Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Matheus

#1
Var på tur i går for og besøke kunder og stoppet på nye Spar på Sundvollen.
Trodde ikke det var noen lader der, men oppdaget med glede en stolpe med 2x22kw 3-fas  ;D
Står at bruk av RFID brikke men det var ikke nødvendig..
Flott butikk med godt utvalg.
Ett mulig stopp for og handle på vei til hytta.?

#2
Sitat fra: Toonster på mandag 02. november 2015, klokken 22:55
Sitat fra: Rio på mandag 02. november 2015, klokken 22:52
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 02. november 2015, klokken 21:27
Joda, men setter du en dampmaskin i Golf vil denne selge like bra som e-golf.
VW har en egen menighet som jeg aldri har forstått meg på.

Det er da ingen overraskelse at e-GOLF og Leaf selger bra. Det er gode biler, helt uten noen religion.

Hehe, det der kan nok diskuteres. Jeg har mange bekjente som jeg vil klassifisere som medlem av VW-religionen :)

Det forklarer da ikke hvorfor Leaf er den som har solgt mest. :)

Forskjellen er dog at jeg ikke vet om noen VW-fans som påstår at det kun er VW som kan lage ordentlige elbiler. ;)

#3
Sitat fra: Toonster på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:06
Nå har jeg vel skrevet tidligere at Leaf skal ha mye av æren for at Tesla har fått et slags fotfeste. Har ingen problemer med at alle elbiler skal ha den æren de fortjener. Er ikke det som er problemet.
Problemet er at det har vært mer lukrativt å jukse med utslipp enn å forske på ny teknologi.

Men hvem, andre enn VW Diesel-saken er det du mener jukser?

Du har selvsagt rett i at man sjeldent oppnår de offisielle forbrukstallene, men man oppnår også sjeldent rekkevidden på elbil.

Det er vel uansett myndighetene som har ansvar for å sette representative målemetoder.


Derfor skal blant annet Tesla ha en stor del ære nå, som eneste merke til nå som har satset hardt på ny teknologi (og satt det ut i live - og lykkes, vil noen mene). Med bakgrunn av at Tesla har vist at det faktisk går an å lage ettertraktede elbiler og VW sitt juks, så tvinger det frem at de store produsentene må satse mer på elbil.

Det har, som nevnt Nissan og VW også (e-Golf er påtenkt lenge før jukset ble avslørt).

Når det kommer til Tesla og Model S, så er vi enige om at den modellen er med å finansiere en mer langsiktig plan - som skal ende opp med en Model 3.

De andre produsentene har sittet passivt (inntil nå) og brukt tilsvarende unnskyldninger som du har nevnt her (pris, vekt, volum på batteri) som grunnlag for å ikke lansere elbiler med folkelige egenskaper (altså rekkevidde - akselerasjon er en "bivirkning" ved store batteripakker/rekkevidde).  Årsaken er naturligvis at det er mer lønnsomt å jukse med utslipp enn å forske på ny teknologi (inntil nå).

Dette er jo non sequiturs. Det er bare VW som har jukset. Det ble avslørt i 2015. Nissan, VW, BMW og andre har produsert elbiler lenge før det. Man kan selvsagt være "uenig i strategien" deres, men det er en annen sak.

At VW ble tatt i juks vil sannsynligvis betyr at VW satser mer på elbil. Det kan bety at andre gjør det, indirekte, også.
#4
Med mindre jeg bodde slik til at jeg uansett passerer et servicesenter hadde jeg fiksa det selv. Kanskje tatt en telefon til servicesenteret og hørt hva de anbefaler slags type middel for fjerning. Evt. e-post, hvis de svarer på slike.
#5
Noen andre som har ulyd fra demperne bak? Det høres på ujevn vei i lave(ere) hastigheter. Ulyden er en slags dunke- eller klunkelyd. Det er en kjent feil på Golf VII. Løsningen er å bytte dempere.
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Kiwi Bjerke - Oslo
mandag 20. april 2015, klokken 23:21
En slik plass hvor det er så usikkert hva som gjelder av regler hadde jeg styrt langt unna. I alle fall midt i Oslo.
Der er nok av andre plasser å lade og andre plasser å handle (dog kanskje ikke samtidig).

Men det blir fort dyrt hvis man skal bøtelegges for ikke å ha forstått et eller annet skilt til tross for at det var ok i henhold til et annet.

Det ser teit ut å ha skiltingen slik, men det er tross alt heller ikke min oppgave som elbilist å påpeke det. Gidder ikke sloss for en slik ting midt i Oslo, enklere å dra et annet sted. Er nok av morsommere ting å bruke tiden på.
#7
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Utfasing av fordeler
søndag 12. april 2015, klokken 12:27
De skriver at man vurderer å sette CO2 komponenten for nullutslippsbiler til 0.

Hva mener de med dette? Betyr det at utslippet settes til 0 (som det jo faktisk er) eller at avgiftskomponenten blir 0 ( i stedet for at man som i dag får et negativt bidrag, som kan bidra til å fjerne effekten av vektkomponenten) ? Med dagens beregning av engangsavgift ville de fleste elbiler uansett gå i null (med unntak av Tesla).

Jeg hadde håpet at man nå kunne benyttet anledningen til å få fjernet hele den idiotiske engangsavgiften og heller fått lagt avgifter på reell bruk av bil i stedet. Man kunne beholdt engangsavgift på fossile biler inntil disse etter hvert går ut på dato. Ut over det burde det holde lenge med at de krever inn MVA slik tilfellet er for alle andre varer.

Engangsavgiften er med på å opprettholde en gammel og utdatert bilpark ved å gjøre det lønnsomt å kjøre biler mye lenger enn de er ment å vare. Og dette er negativt både med tanke på forurensning og trafikksikkerhet.
#8
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 08. april 2015, klokken 21:12
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 08. april 2015, klokken 20:53
Har noen sett nedre limit for batteri ?
Anvendbart batterikapasitet er 18,8 kwt av 21,6 kwt. Jeg antar at man har en sikkerhetsmargin i bunn og topp, men spørsmålet er om noen har sett angitt tillatt nedre grense for batteriet ?
Jeg har planer om å lese av kapasiteten neste gang bilen viser 0-5km. Lurer på om den da viser hvor mye som er igjen (margin), eller om den da viser 0. I så fall (0) er det ikke så mye margin igjen hverken "oppe" eller "nede" hvis jeg kan bruke opp 19.8! (ca 5% oppe og 5% nede?, mener det i starten ble referert til 10% oppe og 5% nede).
#9
Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 15. mars 2015, klokken 00:09
Helt jæ**ig å vente på 85D'n!
Men ikke på lang når så j*vlig som å vente på den enda værre drittbilen jeg bestilte i 2012 - Model X. Har hverken fått spekk, leveringsdato eller egen klagetråd for skiten ennå :-(
#10
Jeg ba om pris på 400V/32A kontakt i garasjen, og da elektrikeren så bilen min mente han også at han ikke fikk lov å sette opp dette til elbil-lading, det måtte termineres rett i en ladestasjon. Planen min var å koble til en underfordelingssentral som gir både schuko, 16A og 32A rød ut slik at jeg har alle muligheter, men det var visst ikke bra å koble til/fra røde kontakter jevnlig. Da jeg sa jeg ville ha rød 32A kontakt på veggen slik at jeg kan bruke sveiseapparatet og høyttrykkspyleren min ordnet det seg. Droppet det uansett pga pris, men skal se på det ved en senere anledning.
#11
TMS er ikke spesielt lav. Hvis TMS går nedi er vet veldig mange andre biler som gjør det også.
#12
Sitat fra: Snart-i3 på tirsdag 29. juli 2014, klokken 20:04
Nå skal jeg også få bilen min, torsdag 7, bare 360 dager etter at jeg var hos Bavaria og fylte ut reservasjonsskjema. Skjemaet rotet de bort, selv om jeg fikk mail til "dere som har reservert". Ventet på at de skulle ta kontakt, og måtte til slutt mase meg til å få skrive kontrakt. Reservasjonsdatoen som ble registrert er derfor 5/9 og ikke 15/8. 

Har i alle fall klart å få med alle mulige forsinkelser, kontrakt signer 36 timer for sent for første pulje, 2,5 mnd ekstra fordi de gikk tom for skinn omtrent samme dag som bilen min skulle produseres osv. Det leveres ut en nesten identisk bil før min, selv om kontrakten er signert en måned senere og det ikke har vært en reservasjon (bra for deg MortenR).

Det har vært en periode hvor kona kunne få bilen hvis hun ville ha den. Nå er det mer "det er greit at den kommer". Har alltid kjørt Audi og planla en overgang til kun BMW på gårdsplassen ila 3 år. Dette er i alle fall avlyst. Det blir vel en elektrisk Audi-SUV eller Passat 240hk TDI i stedet, alternativt en el-Golf og den gamle A6en som langturs-/hengefestebil.
Skjønner frustrasjonen din Snart-i3, men det ser ikke ut til at du var altfor pågående med bestillingen din ref. dine tidligere poster... Jeg reserverte 14 august, bestilte 26 november (jada, ved personlig oppmøte hos forhandler - som uansett var så opptatt at de ikke kunne svare i telefonen på den tiden), og jeg fikk bilen 6te Mars... Nå er det iallefall ganske fånyttes om du skal holde BMW ansvarlig for akkurat det (eller forsto du rett og slett ikke at reservasjonslistene hadde en viss betydning/mening for akkurat denne bilen som de hele tiden har annonsert at de absolutt har begrenset produksjonskapasitet for ???). Dette skjer aldri på andre BMW-modeller, som du nå ikke skal kjøpe ?! Og som oftest får du en dino-variant 1-2 uker FØR de estimerer leveransen... JaJa...
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA