Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Kethorp

#1
Det tar et godt år. Hatt min i halvannet år og nå er det borte.
#2
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Vurderer E-Golf.
fredag 13. november 2015, klokken 06:35
Ser at jeg har tatt feil av hvor mye vi kan lade med. Det er rett som Tekberg påpeker, e-Golf kan ikke lade med 32A- bare med 16A.

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3357-sjekk-hva-din-elbil-kan-lade-med
#3
Bompenger er den måten å kreve inn penger fra bilistene som er dyrest i drift og med det
den som gir minst netto inn i statskassa av brutto innkassert.
I tillegg gir den utenlandske kjøretøy i praksis altfor stor sjangse til helt å unndra seg.
Det er dessuten urettferdig fordi bosted og arbeidssted påvirker det du betaler helt bingomessig.

Det billigste systemet er avgift inkludert i pumpeprisen.
Det nest billigste tidsavgift (dag/uke/mnd/år) for å benytte (motor)veinettet med kjøp av frontrute vignett.
I så fall kan utenlandske kjøretøy tvinges til å betale avgiften ved grensepassering
slik det praktiseres i Østerrike og Sveits.

Inkludert i pumpeprisen har dessuten den fordelen at det er tvers gjennom rettferdig
ved at hver og en betaler etter HVA, HVOR, HVORLEDES, NÅR og HVOR MYE han kjører.

Slik er det helt OK å være prinsipiell motstander av bompenger.
Usosialt og usolidarisk blir det først dersom du i tillegg mener bilistene skal helt slippe
å betale for egen bruk og for sin andel av samfunnets samlede utgifter
#4
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mai 2015, klokken 02:04
Det er ihvertfall disse jeg selger: http://cenika.ipb.no/Product.aspx?pid=29247&gid=55

Altså Chint NL210. Chint ligger i samme kvalitetssjikt som Moeller, AEG og Siemens. Kanskje et par knepp over i noen tilfeller.

Sitat
Salto er forøvrig ganske billige, sjekk f.eks prisen på Siemens-vern: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~NO_NO/elfa/init.do?item=36-078-37&toc=18771

Siemens fra Elfa er på grensa til humor. "Fjernlager" betyr vel bare at de kjøper inn fra Siemens når de selv får en ordre. Et i utgangspunktet dyrt produkt med villedende pris, som så skal gjennom et ekstra ledd. Sammenlignet med det blir det meste billig.
#5
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Valg av vinterdekk
mandag 01. september 2014, klokken 22:45
Da jeg leste på leaf forumet i vinter så var de fleste enige om at hakka R var det beste elbildekket. Så det var det jeg gikk for!
#6
Eventuelt så kan du starte med 70 % i Oslo, toppe opp et kvarter i Lillhehammer og lade resten i Dombås. Det er bedre for batterihelsen. Tidsmessig vil det dessuten lønne seg å lade til ca. 95 % på Dombås og heller kjøre litt saktere for å komme frem. Å vente to timer er pain.
#7
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Ny software
tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:15
hma, er klar over det, men det er flisespikkeri.

Type 2 Mode 3 impliserer en gitt protokoll for datautveksling. Om man kaller det pilotsignal eller reodor felgen spiller mindre rolle.
#8
Sitat fra: Griffel på fredag 06. desember 2013, klokken 16:19
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2013, klokken 15:51
Sitat fra: Sveinal på fredag 06. desember 2013, klokken 12:44
Vil en laget overgang ("y-kontakt") kunne brukes til å gi 26A eller 32A ?

Nei. Selv om de to kontaktene er på samme fase (en forutsetning) har slike kurser i dag som regel jordfeilautomat på hver kurs. Kobles den ene faseledningen sammen etter denne vil returstrømmen fordele seg på begge kursene og dermed vilmjordfeilautomaten oppdage en stor forskjell i strømmen mellom faseledningene. Dermed slår den ut.
I tillegg til muligheten for at det ene støpselet er snudd 180 grader i forhold til det andre når det settes i stikkontakten. Altså ca. 50% sansynlighet for en super kortsluttning i det øyeblikket støpsel 2 settes i stikkontakten.

Akkurat den biten er ikke så vanskelig å fikse. Alt som trengs er en kapsling, 3-4 kontaktorer og en DIN-montert timer (brukes til å forsinke innslag av hovedkoblingskontaktor i et par sekunder) samt et rødt og et grønt indikatorlys. Da kan man greit bygge en boks som på en sikker måte kobler sammen to kurser, og kun om begge kursene går på samme faseledninger og støpsler er snudd riktig. Grønt lys om alt er koblet korrekt, rødt om det er feil (kontakt snudd feil vei eller tre faseledninger involvert).

Men det er som sagt liten vits i å lage noe slikt så lenge alle ladepunktene har jordfeilautomater på hver kurs.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA