Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kvolle6

#1
Mercedes B-Electric / Sv: Ballonglyden er borte?
lørdag 21. mars 2015, klokken 22:20
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 21. mars 2015, klokken 21:38
Er ikke dette samme lyden som man hører på trikk/tog osv?

Nei, tror ikke det. Toglyden er vel frekvensomformeren, ballonglyden er reléene i batteriet.
#2
Mercedes B-Electric / Sv: Hvorfor fryse ved hurtiglading?
søndag 18. januar 2015, klokken 23:38
På i3 kommer det opp en meny når bilen slås av, der bl.a. parkeringsvarme kan slås på. Det er bare å vri ett knepp på iDrive-hjulet og bekrefte med et trykk. Den funksjonen er skikkelig luksus, og noe av det jeg setter mest pris på. Funker på både hurtig, semi, treg og uten lading. Hadde en fin parkering utenfor et kjøpesenter i romjula, tilkoblet type 2. Det var 10-15 blå, og alle fossibilene omkring var nedsnødd og frosne. Da jeg kom tilbake rant det vann nedover rutene på i3-en  ;D

Jeg tror ikke varme spiller så stor rolle ved hurtiglading. Når ladinga går for fullt med 50 kW, så er det ikke så mange prosent det er snakk om. Er det skikkelig kaldt så klarer ikke batteriet ta i mot full effekt uansett, så da spiller det ingen rolle. Og når det nærmer seg fulladet så kan det heller ikke ta full effekt, så da spiller det ingen rolle. På de laderne der jeg kan se strøm og spenning, så går det ikke mange minutter før maks spenning er nådd og strømmen reduseres. Så jeg tror ikke det kan skille særlig mange minutter i total ladetid om varmen står på.

Strømmen kan ikke gå via batteriet. Et batteri har ikke inngang og utgang, det er kun én "dør". Når batteriet når en viss spenning, f.eks. 4,10 V pr. celle så må strømmen reduseres. Hvis ikke vil batteriet ta skade. Det tåler ikke mer enn 4,bittelitt V pr. celle. Derfor kan en fint bruke strøm etter at cellespenninga er kommet opp til maks. Fordi strømmen, og dermed effekten, inn til batteriet avtar. Hvis en vil minimere ladetida så kan en kanskje vente med å slå på varmen til ladestrømmen har gått ned til 80% elns.
#3
Hyggelig telefon fra Møller her.  :)
Produksjon uke 7 og levering uke 9. Forøvrig med hele utstyrslisten.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA