Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - arthur

#1
Sitat fra: Rio på lørdag 07. januar 2017, klokken 14:23
Denne er solgt av Volvo, er fabrikert av Mennekes (de som laget Type 2), og koster 3990,- kr.

16 A med CEE-kontakt:
http://accessories.volvocars.com/no-no/V60/Accessories/Document/VCC-491727/2016

...eller du kan bestile tilsvarende 16A kabel med CEE her:
http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product
#2
Elbiler i media / Sv: Hvilken bil skal jeg velge?
tirsdag 31. mars 2015, klokken 13:30
Sitat fra: HansEgil på fredag 27. mars 2015, klokken 23:27
Takk for info, men har bare behov for å kjøre 7 mil pr. dag, i3 vil gjøre jobben - iallefall ved mer vanlige vinter-temperaturer. Er likevel litt imponert av Kia Soul også - er derfor fremdeles usikker. Noen med argumenter for i3 eller Soul ?
Soul har nettopp endt opp med tittelen "førsteplass for dyre deler" blant Elbiler i Norge - se http://pluss.vg.no/2015/03/31/1975/1975_23426341 og bildene nedenfor. De er rimeligere i innkjøp, men det tas igjen (som vanlig) av forhandleren. BMW i3 er klart billigst på service-prisene blant Elbiler og er nok også her en god del billigere enn Kia (de var riktignok ikke med på den undersøkelsen for servicepriser i fjor høst).

Når det gjelder rekkevidde på i3 så har du ingen grunn til bekymring - har selv kjørt i3 i nesten 2 vintersesonger og varmepumpa har medvirket til at jeg aldri har dukket under 10 mil. Den er riktignok litt skeptisk i sine antagelser på rekkeviddeindikatoren, noe som er MYE bedre enn det motsatte - men praktisk rekkevidde er aldri i nærheten av den såkaldte "Leaf-kollapsen" hvor rekkevidden rett og slett forsvinner under 100km. Du har 8 års garanti (>70%) på batteripakken hos BMW (altså 1 år mer enn Kia), og du vil derfor alltid greie 7 mil uansett temperatur. Glem heller ikke at BMW i3 er verdens mest energieffektive bil (av alle biler uansett drivstoff) med en EPA-rating på 124 MPGe (miles per gallon equivalent). Dette gjør at den går absolutt lengst pr. kWh som igjen også har stor betydning for "ladefart". Ved lading hjemme så er faktisk et kvarter eller halvtime ekstra for å lade på like lang distanse ganske lang tid.

Kia har (som Nissan) gjort en kjempebrøler med å velge Type1 og ChaDemo for det europeiske markedet. Hvorfor de ikke tilpasser seg må gudene vite, men Type2/CCS er altså vedtatt av EU som den gjeldende standarden (ChaDemo vil ikke bli subsidiert nasjonalt etter 2017 i EU). Allerede nå så er det en klar overvekt av semi-hurtige ladere som er bygget med Type2 i Norge, og denne utviklingen vil helt sikkert fortsette. Derfor må Kia-eierne drasse på en Type2 til Type1-kabel, hvis de skal benytte disse laderne. Hva som skjer med ChaDemo i Norge er vel ganske usikkert, men det er ingen tvil om at majoriteten av biler vil bli levert med Type2/CCS fremover.

At noen avfeier "manglende app" som mindre viktig for Elbil må være en tragisk misforståelse. Hvis det er noe man bruker (mange ganger pr. dag), så er det nettopp appen. Den kan brukes til forvarming (enten impulsivt eller planlagt), sjekk av ladetilstand, sjekk av låsetilstand (og evt. låse hvis noe er opplåst) og man kan sende ønsket destinasjon for navigasjon til bilen. Uunværlig hvis du først har brukt det ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA