Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Gnilre70

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: iPhone krangler etter bruk i bilen
fredag 16. september 2016, klokken 08:46
Etter oppgradering til IOS 10 ser det faktisk ut til at problemet er borte. Da må jeg vel trekke tilbake mistanken mot bilen og tilskrive problemene som var til Apple...
#2
Plugg-inn hybrider / Sv: Pris på 2017 eGolf
fredag 10. juni 2016, klokken 09:41
Sitat fra: Chivas på torsdag 09. juni 2016, klokken 19:42
Mars 2017? Er vel 2018-modellen som kommer da :D

Produksjon av neste års modell starter alltid i uke 22 i VAG-konsernet. Ergo er tidligste levering av 2018-modell i juni 2017.
#3
Jeg ser de bruker 521 g CO2e/KWh for EU-mix'en men dette er vel ganske gamle tall, når jeg følger kildehenvisningen så ser det ut til at datagrunnlaget er fra 2012.

EU's totale fornybar andeløkte fra 14,1% i 2012 til 15,3% i 2015. Målet er 20% innen 2020. Men de tidligere øst-europeiske landene henger etter. Tyskland økte sin fornybar andel fra ca 25% til ca 33% i perioden 2013-2015.

Samtidig har nordisk el-mix under halvparten av CO2 utslippet til EU-mix, og utslipp fra "norsk-mix" (basert på eksport/import balansen på ca 75%/25%) er ca 10% av EU-mix.

Jeg synes rapporten blir ganske irrelevant for meg når den baserer seg på gamle EU tall som pga skitten "øst-europeisk" kraftproduksjon har et gjennomsnittlig utslipp som er 10 ganger høyere enn utslippet fra strømmen vi bruker (egenproduksjon + import).
#4
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:16
Hvorfor det? Man kjører svært sjelden så langt at man ikke klarer seg med en hurtiglading pr. dag i en Tesla, og da synes jeg ikke det er noe problem med en 30-45 minutters pause etter mange timers kjøring.

De fleste av dagens elbilkjørere lever greit med 30-45 minutters pause underveis, men mange av de øvrige bilførerne har nok en smertegrense i underkant av 15 minutter. For å få et godt ladenettverk så må også en vanlig SUV med 100 kWh batteri kunne lades opp fra 20-80 % på rundt 15 minutter. Tilnærmingen vil da være som for superladerne, men med ennå høyere effekt: Stor effekt inn og mange ladeplasser. Lang avstand mellom laderne.

Vi må nok også ta høyde for at tungtransport skal betjenes av hurtigladerne i fremtiden. Men som sagt, dette blir nok neste generasjon hurtiglading hvor vi snakker om helt andre effektuttak enn i dag.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA