Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TM

#1
e-Golf / Sv: Android Auto
torsdag 26. oktober 2017, klokken 15:51
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:05
Har Nissan i Europa sagt noe om Apple Carplay?

Den norske brosjyren jeg fikk da jeg skrev kontrakt viser både bilder og nevner Apple Carplay.  Dog er det off topic i denne tråden  :police:

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 26. oktober 2017, klokken 12:21
Dette skriver Nissan om Android Auto på Facebook:

Den vil først komme med Apple Carplay, så kommer Android Auto litt senere. Hilsen Nissan

Det kan jo bety en av 2 ting.

  1. Alle som kjøper launch edition vil aldri kunne få AA siden de leverer den med en annen navi. Lite sannsynlig, men det vil være krise for min del. 
  2. De er klare med AA slik at det vil virke med sideloading, men offisielt må de vente til Google får ut fingern før de kan si det er tilgjengelig. (Forsiktig med å markedsføre systemer ikke tilgjengelig ennå) 


Sitat fra: til på torsdag 26. oktober 2017, klokken 13:11
Mest sannsynlig har den vel mulighet for Android Auto, men AA ikke lansert i Norge (kan laste det ned som APK filer og installere de på telefonen som uautorisert app).

Hvis en ser på brosjyre fra England så står den med Apple CarPlay og Android Auto.

Ja, det er jo #2 over, men vi har ingen garanti før Nissan bekrefter dette. Hvis de har fjernet det siden det ikke er tilgjengelig i Norge ennå så vil ikke sideloading virke.
#2
BMWs hybrider / Sv: Vadedybde
søndag 01. oktober 2017, klokken 14:42
Generelt så skal komponenter være vanntette på biler.
RC biler går fint under vann fullstendig hvis en har tettet elektronikken. Motor og batterier tåler rent vann veldig bra. Problemet er møkkete vann som kan kortslutte elektronikk.
Firehjulstrekkere har jo egentlig bare snorkel til luftfilteret og er ellers like andre biler i forhold til vanlige biler.
Et poeng i negativ retning er at jeg har sett noen fullstendig ødelagte Tesla model S som er «flooded» men de har nok stått parkert og ikke kjørt det på seg.

Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på noe mer enn 30 cm
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Bytte fra gammel til ny el.motor?
lørdag 19. august 2017, klokken 15:42
Sitat fra: elekTrond på lørdag 19. august 2017, klokken 14:40
... and you put the kkk in Stikkkontakt  :laugh:

Det var helt bevisst. Men om det ikke var det så er det vel normal folkeskikk å ikke kommentere skrivefeil på nettforum?
#4
BMW i3 / Sv: Lading av andre elbiler med Tesla vegglader
tirsdag 08. august 2017, klokken 01:26
Kan det ha med oppsettet til Teslas ladeboks? Den støtter flere oppsett. I Aalborg ladet jeg på 3-fas 16A tror jeg, stod 3 i en sirkel og 16A i appen. Her hjemme har jeg enfas 230V 32A. (Hvis noen vil teste Ampera-E hos meg i Oslo , pm.)
#5
Alle oversikter jeg har sett viser større utslipp fra produksjon av elbil. Gigafactory vil selvfølgelig endre forutsetningene, men ennå er det ingen elbiler som har batteriet produsert med fornybar energi. Selv med norsk kraftmiks må elbilen kjøre en del tusen km før totale utslipp blir lavere enn utslipp fra en eksosbil. Utslipp i forbindelse med fremstilling av drivstoff endrer ikke dette, men jo mer energi som går med til produksjon av olje og raffinering av olje desto kortere blir kjørelengden en elbil må tilbakelegge før den er mindre miljøskadelig enn en eksosbil.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

#6
Audi e-tron / Sv: Plassering av bombrikke
fredag 30. juni 2017, klokken 18:11
Sitat fra: TM på fredag 30. juni 2017, klokken 05:52
Er brikken egentlig av betydning, bortsett at man må ha bestilt den ? Bomstasjonen leser skiltet uansett, så jeg får aldri noen faktura selv om brikken ikke leses.
Det betyr at dit skilt blir manuelt sortert og sjekker og du bidrar til mer utgifter for bomselskapet som igjen tipper dette over på trafikantene . Det er sånt som forer fossiltrollene i pepperland.

Synes at når vi har en gratis tjeneste så kan vi følge opp og ikke lage merarbeid
#7
3-4 konkurrenter kan nok ha bilene sine på markedet før Ae i det hele tatt kommer igang. Tenker på M3, i3, Ioniq og Leaf. Dagens  i3 og Ioniq kommer  med oppgradert batteripakke.
#8
e-Golf / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
mandag 06. mars 2017, klokken 15:49
Sitat fra: doldis1 på mandag 06. mars 2017, klokken 15:14
SitatMan kan akseptere så mangt på andres vegne, spesielt som entusiast :) Men jeg tror både hydrogen og batteri vil bevege seg fremover i årene som kommer. Og jeg tror de vil utfylle hverandre fint.

Hydrogen har en liten svakhet batterier ikke har, det genererer ikke resultater på bunnlinjen for de som fronter
det, ikke nå og heller ikke i overskuelig framtid ! Så får vi se hvor lenge de har råd til å leke butikk .....

Tenker du på hvor lenge Toyota har råd til å leke butikk?
Eller ved salg av strøm kan man jo for moroskyld høre med Fortum hvor mye de tjener på hurtiglader-satsningen sin per i dag?

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. mars 2017, klokken 15:33
Nå er det vel og slik at Mirai ikke fylles på 3-4 minutt, men heller nærmere 10. Så forskjellen er ikke så stor som det ser ut til ved første øyekast...
Til 100%, eller til 80% slik regnestykket er satt opp for elbilen?
#9
e-Golf / Sv: Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett
mandag 06. mars 2017, klokken 08:34
Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. mars 2017, klokken 03:27
Sitat fra: foijord på søndag 05. mars 2017, klokken 21:47
Bare for å konkludere her, dersom jeg hadde hatt en trafo til 400V TN hadde jeg belastet alle tre fasene likt og kunne dermed satt av mer effekt til lading enn uten trafo?

Nei. 3x32A 230V gir ved 400V 3x18A. Om du lader med f.eks 3x10A vil det kun være 8A tilgjengelig på enhver fase. Det fungerer dårlig sammen med f.eks en komfyr som gjerne trenger minimum 16A. Så om du setter inn en trafo må du nesten begrense deg til 1-fase lading.

2-fase på 230V er det beste i ditt tilfelle.

Alright trafo er altså ikke det jeg skal ha. Bra, siden det var en dyr løsning.

Det jeg trenger er altså at elektriker legger en 230V 3-fase kurs til ladestasjon fra f.eks. ladespesialisten.no og ellers legger opp kurser på en fornuftig måte slik at det er effekt tilgjengelig når man lader bilen...? (Sa jeg måtte ha dette inn med teskje...)

Edit: hvor høy ladeeffekt gir denne 2-fase løsningen?
#10
Sitat fra: cra på torsdag 02. mars 2017, klokken 14:43
Sitat fra: Ebe på torsdag 02. mars 2017, klokken 14:25
Hva med kontrollen av at beltet ikke er vridd, at beltet ligger under jakka, beltet er strammet osv?

Om man gjør seksåringen oppmerksom på det kan de være like flinke til det som voksne. Når ungene først er bevisste på sikkerhet i bil er det "ingen veg tilbake". Mine ble rasende hvis jeg gjorde antydling til å begynne å kjøre før de hadde fått på seg selen skikkelig. Da fikk far passet sitt påskrevet!  [emoji23] 

En rask kikk i speilet eller ved å snu seg holder som regel til å se at alt er OK.

Jeg kjøpte en gang en rull gaffa-tape for det ene formål å tape den minste som vred seg ut av selen i barnestolen. Etter 45 minutter med remjing fordi hun ikke klarte å vriseg ut lenger (jeg tapet sammen selene i bryst-høyde) sluttet hun å prøve, og det var ikke lenger nødvendig med tape. :)
Sånn er det her. Hun sier ifra om selen har krøllet seg eller hun ikke har fått den klikket på plass og strammer godt. 
Og alle som ikke har på seg seler får klar beskjed om at det må de gjøre.
Lillebror får beskjed om at han ikke må ta av seg stroppene for da kan han dø.

Å når jeg leverer hun på skolen så går hun ut av bilen selv og går inn på skolen. Så kjører jeg bare videre.

sengekos

#11
e-Golf / Sv: PROSJEKT: Tesla P85+
mandag 27. februar 2017, klokken 07:50
Sitat fra: snd på lørdag 25. februar 2017, klokken 16:27
Svart/grå/hvit diffuser bak?

Den er pt original. Altså grå-ish. Men jeg har det på vurdering om den også skal få carbon-look :)
#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Kilopris på strøm?
lørdag 18. februar 2017, klokken 16:12
Sitat fra: Robert Sund på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:41
Ecotricity i Storbritannia starter visstnok ladingen umiddelbart, før man ordner betaling. Det fører til mindre plunder, mindre heft og mindre stress for bruker; og det fører til høyere utnyttelsesgrad for Ecotricity.

Ecotricity har vel vært gratis frem til nå. Da har de nok ikke vært så nøye på om man faktisk har hatt ladekort eller ikke.

Ecotricity har en ganske knotete bruksanvisning for hvordan bruke hurtigladerne deres nå:

https://www.ecotricity.co.uk/for-the-road/charge-your-vehicle/dc-chademo

Jeg vil si at brukeropplevelsen med ladekort hos Fortum eller GK er klart mye bedre enn det der. Ethvert system der man må skrape av fugledritt for å scanne en QR-kode på hurtigladeren for å kunne lade har mislyktes.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Alvorlig (dyr) feil på C-Zero?
lørdag 18. februar 2017, klokken 16:12
Puster dypt...
Vel.
Takk skal dere ha, nå lærer jeg mer om understellsbehandling enn jeg noensinne ønsket å vite. :)  Bør jeg bruke "fluid film" - dvs. lanolin?  Det anbefales jo sterkt mange steder.
Inkludert her: http://www.osloantirust.no/faq/

Tror jeg venter til en mild vår-dag, dvs. en lang mild vår-helg!  :)  --- skifter til sommerhjul, bygger opp noen- eller får fatt i noen jekker, og eller leier en hall hvor jeg får heist opp bilen, og gjør mye av dette selv.  Inkludert bremse-sjekk og vedlikehold/service av samme, skru av plastikk-deksler, pusse og rense og spraye med lanolin...
Det er så lenge siden jeg var på bondegården til min oldemor (jeg var 5, hun var 80), at jeg ikke engang husker hva sau lukter som... :blank:
#14
Det med pipingen opplever ikke jeg som plagsamt. Filvarsleren gir beskjed når du nærmer deg midtlinjen eller sidelinjen. Til å begynne med pepper den ofte, men med en liten endring i kjørestil er det nå mye bedre. Bilen piper også en del hvis du starter opp uten å ta på selen først. Bare å ta på selen før du trykker på start, så er bilen helt stille. Ett pip når du åpner bakluken er ikke ille. Så jeg syntes ikke det er plagsomt mye piping.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vindusvisker
onsdag 11. januar 2017, klokken 12:09
Min S uten vinterjakke ( juni 14) dusjer ikke, men spyler med enkel håpløs stråle
#16
e-Golf / Sv: Jordingsfeil på Ratio Type2 ladekabel.
tirsdag 13. desember 2016, klokken 06:56
Forstår egentlig ikke at folk bryr seg med å bruke en lokal elektrikker på slikt. Er det reklamasjon er det bare å returener til leverandør eller det veksted som leverandør anviser. Frakt skal og dekkers så det er kun litt heft  ;D
#17
3 & 4 er enkelt å kommer forbi (default kode på alle adaptere er jo de samme, og man kan sende meldinger på canbusen.)

Å faktisk vite hvilke meldinger man skal sende er nok utfordringen, og at det er på powertrain canbusen. Det er jo dette en "hackergruppe" demonstrerte på Tesla, låse opp, bremse osv.
#18
e-Golf / Sv: Maset om å kjøpe den nyeste nye
mandag 12. desember 2016, klokken 15:19
Jeg er fornøyd med 21 kwh elbil som bil nr 2, men bytter likevel.

Hvorfor?
Fordi det er mer praktisk med mer rekkevidde. Hadde f.eks en 18 mil tur med Leaf i helgen, med retur neste neste dag. Mye motorvei, kaldt, slaps og vått. Jeg klarte å press ut 10 mil på fullt batteri og ytterligere 8 etter en hurtiglading til 80%. Jeg måtte være forsiktig med varme og tilpasse farten.

Det gjør meg ingenting, men om noen uker tar jeg samme tur i Zoe ZE 40 og kjører greit uten ladestopp.

En annen grunn for å bytte, er at bruktprisene på 21kwh biler nok vil få et liten trøkk når det stadig kommer biler med lenger rekkevidde. De vil være attraktive for mange, men til en fornuftlig (les: lav) pris.
#19
SitatSo, if there ever was a doubt that General Motors would fall behind schedule and perhaps not deliver a Bolt until 2017, those doubts can be laid to rest. GM has hit its promised date for Bolt deliveries and has become the first automaker to deliver on the promise of a long-range affordable electric car available to the masses.
#20
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Erfaringer med Tesla S 70 og 70D ?
søndag 20. november 2016, klokken 18:26
Sitat fra: Muffinman på søndag 20. november 2016, klokken 16:34
Ville absolutt ikke brukt range mode til daglig over lengre strekninger med mindre det er absolutt nødvendig for å nå frem. Range mode tillater at batteripakka går helt opp til 43 grader, mot 33 normalt.

Det er da normalt aldri noe problem på denne tiden av året, pakka er heller for kald enn for varm.

Unntak: De som trekker henger med TMX eller kjører som en gris ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA