Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hstad

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / CEE 3 pin blå 16A
søndag 14. mai 2017, klokken 23:40
På en ladestasjon i Sverige står det at tilgjengelige stikkontakter er 2 x CEE 3 pin blue 16A. Er det da bare å kjøpe et sånt adapter (http://m.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551) og så kan bilen lades med bilens medfølgende schuko-kabel? Hvis ja, hvordan unngå at noen stjeler adapteret? Noen som har en lur låseidé?
#2
e-up! / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
mandag 24. april 2017, klokken 13:49
Sitat fra: TM på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:17
Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:15
Nokian Hakka R2 piggfritt å inget annat för mig. Men detta från Megahjul är knappast kvalitetsfelger?  :o

Måste vara med TPMS utan rekalibrering ja.

Du kan laga en avstämning på forumet oxå.
Jeg har sjekket litt angående originalfelger og vinterpakker til Ampera-e.

De originale pakkene med vinterhjul inkluderer 17 " felg med delenummer 42438293. Det er ikke Carbon Flash felgen som har delenummer 42438293. Han jeg snakket med hadde tydeligvis mye erfaring med felger. Han anbefalte ikke Carbon Flash felgen som vinterfelg på grunn av lakkeringen.

Sensorene som benyttes har delenummer 13598773.  De koster 821 ink. mva

Det jeg har bestemt meg for å gjøre er å kjøpe originalfelg 42438293 samt sensorer med bilen (for mva. fritak).
Så kjøper jeg dekk til høsten når det kommer tilbud. Da får jeg ferskest mulig vare og sparer lagringsplass.  Tror det blir marginalt å spare på uoriginale felger og sensorer. (under 1 % av kjøpesummen)

Var bortom min forhandler idag. De fant sensorene 832,- inkl. mva, men felgen greide de ikke å finne med delenummer. ;)
#3
Tesla / Sv: Dekkstøy!
fredag 16. september 2016, klokken 15:47
Høres bra ut!
#4
18mnd, 10Kkm 0 feil
#5
For Tesla sin del, så er speedometeret helt eksakt. Dvs at når de holder fartsgrensa så kjører de 5-6%(og enda mer) fortere enn de fleste andre biler. Det samme kan til dels sies om BMW, som også har et ganske korrekt speedometer. Toyota virker å være i andre enden av skalaen.
#6
Elbiler i media / Sv: Hvor mange amp på 16a kurs?
søndag 13. september 2015, klokken 15:11
Ja.

Ladingen på moderne biler foregår som følger:

- Laderen er montert i bilen mens ladestyrken styres fra ladekabel/ladestasjon via et Puls Width Modulation signal.
- Bredden på PWM signalet angir ladestyrken til laderen
- Ladestyrken er regulert i strømstyrke ikke effekt. Det betyr at 10A er 10A uansett spenning.

Ut fra det kan 10A lading være samme som 10A x 240V = 2400W, men ved lang skjøtekabel og mye spenningstak like gjerne 200V x 10A = 2000W

Hadde du i nevnte eksempel hatt en bil med 32A lader ombord, koblet denne til 16A uttaket ditt og glemt å stille ned strømmen kunne du lett dratt langt over 16A ut av 16A stikket ditt.  Gjorde nylig dette og drog 24A i minst 5 sekunder uten at sikringen gikk.
#7
e-up! / Sv: Car Net
onsdag 02. september 2015, klokken 15:35
Sitat fra: odahle på onsdag 02. september 2015, klokken 13:56
Min har ikke fungert skikkelig de siste dagene. Står alltid "klar for lading", selv om den lader.
Samme her, måttet gå ut for å sjekke ved et par anledninger, for å konstatere at det pulserer grønt ved ladekontakten. Men frem til siste uken nå har det fungert helt fint siden april. Det er sikkert bare den gamle serveren dette kjører på hos VAG som hikker litt :P
#8
Meg og min elbil / Sv: Varme i frontrute
fredag 07. august 2015, klokken 10:05
Hm... Har ikke noen egen knapp for frontruta på midtkonsollen,hvis det ikke  er "maxventilasjon-knappen" du sikter til?
#9
Volkswagen VW / Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???
onsdag 29. juli 2015, klokken 15:22
Sitat fra: Sigurd på onsdag 29. juli 2015, klokken 12:52
Sitat fra: Sele på onsdag 29. juli 2015, klokken 11:01
Fritak

Følgende trafikantgrupper skal som hovedregel ikke betale bompenger:

Syklende, gående og passasjerer i alle typer kjøretøy
Uniformerte utrykningskjøretøy
Sivile utrykningskjøretøy i tjeneste
Kjøretøy i merket begravelsesfølge
Elektriske biler med drivstoffkode 5 i vognkortet
Kollektivtransportkjøretøy i konsesjonert rute
Kjøretøy som benyttes til arbeid på bomveger (unntatt bomringer)
Diplomater i Oslopakke 3 og kjøretøy eid eller knyttet til Nato-hovedkvarter.
Forflytningshemmede
Disse kjøretøyene må imidlertid ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.

Mopeder og motorsykler kan fritas når praktiske hensyn tilsier dette.

Vedlegg
Takstretningslinjer for bompengeprosjekter på offentlig veg (6,6 MB).pdf

Hvorfor i granskauen man ikke kan forholde seg til dette har jeg store problemer med og forstå. Det er sånn systemet er lagt opp men det er alltid noen som er imot innførte systemer og tror de kan innføre sitt "eget" system. De som bestrider systemet kjemper en kamp imot staten,en kamp som kun går utover den som kjemper.

Så "Sivile utrykningskjøretøy i tjeneste" må altså montere bombrikke, som de så må fjerne hver gang de kjører utenom tjeneste? Høres tungvint ut. Luerer på hvor ofte dette blir kontrollert...
Tilsvarende for "Kjøretøy i merket begravelsesfølge", siden disse gjerne også brukes utenom begravelser...
Og syklende, gående og passasjerer må altså skaffe seg fritaksbrikke?

Og etter denne logikken burde jo _alle_ som kjører uten brikke bli belastet for høyeste sats for hver passering, siden de påfører bompengeselskapene merarbeid.
Hvis du leser engang til så ser du at det står "disse kjøretøyene",og meg bekjent så er verken syklende,gående og passasjerer kjøretøy.

Også er det sånn at det er fullt mulig og lage et problem over noe som ikke er et problem.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA