
Jeg var i kontakt med Grønn Kontakt tidligere idag angående laderen på Shell Kongsberg. De mente denne hadde problemer, me. At den skulle fungere av og til. Er det noen som bekrefte/avkrefte om dette stemmer? Skal på langtur med Leaf imorgen og er avhengig at denne er i orden.
#9
Model S 2013 - 2022 / Batterikapasitet 76+5 kWh?
onsdag 16. april 2014, klokken 21:03
Er den noen som har sikre kilder, eventulet egne tester, som viser at tilgjengelig kapasitet på Tesla Model S er 76 kWh og at reserven er på 5 kWh etter at indikatoren/bilen sier det er tomt? Eller er dette bare en godt fortalt løgn som etter vært har blitt en sannhet?
#10
DRIFTSBATTERI / Leaf vs e-Golf tilgjengelig batterienergi [kWh]
søndag 02. mars 2014, klokken 22:11
Prøver å finne gode tall på oppgitt og tilgjengelig batterienergi for Leaf og e-Golf.

Ser at Leaf sitt batteri er oppgitt til 24 kWh, men mener å ha lest her på forumet at den tilgjengelige energien er nærmere 21 kWh. Forbruket blandet kjøring UN ECE 101 er 1,50 kWh/mil og oppgitt NEFZ-rekkevidde 199 km. Får ikke tallene for forbruk og batterikapasitet til å stemme.

For e-Golfen er oppgitt batteri 24,2 kWh, forbruk 1,27 kWh og NEFZ-rekkevidde 190 km. Disse tallene ser det ut til å være "mer virkelige" 24,2/1,27=19,0 mil.

Ingen sammenligningstester til nå av disse to modellene, og e-Golfen kommer vel først tidlig sommer. Men ut fra tallene kan det se ut som realistisk rekkevidde kan bli lengre på e-Golf enn Leaf.

Kilder:
Leaf
http://www.nissan.de/content/dam/services/DE/brochure/NISSAN_LEAF_Broschuere+Preisliste_DE_Juni2013.pdf

e-Golf
https://volkswagen.de/de/dialog_center/infomaterial_anfordern/produktbroschueren.htx
#11
Leaf 2010-2017 / Leaf mest registrert i januar 2014
mandag 03. februar 2014, klokken 21:17
Bare å ta av seg hatten, da ble Leaf mest reistrerte bilmodellen i januar med 650 biler foran Auris og Golf :-)

http://ofvas.no/bilsalget/
#12
Model S 2013 - 2022 / Model S fra Bergen til Hemsedal
torsdag 14. februar 2013, klokken 13:00
Leser på twitter at Ferdinand Motor skal kjøre Bergen-Hemsedal med TMS imorgen (fredag 15.02.13). Det er ca 275 km ifølge maps.google.no

Blir spennende å se hvordan det går  :)
#13
DRIFTSBATTERI / Batteritemperatur indikator
tirsdag 06. mars 2012, klokken 19:10
Hurtigladet i 20 min på BnH Økern igår, batteritemp ved start var 5 streker og ved slutt la jeg merke til at denne var på 6 streker. Den har pleid å ligge på 4-5 streker i vinter. Noen som har hatt høyere enn 6 streker?

Noen som har sett hvilken temperatur hver strek betyr på batteriet?
#14
Model S 2013 - 2022 / Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader
lørdag 19. november 2011, klokken 14:44
Nå som det "spretter opp" flere og flere hurtigladere, og flere er planlagt i nær fremtid lurer jeg på om det er noen her på forumet som har kompetanse/erfaring med hva som skal til for å bygge om den eksisterende ladeanordningen på en elbil? Hva er kriteriene for hvordan og hvor fort et batteri skal ta til seg lading? F.eks. vil det være mulig å bygge om Tesla Roadsteren, eller endre elbiler som kom på markedet før CHAdeMO "invanderte" Norge, til å støtte denne standarden?

Ser for meg 54 kWh batteriet til Roadsteren kunne ta imot 50 kW effekt! Da har man virkelig rekkevidde og fleksibilitet nok så det skulle holde til de fleste turer lange som korte  :)
#15
Ladeplasser og ladekabler / Pris for hurtiglading?
fredag 18. november 2011, klokken 18:08
Nå som Statiol Økern har satt i drift landets første hurtiglading mot betaling hadde det vært interessant å vite hva elbilister ser for seg hva prisen pr kWh bør være?

http://elbil.no/ladestasjoner/530-sa-dyrt-at-du-ma-droppe-polsa

Etter å ha lest litt rundt på forumet ser det ut til at gjennomsnittforbruket til Nissan LEAF og Trillingene er ca det samme rundt 2 kWh/10 km. En gjerrig bensin/diesel bil bruker rundt 0,6 liter/10 km, så med en pris på 14 kr/liter koster dette altså 8,4 kr pr mil.

Åpningstilbudet til Statoil er 29 kr pr 10 min lading. Tilgjengelig kapasitet på LEAF batteriet er ca 21 kWh, og det skal ta ca 30 min å lade 0-80%. (21*0,8)/3=5,6 kWh pr 10 min. Dette gir da 29/5,6=5,2 kr pr kWh noe som til sammenligning gir en kostnad på 10,4 kr pr mil.

Med forbehold om mange variable faktorer som forbruk, ladehastighet, strømpriser og drivstoffpriser, så viser eksempelet at det kan bli dyrere å fylle "tanken" til elbilen sammenlignet med en konvensjonell bil.
#17
Leaf 2010-2017 / Nissan Leaf Aker Brygge
tirsdag 02. august 2011, klokken 16:19
Da har jeg fått to prøveturer i Leaf'n og jeg må si den overgikk forventningene mine  ;D

Planen var å legge inn en del bilder jeg har tatt fra Nissan sin stand, syv biler og to CHAdeMo hurtigladere, men det fungerte dårlig fra iPhone, laster de inn så fort jeg er hjemme ved pc'n (hvis det ikke andre har publisert bilder innen da).
#18
Jeg bruker mye Google Maps for å kalkulere distanser når jeg planlegger turer jeg kjører med Think ZEBRA leiebilene fra Moveabout.
Hvordan erfaringer har dere på forumet med misvisning på kilometertelleren på denne bilen i forhold til for eksempel planlagt rute med GPS (som jeg regner med er ganske nøyaktig)?

Regner med at de fleste her inne prater distanser ut i fra kilometertelleren når de oppgir kjørelengder, men denne kan vel ofte vise opp i mot 10% for mye? Og det utgjør jo en del på en planlagt rute på la oss si 160 km på Google...da vil jo bilen vise kanskje opp i mot 176 km...noe som begynner å nærme seg varsellampe for tomt batteri.

Tar gledelig imot erfaringer rundt dette for fremtidig planlegging :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA