Man kan alltids isolert si at 50kW lading og 25kWh batteri holder lenge fordi det selges i store volumer, men å utelukke de erfaringene folk gjør seg etter kjøp gir ikke et helhetlig bilde.
Jeg er helt enig i at man bør kjøpe en bil som dekker så mange behov som man selv ønsker, uten at en bil nødvendigvis kan dekke absolutt alt perfekt.
Derimot virker det som om vi har svært forskjellig oppfatning av hva som er normal bruk og hvilke ulemper man skal måtte leve med i en bil.
Korte distanser:
For min egen del har jeg en god del småkjøring hit og dit, type 10-50km i løpet av en dag. Til dette passer Leafen glimrende, bortsett fra at man må lade veldig ofte og batteriet får kjørt seg. I blant litt liten plass i bilen, men det fungerer.
Mellomlange distanser:
Sommerstid kommer jeg greit 100km i 110-sonen med Leafen om jeg følger fartsgrensen før jeg MÅ lade. Dager med 130-150km turer er det minst 20-30 av i året. Hytta er 14 mil unna, og den besøkes 5-10 ganger per år (dvs 10-20 enkeltturer, men vanskelig å si nøyaktig da det svinger fra år til år). Familie i Sandefjord besøkes 2-3 ganger per år (4-6 kjøreturer). Norefjell 1 gang per år (2 kjøreturer). I tillegg til dette kommer de dagene hvor generell småkjøring faktisk medfører 100km+ kjøring. Bare rundt på kryss og tvers i Oslo kan man lett passere 100km både sommer og vinter....
For meg er det ikke aktuelt å være avhengig av dagens CCS/CHAdeMO ladenettverk 30-40 ganger per år. Til det er nettverket for tregt, for ustabilt/uberegnelig og for dårlig dekning. Snitt ladehastighet er langt lavere enn de teoretiske 50kW. I praksis rundt 30-35kW på sommeren og fort ned mot det halve i streng kulde (derav tommel opp til mange 25kW punkter på vinter, men tommel ned da det er uinteressant å dra på langtur med så lav ladeeffekt og så lite batteri).
Etter tre vintre med både kort- og langrekkevidde-elbil er det klart og tydelig at kjøring med elbil på sommer og vinter er to forskjellige ting. Det nytter ikke å basere seg på best case når man skal vurdere en bil opp mot behov. Man er nødt til å se på året som helhet. Om jeg skal besøke Sandefjord i -10 i romjulen blir forbruk, rekkevidde og ladetid en helt annen enn turen jeg hadde nå i starten av oktober. Plutselig blir 15 minutter pause til 2x30 minutter, på en distanse jeg normalt ville kjørt uten stopp på 1t30min.
De utfordringene jeg ser for kortrekkevidde-elbil allerede på turer i 100-150km klassen illustrerer godt at det absolutt ikke bare er 500km turer Oslo-Trondheim/Bergen/Stavanger som er avgjørende for kjøp av langrekkevidde-elbil. Og utfordringene i 100-150km klassen eskalerer kraftig med turens lengde når turens vær og føre ikke er optimalt. Forbruket går opp, rekkevidde går ned, ladetid galopperer osv.
For meg blir summen slik at kortrekkevidde-elbilen har alt for liten fleksibilitet til at den fungerer bra nok året rundt. Spørsmålet er hva man legger i mange/få turer. Er det «få» turer om man bare er avhengig av 30-40 hurtiglader-besøk hvert år? Ville jeg kjøpt Model S for å kjøre en enkelt tur på 500km hvert år? Nei. Ville jeg kjøpt den for to turere (dvs 4x500km)? Kanskje. Ville jeg kjøpt den for å kjøre bekymringsløst hele året uavhengig av vær og føre, og samtidig kunne kjøre bekymringsfritt dit jeg har behov for kjøre i Europa med plass til hele familien og bagasje? Jepp.
Er jeg glad jeg har råd? Jepp.
Så får det bare være at batteriprisene synker i et moderat tempo, at volumene tar tid å bygge opp, at dollarkursen har dyttet bilen langt høyere enn de 500K den startet på i 2012/13 for 85kWh og at Model 3 som kommer til å plassere seg meget bra mtp produkt/pris (50-60kWh pakke, fantastisk ladenettverk) ikke kommer før om et par år.
Jeg er helt enig i at man bør kjøpe en bil som dekker så mange behov som man selv ønsker, uten at en bil nødvendigvis kan dekke absolutt alt perfekt.
Derimot virker det som om vi har svært forskjellig oppfatning av hva som er normal bruk og hvilke ulemper man skal måtte leve med i en bil.
Korte distanser:
For min egen del har jeg en god del småkjøring hit og dit, type 10-50km i løpet av en dag. Til dette passer Leafen glimrende, bortsett fra at man må lade veldig ofte og batteriet får kjørt seg. I blant litt liten plass i bilen, men det fungerer.
Mellomlange distanser:
Sommerstid kommer jeg greit 100km i 110-sonen med Leafen om jeg følger fartsgrensen før jeg MÅ lade. Dager med 130-150km turer er det minst 20-30 av i året. Hytta er 14 mil unna, og den besøkes 5-10 ganger per år (dvs 10-20 enkeltturer, men vanskelig å si nøyaktig da det svinger fra år til år). Familie i Sandefjord besøkes 2-3 ganger per år (4-6 kjøreturer). Norefjell 1 gang per år (2 kjøreturer). I tillegg til dette kommer de dagene hvor generell småkjøring faktisk medfører 100km+ kjøring. Bare rundt på kryss og tvers i Oslo kan man lett passere 100km både sommer og vinter....
For meg er det ikke aktuelt å være avhengig av dagens CCS/CHAdeMO ladenettverk 30-40 ganger per år. Til det er nettverket for tregt, for ustabilt/uberegnelig og for dårlig dekning. Snitt ladehastighet er langt lavere enn de teoretiske 50kW. I praksis rundt 30-35kW på sommeren og fort ned mot det halve i streng kulde (derav tommel opp til mange 25kW punkter på vinter, men tommel ned da det er uinteressant å dra på langtur med så lav ladeeffekt og så lite batteri).
Etter tre vintre med både kort- og langrekkevidde-elbil er det klart og tydelig at kjøring med elbil på sommer og vinter er to forskjellige ting. Det nytter ikke å basere seg på best case når man skal vurdere en bil opp mot behov. Man er nødt til å se på året som helhet. Om jeg skal besøke Sandefjord i -10 i romjulen blir forbruk, rekkevidde og ladetid en helt annen enn turen jeg hadde nå i starten av oktober. Plutselig blir 15 minutter pause til 2x30 minutter, på en distanse jeg normalt ville kjørt uten stopp på 1t30min.
De utfordringene jeg ser for kortrekkevidde-elbil allerede på turer i 100-150km klassen illustrerer godt at det absolutt ikke bare er 500km turer Oslo-Trondheim/Bergen/Stavanger som er avgjørende for kjøp av langrekkevidde-elbil. Og utfordringene i 100-150km klassen eskalerer kraftig med turens lengde når turens vær og føre ikke er optimalt. Forbruket går opp, rekkevidde går ned, ladetid galopperer osv.
For meg blir summen slik at kortrekkevidde-elbilen har alt for liten fleksibilitet til at den fungerer bra nok året rundt. Spørsmålet er hva man legger i mange/få turer. Er det «få» turer om man bare er avhengig av 30-40 hurtiglader-besøk hvert år? Ville jeg kjøpt Model S for å kjøre en enkelt tur på 500km hvert år? Nei. Ville jeg kjøpt den for to turere (dvs 4x500km)? Kanskje. Ville jeg kjøpt den for å kjøre bekymringsløst hele året uavhengig av vær og føre, og samtidig kunne kjøre bekymringsfritt dit jeg har behov for kjøre i Europa med plass til hele familien og bagasje? Jepp.
Er jeg glad jeg har råd? Jepp.
Så får det bare være at batteriprisene synker i et moderat tempo, at volumene tar tid å bygge opp, at dollarkursen har dyttet bilen langt høyere enn de 500K den startet på i 2012/13 for 85kWh og at Model 3 som kommer til å plassere seg meget bra mtp produkt/pris (50-60kWh pakke, fantastisk ladenettverk) ikke kommer før om et par år.