Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - automat

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
lørdag 07. oktober 2017, klokken 13:23
Sitat fra: steam på lørdag 07. oktober 2017, klokken 13:21
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 07. oktober 2017, klokken 13:15
Wild horses won't drag me away, men det ser dystert ut nå ja. :(

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Jeg kjenner at jeg blir mer og mer fornøyd med at jeg valgte en Model S istedetfor.
Jeg kjenner at jeg er litt mer fattiglus enn du. ;)

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

#2
Elbiler i media / Sv: Forsikring Tesla
fredag 23. juni 2017, klokken 10:18
Elbilforeningen har inngått samarbeid med Storebrand og utviklet en elbilforsikring som kommer for salg i august 2017.

Blir spennende å se hvordan denne blir priset.

https://elbil.no/sammen-om-norges-forste-elbilforsikring/
#3
Elbiler i media / Sv: Comfort vs ECO Pro / ECO Pro+
tirsdag 23. mai 2017, klokken 22:23
Pendler daglig 80 km hver vei og opplever at "gjettometeret" aldri oppgir korrekt rekkevidde. Den varierer veldig mye med utetemperatur. Ser heller på % batterikapasitet. 80% av veien kjører jeg med  CC, slår av kamera og kjører nesten alltid i Eco-Pro, da dette gir en mer behagelig kjøreopplevelse.
#4
Det er vel noe å ta med Salto også ??  Så de kan ta det med bilforhandlerene ?

Men når det er sagt så forstod jeg ikke helt denne
Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. mars 2017, klokken 09:19
. . . en kunde som har en Salto ladestasjon med kabel og type 1 pistol, og som ber oss om en type 2 pistol:
Hvis ladestasjonen har fast type2 kabel så er det jo klart at han ikke kan lade BMWen ???

Men har det har noe som helst med garanti å gjøre er jo uansett tull.
#5
Synest den tynne platen under motor osv virket litt... bobbob. Men den blir kanskje forbedret?
#6
Elbiler i media / Sv: Dekktrykk
tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:03
Undret litt på hvor du hadde fylt for å få 30 bar ja  :P

Sitat fra: Rio på søndag 02. oktober 2016, klokken 23:29
Dersom du ikke trenger rekkevidden, så bruk trykket som gir størst sikkerhet. Kjipt å ha en ulykke fordi du har dårlig veigrep, spesielt uten noen som helst grunn.
Og hva er så trykket som gir størst sikkerhet..?
#7
Litt nyskjerrig på hvordan bestillingen fordeler seg mellom de tre batteri-alternativene.
#8
Jeg fikk nytt parkeringur sammen med gammel ladenøkkel av Oslo kommune for noen uker siden. Den er 24-timers hvor hver strek representerer en halvtime og avstanden mellom hver halvtime er kortere en tuppen på viseren. Dvs. om du stiller den mellom 09:00 og 09:30 er det ganske vanskelig å tyde om det er 09:00, 09:45 eller 09:30 du mente.

Min løsning på dette "problemet" er som følger: Mitt automatiske som har 15-minuttersintervaller går 7 minutter for fort. Dvs. hvis klokka er 08:07 stiller den den til 08:00, mens 08:08 blir 08:15. Jeg ser på klokka før jeg går for å se hva det ble. Man kan manuelt stille 15 minutter frem skulle man ønske det f.eks. med mye kåling for å få satt igang lading/parkering/for sakte kjøring slik at parkeringsuret ikke er resatt.
#9
Noen som har en quick fix på dette? Er på ferie og vil helst ikke bruke tid på dette nå.
#10
Elbiler i media / Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)
torsdag 16. juni 2016, klokken 07:32
Tror jeg ville fjernet den 20mm matta fra innsiden av døren. Den trekker vann, og da er det ikke noe særlig å bruke den der. Vannet som treffer vinduet renner ned mellom vinduslist og glass, og ned i døra. Det er derfor det er flere dreneringshull nederst.
#11
Syns rett og slett de kunne gjort denne 16, kw laderen til standard:) Kan ikke være mange som betaler den summen for 5 kw mer ladefart? Kanskje om en har den som taxi, men ellers kan jeg ikke tro mange velger denne?
#12
Elbiler i media / Sv: Car-Net appen viser ikke korrekt status på bilen
søndag 13. desember 2015, klokken 15:02
Det er ikke alt som fungerer enda.

Jeg får noen oppdateringer fra bilen, og jeg kan starte klima, men får ikke tilbakemelding om at det funker.

#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Din konfigurering og pris
tirsdag 24. november 2015, klokken 15:16
Sitat fra: petersv på tirsdag 24. november 2015, klokken 13:15
For meg tror jeg det blir:









70D80.000USD
7 seter4.000USD
Autopilot2.500USD
Luft2.500USD
Vinterpakke1.000USD
Tauekrok750USD
Totalt90.750USD

Med kurs på 8,5NOK per USD blir det 771,375NOK. Da er ikke interiøroppgraderinger tatt med.

Synes det er prismessing levelig, men på smertegrensen.
Om jeg går for Model X, så må det bli denne konfigen:












70D81.200 USD
6 seter3.000 USD
Luftfjæring2.500 USD
Premium interiør4.500 USD
Hengerfeste750 USD
Metallic lakk1.000 USD
Skinnseter2.500 USD
Matt abachi750USD
Vinterdekk2.400 USD
Totalt98.600 USD

Jeg er nok stort sett ikke villig til å gå mer ned på utstyret enn dette. Så med kurs på 7,5-8,5 blir det 739.500-838.100.

750k er lavt nok til at jeg trolig vil gjennomføre kjøpet, men 840k er nok for høyt til at jeg vil gjennomføre kjøpet. Kanskje kan jeg droppe premium interiør, men som allergiker er det kjipt å miste filtret; da vil prisen havne i området 705.750-799.850. Det kan fortsatt være mulig å kjøpe bilen, men 800k syns jeg blir for høyt.

Alt er avhengig av kronekursen Tesla velger å bruke.
#14
Elbiler i media / Ulyd i motor
fredag 30. oktober 2015, klokken 07:52
Hei folkens. Vil bare fortelle min lille historie.

For en stund tilbake så oppdaget jeg en ulyd fra motorbrønnen i bagasjerommet når jeg kjørte. Beste beskrivelsen jeg kan komme med er at den høres ut som en trikk/ tog som går fra sporet. For å være sikker så har jeg bestilt time på verkstedet. Etter 2 dager for jeg en telefon om at dem ikke kunne finne ut hvor lyden kom fra nøyaktig. Men dem tok et video opptak og lyd opptak av lyden og sendte det til teknisk avdeling i Sverige. Teknikkerene anbefalte bare å bytte hele motoren. Så nå står bilen min hos Bavaria i Arendal og avventer en ny motor fra tyskland.

I mellomtiden så ble jeg utdelt en 320D Xdrive, 2015 serie som lånebil i mellomtiden og jeg klager ihvertfall ikke. Det eneste som irriterer meg er hvor forbanna fra Adaptive Cruise controllen er på denne bilen kontra i3en. Radar styr ACC er jo MILEVIS mye bedre enn det kamerabaserte tullet vi suser rundt med :(

Jeg hadde egentlig ikke noe stort poeng med denne posten, men lurer i grunn på om dere har opplevd noe lignende og hva deres mening er om cruise controllen?
#15
Sitat fra: fiskeri på søndag 18. oktober 2015, klokken 13:42
Deilig å kunne sette seg inn i bilen fremfor å sette seg ned i den, og førerplassen gir godt utsyn og god oversikt.
...
Selv på Vestlandet har vi fått kalde netter nå, og da er det godt å kjøre en bil med varme i alle seter, effektiv varmepumpe og rattvarme.

Sittestilling er flott i SoulEV. Det er egentlig det som gjør meg mest irritert på at jeg landet på en LEAF. Jeg hører andre sier de sitter flott i LEAF, så det er jo individuelt, og det er definitift biler som er enda mer "sette seg ned" enn LEAF også. Men jeg satt VELDIG bra i en Soul, langt bedre enn LEAF og Zoe (jeg personlig følte jeg satt noe bedre i Zoe enn i LEAF, men det var ikke så stor forskjell). Når det gjelder utsikten, var det buede glasset litt irriterende for meg, men det kunne jeg fint klart å leve med.

Rattvarme var noe jeg syntes hørtes ut som en "uvesentlig bagatell", men nå tror jeg at jeg kommer til å stille det som krav ved neste bilkjøp. Veldig glad for at LEAF'en har dette. Kupeen kan ha mye lavere tempratur bare jeg kan få varme i hendene mine, så der sparer jeg en god del strøm.

Eller hører jeg hva SoulEV eiere sier om utseendet, men jeg har faktisk prøvd å snakke en del folk mot å kjøpe SoulEV fremfor andre elbiler, men de ville ikke ta dem med i vurderingen p.g.a utseendet. Men jeg hører også en del si at de syntes den var sikkelig stygg, men etterhvert er den "egentlig kul." Desverre har en del på det tidspunktet allerede kjøpt en annen elbil. Av en eller annen grunn er SoulEV ekstremt lite fotogen, og bør sees (noe som jo blir enklere og enklere).
#16
Elbiler i media / Sv: Hjørnespjeld
søndag 13. september 2015, klokken 11:45
Det er flere biler som har en tilsvarende funksjon (blant annet på nye MB C-klasse (W205) i "Exclusive-utførelse" men da som tilvalg). Dette gjøres av flere årsaker. Hovedårsaken er at dette forbedrer luftmotstanden når ikke kjøling trengs. Andre årsaker er at man får raskere oppvarming til driftstemperatur for fossilbiler. Dessuten økes levetiden og virkningsgraden på kjølere som ikke tettes igjen av insekter og salt/støv.
Ulempen er at det er vanskeligere å vaske slike varmevekslere.
- Tror neppe dette blir noe problem på TMS da man bare har behov for A/C når det ikke er veisalt - ellers hadde jeg nok vært bekymret for levetiden til kondenseren?
#17
Elbilen i Samfunnet / Sv: Gratulerer Leaf-eiere!
søndag 06. september 2015, klokken 23:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. september 2015, klokken 23:04Gratulerer Leaf-eiere som er så heldige å ha fått el-biler som virker! Jeg kjører rundt med Tesla Model S som akkurat rundte ett år i sommer med 14 punkter som til nå er utbedret inkl utskifting av alle vinduer og baklykter. Nå begynner den endelig å stabiliserer seg. Men da blir jeg så stolt og glad for hva Nissan fikk til med Leaf rett ut av startblokken.

Viktig sak!
Jeg skulle gjerne kjørt Tesla selv, men jeg har stor sans for ting som virker uten nevneverdige avvik, så en bil med særlig mer enn en eller to småfeil det første året frister lite igjen.  Dumt Nissan ikke kommer med en elektrisk bil basert på en Altima, en Maxima eller en Rogue...
#18
Elbiler i media / Sv: Drive unit failure
tirsdag 19. mai 2015, klokken 00:08
Da har jeg hatt ett par uker med ny DU og jeg er vel ikke særlig i tvil om at den ikke er "ny". Den har minst like mye klunk som den gml og jeg merker at litt av den første entusiasmen har lagt seg, det var supert å få ny DU på rimelig kort varsel, men jeg hadde jo håpt at det var noe bedre enn den jeg hadde, men den gikk jo klunkefritt i 10.000 km iallefall, denne er ferdig "klunket" og det betyr antakelig at det er en som er fikset, men slakken er ikke gjort noe med.

Jeg hadde sirkelsag lyden i min, kan det være at de klarte å fikse dette og satte samme DU inn igjen? Jeg har ikke snakket med Tesla og venter nok litt med det, det er langt fra kritisk, bare litt synd de lot meg kjøre en ny S60 mens de monterte den nye DUen slik at jeg fikk den gode følelsen fra da bilen var ny, dessverre merket jeg at jeg satt i en "gml" bil i det jeg slapp pedalen første gang etter at jeg satt i min egen bil igjen, men syns vel det har blitt hakket verre nå de siste dagene...

Mja, veldig synd at ikke Tesla får orden på dette, nå angrer jeg skikkelig på at jeg ikke presset gjennom en awd i fjor høst... det var nære...
#19
Elbiler i media / Sv: Webasto Thermo Top C
søndag 17. mai 2015, klokken 22:47
Det der ser mere ut om en type S syns jeg. Har du lest om reparasjon av type S på elbilwiki ??
#20
Elbiler i media / Sv: Oppvarmet frontrute. Spørsmål?
lørdag 04. april 2015, klokken 09:21

Ved å starte varmetrådene fra bilen får man alltid maks effekt.

Ved å starte fra appen får man mindre effekt dersom bilen ikke er tilkoblet strøm.
[/quote]

Har en pre uke-45 bil så kan bare starte fra bil, kan ikke sammenligne:-(
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA