Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Beckern

#1
BMW i3 / Sv: Oppgradert autopilot. Oppskrytt?
lørdag 26. august 2017, klokken 14:19


Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. august 2017, klokken 13:40
Sitat fra: krister461 på lørdag 26. august 2017, klokken 10:57
Når man lærer seg å bruke den riktige gjør den bilkjøring mye mer behagelig. Det er det viktigste tilvalget for min del...

Hva er riktig bruk da? Jeg tester den hver gang det kommer ny software, men har hver gang endt opp med å kjøre manuelt til neste gang jeg tester. Den er bare irriterende for min del. "Sinusgange", plutselig vingling, stadige påminnelser om å holde i rattet minst 1 gang pr. minutt osv.
Jeg har lært meg hvor den virker og hvor den har problemer og synes AP1 og etterhvert AP2 er veldig forutsigbar. Jeg hviler hånden på rattet, da får jeg aldri varsler og kjenner fort om den mot formodning skulle gjøre noe uforutsett.

Jeg vet den får problemer over bakketopper og krappe svinger. Rundkjøringer og steder med dårlig merking er vanligvis no-go. Ved fletting må jeg passe på og er også obs om noen har tenkt å benytte en liten luke forran meg på motorveien.

Jeg bruker sikkert AP 95% av tiden når jeg kjører på veier med god merking, og er blitt så godt vandt til det at jeg synes det er plagsomt å kjøre biler uten.
#2
BMW i3 / GM gjør det ikke skikkelig denne gangen heller?
mandag 30. januar 2017, klokken 11:39
Både på facebook-gruppen Opel Ampera-e Norge og i kommentarfelt på en Teslabjørn video på youtube har det vært endel snakk om hvor lite effektiv Ampera-e er. Det er mye kritikk av interiørkvalitet, også her på forumet. Det hevdes at GM nok en gang lager en elbil for å mislykkes og vi minnes på at GM drepte elbilen når de kuttet EV1.

Er det virkelig så galt??

ipadjove linker i en annen tråd til en artikkel om reell luftmotstand for Bolt
http://www.hybridcars.com/2017-chevy-bolt-ev-is-less-of-a-drag-than-originally-believed/
Her sies det at Bolt har blitt kjørt 300km i 120km/t, med klima på (ukjent utetemperatur) og man lurer på hvordan det er mulig for en bil med combined EPA 383km og 0,32Cd. Forklaringen er at luftmotstanden er lavere, 0,308Cd sies det nå. Da er ikke luftmotstanden så mye verre enn for i3, og den er bedre enn for Leaf. 0,308Cd er et bra tall for en såpass høy bil og kanskje et tegn på at de faktisk prøver å lage en god bil? Det hevdes i artikkelen at bilen har vært testet i vindtunnel mye mer enn hva som er vanlig. Så da er kanskje ikke bilen så håpløst innefektiv som jeg har ett hevdet flere steder. Det gjenstår å se, men jeg tror ikke vi trenger å være så pessimistiske.

Mangel på varmepumpe dras ofte frem som et problem. Jeg skulle gjerne sett at det var varmepumpe i bilen, og det er kanskje et ørlite håp om at Opel har fått igjennom dette på Ampera-e, selv om jeg ikke tror det. Uansett, det er ikke ofte jeg leser at mangel på varmepumpe er deal-breaker for Tesla Model S 60, så jeg tror det skal gå greit for A-e også.

Interiørkvalitet har det blitt snakket mye om. Ja det er hardplast og jeg skjønner at enkelte misliker det. Men, jeg satt meg nylig inn i Ioniq. Jeg har tidligere prøvekjørt den, men tenkte ikke noe videre over interiøret. Denne gangen satt jeg i en Ioniq med stoffseter og begynte å kjenne litt på interiøret. Det var jo trist hardplast nesten over alt. Hvorfor leser jeg ikke noe kritikk av Ioniq sin interiørkvalitet? Med tanke på materialvalg så var det ikke særlig forskjell på disse bilene synes jeg. Joda, jeg foretrakk setene i Ioniq, uten at jeg hadde så mye galt å si om setene i A-e.
#3
BMW i3 / Sv: Hjemmelading hjemme (Kia Soul)
torsdag 07. januar 2016, klokken 12:07
Hva du KAN og hva du BØR er ofte to ulike ting.

Bruker du original ledning som kom med bilen, trekker den 10A

Man anbefales ikke å lade kontinuerlig med 10A fra en vanlig stikkontakt, pga varmgang.
(Langt mindre 16A , som gir ennå større belastning)

Men det fungerer stort sett greitt da...  Helt til det brenner.

Det spørs hvor mye du skal male fanden på veggen...

Velger du stikkontakt-varianten, er det viktig å bruke koblinger, ledninger, stikkontakter m.m. av god kvalitet og overvåke varmgang slik at ikke det blir brann.

Det kan bli varmgang og begynne å brenne i sikringsskapet, i veggen der ledningen ligger eller i kontakten ute på veggen.

For å være på den sikre siden bør du installere en fast ladestasjon som er dimensjonert for kontinuerlig lading på 10/16/32A

Du kan ha to mulige løsninger:

1. Ladestasjon som koblet til sikringsskapet direkte. Enten med fast ladeledning tilkoblet som du plugger i bilen, eller type 2 plugg som du kan putte type2-type1 ladekabel inn i.

2. "mobil" ladestasjon - Da får du elektriker til å installere en 16/32A industrikontakt (Blå 230V / rød 400V) hjemme og så kjøper du en ferdig, løs ladestasjon som du plugger inn i denne. Du får de enten med fast kabel til å koble mot bilen eller også med type2 plugg som du kobler en type2 - type 1 kabel til mot bilen.


Med de to siste alternativene gjør du ting etter "boka" og får en sikrere løsning med mindre fare for varmgang og brann.
#4
BMW i3 / Carwings kan brenne i h.....
mandag 23. november 2015, klokken 18:33
Forbannet ja! Etter "oppgraderingen" i høst har alt bare vært en tragedie, var rimelig stabilt frem til det. Asiaserver virket bra frem til for noen uker siden når det begynte og bli kaldt, nå virker den like ræva som alt annet.
Får såvidt logget meg inn på web, tregt som sirup og får ikke startet klima derfra. Carwingsappen klarer det ikke, leafmanager klarer det ikke (prøvd asia og europa) og ikke leaflink heller. Hva gjør man nå? Noen hos nissan burde hatt juling!
#5
Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:56
Sitat fra: nie på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:46
Feil, situasjonen har ikke vedvart lenge. Det er kun noen få dager siden kursen var 8,10. Hvis dette vedvarer så er det enkel matematikk at Tesla MÅ justere prisen.
Mest sannsynlig skjer dette når de setter norsk pris på Model X, om ikke før.

Tja har ikke vært 8.5 særlig lenge, medgir det. Men ganske lenge 8.25. 8.25 til 8.5 er .25/8.25= lite.

Det har vel vært hevdet at Tesla tjener gode marginer på en TMS. Så må vi huske at mye av kostnaden til Tesla Norge er i NOK. Superlading, salg, service, arbeidstimer etc. 1000 biler x 50 k er 50mill. Mindre det enn en dipp på børsen pga kun 48500 solgte biler. Så kan man heller ta litt valuta tap. Pytt sann.
,
Jeg håper du har rett....
....men jeg tror dessverre at jeg har rett ☺
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Ladeløsning for Tesla + Leaf
torsdag 09. april 2015, klokken 16:19
De du selger; har du en link til de?
Hvis ikke; kobles de til med CEE-stikk à la de til Elbilhjelpen?
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA