Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ebe

#1
Partner/Tepee/Berlingo / Vurderer å bytte S mot X
onsdag 10. mai 2017, klokken 08:41
Har 4 barn så var "no brainer" med 6-seter for meg. Før hadde vi to elbiler, mens nå klarer vi oss med 1 6-seter.

Så til spørsmålene:
1. Model S har helt genialt med lasteplass. Jeg hadde ikke D så kunne ha en stor bag++ foran i bilen. Men har ikke hatt problemer med Model X og ting jeg har hatt med. Har kjørt med skap, parkett, IKEA stasj, sykler osv. I 6-seteren får man i tillegg plassen mellom setene.

2. Veldig praktisk! Folk er skeptiske til dørene, men eneste ulempen jeg ser er at man ikke kan ha skistativ. Det er lett inn og utstigning. 6-seteren har jo 2 seter på andre rad som er som fører og passasjer foran. De kan vinkles og styres og man har koppeholder og ladere. Barna elsker å sitte der og de voksne som har sittet der har ikke annet enn lovord. Når det gjelder dørene så har jeg vært borti noe med de tradisjonelle framdørene, men aldri med FWD og det har aldri vært et problem at de er FWD.

3. Jeg bruker mye henger. Skal vi på fjellet med ski eller sykler og vi er 6 i bilen så er det et must. Enten til henger eller til skistativ. Ville nok valgt dette. Om du ikke bruker det selv så ihvertfall for annenhåndsverdien.

4. Nei

5. Ja :)


Sjekk forresten antall seter og registrering på: http://teslastats.no
#2
Sitat fra: Tbeinet på onsdag 19. april 2017, klokken 09:44
Men kaka for å oppholde hurtigladere så jeg på Ikea Slependen i palmehelga. Der sto det en utilkoblet Tesla delvis på skrå og tok opp to hurtigladerplasser. Jeg hadde strøm til å kjøre videre til Asker, så jeg gadd ikke styre med det, men hadde lyst til å ringe tauebil.

Oj... Om ikke annet, ta bilde, send som melding til Fortum på facebook :P
Burde vanke en premie til en slik person. Sikkert noen bøker om hvordan oppføre seg pent... :P
#3
Nissan e-NV200 / Sv: Tullball om subsidier fra SP
onsdag 22. mars 2017, klokken 08:15
I 1950 var 23,5% av de sysselsatte (350.000) i jordbruket mot 2,5% (60.000) i 2005 og i dag enda lavere. Jordbruket utgjorde 7% av BNP i 1950 mot 0,5% i 2005 og i dag enda lavere. Tallene er fra SSB og trolig relativt pålitelige.

Det produseres like mye melk i dag, tre ganger så mye kjøtt og tallene for produksjon av poteter og korn er totalt sett uendret (i tonn), men har nesten i sin helhet skiftet fra poteter til korn, og dermed økt betydelig i verdi. Med andre ord produserer 60.000 personer mer enn hva 350.000 gjorde hvilket viser en viss endring, en endring vi ikke har sett slutten på enda.

Litt interessant at mens husholdningene i 1950 brukte rundt 30% på mat så er tallet i 2005 rundt 10% så maten har blitt langt billigere (relativt sett), bøndene langt færre, men har helt andre, og langt bedre, økonomiske betingelser i dag, men klage kan de!

Helt hårreisende hvor mye vi subsidierer bønder med her i landet, men Norge er faktisk ikke værstingen i klassen der.
#4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Euro Leaf og lakk
onsdag 10. august 2016, klokken 12:29
For å svare litt på spørsmålet ditt grind, så er det jo slik at uavhengig av metallic lakk eller ei så er det ved polering eller lakk korrigering som jeg liker å kalle det, jo klarlakken en jobber med. For å vite hvor mye en har å gå på er det mulig ved hjelp av enkle verktøy å måle lakken med en såkalt lakkdybde måler. Jeg anbefaler å å korrigere lakken ordentlig første gang for så å legge en coating eller sealer. Selv skal jeg forsegle lakken med en sealer som heter Fusso.  Mulig jeg går for en super hybrid glass coating som heter glass canopy men har ikke helt bestemt meg enda. Vanlige polerings midler som autoglym srp polish inneholder svært lite slipe midler og en større andel av såkalte fillere. Dvs at de ikke korrigerer riper men istedet fyller dem igjen, men etter x antall vask vil ripene /swirls komme tilbake. Men til gjengjeld er nok denne trygg å bruke oftere en feks en ordentlig Compound som Mentzena 400.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Lavere bompenger i fremtiden
torsdag 01. oktober 2015, klokken 21:49
Dere får ha meg unnskyldt om dette er noe på grensen til elbiler.
Artikkel fra dinside.no Snart blir bompenger billigere.
http://www.dinside.no/934819/snart-blir-bompasseringen-billigere

Det første som slår meg er at bompenger ikke har et snev av mulighet til å bli billigere.
Det er flere årsaker til dette, men når jeg hører det nevnes "lavere administrative kostnader" leser jeg lavere selvkost, samme eller høyere kost ut til "kunde".
Det er selvsagt lurt å redusere antallet bomveiselskaper fra 50 - 60 til 5 - 6. Det vil utvilsomt redusere kosten, men at det skal bli billigere for sluttbruker er det vel kun de mest naive som tror på.
Fra artikkelen:
"Med dette kan altså utgiftene senkes, og trafikantene kan dermed se fremover mot lavere bompengesatser eller kortere perioder med innkreving av bompenger."

De bomprosjektene jeg har sett har vel samtlige blitt "utvidet pga samfunnsmessig nytte av å forlenge inntjeningsperioden."

I årene fremover tror jeg bomstasjonene vil få en utvidet betydning i form av kontrollerende og reduserende virkning av utslipp inn mot sentrum av byene. På enda lenger sikt kanskje også for å redusere enhver form for bruk av fosile transportmidler.
#6
Lading av Tesla / Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App
lørdag 18. april 2015, klokken 20:09
Synd det. Håper det blir mulig å få den fungerende versjonen etter at dere kommer på noe lurt.
I mellomtiden får jeg klare meg med Tesla Connect. Som heldigvis virker fremdeles.
Takker for det drøye året jeg har kunnet glede meg over appen.

pa gal
#7
Kjøretips / Sv: Solfilm på Model S
mandag 06. april 2015, klokken 23:58
Sitat fra: MrGekko på mandag 06. april 2015, klokken 23:36

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for 50/35/35, men synes 35/35/35 så mer gjennomført ut.
Er det mye større risiko for å bli stoppet i kontroll med denne comboen, kontra 50/35/35?
Eller vil man bli "oppdaget"  og stoppet uansett om det er 35 eller 50 foran?

Skjønner resonnementet, men for meg blir det nok en kalkulert risiko for at det nettopp skal se mer gjennomført ut.
#8
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Venter i spenning!
fredag 03. april 2015, klokken 12:34
Grattis! Blir overrasket om du blir noe annet enn storfornøyd!!
#9
Rart, når jeg rygger og setter bilen, så lukker kameraet seg som regel idet jeg har klart å gå bak bilen. En gang har jeg klart å ta i logoen før den lukka seg, men da nærmest løp jeg.

Enten så er min bil for rask, eller så er det noe forsinkelse i din bil som ikke skal være der. Har i allefall aldri måttet vente på at kameraet skal lukke seg.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. september 2014, klokken 20:35
Den enes død... Sitter på mine aksjer enda, men har ingen planer om å selge (nå), snarere tvert imot.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA