Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - elbilertilalle

#1
Audi e-tron / Er det mye feil på e-tron?
torsdag 16. november 2023, klokken 15:06
Hei dere som har e-tron.

Jeg vurderer overgang fra Tesla til e-tron Q8 men lurer jo om det er mye feil på bilen. I følge denne (https://www.jdpower.com/business/press-releases/2023-us-vehicle-dependability-studyvds) amerikanske statestikk er audi (sammen med tesla) på bunnen - og Kia på toppen. Men hva er deres erfaring?

Takk!
#2
Jeg har laget min egen ladestasjon fra bunn av (bygget 2 stykk). Alt er open source for de som ønsker å gjøre det samme: https://dehnes.com/electronics/2021/03/31/dehneevse_charging_station.html

Det fine er at man kan skrive koden som styrer alt selv: a) om den skal lade, b) når den skal lade og c) hvor fort den skal lade til en hver tid. F.eks lade kun når strømmen er billigst eller bestem ladehastigheten fra softwaren. Har også skrevet kode for last deling slik at flere stasjoner som deler samme kurset kan lade uten å overbelaste kuset.

Nå kan bilen alltid står plugget i.

https://www.youtube.com/watch?v=G5hRH6UQRbQ
#3
Avansert: Batterier og Lading / Lastfordeling lønnsomt?
fredag 26. februar 2021, klokken 22:02
Jeg driver å designe og bygge mine egene ladestasjoner helt fra scratch og mens jeg sitter å skrive firmware for disse tenkte jeg litt på lastfordeling. Er det egentlig lønnsomt?

Gitt man har energibasert nettleie, vil det være mest økonomisk å lade i de billigste timene i døgne med høyest mulig effekt.

La oss se på følgende eksmepel:

Hvis man har 2 biler som kan lade som følge:
- bil-1: 3 faser 24A (16,5kW)
- bil-2: 1 fase 32A (7,4kW)

Og man ønsker f.eks å lade 20kWh på begge bilene. Da blir regnestykkene slik:

Med lastfordeling (gi 16A til hver)
- bil-1: maks 11kW (3x16A) trenger: 20kWt/11kW = 1,81 timer
- bil-2: maks 3,6kW (1x16A) trenger: 20kWt/3,6kW = 5,55 timer
=> totalt 7,37 timer 3,6 timer (fordi bil 1 kan lade full effekt etter 1,81timer)

Uten lastfordeling (altså lade bilene serielt etter hverandere)
- bil-1: maks 16,5kW (3x24A) trenger: 20kWt/16,5kW = 1,21 timer
- bil-2: maks 7,4kW (1x32A) trenger: 20kWt/7,4kW = 2,70 timer
=> totalt 2,70 + 1,21 = 3,91 timer

Så med lastfordeling ta det lengere kortere tid og dermed vil prisen blir dyrere lavere fordi man ikke rekker å lade alt innenfor de  timene med lavest pris (+ høyere tap ved lavere ladestrøm).

Men så klart, så snart den faktiske ladestrømmen på den ene bilen blir mindre (fordi den når ønsket SoC) så kan den andre begynne å få tilgjengelig kapasitet.

Hva tenker dere?
#4
Hei,

For de som ønsker å bygge sin egen ladestasjon:

Jeg har kjøpt 2 stykk "Viridian controller 2.0" (https://ecoharmony.co.uk/products/evse-protocol-controller-2-0) som jeg ikke har bruk for lenger. De er uåpnet og ny.

Pris: 1645 NOK per stykk

original kjøptskvittering medfølger.

Kan evt hentes på Langhus.
#5
Selger min Noratel 25kVA isolating transformer av type 3LT25.0-230/400-dY11-23 siden jeg flytter til bolig med 400V. Se på bloggen min for hvordan du kan bygge din (hurtig)lader med denne: http://dehnes.com/electronics/2015/10/11/22kW_charger_and_transformer_soft_start.html

Selger gjerne også hjemme snekret soft-starter hvis ønskelig.

Finn: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75321209
#7
Tesla / batteridrevet lastebiler
fredag 24. april 2015, klokken 22:07
Elbil er en ting, men hva med lastebiler? Vil tippe at lastebiler står for en god del co2 og olje forbruk.
#8
Hei. Sikkert flere som har vært bort i at fjæren som presser vindusvisker mot frontruten har hoppet ut. Får ikke fjæren på plass igjen og ønsker å demontere viskerarmen for å sette fjæra på plass igjen. Ringte Tesla og alle service sentere er påskestengt. Men han sa at jeg trenger en "aftrekker" (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-191124/) for å ta af viskerarmen. Er det noen i Oslo/Akershus området som kunne låne meg en lik i kveld?

Jeg legger ved bilde.

Takk
#9
Model S 2013 - 2022 / Borttauing av model S?
mandag 26. januar 2015, klokken 19:08
Er det egentlig mulig å fjerne en model S ved feilparkering når den er låst og eieren ikke er tilstede? Uten at bilen ta skade...? Hva om luftfjering står på vert low?
#10
Elbilen i Samfunnet / Terminologi
fredag 21. mars 2014, klokken 23:25
Fant ikke noe eksisterende tråd angående dette, men jeg synes det er på tide å skifte ut navne "gasspedal" med noe mer relevant som passer for alle type biler (uansett energikilde). Har sett at folk kaller det "fartspedal", men synes det er ikke konkret nok, siden bremsepedal også er en type "fartspedal"; den kan redusere farten.

Hva synes dere?
#11
Reklame video hvor Tesla kjører med en Model S gjennom USA: https://www.youtube.com/watch?v=AX90oDuwhPk
© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA