Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Olatho

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: i3 bilpresenning
fredag 30. september 2016, klokken 12:27
Nei fysj..   :o

Det var fantastisk å høre :)
Skal være forsiktig ved valg av vaskemidler, kjøre med børster i vaskehall og blåse "rett på" ved bruk av eventuell høytrykkspyler.
I tillegg være nøye med å ikke la ting (såpe etc) få soltørke på folien.
#2
Høres ut som jeg får vente på Model 3 eller kjøpe meg en Model X. Det er til både lette racer sykkel og tyngre elsykler, så da fungerer det nok ikke.
#3
Når det gjelder rust er nok Renault en av de bedre bilene man kan kjøpe. Det finnes mange uavhengige "tester" av rust på biler der Renault kommer veldig godt ut.

Zoe er en av de aller rimeligste elbilene på markedet, og selv med 22kW lader er det en veldig bra bil for bykjøring/småkjøring. Med Zapcharger og type2 adapter skal Zoe kunne lade med 16A på alle offentlige ladestasjoner, og da vil den være enda bedre egnet i bystrøk der det er godt utbygd med ladestasjoner.

Håper bare at RBI/Renault Norge forstår at de må levere med type2 adapter til Zapcharger. Hvis kunder må begynne å kjøpe tilleggsutstyr til (sannsynligvis) tusenvis av kroner for å lade på offentlige ladestasjoner blir det nok enda mer misnøye blant kundene.
#4
Sitat fra: RSR911 på lørdag 18. juli 2015, klokken 23:36
Sitat fra: flux på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:20
Hvorfor mener du at P85D ikke har 700hk?

fordi:  Batteriet har 400V når det er fulladet og ubelastet, men spenning ved maks effekt er lavere pga elektrisk motstand i celler, koblinger, sikringer, etc.  Batteriet leverer maks 300V ved 1300A.  Spenningen faller ytterligere når batteriet ikke er nær 100% SOC.

300V x 1300A = 390kW = 523hp

Oppgradering til 1500A gir heller ikke 700hp, men kun: 285V x 1500A = 427kW = 573hp
Hvis du kjøpte P85D fordi reklamen sa 700hp, så har du god grunn til å føle deg snytt.
Hvor har du hentet tallene dine fra, målinger på batteriet?
Har ikke kjørt RC utstyr med overvåkning på cellenivå?

Litium ion pakke eller drive inverter osv i denne størrelsen har ikke over 100v i dropp ved full SOC om en trekker 1500A.

600kW fra et 90kWh batteri er kun 6,6C, det er relativt lite. :-)
Trekker selv 30C-60C fra mine litium batterier (RC) og droppen er under 10% ved max load.
(Lader foresten med 10C på de beste cellen)
Men ved tomt batteri er Cellespenning kanskje nede i 3v pr celle, som blir 288v + noe dropp.
Cellene gir lavere volt ved lav SOC og er nok stror grunn til begrensning i belastning når en nærmer seg 0% SOC, kan ikke risikere at dropp gjør at cellespenningen blir for lav. (Cellespenning ned mot 2.8v og lavere gir død celle.)

Min kvalifiserte gjetning (med snart 10 år med lading av ulike batteri løsninger, noen har tatt fyr andre har levd et langt liv)
Altså ved 100% SOC vil nok 1300A kunne gi rundt +-470kW, mens med ny sikringer gir den +-550kW.
Software begresninger har jo vært utslags givende så blir spennende å se hva kw visning en får etter oppgradering til Ludicrous mode.
Men hvem bryr seg bare 0-100 blir raskere og skyvet opp til 100+ blir 20% bedre. :-)
Er heller ikke så mange benker som takler momentet Tesla leverer fra start, ei heller andre biler i 1 gir.;-)
#5
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Skrytebilder! :)
fredag 10. juli 2015, klokken 22:35
Sitat fra: VL på fredag 10. juli 2015, klokken 22:16
Så tilbake i tråden nå! Du har lagt på solfilm ja! Hva måtte du gi for det og hvor lang tid tok det?  ;D  ;D

Back off topic altså? ;-)

3.200,- 4t, post b-pilar 30/20
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Model S videoer
onsdag 27. mai 2015, klokken 22:16
Sitat fra: Lokführer på onsdag 27. mai 2015, klokken 19:37
0-250km/t med P85D.
Snedig at hastighetsanvisningen skifter til rød farge ved 235km/t.

Er vist bare på P85D den gjør det, ikke på 85D. Uten at jeg har fått bekreftet det 100%. Motoren bak henger bare etter som døvekt og er kun motoren foran som jobber i hastighet over ca 235 km/t siden motoren bak er begrenset av turtall men de små motorene går litt høyere.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Drive unit failure
fredag 19. desember 2014, klokken 00:42
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:41
Sitat fra: Glennglenn på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:37
Fikk tilbake min P85 etter bytte av DU++ i dag. Kan bekrefte som noen skrev tidligere at den definitivt er kvikkere igjen nå (og regen tilbake på 60). Råskapen er tilbake igjen  8)

Den er også silkemyk og lydløs. Borte er klunk, rykk og ballong  ;D

ja , skrev dette, etter DU bytte fikk jeg en SW oppdatering dagen etter , etter dette var bilen like rå som ny og regen like sterk som tidligere.
Takk , Tesla!

Betyr det at jeg som kjører rundt med original DU (så langt uten klunk) og med vanlig 6.0 sw som har gjort bilen litt slapp/forsiktig nå faktisk har en tammere bil enn deg og andre som har fått ny DU med spesialtilpasset software?
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Webasto montører ?
søndag 14. desember 2014, klokken 17:36
Jeg venter i spenning på beskrivelser og utstyrlister. Tidligere i høst var bilen inne på verksted for å bytte DC-DC converter til PTC, så en gang før neste vinter tror jeg er perfekt tidspunkt for å montere dieselvarmer og kompensere litt for tap i batterikapasitet. Også fordi fossilbil er sendt til høgger og vi kun har Leafen igjen.
#9
Sitat fra: Mippen på fredag 05. desember 2014, klokken 09:29
Bare en hurtiglader med plass til to biler på alle stasjonene hadde vært god hjelp. Burde bli et krav etter hvert... De hadde tjent på det. Salg av fast food, drikke, tipping mm. De som fyller bensin er der ikke så lenge i gangen.
Det er noe som tyder på at en god del elbilister er det fordi de er veldig kostnadsbevisste, så hvorvidt de kommer til å åpne lommeboka på vidt gap når de venter mens de lader er usikkert.

En annen måte å regne på er at bensinstasjonene bør tjene like mye per time for hver pumpe, uansett om de serverer strøm, bensin eller diesel.
#10
Elbiler i media / Sv: Normale felgdimensjoner og dekk på trilling?
onsdag 19. november 2014, klokken 18:44
Sitat fra: tomrh på onsdag 19. november 2014, klokken 13:05
Borbet CA crystal silver ser ut til å være kliss lik de originale 7-eikerne jeg fikk med som vinterfelger i 2012, bare endel bredere.
http://wheelsshop.no/felger/Borbet/CA/crystal+silver

Edit: Følgelig kan man dreie opp navhullet på de originale 7-eikerne bak fra 54,1 til 56,1 mm og sette på foran (går dette? ???), og man har da et sett like felger med 5" foran og 6,5" bak.

Dreie opp felgnav lar seg gjøre. Vi gleder oss til våren når du skal legge ut bilder av dine nye hjul..!  8)
#11
Pris ?
#12
Elbiler i media / Sv: Tesla og elbiler framstilles her som miljøsvin
onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:31
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 20:05
Sitat fra: erikf på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:37
Feil. X er neppe mer enn 5000km.
Sitat fra vedlegg til innlegg 16:25 like ovenfor.
"Because production impacts are more significant for EVs than conventional vehicles, assuming a vehicle lifetime of 200,000 km exaggerates the GWP benefits of EVs to 27% to 29% relative to gasoline vehicles or 17% to 20% relative to diesel. An assumption of 100,000 km decreases the benefit of EVs to 9% to 14% with respect to gasoline vehicles and results in impacts indistinguishable from those of a diesel vehicle."
Den rapporten er to år gammel  og baserer  seg på  5-10 år gamle tall.
Kjørelengde på 100-150 000 km høres lite ut, særlig sett fra et Teslasynspunkt.
Det som er interessant er at gevinsten  dobles  ved doblet kjørelenge, selv med "europeisk" strøm.
Ett annet tall jeg bet meg merke i var CO2-tallet for batteriproduksjonen.  6-22 kg CO2 /kg batteri.
Cellene  i teslabatteriet veier ca 44 g pr stk,altså er selve batterivekten litt over 300 kg. Dvs 3-4 tonn  CO2, eller ca 1500 liter bensin.
Selve batterikassa regnes  som en del av chassis.
Resten av bilen kan sammenlignes ved hvilken  som helst Audi (aluminium ) i samme vektklasse. (1800 kg)
Levetiden  på disse bilene må antas  å være ganske  lik, så den kan vi se bort fra.
Legger vi så til grunn  at elbilen  kjører  på norsk strøm med opprinnelsesgarantier blir regnestykket  enkelt. Forskjellen  ligger kun i batteriproduksjonen ,dvs med disse tallene  rundt 15-20 000 km eller ett års kjøring.
Med batterier fra den nye fabrikken  vil dette tallet  selvsagt bli lavere.

Så er spørsmålet  når man når break-even i forhold til en moped
#13
Model S / Sv: Konvertering sett 48v/1000w
torsdag 14. august 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Kjelli på torsdag 14. august 2014, klokken 10:45
Noen som har testet Rezer sitt ombyggingsett?
Ser det er med en LCD skjerm, kan en f.eks begrense hastighet ol her, eller er det ren infoskjerm?

Jeg handlet batteri fra Rezer, og de er håpløse å få i tale når en sender epost med spørsmål. Men de var veldig raske å sende meg batteriet jeg hadde bestilt.
Hvilken kvalitet er batteriet på?
#14
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid
lørdag 09. august 2014, klokken 09:31
Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 23:05:PVi kan ikke ha et system hvor elbilister må ut og finne en ny parkeringsplass klokken 21:00 når ladingen er ferdig (eller kl 12:00) hver eneste kveld/dag, fordi det koster for mye penger. Da er det bedre for alle å få opp en ekstra ladestolpe.

Jeg synes ikke det er veldig feil at man ikke står på en ladeplass når man ikke trenger å lade, i allefall ikke i områder hvor ladeplassene stort sett er opptatte.

Så betaling eller ikke, så synes jeg man skal flytte bilen når bilen er full, å frigi plassen til noen som trenger den. 

Det er selvfølgelig bedre å få opp flere ladestolper, men det er tydeligvis ikke like lett alle plasser.
#15
Tesla / Sv: Litt Hjelp takk
torsdag 07. august 2014, klokken 20:38
Dynaudio er laaaaangt fra teit hvis du elsker musikk :) skinn er også veldig langt fra dumt. Det er ikke for sent å snu hvis bilen ikke er låst.

PS! Har heller ikke valgt til airbag bak siden barna sitter i noen enorme monstre av noen barneseter (Recaro må vite). Var annerledes hvis de ikke brukte de store.
#16
Elbilen i Samfunnet / Sv: Servicepris?
torsdag 07. august 2014, klokken 20:37
Se bilde.
#17
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:50
Vent til høst eller vinter og følg godt med frontlyktene dine da. Eller får kraftig sidevind i minusgrader, da blir det kaldt oppover venstrearmen. Og sett deg inn i bilen og sjekk alle dørpakningene over vinduer.

Alt dette er feil som Tesla direkte eller indirekte har bekreftet at alle biler har. De jobber visst med forbedrede pakninger ved trekantvinduet. Duggen i frontlyktene hevder de er normalt. Og at kanten på taktrekket kommer fram over vinduene - vel, her fikk jeg rett ut at det ikke er bedre på disse bilene. Og jeg jeg ser det fremdeles på nybiler. Man kan legge pakningen på plass, men den kryper tilbake over tid.

Det er nok flere typiske feil på disse bilene enn de fleste er klar over. Skyldes kanskje at mange er ferske eiere enda.

Jepp, sidevind over Hardangerbrua opplevde jeg som en kald opplevelse fra trekantvinduet. Og i likhet med deg fikk jeg beskjed om at når det gjalt pakningene over taktrekket så måtte jeg bare legge de på plass der de hadde krøpet utenfor. Ikke noe fiks på den, ganske dårlig egentlig. Kikket på en bil med alcantara trekk, og der går trekket rundt kanten på takplaten og ser mye bedre ut enn på min med stofftrekk. Skjønner ikke at ikke de kunne lagt stofftrekket på samme måte.
#18
Skal ikke starte noen stor diskusjon på dette her, men var der to ganger personlig og spurte om kontrakt. De henviste til at jeg skulle bli kontaktet. Tidlig desember var det ytterligere dialog (to-veis, telefon/mail), hvor leting etter reservasjon ble i gang satt. Til slutt skulle jeg komme ned for kontraktsignering, men det ble en dag for sent. Gidder ikke mase eller klage, bruker vanligvis pengene mine et annet sted i stedet. Det var også grunnen til at jeg så på noe annet enn Audi.
Det som irriterer meg er ikke at jeg kom sent i køen, men at min ble utsatt fra mai til august mens andre som ikke har reservert får bil før meg.
#19
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Reservasjon
torsdag 10. juli 2014, klokken 22:30
Signatur, så får du først RN nummer i rød boks i mailen, så må du overføre, (går ikke å betale med kort)
Når betaling er registrert 2-3 dager, så får du du ny mail med sekvens nummer.
Blir også oppdatert på MyTesla, nummeret under RN
Eksempel:
RNxxxxx
#288
#20
230 w/km etter 23.300 km. Ligger på 198 w/km etter jeg satt på 21" sommerdekkene (ca 9.000 km)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA