Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hgs

#1
Elbiler i media / Sv: Høy feilrate eller forum-hysteri?
onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:58
Hei!
Lurer også på å kjøpe brukt Tesla, valget står mellom 2015 S 70D eller 2013/2014 S85.
Hadde egentlig bestemt meg for S85, men etter å ha prøvd ein ny S75 D blei eg i tvil :-D
Har ikkje prøvd S85 ennå satser på å prøve ein i slutten av veka.
Fordeler og ulemper S85 kontra S70D?

#2
Elbiler i media / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
mandag 10. oktober 2016, klokken 13:30
#3
Elbiler i media / Sv: Forbruk
mandag 15. februar 2016, klokken 15:51
Som jeg skriver er min erfaring at det er avhengig av føre og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i det noen skriver tidligere at 85D har vesentlig høyere forbruk på vinteren.

Min erfaring fra langkjøring:
Sommer = noe lavere forbruk med 85D
Vinter og dårlig snøføre = jeg tror forbruket er noe høyere med 85D.
Vinter og tørr asfalt = jeg tror forbruket er noe lavere med 85D.

I det store og hele er jeg ganske sikker på at forskjellene mellom de to utgavene er små.

Som noen skrev lenger opp her er eneste måten å finne ut av dette på å kjøre en 85 og en 85D samtidig. Samme strekningen, samme hastighet, samme type dekk for å kunne sammenligne forbruket.

Tilslutt: Benytt range mode på (P)85D hvis du ønsker maks rekkevidde. Det hjelper mer på forbruket på en (P)85D enn det gjør på en vanlig 85. (P)85D vil da benytte frontmotor og kutter strømmen til den bakre motoren og du vil spare strøm. Den andre motoren aktiveres da bare ved behov (behov for mer kraft/ bedre grep etc).
#4
Elbiler i media / Sv: Den store fremtidsladetråden!
søndag 22. november 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. november 2015, klokken 09:26
Sitat fra: Ferry på lørdag 21. november 2015, klokken 18:59
Hvor ofte kjører dere 20-30-40 mil? Helgeturer til hytta? Eller pendler dere Oslo - Bergen hver uke? Selv med bosted Oslo og hytte på Geilo, Beitostølen eller Trysil så er det ikke mer enn drøyt 20 mil én vei.
Men når man kjører til Trysil, Geilo, Beitostølen etc er det gjerne 21-22 mil, 800-1000 meter stigning og tosifret antall minusgrader. Noen destinasjoner, slik som Trysil, har også over halve strekningen i 100/110-sone. Det blir noe radikalt annerledes mtp strømforbruk enn 210-220km på flat vei i +20 og 80km/t :)
Bilen bør dekke alle behov også etter 5-6 år med 20% kapasitetstap.
Det behovet dekker du typisk med en småbil med 60KWh batteri eller en stor bil med 100KWh batteri. Det egentlige spørsmålet er hva du trenger av hurtiglading på veien.

Hvis du har mulighet for å lade når du kommer frem, blir et ladestopp mer som en bonus for å unngå at batteriet er helt tomt når du kommer frem.
#5
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 22. oktober 2015, klokken 16:57
VW har vel gått for berre 3,6kW ladarar i sine bilar. Då kan du ikkje lade med meir enn dette (tilsvarar 16A) uansett kva ladeboks du brukar.

Det stemmer. Ladeboksen vil virke helt fint, men bilene vil trekke maks 16A. F.eks en i3 vil trekke 32A fra samme boksen.
Jeg har 16A utgaver som er litt rimeligere. Og alle leveres ferdigmontert og CE-merket nå.
#6
Elbiler i media / Sv: Software 7
torsdag 15. oktober 2015, klokken 23:39
#7
Elbiler i media / Sv: Administrator og avgjørelser + informasjon.
tirsdag 08. september 2015, klokken 13:08
Sitat fra: cairnz på tirsdag 08. september 2015, klokken 12:20
*Popcorn time*.

Slik drama hører med til ethvert forum, uansett om det er for bil, båt, spill eller kosmetikk. Noen få roper høyt og stygt, noen andre oppretter alternativer, eller lar utgåtte alternativer gjenoppstå.

Om en uke er det stort sett glemt, for de aller fleste.

Forum admin: Nå er det på tide å la de som vil bråke bråke for seg selv i tråden her. Jeg ønsker at du bruker energien til å fikse Tapatalk-integrasjonen! Den er mye viktigere, og påvirker langt flere enn disse reklame-brukerne.

Takk for merkelappene, samt takk for at forklaringen om at jeg som bruker ikke er verdt noe for dette forumet.
#8
Elbiler i media / Sv: Databruk med installert Sim-kort
onsdag 22. april 2015, klokken 22:56
Sitat fra: hottentott33 på onsdag 22. april 2015, klokken 22:38
Sitat fra: Sidewinder på onsdag 22. april 2015, klokken 22:19
Hmm, har inntrykk av at de fleste av oss ikke har simkort slot,
trodde bilen kom med intigrert kort?

Det er helst på importbiler at det er en ekstra simkortslot, men som poskare sier, det er ikke umulig at en eller annen kan ha kommet til Norge ved nybilsalg, da Volkswagen somme tider har litt forskjell på ting :)

Fikk min egen importerte opp fra Tyskland nylig. Her er det SIM  kort leser i hanskerommet. Men har ikke hatt mulughet for å utforske dette enda. Interessant det som nevnes her...
#9
Elbiler i media / Sv: Firmware 6.2
onsdag 22. april 2015, klokken 19:54
Merker at navigasjonen er blitt vanskelig å ha med å gjøre i enkelte tilfeller. På E39 fra Kristiansund mot Trondheim er det flere adresser i byen eller bynære strøk som rett og slett får navigasjonen til å henge seg opp. Velg for eksempel Sirkus Shopping, Falkenborgveien 1 når man kjører på denne strekningen og den blir stående og tygge på "calculating route", eller "navigation system initializing". Ved å avbryte stopper det, sving for sving bildet på liten skjerm forsvinner for så å komme tilbake. Og det blir der helt til man kjører en reset, selv om det ikke er navigering på gang. Har prøvd dette et utall ganger, og det samme skjer hver gang.
#10
Elbiler i media / Sv: 3 barneseter i elbil
torsdag 09. april 2015, klokken 12:44
Vi har en Tesla, og får såvidt plass til 3 barneseter i baksetet (6, 4 og 1/2 år).
Siden de andre elbilene er mindre, tviler jeg på at man får plass til mer enn 2 barneseter i baksete på andre elbiler.

Dere må nok sette ett barnesete i forsetet, og deaktivere airbagen.
#11
Model S / Sv: Oppgradere lys i bagasjerommene
torsdag 05. mars 2015, klokken 15:12
Sitat fra: moso på torsdag 05. mars 2015, klokken 14:25
Jeg vil gjerne på listen over interesserte kjøpere - S85D uten interiørpakke :-)

ditto
#12
Elbiler i media / Sv: Car-net før bilen er overtatt
fredag 20. februar 2015, klokken 23:32
Møller er importør til Norge, men det finnes forhandlere som ikke er del av Møllerkonsernet såvidt jeg vet. Jeg har bestilt min eGolf hos Erik Arnesen Bryn i Oslo.
#13
Elbiler i media / Sv: 7.4kW lading
lørdag 07. februar 2015, klokken 19:49
En interresant tanke. Laderen er tross alt en separat enhet på VW.
#14
Elbiler i media / Sv: Ifølge statistikk en atypisk elbileier
søndag 01. februar 2015, klokken 03:18
Lokalmiljøet er en kjempeviktig grunn til å gå for elbil, ja. Folk kan diskutere globale utslipp så mye de vil, og selv om det er mange argumenter for at elbil er bedre selv med kullkraftverk, så kan man ihvertfall ikke motsi at bymiljøet blir bedre..
Nå skal kanskje dieselbilene ut i aller innerste by, men tenk så deilig det hadde vært med null eksos i Oslo...
#15
Ikke rart denne mannen er paranoid når han vet hva både han og andre kan være kapable til å få automatisert. ;)

Elon Musk & Thomas Dietterich on AI safety

http://youtu.be/vKC85-jnPpU
;)


Donerer millioner for å unngå «Skynet»
http://www.digi.no/932437/donerer-millioner-for-aa-unngaa-skynet
#16
Sitat fra: Messel på torsdag 08. januar 2015, klokken 20:52
Sitat fra: Neon på torsdag 08. januar 2015, klokken 20:21
Noen flere som har Trheim som leveringsadresse.

Vin70xxx her med levering Trondheim, estimert levering sent i mars. Har ikke fått beskjed om at de har begynt å bygge, står tålmodig i produksjonskø  ;)
ffp72 hentes i Trondheim i mars
#17
Model S / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
søndag 21. desember 2014, klokken 18:42
Sitat fra: sn0le på søndag 21. desember 2014, klokken 17:51
Mulig det smaug, så hvis noen blir frustrert for at de ikke får ladet med Chademo eller en Renault Zoe fordi jeg står på Type 2 kontakten så sier jeg bare "tough luck" og ber de pent vente?

Jepp, kan tenke meg at Leaf-eierne blir happy når jeg opplyser om at jeg har tenkt å lade i 90 minutter...
#18
Elbiler i media / Sv: App for fjernstyring av varme ++
lørdag 20. desember 2014, klokken 17:51
Som uansett kan være en riktig bra bil. Ser ingenting feil ved å bruke Tesla sin langt utviklede motor, drivlinje og batteriteknologi, det kan ha sine fordeler at samme type motor blit brukt i stor skala av Tesla selv. Ingen har vel lagt mer ressurser i å utvikle elbil motor etc enn Tesle. Som forbruker ser jeg ingen stor glede i at MBs egne ingeniører har utviklet drivlinjen?

Jeg har et ønske om å kjøre rundt i noe som ser ut som en bil. BMW´s i3 er jo teknologisk en flott pakke, men du skal være en mor som ser på sin nyfødte for å kalle den bilen pen.

Compliance car? Om MB nå faktisk dytter B-klassen ut i markedet for å tilfredsstille lovpålagte krav i USA - hva betyr vel det så lenge vi i Norge får gode elbiler fra MB å kjøre rundt i? Du bruker det som et "skjellsord", og det er klart: Dersom MB sendte den ut på markedet slik Ford gjorde med å fylle opp bagasjerommet med batterier så hadde det være grunn til bekymring......

Fra mitt ståsted vil jeg påstå at de som mener bilen har mange mangler henger seg opp i ganske uvesentlige detaljer. Så kan man hevde at jeg ikke er uhildet - siden jeg har bestillt en slik bil - men jeg ser i hvert fall frem til å teste ut denne bilen i praksis før jeg skal utbasunere hvilke faktiske mangler bilen har!
#19
Elbiler i media / Sv: Vant en Nissan leaf
søndag 14. desember 2014, klokken 04:24
Heldiggris! Unner han den :)
#20
Sitat fra: JLafton på mandag 06. oktober 2014, klokken 07:24
Aldri.
Den fordelen håper jeg dem fjerner. Den skaper mer kø for di andre trafikkantene.

Elbiler i kollektivfeltet skaper mindre kø for de andre trafikkantene, men det er utfordringer enkelte steder i forhold til påkjøringsramper og steder der kollektivfeltet avsluttes.

Burde ha en aksjon på E18 Asker-Skøyen og Mosseveien inn mot Oslo der alle elbilistene legger seg inn i de vanlige kjørefeltene og så se hvor mye treigere køen da går og om det er noen praktisk forskjell i kjøretid for bussene.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA