Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Laban

#1
Før superladerne kom i Norge var det snakk om at man ville binde sammen de store byene i Sør-Norge og også Oslo - Stockholm. Er det noen som har hørt om det skjer noe i Sverige snart?
#2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Offentlig privat kontakt?
lørdag 20. oktober 2012, klokken 10:55
Ser at denne nylig har blitt lagt til på ladestasjoner.no: http://www.ladestasjoner.no/2012/10/flabakk-guda.html

"Kontakt rett innenfor døren på uthuset. Også 16A 3-fas tilgjengelig."

Har ikke rukket å sjekke ut ladepunktet, bor ikke så langt unna. Men det kan se ut som en privat installasjon gjort tilgjengelig for alle? I så fall er det utrolig kjekt og fortjener ros!! Det kan være smått med lademuligheter i grisgrendte strøk så det er et veldig bra initiativ dette!
#3
Trøndelag elbilforening / Sv: Hurtiglader på Aksdal
mandag 08. oktober 2012, klokken 10:15
Ser ut som den skal være i orden igjen, ifølge epost vi fikk:
Hurtigladestasjonen i Aksdal fungerte normalt igjen på lørdag 6. okt ca. kl 13  da vi var der.
Supert!
#4
Skal se på det i natt.

Lars
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Antall leverte biler
lørdag 03. desember 2011, klokken 14:25
Hei på dere, da ble den hvite Leifen hentet lørdag 19. November. Jeg bestilte i vår. Så langt kjempefornøyd :). Kona var opprinnelig noe skeptisk - men etter noen få dager i Leifen gikk smilet helt rundt på både henne og meg! Så var det det rekkevidden da..... Noen i området rundt Stavanger/Sandnes som har tørret å ta turen til Sirdal (ca 100 km med stigning 0-650 meter i minusgrader på ca. halve siste strekningen?
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor kjøpe bly til Kewet? HASTER
fredag 16. september 2011, klokken 12:24
Takk! Hvor finner jeg dokumentet "Jumpersettings av Carcontroller,
INS-0006-S01", evt hvordan gjøres dette?
#7
Elbiler i media / Sv: Parkering på kommunale parkeringsplasser
torsdag 12. mai 2011, klokken 15:52
Sitat fra: cra på torsdag 12. mai 2011, klokken 15:46
Er det ikke så enkelt som at hvit P på blå bakgrunn er offentlig = gratis, mens hvit P på svart/grønn bakgrunn er privat?

. Jeg visste ikke at det var forskjell , men nå vet jeg det   :) , og det er jo likefullt kommunen som driver de , selv om de er private,  men indirekte og 100 %.
#8
Elbiler i media / Sv: Parkering på kommunale parkeringsplasser
torsdag 12. mai 2011, klokken 15:26
Sitat fra: Elmo på torsdag 12. mai 2011, klokken 14:43
Kommunen kan vel ikke selv drive parkeringsplassene etter privatrettslige regler. Det er da vel bare når kommunen setter ut parkeringsinnkreving på kommunal grunn til et privat selskap at de kan gjemme seg bak "drevet etter privatrettslige regler"

Ser du kommunevåpen på betalingsautomaten eller informasjonsskil så er det vel pr def offentlige parkeringsreguleringer.

Hvis ikke blir det helt umulig å forholde seg til.   Så klag, med den begunnelsen.

Kommunen oppretter et eget AS, og drifter parkering etter privatrettslige regler. Slik gjør de det på Lillestrøm: http://www.lillestrom-parkering.no/

Lillestrøm-Parkering AS eies 100%av Skedsmo-Parkering AS, som er heleid av Skedsmo Kommune. Det er de samme betjentene som skriver ut offentlige og private P-bøter.... på hhv. offentlige og private parkeringsplasser, eid av kommunen.

Alt er gjort i god "Akershus-Øst" ånd, ikke ulikt organiseringen av diverse vannverk og bondegårder i Sør-Afrika.

Lars
#9
Elbiler i media / Sv: Isolere vanntank / slanger..
torsdag 24. februar 2011, klokken 22:17
du sliter nok i -24 ja, jeg synes det er kaldt med 5 blå ute. :)

Hadde vært topp om noe slikt hadde gått med Imieven og. Da ett elektrisk varmeapparat burde fungere kjempebra, men av en eller annen grunn gjør det ikke det. lurer på hva effekten av varmeapparatet er, noen som vet? Vet at hvis jeg setter inn en vifteovn på 1kw så er det stupvarmt inne i kupeen etter kort tid.

Kjelli
#10
Her er det to veier å gå, å gi opp selv, eller å fylle postkassen til VD til de gir opp!
#11
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Hva heter dyret...
torsdag 17. februar 2011, klokken 13:50
Rykter, rykter og atter rykter...  :D  Like mye som det finnes rykter om at bilen snart heter bare MiEV uten i går det også rykter (i USA) om at bilen snart heter bare  i   

Så langt har navnet vært i MiEV og de fleste skjønner kanskje at EV står for Electrical Vehichle. MiEV står for Mitsubishi innovative Electric Vehicle, mens jeg ikke i farten husker hva den første i'en var for ;D   Ellers sier Mitsubishi selv mht engelsk uttale "eye-meev" the pronounciation of the name.
#12
Du bør jo sjekke ut de billigste feilene først, og jeg er enig i at dette høres ut som gearbolten. Det er 2 ledninger till gearlåsen, begge har skjøter som henger fritt rett ved gearlåsen.(du må av med bunnplata)  Den ene er en 2 leder som gir strøm enten ene eller andre veien til låsmotoren, den andre har flere og litt tynnere ledere, disse skal gi signal fra endebryterne. Kan det rett og slett være dårlig kontakt her?
#13
Sitat fra: Helge på mandag 11. oktober 2010, klokken 16:06
Nei, ikke flere dioder i serie etter hverandre. Diodene står i parallell.
OK, da er nok ikke det årsaken.

Sitat fra: Helge på mandag 11. oktober 2010, klokken 16:06
Det står en diode i serie fra Defa SmartStart mot releet som styrer kupevifta. Den vanlige ledningen fra tenningen har også fått en diode i serie inn på den samme styringen av releet til kupevifta. Disse styrer bare trekkespolen til releet som nå styrer kupevifta. Dette skal være NULL problem!
Enig, denne har ingenting med styringen av webastoen å gjøre.
Selv droppet jeg diode her, 1) fordi den første jeg brukte skapte så stort spenningsfall at releet klapret istedenfor å dra, og 2) fordi jeg fant ut at det var unødvendig før jeg fant en bedre diode.

Sitat fra: Helge på mandag 11. oktober 2010, klokken 16:06Så er det styringen av Webastoen da. Her kan det kanskje være et problem selv om det heller ikke her er to dioder i serie. De står i parallell. Den ledningen fra microbryter som tidligere var eneste styring av Webastoen har nå fått diode i serie. Ledningen fra Defa SmartStart'en har også fått en diode som kommer inn parallelt med den andre dioden slik at både betjeningshendelen på dashbordet og Defa SmartStarten kan gi styrespenning til Webastoen.
Min eneste diode står mellom microbryteren og tenningen. Prøvde først uten, men da fikk jeg problem når både remotestyringen og microbryteren var på samtidig - og tenningen av.
Så min diode er ikke inne i kretsen når webastoen styres av Easystarten, men ellers har jeg i praksis samme diode i styrestrømkretsen som deg.

Sitat fra: Helge på mandag 11. oktober 2010, klokken 16:06
Men så spørs det om 12 V batterispenning (under belastning av kupevifte etc) minus 0,6 V spenningsfall i dioden blir for lav styrespenning (ned mot 11 V)? Jeg vet strengt tatt ikke om problemet ligger i styrespenningen eller driftsspenningen til Webastoen eller om Webastoen har fått et annet problem enn styrespenning eller driftsspenning?
Sa du ikke at problemet var også under kjøring? Så lenge tenningen er på så går DC/DC konverteren og holder spenningen høyere enn 12volt. Hvis problemet er primært når Smartstarten styrer ville jeg tatt vekk doiden i denne kretsen.

Jeg tror det må være styrespenningen som er problemet, men aller først ville jeg resatt webastoen (ref) og sett om det fikser problemet.  Hvis problemet er primært når Smartstarten styrer ville jeg tatt vekk doiden i denne kretsen.
Hvis problemer er uansett styring ville jeg forsøkt andre dioder i styrestrømskretsen.
Jeg bruker nå en annen diode her enn den første jeg hadde funnet frem, men jeg husker ikke hvorfor jeg byttet :(  Lurer på om det var det fordi webastoen ikke startet i det hele tatt.
#14
Elbiler i media / Sv: Jorda rundt med ny elbil
onsdag 30. juni 2010, klokken 18:46
Bilene er utstyrt med GPS-lokasjon og man kan se hvor de er i sanntid. http://moto-mundo.com/da/node/116
#15
Enkle batterispørsmål / Sv: Kewet 5 med problemer
mandag 14. juni 2010, klokken 11:38
Sitat fra: bosonic på mandag 31. mai 2010, klokken 07:44
På side 25 i manualen vil du se hvordan justeringen foretas, men det er mulig at strømbegrensingen allerede er satt til maks strøm, det var den hos meg. Jeg justerte bort forsinkelsen på akselerasjon, men det har ingen betydning på topphastighet.
Det er "umulig" å komme til justeringsskruene uten å demontere kontrolleren.
Jeg anbefaler derfor å måle strømforbruket under kjøring, mest sannsynlig er det andre faktorer som gjør at bilen ikke går særlig over 70 kmt.
Målt med tangampermeter kunne jeg se at strømmen falt til maks 125A rett etter at 65km/t var passert. Dermed har jeg gått løs på jobben med å rydde i elektronikkkassa for å få ut Curtis kontrolleren, dette for å justere opp maks strøm. Releene over Curtis er poppet fast til kasseveggen... >:(
Kommer også til å bytte noen kabelsko ved motoren.
#16
Elbiler i media / Sv: Spørsmål om car-controller på Eljet 3
torsdag 10. juni 2010, klokken 14:35
Original car controlleren til serie 3 var bare et par printkort som lå i plastesker i dashboardet.
Er det disse som mangler, har jeg papirskjemaer på disse, og et par tips om hvordan de kan repareres.

1.Printbanene for revers/forover er for tynne, og brenner av. De må erstattes av tynne isolerte ledninger.
2. Multikontaktene forårsaker ofte vakkelkontakt, lodd ledningene direkte i printet.
3. avstanden mellom "lav" og "høy" blir for stor, og i bratte bakker blir belastningen for stor og brenner børster.
Legg inn en 100 W 10 ohms motstand mellom shuntfeltet og minus, og manøvrer denne med en bryter.
I hastigheter mellom 25 og 45 km /t vil motoren trekke bedre og bruke mindre strøm.

Putt gjerne denne inn i wiki

H.
#17
Kjøp og salg av deler og utstyr / bytte av batterier til Buddy
tirsdag 18. mai 2010, klokken 15:04
Hei

Vår Buddy er nå snart 2 år og battereien må byttes etter sommeren.
Hva koster blybatteri til denne ?
Kan BAES brukes og hva koster de nå?

Svein-Tore
#18
Elbiler i media / Gratis parkering kan bli forbudt
mandag 15. februar 2010, klokken 21:53
http://www.tu.no/miljo/article237016.ece

Det er riktig nok ikke snakk om elbiler men om Slutt på alle former for gratis parkering på jobb og på shopping.
Et arbeid satt i gang av tre departementer for å begrense biltrafikken i byene.

To ulike løsninger vurderes.
Det ene alternativet innebærer at eierne av private parkeringsplasser blir pålagt å avgiftsbelegge sine egne parkeringsplasser. I så fall vil eierne få inntektene.

Det andre alternativet innebærer at kommunene får adgang til å innføre kommunale avgifter på de private parkeringsplassene. Da vil kommunene selv få inntektene.

Så kan en jo gjette hva de vil lande på.
Men kanskje vil dette bli bruk som en ny fordel for elbiler når vi ikke lenger får bruke kollektivfeltet. :'(
#19
Sitat fra: cra på mandag 15. februar 2010, klokken 14:04
Når det gjelder fart i stillestående kø er jeg enig med tom; for stor hastighetsforskjell mellom kø og kollektivfelt kan være farlig. Det har vel vært nevnt et par eksempler i forumet her at brukere har opplevd at noe hiver seg ut i kollektivfeltet uten å se om det kommer noen der.

Oh, yeah. Been there, done that. Har også opplevd å bli presset av busser i kollektivfeltet selv om jeg ligger i over 80...

Det hadde vært kjekt å komme i dialog med kollektivselskapene for å få luftet hva begge sider mener er akseptabel oppførsel i kollektivfeltet.

;-D Hans
#20
SitatHvis man sammenligner den første batteristatus (700km) med den fra 10 nov, har batteripar 1-2 samme "efficiency" på 105%, mens de parene som er bedre har fått endret (høyere) verdi.
Men de kan ha hatt andre verdier i løpet av tiden. Men du har kanskje utskrifter underveis som forteller noe?

SitatSkulle man ikke forvente at batteripar 1-2 fikk endret efficency etter hvert som tiden gikk til -lavere verdi- siden det paret jo er dårligere ved avlesing 10 nov enn da det var nytt?

Eller er det slik at CC kun justerer tallene oppover, og at man derfor må resette CC?

Tallene kan gå litt opp og ned underveis fordi datagrunnlaget i CC er litt feil med hensyn til Peukert's eksponent og temperaturformler.

AM
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA