Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Silkefot

#1
Tenker på å skaffe meg ny bil. Da er outlander PHEV aktuell.

Kommer det noen oppdateringer som er verdt å vente på? Har lest litt her om at det ventes en oppdatering når det gjelder EL-kjøremodus?

Flere har sagt til meg at det ikke er økonomisk å kjøpe en ladbar hybrid. Er det kun spesielt interesserte "nerder" som presser bensinforbruket ned som tjener på det? Jeg kunne sikkert vært en av dem, men får ikke samboeren min til å tenke som meg. Hun bare kjører :D Hun blir å bruke bilen mest i det daglige.

Er det økonomisk å kjøpe en outlander PHEV? Sikkert mest økonomisk å fortsatt gå for skoda octavia, men vurderer noe nytt.
#2
Hei

Har en Kia Soul EV s/r på tur. Bestilt i mai 2015. Levering ca juni 2016. (Bestilt for levering da fordi leasing på eksisterende bil går ut da..)

Spørsmål om moms
Er det sånn at alt som er på faktura på bilen er momsfritt?
Utstyr jeg har bestilt/skal ha:
*18" med dekk
*Vinterdekk piggfritt på orginalfelgene
*Innstegslister
*Beskyttelsesfolie til dørhåndtak
*Rustbeskyttelse
*Lakkforsegling

Er det slik at alt utstyret jeg lister opp over også blir momsfritt så lenge det er på samme faktura som bilen? Hvem bestemmer hva som er ok og hva som ikke er ok?

Har også en foliering som jeg skal få gjort. Får jeg en faktura etterpå på mva på de ting som ikke ble godkjent så er det helt greit. Men er det noen som har noe erfaring på hva som godkjennes/godtas?

EDIT:folieringsfirma fakturerer bilforhandler ex.mva så det blir på faktura bil. Blir det ikke godkjent så må vel bilforhandler sende faktura på mva til meg.


Kabel/strøm garasje

Det følger en 10A Schuko med bilen. I garasjen (fellesgarasjesak) satser jeg på å få montert en 20A CEE stikk. Ser en annen elbilkar har 20A i garasjen med en Saltoboks. I sikringsskapet så er det plass til meg. 

32A blir ikke aktuelt da det blir en mer kostbar løsning. (Må settes opp et ekstra skap ved sikringsboks da. Det er heller ikke nødvendig med 32A)

Planen er å kjøpe denne kabelen

*Kabel Evonyx justerbare 6-10-16-20-25-32A Vare nr EVN32-1 fra Elbilhjelpen
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#populaert_ekstrautstyr

Bilforhandler skal bestille denne kabelen så fort de har chassisnummer på bilen.

Har jeg tenkt rett her?
Er det et 20A CEE jeg burde gå for i garasjen?
Er det forskjell på 16/20A CEE og 32 CEE kontakt.
Kan jeg bruke denne kabelen på en ladestasjon?/stikk Gulskogen eller no?

Bør jeg også ha en ladekabel Type 2 for ladding når jeg er ute og farter?

Tenkte å ha en slik når jeg må lade på 10A Schuko:

https://www.maritim.no/cee-overgang-schuco-han-til-cee-hun#.Vuk73JzhCHt

De har den vel på Biltema og Clasern også. Men det var den der jeg fant i farten.

Mvh
#3
Veddeløp. Tippekamp. Det er i praksis ikke så stor forskjell på å vedde og å tippe. Definisjonen (fra en eller annen ordbok?) ser noe ufullstendig ut.
#4
Den er levert med 606, navsystem business. Det er laaange prislister på BMW, men det er vel grunn til å tro at det er en eller annen som har glemt å aktivere kartene. Har nettopp kommet hjem fra en 2000 km tur i Tesla og var spent på hvordan i3-ens navigator fungerte. Teslas er bare imponerende og det er vel ikke riktig å vurdere i3 opp mot et merke hvor ladere og biler er fra samme firma. Men det bør være noe å strekke seg etter.
#5
Ok, mange tak. Jeg må huske at checke askebægeret ved lejlighed også for at være helt sikker på om der er usb eller ej.
#7
Tesla / Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
torsdag 20. mars 2014, klokken 12:26
"Er ikke så mye forskjell å installere 32A ladestasjon hjemme som 16A"

Rent bortsett fra de opplagte forskjellene så strides de lærde kraftig om dette og mange sier det er en vesentlig stor forskjell å klargjøre for 32A hjemmelading kontra 16A lading ift. det elektriske anlegget, muligens med mindre du har et elektrisk anlegg av ganske så ny standard.

Dog har jeg ikke sett en eneste diskusjon her inne hvor man har klart å bli enig om hva som er fakta. Deltakere som sier at de er elektrikere av yrke sier både det ene og det andre. Ergo velger jeg å tro at det nok ikke er så enkelt som man kan fristes til å tro. Har selv fått kontrameldinger på dette i snart 1 år mens jeg var i vurderingsfasen.

At noen "har fått det til å virke" uten at det ble en omfattende jobb tviler jeg heller ikke på men så lenge jeg har barn som sover i huset vil jeg være sikker på at alt er gjort som det skal.
#8
Sitat fra: sn0le på mandag 10. mars 2014, klokken 21:41
@janmb:
Dette er den tråden jeg husker best, sånn i farta.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9863.msg130186/topicseen.html#msg130186

Dersom de enorme forskjellene vedkommende måler faktisk stemmer er det jo en katastrofe fra fabrikkens side. At det varierer fra ett sted til et annet på bilen derimot er jo helt vanlig. Skal dobbeltsjekke, men mener min kontakt hadde målt et flertalls TMSer, alle over 300.
#9
Humor og kanari / Sv: hurtiglader langtidsparkeringer...
fredag 07. februar 2014, klokken 14:26
Sitat fra: HotLeaf på fredag 07. februar 2014, klokken 14:16
Bilde sier vel det meste... lot lader gå til den stoppet på 92%, og ventet 5 min for å se om eier dukket opp... måtte bare koble fra og til dels parkere inne vedkommende for at kabel skulle rekke til min bil...  egoismen leeenge leve!

Lignet veldig på hurtigladeren i Kristiansand.

Har ladet der en del ganger og aldri møtt noen i kø hverken før eller etter. Møtte du på eier mens du ladet?
#10
Han mener vel fra bakseteryggen og frem til skjermen? Altså uten at baksetene legges ned(?)
#11
Alt det andre / Sv: Støy 19" vs 20"
mandag 18. november 2013, klokken 11:48
Boys,

Hjulstøy kommer primært av bredden på dekkene og så lenge du holder deg til 245/40-20 (som meg) bør forskjellen være minimal.

Valg av dekk har selvfølgelig innvirkning - kan anbefale Vredestein Ultrac Sessanta.

Lavere profil gir noe mindre komfort og stivere dekk vs 19' men bør være en greit kompromiss da de sitter bedre ved aks og i svinger.

Send en Mail til stian@beckmeister.no og hils fra meg så får du fete felger og dekk til bra pris. De har også TMPS og fyller dekkene m nitro som er mindre sensitiv for temperatur svingninger mtp dekktrykk.

Mvh Stian


Sent from my iPhone using Tapatalk
#12
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. september 2013, klokken 00:14
Er det noen som kan anbefale noe for en slik jobb i Fredrikstad, subsidiært i Oslo? Det er lite lønnsomt for meg å bruke en hel dag på dette selv da jeg kan jobbe så mye overtid jeg vil for tiden. Bedre at jeg gjør det jeg kan best og lar andre gjøre det de kan best ;)

Om noen er interessert i jobben er det bare å sende meg en PM. Tidsaspekt: om 3-6 uker.
Ditto. Primært Oslo, Bærum eller omegn. Interesserte kan gjerne sende PM. :) Jimpecs arbeid ser jo upåklagelig ut!
#13

Sitat fra: SimenT på onsdag 04. september 2013, klokken 00:22
Tror du at jeg kan lykkes ved å bruke denne for hånd på lignende riper etter dårlig tesla "quickdetailing"?
(har allerede startingkittet fra swissvax)



Denne inneholder ingen slipemidler, og vil nok bare "fylle igjen" ripene med oljer (i likhet med mye annet som selges under navnet "polish").

Mange bruker denne som lakkrens for å gi bedre heft for voksen man legger oppå, men for å korrigere riper må man på med grovere polish/rubbing og maskin. Dette for å utvikle varme som polishen trenger for å nyttiggjøre seg slipemiddelet.

Du kan lese hva detailere skriver om SV CF her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/7669-swissvax-cleaner-fluid/
#14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 07:32
For meg føles det helt feil å ikke utnytte tyngdekraften bedre enn å stange i en cruisekontroll innstilt på 70km/t (som normalt innebærer reell hastighet under 70km/t pga feilvisning på speedometeret).
Med tanke på at denne, (og de fleste tuneller i Akershus og Oslo) på grunn av dette er utstyrt med overvåking som gjerne virker, er det uansett god fornuft å bruke cruisecontrollen.

De fleste har vel også GPS og har dermed god peiling på nøyaktighet av spidometer. (På min bil er det nesten utrolig god overenstemmelse, og jeg savner cruisecontroll).
#15
Hva slags konfigurering/installasjon av paktrakr anbefales?
#16
Dine tall for kjørelengder og % ved ladelys i forhold til temperatur og hvor lenge det er siden lading er likt som mine erfaringer Gaute. Begge mine biler er gått ca 80-90kkm og går på NiCd som har vært recondisjonert én gang.
#17
Jeg ser også små bobler i bensinledningen når den pumper, og jeg tror det er helt normalt. Ganske kjekt ekentlig for ellers vile det være vanskelig å se om bensinpumpen virker når en feilsøker. antagelig suger pumpen inn litt luft.
#18
Jeg har praktisert avbrutt lading vha timer i tre år nå, og vannforbruket mitt ligger godt innenfor normalen. Da fyller jeg riktignok ekstra ofte (ca hver 3500-4000 km) siden jeg har diagnoseapparat. Gir den litt ekstra overlading innimellom.

Å ikke vente til varsel om vannfylling er også viktig. Ved å fylle selv, evt få hjelp fra en av entusiastene på forumet er til god hjelp for å fastslå fylleintervall, da man har god oversikt over vannforbruket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#19
Elbiler i media / Sv: Bygger en Harald Revne Think for salg
mandag 02. februar 2009, klokken 17:48
Den har en Revne boks som avbryter overlading og det betyr mindre vannforbruk fra blokkene.
Ellers kan Elektrolux ha kjøpt en Think fra Haald Revne??
#20
Jeg har i en annen tråd: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1044.0
tatt opp dette med parkering for elbiler på kommunale parkeringsplasser som drives etter det som kalles for "privatrettslige prinsipper". Slik jeg har blitt fortalt av Tromsø Parkering så får ikke elbiler parkere gratis på disse plassene, og dette gjelder flere store parkeingsplasser og parkeringsannlegg som vi elbileire eksluderes fra. Som jeg har forstått gjelder dette ikke bare byen Tromsø men også andre byer i Norge
Er dette en sak som Norstart kan ta opp, og eventuelt jobbe for at vi elbileiere kan få parkere gratis på disse parkeringspalssene?

Mvh
Gegga
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA