Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ebye

#1
Jeg har et
Nikkometer - Palm m515 som har fungert utmerket i mange år selv om batteriet har tapt seg.

Problem:
Instrumentet har ligget ubrukt siden siste vannfylling; noen måneder og nå vil det ikke slå seg på. Instrumentet tar lading - lyset tenner, men skjermen  blunker med logoen "PALM POWERED" uansett påfunn. Jeg har koblet fra Batteriet i Palm'n og prøvd å resette med hullet på baksiden. Jeg har prøvd å starte både med og uten programkortet montert.
Har lyset blåst ut av instrumentet for godt eller finnes det en løsning?
#2
Jeg har en bil som har vært helt alene om følgende hendelse(r):
Ved kjøring i svak nedoverbakke (samme sted) i ca 70km/t, svært lite gasspådrag, glipper motoren med et alvorlig knepp og bilen er uten fremdrift. Ved å slippe opp gasspedalen og så gi gass igjen er problemet løst - til det skjer neste gang. I Troldhaugtunnellen, hvor det forekommer, kan det skje opptil seks ganger i løpet av noen hundre meter.
Samme glipp kan oppstå ved rask oppstart fra stående eller ved oppstigning fra garasje(akke) om jeg stusser og ikke holder jevnt gasspådrag. Noen som har en forklaring/løsning?
PS
Forrige eier forsøkte, under sleping, å sette gearvelger i P - uten å lykkes, men med et ordentlig smell. Bilen har låst Parklåsen ved parkering siden. (Gearvelgermotor er nettopp byttet pga slark i aksel) 91.000 km.
#3
Er det noen designbyrå eller personer som kan knyttes til det unike designet som PIVCO og THINK er blitt så kjente for?
Siden jeg fortsatt holder liv i to++ biler er jeg blitt mere nysgjerrig på hvem som har preget designet.
(Jeg har latt meg fortelle at den første styreformannen er/var svært høy og derfor er det god takhøyde i bilen... - rykte eller god historie?)
#4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Airbaglys til besvær
fredag 24. februar 2017, klokken 12:53
Jeg har tabbet meg ut med demontering av Airbag da jeg skulle justere rattet på rattstammen(rett frem; skjevt ratt):
Rekkefølgen som jeg tror frembragte feilmeldingen:
Tenning av,
Demontert airbag,
Tenning på(måtte flytte bilen), *
Tenning av,
Montert Airbag
Tenning på: Rødt airbaglys

* airbaglys kan ha kommet her første gangen.

Kan airbaglys slettes ved å koble fra 12V og sette bilen "død" eller på annet snedig vis?
Jeg har Nikkometer.

Egil
#5
Jeg har hatt et periodisk problem med to forskjellige Thinker:
Feilmelding:System Failure, avlest med Nikkometer som "Isolation fault" både temporert og permanent. Feilen kommer og går, tilsynelatende uten merkbar påvirkning.
Bilen starter og kjører som normalt.
Under lading stopper feilen ladingen, men får bilen fred en times tid kan den fortsette lading for enda en time. Disse feilmeldingsbygene varer en ukes tid. En gang ble feilen(e) provosert fram ved en brå oppbremsing.
Når denne åpenbare ad hoc feilen kommer og går, kan det høres en knitring tilsvarende dårlig elektrisk kontakt i området sikringsboksen/instrumentene uavhengig av om feilen er "av eller på".
Har noen opplevd tilsvarende og kanskje har en løsning?
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sprekk i utvendig takplate
søndag 14. desember 2014, klokken 12:18
Jeg har fått en (uhelbredelig?) sprekk i takplaten uten at platen har løsnet på min 2001mod.Den er foreløpig rettet - tettet - med McYver-tape.
Jeg har tilgang på en takplate fra en "ny" 2008-Think.
Er platene like og kan brukes eller er det et synsbedrag(målebedrag)?
#7
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Halv Stang?
lørdag 06. desember 2014, klokken 16:31
Er det ikke 7-årsdag i dag for nådestøtet til Think på Aurskog?
#8
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Oppvarmede seter?
lørdag 29. november 2014, klokken 10:47
Er det kablet strøm for varmesete H/V?
Har det vært solgt noen med varmeseter?
#9
Jeg har en CaliforniaThink med telleverk i Miles.
Er det mulig å omprogrammere telleverket på både total kjørelengde og trippteller fra miles til kilometer.
Speedometer/hastighetsviser er uproblematisk å forholde seg til for skiven er i prinsippet den samme og hastighetsutslaget på viseren er identisk.
#10
Jeg har fått følgende - for meg uforståelige - feilmeding på Nikkometeret:
Under lading feilmelding, på charger ettet 21% lading:

Temporary fault: (sc on fan)

samtidig gikk ladeeffekt ned fra ordinære 1,76 KwH til 0,46KvH...
Bilen fikk stå over natten uten lading og feilen resatte seg selv. Ladingen kunne fortsette i dag med 1,76KvH. Bilen kjører ok og har normal effekt.

Underholdende, reparerbar el katastrofefeil under oppseiling?!??

#11
Jeg har fått ut  mine brytere med defekte lyspærer i og da slider pærene(orange monteringsfot) greit ut(ikke loddet på mine to biler).
Jeg har spurt både Ford(Kverneland) og Citroën(Scanauto) i Bergen, men de har bare byttet hele brytere... hvor de nå skulle komme fra...
Vet noen om hvor disse bevingede lyspærer(med orange vinger) finnes i salg?
Eller ble det bare produsert 5 lyspærer pr bil til vel 900 biler i sin tid?
#12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / SYSTEMFEIL uten feil?
torsdag 03. oktober 2013, klokken 00:02
Min backupThink som har gått feilfritt bråstanset med systemfail.. og % gikk fra 40 til 0 med bilen i oppoverbakke et metallisk smell og stopp.
Av og på med tenning og feilen er vekk. Ny start, strøm tilbake på 40 og noen meter kjøring, ny metallsik lyd som om tannhjul skulle glippe, systemfeil og død igjen. Ny start og strøm i dashbord forblir på 0.
Nikkometeret viser 74V, og spenning målt på kassen tatt ut av bilen viser alle cellene samlet er 115V. 2 celler er på 4,95V de resterende 17celler har alle samme spenning; 6,17V.
Det er ingen feil å lese på Nikkometer; feilen lar seg ikke resette, men feilmeldingen blir resatt om tenning slåes av i 25sek og ikke settes i gear.

Noen som har en forklaring?
#13
Jeg trenger pene; begge kanalene under H/V dør og støtfanger bak. Vet noen om en hel- el halvdød bil som kan være donor?
#14
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Bytte til Lithiumbatterier
fredag 24. september 2010, klokken 01:51
Om bilens NiCad batterier går mot slutten, hva innebærer et bytte til Lithiumbatt...?

Bytter man til en kombinasjon av batterier som samlet gir 114V og 200Ah eller blir det 19 nye Lithium 6V?

Må andre ting byttes i tillegg; battstyring, Lader mm. osb.?

Er det "plass til" mere el mindre kjørelengde i samme batt kassen?

Veier full kasse med Lithium samme som org batt 265KG?





Hva koster dette i deler?

Hvor mye arbeid dreier det seg om?
#15
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Krasjet Think
onsdag 17. oktober 2007, klokken 16:54
Jeg har krasjet Thinken, 2001 model, kom uskadet men mørbanket fra det selv, men fronten på bilen er skadet og den nekter å samarbeide lenger. Er det noen som har en batterihavarert Think som det er mulig å kjøpe deler fra evt en hel bil?

Egil
Tlf 90778899
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA