Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Vollis47

#1
Lade hjemme / Sv: Kristiansand -> Oslo med Leaf 2014?
tirsdag 12. september 2017, klokken 12:04
Jeg synes langkjøring blir enklere med ei liste som angir avstand mellom laderne:
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Når kommer alle Inventory 75D uten luft?
torsdag 07. september 2017, klokken 00:09
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 07. september 2017, klokken 00:07
Kan noen av disse bilene bli sendt til og solgt i et annet land?

Vet ikke? Kan jo hende, men forsto på Delivery at min var ikke langt unna Norge da jeg endret og flyttet min depositum til en annen bil.
#3
Den store fordelen til Leafen er at den er utrolig pålitelig. Går som ett sveitsisk urverk, aldri noe tull og lett og oversiktlig bil. Med lenger rekkevidde og en god pris er dette ett sikkert valg for alle som "bare skal ha en elbil" uten noe tull.

Begynner å bli ett veldig bra bruktmarked også, som kommer til å konkurrere mer og mer med nysalget, som andre også poengterer. Kan derfor fortsatt være fornuftig for mange å ha en halvgammel "drømmebil" på bensin eller diesel med svær motor (og hengerfeste) hvis man har relativt få langturer, og velge blant etterhvert svært mange prisgunstige elbiler som hverdagsbil. Denne komboen har ikke lang leveringstid heller.

Men fornuften i å kjøpe fabrikkny fossilbil i dagens bilmarked,  DET setter de nye elbilmodellene ett punktum for.... ;D
#4
Elbilen i Samfunnet / nv200 og varmepumpe?
tirsdag 05. september 2017, klokken 23:18
Denne selgeren sier at denne nv200 har varmepumpe:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103762049

Har noen nv200 VP i virkeligheten?
#5
Nå har du vel uansett garanti på bilen. Så de feilene du nevner er vel feil som er ufravikelig når det kommer til om Tesla må fikse dem? Det er da åpenbare feil/mangler ved produktet (bilen) du har mottatt.
#6
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. august 2017, klokken 14:48
Jeg syns ikke vi bør legge ned oljesektoren, som MDG syns.
Jeg leste i dag at MDG ikke vil gå inn i en regjering som fortsatt leter etter olje. Det er mye mer edruelig enn å legge ned oljesektoren. Ingen ny leteaktivitet når er jeg helt enig i.
#7
Kia Soul EV / Sv: Effektdeling Superlader stall a og b
lørdag 19. august 2017, klokken 01:39
Trodde det var 150 kw vi delte på . Vi har som regel fått over 100 kw selv om vi har delt lader.
#8
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Lading bil til bil
mandag 14. august 2017, klokken 19:57
Lettere å slepe med den ene, og regenerere litt på den som nærmer seg tom da?  :D
#9
Sitat fra: Tellus på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:07
Interessant tysk artikkel om forskjeller mellom lansering av Tesla M3 og Jaguar I-Pace. Her kan man lese at begge bilene omtrent er like langt kommet med tanke på utvikling. Jaguar vil fortsatt bruke et år på å få alt riktig mens Tesla dytter testproduksjonsbiler ut til de første kundene.
Ser ikke ut som de har spesiell innsikt i hvor Tesla er i løypen. De snakker om at det Tesla bygger nå er håndbygget med produksjonsdeler. Men dette var Release Candidate bilene, der produksjonen begynte i mars.

Det som produseres nå er på den endelige produksjonslinjen, med uttestede deler. Det er riktignok kort tid å gå fra Release Candidate biler til produksjonsbiler på ~3 måneder, men Tesla har for vane å sette ambisiøse mål.
#10
Sitat fra: Ferry på fredag 28. juli 2017, klokken 16:59
Hvor går grensen mellom sporadisk og jevnlig? Finnes det en teknisk definisjon?
Dette er ganske vanlige utrykk, som benyttes i en rekke regelverk.
For eksempel om skatt, krav til rom i bygninger, stikkontakt for lading osv.
Det sjelden tvil om hva som menes, men noen grensetilfeller er det jo.

Skifter du mellom stikkontakter hjemme for forsvare at dette er sporadisk bruk, vil nok en dommer påpeke at du gjør dette for å omgå en regel, og at andre grunner du påpeker nok vil ha "formodningene mot seg" som det gjerne heter.

Når det gjelder skjøteledning og hytte kan nok en vurdering bli vanskeligere, brukes hytta hver helg er nok gjengs oppfatning at det ikke er sporadisk. Men akkurat hvor mange gange i året du må bruke en hytte for at det ikke er jevnlig bruk har nok noen gråsoner. Her kommer nok også noen praktiske forhold inn i betraktning.

Ellers er det jo imponerende hvilken kreativitet som finnes for å omgå regler.
#11
Sitat fra: leafnor på onsdag 02. november 2016, klokken 22:20
Sitat fra: leafnor på mandag 16. november 2015, klokken 00:24
Sitat fra: leafnor på lørdag 14. november 2015, klokken 15:48

Acenta 2014 modell. 5027 km
Dato avlest: 14.11.15
Ladet til 95%
Antall GID: 253 (90%)
SOC: 91,7%
20,2 kWt tilgjengelig
SOH: 95%
Hx: 96,01%
Kapasitet: 62,35Ah
5 Qc og 176 L1/L2

Bilen er en "firmabil" til bruk for ærender av alle slag for alle ansatte i en bedrift.
Lades kun med 10A og hender den blir stående med høy SOC i perioder.
Nå skal på en lengre tur i til Oslo med mange hurtigladinger. Da tenker jeg tallene blir høyere.
Får sammenligne forbruk med tanke på både varme og drift med min private Gen.1 på langturen.
Kom meg til Oslo. Strømsluker denne relativt nye bilen. Ble litt tettere med ladestopp enn planen var.
Data ble nå etter 9 hurtigladinger.

SOH: 100
Hx: 100,89
Kapasitet: 65,87 Ah

Update:
Etter 1113 km og 18 hurtigladinger på 2 døgn, ble data:
SOH: 100
Hx: 106,64
Kapasitet: 67,36 Ah
Fikk lest av verdier på denne firmabilen på jobb. Omlag 9 mnd siden den sist ble hurtigladet. (Tur til Åndalsnes)
Den er snart 3 år. Kjørt kun 9214km.

Ladet til 99%
Antall GID: 258
SOC: 96,1%
SOH: 92%
Hx: 92,34%
Kapasitet: 60,26Ah
34 Qc og 296 L1/L2

Vært på en service i sitt liv, og det var nylig. Fikk kommentar på at den stått mye på fullt batteri, ikke overraskende det så lite den brukes.
Innom jobb i ferien, og tok samtidig en sjekk på batteriet på firmabilen. 2014 Acenta.

Km: 11016
SOH: 92%
Hx: 92,94%
Kapasitet: 60,56Ah
34 Qc og 373 L1/L2

Den har gått litt opp i verdier siden sist. Står mye på 100%, og snitt kjørelengde mellom lading 27 km.
#12
Mercedes B-Electric / Sv: Flermønstret tekstilseter eller skinn?
lørdag 15. juli 2017, klokken 21:27
S K I N N.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Parkering med digital "parkeringskive"
fredag 23. juni 2017, klokken 15:38
Sitat fra: Chivas på fredag 23. juni 2017, klokken 14:26
Hei.

Parkerte i dag i Oslo og oppdaget at det digitale uret (den som fulgte med bilen - en e-golf) viste at jeg parkerte på nærmeste kvarteret (eks klokken 11:15 istedetfor 11:08 som var faktisk parkeringstidspunkt). Brukte så knappen bak for å trykke meg ørten ganger frem til 11:00 som parkeringstidspunkt.
Det samme skjedde igjen klokken 11:47, da viste uret at jeg parkerte 12:00.

- Vil ikke dette kunne skape fare for parkeringsbot, eller hva sier reglene?
- Hvordan få klokke til å vise faktisk tid?
- Hva er poenget med digital urskive hvis man allikevel må justere tiden?  :o
- Hvis dette er slik disse klokkene faktisk fungerer, må det vel være myyye bedre hvis de viser påbegynt kvarter slik at man slipper å stille klokken  ::)

Da jeg fikk min første elbil for litt over 3 år siden, så kjøpte jeg en slik automatisk klokke som bare viste hvert hele kvarter. Jeg var like usikker som deg og spurte en parkeringsvakt som kom forbi mens jeg stod å se på denne klokken. Hun svarte at det var helt greit og at jeg bare kunne ta det med ro. Hun sa faktisk at det var lurt at jeg hadde kjøpt denne klokken da hun hadde bøtelagt flere elbilister som hadde glemt å stille de manuelle skivene sine. Siden den gangen har jeg parkert titt og ofte i Oslo sentrum og aldri fått bot.
#14
Har aldri vært borti denne typen abonnement i app før, så visste ikke hvor jeg skulle lete. Forsøkte å gå inn på innstillinger og deretter finne appen i listen, men der stod det ingenting om abonnement.

Derimot fikk jeg en kvittering på e-post fra Apple nå. Der var det lenke til abonnementsinfo. Trykket på den og kom til rett side på telefonen.
#15
Agder elbilforening / Sv: Tullball om subsidier fra SP
onsdag 22. mars 2017, klokken 15:11
Sitat fra: Amoss på onsdag 22. mars 2017, klokken 14:28
Oversatt: Du kunne ikke forsvare ditt forslag om endrete regler for mva når du så hvordan det kunne slå ut når man brukte samme logikk på andre skatteregler. Greit nok, deg om det :)

Jasså? For meg fremstod det som et rent stråmannsargument, og det gidder jeg ikke bruke tid på.
#16
Sitat fra: Forum Admin på onsdag 23. november 2016, klokken 15:36
Sitat fra: sven erik på onsdag 23. november 2016, klokken 09:16
foreningen distanserer seg fra medlemene  det skjer ikke så mye så medlemene  føler ikke de er med på noe lenger

Hei Sven Erik

I dag jobber elbilforeningen på mange plan i forhold til internasjonale, nasjonale og lokale myndigheter og politikere. Dette er arbeid som tar mye ressurser, uten at det synes for deg og meg. Så jobber elbilforeningen for at det skal bli enklere å bruke elbil.

Hva synes du Elbilforeningen skal engasjere seg mer i? Synes du kanskje elbilbrukerne har det alt for godt, slik at det nå er på tide å fjerne elbilgodene og harmonisere elbilens skatter, avgifter og andre goder til å bli på linje med vanlige fossilbiler?  Hvis det sistnevnte er tilfelle skjønner jeg jo at elbilforeningen ikke er forenignen for deg...

Lars
Forum admin

jeg har følt med å hvert meget aktiv  men ser jo nå at vi mister mer og mer av våre fordeler  så vorfor ikke komme  nermere foreningens medlemer å vise at en er mange  motorsyklistene får det til  og det er gjort i mnge mange år med elbilen  men nå skal vi miste mer og mer  ferger  betale full parkering i byer som tønsberg vi skal ikke betale noe  elbil foreningen er for oss medlemer ikke for noe helt annet  og heller ikke for hydrogen de får få sin egen  det er og snakk om halv  bommavgift  da vil en drepe elbilen   da skal jeg sette fyr på en reva  utenfor stortinget  for å vise hva som skjer  dette er ikke  sån foreningen skal jobbe de skal få rejeringen  til og  forstå hva som er miljøvennlig å bra for alle 
#17
Sitat fra: doldis1 på mandag 27. februar 2017, klokken 09:37
Spør du meg er det et under at det i det hele tatt leveres elbil i Norge nå .... Hvor mange nordmenn står i
TM3 køen ? 10 K ? 50 ? Skal vi driste oss til å si 100 000 ? Skulle ikke forundre meg.
2017 sett under ett kan bli veldig morsom lesing for oss som følger elbilsalget det. For oss som i tillegg tror
Tesla er i rute (og vel så det) og at Norge blir prioritert , jepp 2017 kan bli et veldig morsomt år ... ;D
Har mer tro på 10k enn 100k. Og det er nok ganske optimistisk å forvente at vi ser en Model 3 kundebil i Norge i 2017. Jeg satser på mars-juni 2018.

Men jeg tror 2018 blir et bra år. Kanskje 10k Model 3, 5k Ampera-e pluss alle de andre elbilene.
#18
Sitat fra: edakcots på lørdag 04. februar 2017, klokken 03:02
Opel...

De har vel ligget brakk siden rekord ble stoppet i produksjon på 70 tallet?

Jeg snakket tidlig med forhandleren i Drammen om at jeg skal ha AE.
Han visste lite om bilen men at han kom til å oppdateres en gane etter sommeren 2016.
Jeg bestilte bilen og skrev kontrakt noe sent da jeg var på utlandsreise, men første uka i oktober var den signert og forhandler sa da levering april.

Jeg fikk en ny Mail som alle dere andre i desember når prisene var klare, med følgende tekst:

"Nå kan du løse inn billetten ved å konfigurere din egen bil" Etterfulgt av en link til en konfigurator.
Under denne teksten skriver selgeren at han deretter skal redigere en ny kontrakt!??!

Jeg tok ikke med meg dette inn i min hverdag og gikk ut fra at jeg ikke måtte haste for å få dette gjennomført.

Så kommer dagen som skulle nesten få meg til å bli drapsmann:

Linken på mailen ville ikke åpne opp, og etter 63 forsøk ringte jeg til selger å sa beklager, jeg har gjort en voldsom innsats med å få den åpnet, men ikke lyktes.

Han svarer at dette ikke er noe problem og kan hjelpe til å legge inn dette med meg på tråden. So far so good...

Men så dere: levering vil være ca desember 2017 sier han... jeg er dessverre en person som kan bruke noen sekunder på å dumme meg da jeg ikke hører hva mannen sier, han er jo en "selger med 3 munner" og jeg orker ikke høre på alt svada greiene hans. Derfor tok det noen sekunder før jeg reagerte...

Hva sa du sa du?!? Desember?? Jeg har en kontrakt med deg fra oktober hvor du sier til meg april, det forholder jeg meg til sa jeg. Jo men, begynner fyren... ikke no jomen svarer jeg. Han stresser inn en setning omretningslinjer og førstemann til mølla etc. Så alle som bestilte og skrev kontrakt i høst har ingen fortrinn? sa jeg... nei svarte han, det er den nye kontrakten som gjelder og de som ikke skriver under før 11.01.2017 får ikke bil før i 2018!!!

Opel er som sagt en død butikk og har vært det i laaaang tid, ei heller har de selgere som ligger i toppsjiktet. De beste selgerne går gjerne til merker som selger, så jeg er ikke overrasket, bare forbanna.

Hvorfor legger jeg ut dette her? Jo, jeg skal ha bilen, digger mye med den og gleder meg til å få den, men lurte på om noen av dere andre hadde opplevd samme kundebehandling i prosessen? Jeg spurte foresten om reg kost, det er jo ingen kost på reg annet enn 140kr i skiltplater!? Klargjøringskosnadene er jo lagt til for lengst?!

Trist å høre at du ikke har fått det du ble lovet. For meg virker det kanskje som om der er en misforståelse. Min opplevelse med kundeservice er ikke dårlig slik det du skriver om. Men i hvertfall slik jeg forsto det på opel i Drammen fungerte det på følgende måte:

De åpnet ventelistene/"første bestilling" torsd-fre 15-16 sept. Jeg tegnet rett over helga og på min kontrakt står det usikker levering. Jeg fikk beskjed om våren men ikke noe mer. Fikk også beskjed om at jeg ville få mer informasjon når opel norge visste noe mer.

14 des fikk jeg en mail fra Opel actionsenter som inneholdt prisliste og konfigurator som link, samt at det stod i mailen at

"Du har allerede en kontrakt på kjøp av Ampera-e. Nå må denne spesifiseres med farger, utstyr m.m. Vi ber deg gjøre dette innen onsdag 11. januar 2017 av hensyn til produksjonsplanleggingen. "
"For å sikre at produksjonsrekkefølgen vil være i henhold til inngått dato på kontrakten – altså i den rekkefølgen som bestillingene har blitt gjort"

Jeg konfigurerte opelen via linken/mailen og tok med meg en utskrift til opel. Selger trengte ikke utskriften og han tok da i mot farge, og utstyrspakker og skrev ut en kontrakt der det var spesifisert.
Fikk da beskjed om at estimert produksjon var i mars og levering juni.

Fikk beskjed først om at jeg fikk bilen sent oktober/nov 2018, da selger så feil på min første bestilling, da han syntes det stod oktober og ikke september på "første" bestillingen. Så hvis du skrev i oktober er det ikke usannsynlig at det er okt/nov 2017 før du har bil. At han første gang sa april var nok litt likt at jeg fikk våren, men på min første bestilling står det krysset av for "usikkert leveringtidspunkt".

Håper det ordner seg, og at du får bil i den rekkefølgen som du skrev første bestilling/kontrakt på. Men hvis du ikke spesifiserte innen 11 jan tror jeg at man havner ut av køen. Dette i følge mailen som jeg fikk og som selgeren sa til meg. 
#19
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hvilken elbil skal vi velge?
onsdag 01. februar 2017, klokken 11:59
Tesla (eneste med 4wd), Ioniq, nye Zoe eller vent på det som kommer..
Vel, kanskje egentlig ikke Zoe, da den lader for sakte til å være særlig interessant på langtur, med mindre man har for vane å stoppe 1-2 timer sånn ca midtveis, da vil det jo fungere fint.
400km går da med Leaf, Soul, e-Golf osv, men krever planlegging og flere stopp på hurtiglader.

Framhjulstrekk og hurtigkjetting så kommer man fram på mange merkelig steder i vanskelig føre  ;)
#20
Elbiler i media / Sv: Jaguar lanserer sin elektriske SUV i natt
tirsdag 15. november 2016, klokken 17:03
Prisen er vel 600-630 000 med dagens valutakurs, men så spørs det jo hvor mye ekstrautstyr man må legge på.

Dette er jo billigere enn en Model S og 100 ganger stiligere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA