Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Chivas

#1
Elbiler i media / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 01. oktober 2017, klokken 11:02
Jeg antar Model S og Model X vil være øverst på den offisielle statistikken, når man fjerner bruktbilimporten. Riktig?
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: TMS med solid km-stand
onsdag 23. august 2017, klokken 09:39
Har en tidlig 2014 S85 med 124000 km og original DU, håper den ryker rett før 8-årsgarantien går ut.. :D

Ellers er jeg nok mer skeptisk til småtteri/dill med vinduer, klima, dørhåndtak etc. etter hvert som bilene blir gamle enn problemer med understell og bremser som lett kan skiftes selv, eller drivlinje som med unntak av tidlige DU har vist seg holdbar.

Høy kilometer hadde ikke skremt meg i det hele tatt. Siste bruks-fossilbil jeg hadde hadde rullet ca. 600kkm og var helt fin.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Selvkjørende biler
søndag 06. august 2017, klokken 12:12
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. august 2017, klokken 11:09
Hvis du ser litt nærmere på mange systemer i dag så bruker de en kommunikasjon av skytjenester og mesh nettverk. Skybaserte tjenester er allerede tatt i bruk i biler, men det er alt for tregt og upålitelig til å kunne brukes til tidskritiske avgjørelser. Det kommer garantert til å være en kombinasjon en god tid fremover og.
Med mesh nettverk antar jeg at man snakker om type WIFI og maks rekkevidde i området 100 meter. Altså et system for å kommunisere på kort avstand.
#4
e-Golf / Sv: Førstegangs kjøper trenger tips!
torsdag 03. august 2017, klokken 22:00
Sjekk hva Tesla har av bruktbiler før du handler på Finn. Da får du utvidet garanti også.
#5
e-Golf / Sv: Senterbolt på Turbinhjulene til TM3?
onsdag 26. juli 2017, klokken 14:14
Sitat fra: georglu på onsdag 26. juli 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. juli 2017, klokken 13:33
Sitat fra: georglu på onsdag 26. juli 2017, klokken 13:25Mulig du fjerner hele krysset for å komme til boltene.
For meg ser det ut som krysset er faktisk det som er felgen. Og så har man fem paneler som kanskje kunne fjernes. *Muligens* kan de ha plassert skruene helt innerst bak panelene.

Ja, det er også en mulighet. Uansett får vi nok ikke vite det sikkert før vi kan se bilene live eller noen får mulighet til å ta bilde/video av dem.

Det er "bevist" at det ikke er senterbolt. De sølvgrå felgene vet vi er vanlige med et lite sort cover foran boltene, og en bruker på Reddit hadde for et par dager siden  fått demonstrert aero-felgene av en som var ute og testet en Model 3
#7
Kjøpe elbil? / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
søndag 18. juni 2017, klokken 19:43
Ingen katastrofe om det mangler en bar for min del uansett. Bruker like mye strøm om det er 11 eller 12.
Faktisk så hadde jeg 18,1 kwh tilgjengelig i dag.
Før baren forsvant hadde jeg ofte bare 17,9.
#8
Elbiler i media / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
torsdag 08. juni 2017, klokken 20:23
Sitat fra: Klykken på torsdag 08. juni 2017, klokken 15:47
Se overgangen fra C-stolpe til bagasjeluke på passasjersiden. Ikke bra.
Kan ikke bli slik på produksjonsutgaven. Selv om det er en amerikansk bil er det der for mye. ;)
#9
Følg fartsgrenser og lad til 60 prosent. Heller flere korte stopp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Mercedes-Benz eller Kia Soul?
tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:04
Mercedesen egner seg ikke til slik bruk. Den mangler hurtiglading(kun 11kw), og en Stavanger-Oslo tur vil trolig ta minst 8-10 timer ekstra pga treg ladehastighet.
#11
Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 20. januar 2017, klokken 07:05
Jeg mener å ha lest en plass at når man åpner Google maps på en device så blir man spurt om å dele data med Google. Jeg tror det er denne data google benytter.

Noen som vet om det stemmer?

Nja, nesten riktig. Det google har gjort er å dra innsamlingen av data enda litt lenger og det er noe du godtar under vilkår når du setter opp android telefonen din, det blir enabled by default. Du må i etterkant inn på kontoen din for å slå det av, noe de færreste gjør da de ikke vet om det i hele tatt. Google har nok gjort det akkurat på denne måten for at ikke alle skulle slå det av, da hadde hele grunnlaget kokt bort...  Smartinger er de som klarer å gi oss en tjeneste som dette uten at folk flest skjønner at de bidrar til at det hele fungerer.
#12
Elbiler i media / Sv: Lading av Ampera-e / Bolt
torsdag 22. desember 2016, klokken 18:17
Ja, med ladeluken på førersiden må jeg begynne å rygge inn i garasjen. Kanskje like så greit?
#13
e-Golf / Sv: Lease eller kjøpe ny BMW i3
fredag 25. november 2016, klokken 18:44
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 23. november 2016, klokken 18:57
For meg handler ikke bil bare om økonomi.
1: Primært skal en bil frakte fører og passasjerer fra A-B på en trygg  og komfortabel måte.
2: Sekundært kommer bilens kjøreegenskaper, utseende, interiør, funksjonalitet og kvalitet.
Jeg velger bil utifra punkt 2. Punkt 1 fikser alle moderne biler.

At alle fikser punkt 1 er vel en drøy påstand. En BMW I3 veier ca halvparten av en Tesla Model S. Hvis noen innbiller seg at familien i en I3 er like trygg som familien i Teslaen hvis de to kolliderer front mot front, vil jeg anbefale et crash kurs (no pun intended) i fysikk.

Euro NCAP ratings er kun sammenlignbare for biler av samme vekt. Det er anslått at 100-150kg i vektforskjell utgjør en stjerne i en frontkollisjon. Så I3s med sine fire stjerner utgjør ikke én færre enn Model S. Med vektforskjellen er differansen opp mot 11-12 EURO NCAP stjerner.

#14
e-Golf / Sv: Første Ioniq lagt ut på Finn.no
torsdag 17. november 2016, klokken 08:29
Er akkurat dette jeg vil frem til, gråimport er ikke bestandig gunstig.
#15
Elbiler i media / Sv: Hva kommer i Unveil Part ≡ ?
onsdag 02. november 2016, klokken 11:43
Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 10:07
- Mindre effektive celler (har ingen tall, men siden de umulig kan utnytte alt lyset så tar jeg det som en selvfølge)
- Liten nytte (det skal ganske mye til for å lade en elbil enn det et par kvadratmeter solceller kan bidra med)

1. I følge Elon skal det være ett tap på kun 2% sammenlignet med vanlige solceller. De jobber også med en løsning (lysbrytning av noe slag som konsentrerer lyset?) der disse ekstra lagene skal hjelpe til å konsentrere sollyset så de heller blir mer effektive enn uten disse ekstra lagene. Men dette er ikke klart enda i dag.

2. Om det bare kunne dekke/redusere "vampire" tapene så kunne det hatt en nytteverdi - uten at jeg sier noe om at det er tilstrekkelig til å være verd den ekstra kostnaden.

... men med det sagt: nei, tviler på at det er solceller på bilene selv som ekstra utstyr :)
#16
e-Golf / Sv: Skiftet til sommerdekk?
mandag 01. august 2016, klokken 14:18
Det hjalp ikke ;)
#17
Kjøpe elbil? / Sv: X75D eller X90D
lørdag 30. juli 2016, klokken 10:54
Vil aldri bli nødvendig med mer enn 90/100km/t på grunn av veiforhold.
Med andre ord "holder" 75 for min del høres det ut som
#18
Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. juli 2016, klokken 00:25
Sitat fra: NiiN på tirsdag 26. juli 2016, klokken 17:20
Og hva passer best til i3? Mest mulig effekt for pengene er vel det jeg er ute etter.

En slik sammen med bilen uten moms kommer på ca 4800 kr og gir 11 kW lading som er maks mulig på en i3.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-3f-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk
Ja dette er en optimal løsning for de med 400V anlegg. Det gjelder jo ikke han som startet denne tråden.
Jeg ser heller ikke hvordan han kan få kjøpt denne uten mva sammen med kjøp av ny i3. BMW Norge selger jo ikke denne, og den må stå på fakturaen sammen med bilen for å kunne selges momsfritt.
#19
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / design leaf
onsdag 20. juli 2016, klokken 08:48
Det er endel som sier Leaf er stygg. Det er ikke noe jeg bryr meg om. Men, designet skaper et par små irritasjonsmomenter.
Bakenden av bilen er slik utformet at den samler utrolig mye støv/Sand når en kjører på støvete grusvei. Jeg har kjørt bil siden 1979 men aldri sett en slik støvsamler.

Bakluka kunne ha vært større slik at det hadde vært lettere å dytte inn store ting. Standard hvitevarer som komfyr og vaskemaskin bør en kunne få med seg. Mulig at det går, noen som har prøvd?
En sykkel går, men er et mareritt å få med seg. Ivrige syklister burde ha hatt mulighet for å montere et hengerfeste kun for sykkeltransport (ikke dra henger).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA