Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sn0le

#1
Euroleaf / Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
torsdag 24. november 2016, klokken 17:46
Sitat fra: Ipadjove på torsdag 24. november 2016, klokken 17:34
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. november 2016, klokken 17:26
Tror det er lurt å være litt forsiktig med å tro en skal få mer enn forventet.
Var på Zero Expo i dag og da kom det frem at det ikke er sikkert at kameraspeilet kommer selv om det er på demobilen [emoji30]
Dette har med europeisk godkjenning å gjøre uten at de kunne si noe mer.

Hmm merkelig. Tesla Model S har vel muligheter for ryggekamera i selv i fart, og speilet i Ampera-e kan uansett vippes til å være et vanlig speil? Skal tro hva som kan skape 'problem' der?
Har ingen god forklaring , da han som formidlet dette ikke hadde det. Men var oppriktig bekymret for at det ikke skulle komme.
Snakket med mange av de som var der og det er tydelig de sitter med en del info de ikke går ut med. Dette er nok fordi det ikke er sikkert og fordi de ikke vil spre misinformasjon.
#2
Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 12:59
Da må jeg få lov til å henvise til hvilket tema denne tråden diskuterer

"Er det egentlig noe poeng med 16A (3,6kW) ladepunkter på f.eks kjøpesenter..."

Dette er et Kjøpe senter ikke en ladestasjon vi diskuterer.
På ladestasjoner ønsker man å lade nødvendig energi på kortes mulig tid.

Ja? Jeg ser ikke helt motsetningen. Vil det ikke kunne være fint å handle på et kjøpesenter en times tid, og vite at du har fullt batteri når du drar, og betalte litt ekstra for dette? Det fungerer jo på Vulkan p-hus, men det er altså ikke kjøpesenter det, kanskje?
#3
Model S / Hvilken bil? Pendle Sandefjord-Moss-Fredrikstad
lørdag 22. august 2015, klokken 16:46
Hei alle sammen :-) Jeg er i ferd med og flytte til Sandefjord / Stokke og skal pendle til Moss og noen ganger Fredrikstad. En distanse på rett i underkant av 80km iflg Google maps. Og i den forbindelse så vurderer jeg innkjøp av en elbil av rent økonomiske grunner, dvs fergepriser, bommer osv.... Besparelsen av bensin er sefølgelig også viktig. Den vanligste pendlinga vil være Sandefjord / Stokke - Moss da jeg jobber i Moss. Og siden jeg jobber på sykehuset så har jeg lademuligheter der. Men jeg skal de neste årene også gå etterutdanning på høgskolen på Kråkerøy og elbilen må også fungere ditt, de gangene det er oppmøte der. Akkurat nå så står det mellom Leaf ( helt ny Tekna) og I3. Men siden Nissan gir meg 30k mere i innbytte for min eksisterende bil så tror jeg at valget faller på Leaf ( gjesp ). Må innrømme at hjertet begjærer I3, men akk frekke innbytteprisen da.... Jeg har prøvd og lete og forstå begrepene i mange dager nå her inne på forumet men føler jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar. Så det jeg i bunn og grunn lurer på er de faktiske rekkeviddene til Leaf og I3? Blås i kw og energi, jeg ønsker rekkeviddene for normal kjøring som alle andre "vanlige" biler i km? Dvs normal hastighet og normal bruk av varme og AC ? På forhånd takk :-) Mvh forhåpentlig fremtidig elbileier
#4
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. S

Du er langt ute på vidda med din påstand. At du har mistet din fordel som betyr mest for deg, er bare synd for deg og noen få andre... Men mye bedre for meg og mange andre som klarer å tilpasse seg :-)
#5
Model S / 85D er ikke Model S med lengst rekkevidde?
lørdag 25. april 2015, klokken 09:15
La meg fastslå det med en gang, jeg har aldri hatt en bedre bil. Min 85D er en premiumsopplevelse hver eneste dag. Jeg elsker å ta et magadrag og kjenne hvordan lungene fylles av ren luft. Og kjøre bil samtidig. Men den er ingen energiøkonomisk racer.

På småkjøring - i sports mode - får jeg fort heftige 240-250 wh/km på turen. Og jeg ser at i starten kan jeg godt ha et forbruk godt over 300. Men bilen brukes hovedsaklig til lengre turer. For tiden har jeg 150 km til jobben og like langt hjem igjen (veiarbeider og ødelagte bruer). Den har også vært tur/ retur Stockholm og den har vært på to lengre vinterturer til fjellheimen. Til sammen har den nå rullet nesten 5500 km siden vi hentet den 28 mars. Pendlingen foregår i all hovedsak på E18 med svært mye av distansen med 110 km fartsgrense. Som pendlere flest kjører jeg i krusemode de km over grensa som ikke utløser prikkbelastning og jeg holder meg ( så godt jeg kan) på fartsgrensa på veier med lavere grenser. Gjennomsnittsforbruket så langt er 218 wh/km og det er på vei ned. Jeg vedlegger skjermbilder av turen hjemmefra og til jobb to dagen denne uka, temperaturen lå begge dager omtrent rundt 12 grader og sol. Onsdagen var snittet 198 og torsdagen 208, resultatet torsdag er mest vanlig. Jeg kjørte etter hovedtrykket av rusjtrafikken begge dager. Kanskje kan det lavere forbruket på onsdagen forklares av mindre vind enn på torsdagen. Begge dager kjørte jeg i normal mode med tyve grader i bilen. Bilen står i garasje og ble ladet til 95 prosent rett før jeg kjørte. Begge dager ble bilen også forvarmet før jeg tok bilen av strømnettet. Jeg tror onsdagsturen er unntaket med 198wh/km mens jeg har flere på nivå med den på torsdag hvor jeg kjørte med et snitt på 208.

Jeg er egentlig litt skuffet over resultatet. For det innebærer at jeg synes jeg må lade på jobb. Jeg hadde håpet at jeg kunne kjøre tur/retur uten lading. Det går nok nå også, men nesten uten sikkerhetsmargin. Det er ikke helt korrekt fordi jeg må passere SC Lier 22km før jeg er hjemme. Men hva med disse turene vinterstid? Da blir det knapt mulig å kjøre tur retur uten lading.

Konklusjonen jeg trekker av dette er bilen har en maksradius på 300km på sommertid om jeg skal ha en fornuftig sikkerhetsmargin. Og jeg er redd for at bilens radius på vinterstid er en del kortere.

Og videre stiller jeg spørsmål ved Teslas egne opplysninger om at modellen jeg kjører skal være versjonen som har lengst rekkevidde. En kollega på jobben med en rwd 85 versjon som har kjørt nærmere 50 000 hadde et snitt på under 190 wh/km.

Jeg må også tillegge at jeg har kjørt i rangemodus og fått omtrent samme snitt som jeg får i vanlig modus. Bruker jeg sports mode går forbruket til himmels. Jeg kjørte til jobben i dette og fikk et snitt rundt 228.

Bilen har standard 19 hjul sommer og vinter. Michelin sommerhjul og Nokian R2 vinterhjul. Vinterhjula var på de to første ukene. De er kjøpt og montert hos Megahjul.

 

Edit: onsdagsturen jeg har tatt bilde av, var nok fra returen hjem med et snitt på 191. Turen ned hadde 198.



#6
Hei -har en Zoe og kan bekrefte at forskjell på 22 - 43 er kun når bilen er helt tom - ladetiden fra 30 % til 80 % full eller full er bagatellmessig. det er først når den er nesten helt tom at den har effekt av 43 - det samme blir det med forholdet til om den kunne lade 50 kw DC.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Saxo starter/lader ikke
onsdag 17. desember 2014, klokken 17:09
Ja, alltid hovedsikring først...

12v batteriet er ladet, men det detter fort i spenning ved strøm trekk, men ikke under 11v. Det har vel gjort sitt det batteriet der... Jeg ser i manualen at det må ned på 10v før varsellampen skal lyse, så da regner jeg med at 11v ikke er kritisk for å få igang komputeren.
#8
Elbiler i media / Sv: Snart kommer super batteriene i vanlige elbiler
søndag 14. desember 2014, klokken 22:21
1) Selvsagt er batterikjemi avgjørende; det avgjør jo hvor mye energi man får inn i en bestemt vekt/volum. Det sier ofte mye om produksjonskostnadene - noen kjemier er dyrere enn andre.

2) Det kommer nok modeller med flere valg for batteristørrelser.
#9
Model S / Sv: Hurtiglading fungerer ikke slik det er nå
torsdag 04. desember 2014, klokken 17:46
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:26
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 01:56
5) Det vil dramatisk redusere køene, for det blir langt mindre kø av 5 stk 24 kW semihurtigladere enn 1 stk 50 kW hurtiglader. Til og med 2 stk 24 kW reduserer køen.

Dette, og hvis en streiker så har man faktisk en til som virker. Så både redundans og mindre kø.

Ikke minst :)
#10
Model S / Sv: Elon, please make the falcon doors optional!
lørdag 29. november 2014, klokken 01:25
Hei  Hvorfor du har en tesla x i bestilling. Du liker jo ikke bilen. Men smaken er som baken - delt. Men at du har bestilt en bil du ikke liker er litt sært.
#11
Model S / Sv: Ulyd fra lydanlegget - er dette normalt?
søndag 16. november 2014, klokken 20:36
Tror sannelig dere har rett  :)
Har også hatt noe ulyder innimellom ved bestemte bassfrekvenser.
I kveld ser de stort sett ut til å være borte.
Klarer riktignok å fremkalle litt skurreskranglelyd i høyre sidedør ved skikkelig volum og unaturlig kraftig syntbass, men adskillig mindre enn før.
Har de rett og slett EQ'et vekk problemfrekvenser tro?
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Regneark over 3G problemer
fredag 31. oktober 2014, klokken 12:44
Det er ikke editerbart....
#13
Lading av Tesla / Sv: SW v.6.0
fredag 31. oktober 2014, klokken 12:31
Sitat fra: Harlex på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:07
Hadde det vært en ide å ha en avstemning på hvor folk i landet har problemer med 3G? Det MÅ jo være noe lokalt kompatibilitetsproblem med Telenors sendere som er hovedproblemet? Alle får jo den de samme software-oppgraderingene og det er jo ikke snakk om at det er et hardwareproblem... Kjører selv i området Bergen/Sotra og har ingen problemer... Har for så vidt ikke hatt problemer andre steder heller bortsett fra noen timer i Sveits på vei tilbake fra rivieraen i sommer....
God ide. Jeg kjører også mest i Bergen. Aldri hatt problemer her. Eneste gangen 3G ramlet ut hos meg var da bilen sto på Gardermoen mens jeg var på ferie. Har nå laget et regneark og lager et eget emne på det.
#14
Model S / Sv: Tur til Danmark???
mandag 27. oktober 2014, klokken 17:50
Da trenger du ladekort fra clever.dk
Er en hurtiglader i Hjørring og 2 i Aalborg, samt endel normale ladepunkt.
Har vært der selv og det funket bra :)
#15
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:52
Det er dette med at konkurrentene sover som blir så latterlig her, Når konkurrentene til Tesla selger i bøtter og spann med biler og har planer (ref artikkel om VW) for elbiler som vil konkurrere med model 3 når den kommer så kan jeg ikke se hvordan det går an å si at de sover. Faktum er at det ikke finnes teknologi i 2014 som gjør at elbil kan konkurrere med fossilt drivstoff. 300 km/normal pris er heller ikke nok for at vi kan bytte ut fossilt, vi må nok opp i 6-700 km reell rekkevidde til 2-300 k penger før naboen bytter ut sin bil. Det skjer kanskje i 2020. Laddestasjoner må være like naturlig som dagens bensinstasjoner. Ser ikke at Tesla kommer til å bygge ut dette, det må skje gjennom markedstilpasning/dreining fra fossilt til elbilbruk.
I mellomtiden må vi være pionerer og vise at elbil fungerer i hverdagen, og der er både Tesla og de andre som skaper alternativer for oss like viktige! Still spørsmålet: Hvor mange elbiler hadde vi hatt i Norge om det kun fantes model s i markedet? Det er rimelig å anta at det ville være omtrent akkurat så mange som det finnes i dag.... Derfor er Leaf, VW, Kia og Bmw viktig på grunn av pris/rekkevidde gir flere som velger elbil.

Bmw i3
#16
Model S / Sv: 7.4kW (32A) ladestasjon i byggesett til kr. 3950,-
søndag 31. august 2014, klokken 13:45
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. august 2014, klokken 11:12
Sitat fra: goggo på søndag 31. august 2014, klokken 10:07
@jkirkebo, jeg tror det vil være stort behov for kittet ditt levert sammen med en slik connector i stedet for ladekabel.
https://evconnectors.com/pdf/DSIEC_M_EV32S_XXC%20Female.pdf

MainPine leverer ikke kontrollere for styring av Type 2 uttak lengre, så det må i så fall noen andre enn meg levere...

OK, da er det jeg som ikke har forstått dette her :(
Jeg trodde det ble det samme om det var en ledning med plugg eller en type2 connector her, som så kunne koples til en Type1 eller Type2 kabel som elbilisten har med i bilen sin.

HUgo
#17
Hei

Etter knappe 3 måneder som elbilist så skjemmes jeg nesten over å vaske bilen, siden hver gang jeg gjør dette kommer den "sandblåste" lakken ved bakdørene fram i dagslyset. Det er jo rett og slett tragisk at det ikke leveres skvettlapper til trilling når man ser hvordan resultatet blir.

Jeg vet at noen her på forumet har montert skvettlapper, men spør nå etter konkrete plasser hvor dette kan kjøpes og hvordan disse monteres. Kjøpte meg et par billige skvettlapper via ebay som skulle passe, men dette var selvsagt helt feil.

Tips tas imot med takk!


Håkon
C-Zero (2011)
#18
Lading av Tesla / Sv: rapport fra autobahn
onsdag 20. august 2014, klokken 20:10
Bruken av piggdekk som river, sliter og rasper opp asfalten i Norge sammen med at asfalten har en veldig grov struktur (store steiner) gjør at norske veier er ekstremt bråkete i forhold til hva man finner lengre sør. Så nei, det er ikke noe hørselsbedrag, det er nok vesentlig stillere. Varmere dekk bråker også ofte mindre, men det gjør forholdsvis liten forskjell om det er 20 eller 30 grader..
#19
Model S / Sv: pose og ladekabel?
lørdag 16. august 2014, klokken 22:15
Anonym lading? ;)

En moderne versjon av en brun papirpose over hodet!
#20
Lading av Tesla / Sv: Gjett-o-meter
torsdag 14. august 2014, klokken 12:24
Hehe, i alle dager! :P
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA