Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - knut.aulie

#1
Tesla / Sv: Reduksjonsgir olje
søndag 29. oktober 2017, klokken 14:06
Bytte olja i Leaf 2012 idag, 7000mil.
Inte helt svart men mörkgrå.
Gick åt 1,1 liter Valvoline ATF (nissan matic s)

#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Tre utstyrs versjoner lagt ut i USA
mandag 16. oktober 2017, klokken 19:44
Det blir jo spennende å se hvor lenge det er til bnh/nissan åpner for flere valg i Norge.

Dersom det tar lang tid så kan jeg se for meg store mengder importerte leaf fra USA / Andre steder
#3
Tesla / Sv: Levering oktober - november 2017
torsdag 12. oktober 2017, klokken 16:59
Hei Folkens!

Trenger litt råd her, min bil er September - Oktober leveranse. Under "Hva nå" står det "Du vil bli kontaktet av en Tesla leveringsspesialist for å tilrettelegge for betaling og levering av din Model X."

Hva betyr det ?

Det er en inventory bestilt for en uke siden, aner ikke når den opprinnelig ble konfigurert og bestilt.

Takker for tips :)
#4
Andre Elbiler / Sv: X100D - Høyt forbruk og mye støy, 22" hjul
fredag 06. oktober 2017, klokken 09:51
Er bilen registrert i 2018 så er det legitimt å legge den på Finn som 2018, det er jo også det Finn henter fra kjøretøyregisteret, men er den verken produsert eller registert i 2018 så kan en iallfall ikke legge inn 2018..
#5
Model 3 / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
tirsdag 26. september 2017, klokken 12:14
Sitat fra: cra på tirsdag 26. september 2017, klokken 11:18
Der er ingen stempler eller lignende som skal "gå seg til" i en elektrisk motor, så det er bare å gønne på! Det er knapt nok bevegelige deler i den i det heletatt! :D

Eventuelt dekkene, men det er jo ikke unikt for elbiler...
#7
Hyundai KONA / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 07. september 2017, klokken 09:11
SitatMange har latt seg lure
Nå i valgkampen kommer klimautfordringene på dagsorden. Partiene overgår hverandre i å være det mest klimavennlige, og utslagene er betenkelige, ja til dels hysteriske.

https://www.dt.no/meninger/klima/miljo/norsk-klimahysteri/o/5-57-718042
#8
Tesla / Sv: Kjøp av 32A ladekladd
lørdag 02. september 2017, klokken 19:31
Sitat fra: Griffel på lørdag 02. september 2017, klokken 19:23
Nye i3 med trefaslader kan ikke som Tesla lade med 32A på en fase.

Jo, den kan lade med 16A på én og trefas (3.7/11 kW), samt 32A på énfas (7.4kW). Har testet dette selv, og verfisert at tilført effekt stemmer ved alle tre mulighetene.
#9
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Oppgradert ytelse 0-100
mandag 28. august 2017, klokken 10:45
Ikke akkurat en kilde med særlig pondus men så denne posten på Instagram:
#10
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
lørdag 26. august 2017, klokken 09:37
Har hørt at Hyundai får batteriene fra LG.
#11
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Importert vs nordisk
fredag 18. august 2017, klokken 23:02
Har også vurdert 24kwh. Usikker på om det er nødvendig med 30kwh. Jeg kjører svært lite. Skjeldent mer enn 50km pr dag. Regner med toppen 40km pr dag i utgangspunktet. Det klarer vel en 24kwh også på vinterstid her i Bergen
#12
Elbilen i Samfunnet / Foliering/rubberspray/lakkforsegling
torsdag 17. august 2017, klokken 23:47
Vurderer også hva jeg skal gjøre med min X når den kommer. Fra Asker Autospa fikk jeg anbefalt dobbelt lag med forsegling (opticoat) og xpel på utsatte områder.

Sitat
Model X full front 11K
Kan i tilleg tas innstegene samt nedre dør sider og bakre fanger.

Dobbeltlag forsegling 8K
Mulig korrigering. Det kan vi se når den kommer.

Litt usikkert hva man får for 11k, om det er for alle utsatte steder eller kun front. Jeg heller mot kun lakkforsegling, Xpel ble mer enn jeg hadde tenkt spandere pån dette. Har ditec på min 6 år gamle BMW og den ser fortsatt veldig bra ut, men mulig lakken der er av en mye bedre kvalitet.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Bekreftelse produksjon.
tirsdag 15. august 2017, klokken 13:18
Har alt på epost:)
#14
Men hva er grunnen til at man først velger å "tease " markedet med 100 (?) brukte biler, som man så fjerner for å eksportere de ut av landet ?

Har man rett og slett skiftet mening ?
#15
Sitat fra: bergen88 på tirsdag 08. august 2017, klokken 21:26
Takk for tilbakemeldinger . For min del er det ingen problem å bruke 2 timer i uken på SC. Kjøper Tesla fordi det er mer enn et framkomstmiddel, hvertfall for vår del.

Har mulighet for å lade på jobb, men dett er via vanlig stikk (16A) . Hvor mye får man ladet på en ca 7 timer i vanlig stikk?

Gitt 230V, 13A (maks på schuko), 7 timer = 230V * 13A * 7t =~ 21kwt. Fra 0 til 100% på ca 1 døgn.
#16
Sitat fra: jcnorway på fredag 04. august 2017, klokken 10:03
Hvis vi skal ha en konkurranse på hvem som har bitt i det sureste eplet så kan jeg jo komme med mitt sure eple.

[...]

Noen surere epler? [emoji14]

Ikke sikkert jeg slår denne... kondolerer, forresten..  :angel:

S 90D kjøpt mars i år for 900.000,-. Hoppet på rentekampanjen i mai og bestilte X75D.
Nå, litt over 4 måneder etter kjøp, sliter jeg med å finne kjøpere over 700.000,-.

50.000,- i måneden i verditap. ;D
#17
Jeg prøvde faktisk et 120-run, men det var da blitt såpass med trafikk i sørgående retning at det ble flere perioder med lavere hastighet (mange Teslaer hvor AP ikke ville gi plass for trafikk bakfra  8) ). Snitthastigheten på motorvei-seksjonen (utenom påkjørings- og vendestrekkene) ble da ca 115 km/t, men med en del opp og ned mellom 100-120. Forbruket på den runden var 17.6 kWh/100km.

(PS: BMW M lap-timer app fungerer fint også på i3, og henter data fra bilen over USB-kabelen)
#18
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. juli 2017, klokken 23:20
Sitat fra: TM på lørdag 15. juli 2017, klokken 21:57
Det blir nok vesentlig kortere rekkevidde på KONA, ........
Skjønner ikke helt hvor du får dette fra. Ioniq fra samme produsent er verdens mest effektive elbil og går 28 mil på 28 kWh , selv om Kona er litt mindre aerodynamisk så går den antagelig over 50 på sommerlig føre og med varmepumpe lengre enn Ae på vinter. Forutsatt 64 kWh batteri.

28 mil er vel å overdrive en smule.  169km er vel mer realistisk.

http://insideevs.com/hyundai-ioniq-has-a-28-kwh-battery-105-miles-real-range/
#19
Kia Soul EV / Sv: Kjøp av Kia Soul
fredag 07. juli 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Charlott på fredag 07. juli 2017, klokken 09:01
Da blir det IKKE Zoe på meg  :( fint å få svar på et slikt forum .  :+1:

Good. Husk at rekkevidde ikke er alt:)
#20
Elbilen i Samfunnet / Sv: Købes: Robometer til Saxo S1
mandag 03. juli 2017, klokken 17:54
Ja jeg har et brukt Robometer
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA