Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - rmr

#1
Model S / Sv: Nye 33 kWh Renault Kangoo z.e m/hengerfeste
mandag 11. september 2017, klokken 21:34
Har kjørt 22 kwh utgaven i snart 3 år, og er fornøyd så langt. Helt feilfri har den vært. 40 000 km service intervaller er også fornuftig. Har hatt en service til nå og den kostet noe med tusen kr.
13 liters dieseltank til tilleggsvarmeren er også veldig kjekt å ha på vinteren når jeg skal kjøre langt.

Forøvrig veldig merkelig at de har satt ned garantigrensen på batteripakken fra 75 til 66%. Men det har neppe noe å si for norske kjøpere. Tipper de kunne satt den til 80% uten at det hadde blitt noen reklamasjoner på den her i Norge.

#2
Det er jo nå man må pøse ut S og X mens de enda er spesielle.
Når 3 kommer om cirka 2 år her til lands blir det mindre grunn til å kjøpe aldrende S og X.
Rentekampanjer og slikt er jo for å drive opp interessen og salget.
Indirekte sier de: Vi selger for lite biler og de koster for mye, værsågod her har du billig rente, du kan sponse deg selv.
#3
Model S / Sv: Er det lurt å kjøpe en brukt Tesla?
mandag 13. februar 2017, klokken 23:03
Ja etter 5/8 år koster det penger. Dette er ikke en iMiev....
#4
Model S / Sv: Tester og brukererfaring av Opel Ampera-e
torsdag 09. februar 2017, klokken 13:28
http://www.tv2.no/broom/8892885/

Fem ting vi ikke vet??? :o
#5
Kia Soul EV / Sv: USA leaf på vinteren
søndag 23. oktober 2016, klokken 22:42
Er vel akkurat sånne temperaturer varmeteppet er laget for.
Forstod det vel som at det slo inn på -25C uten å være helt sikker.

Det er vel bare å bruke bilen mest mulig da, og lade når den ikke kjøres  ;)
#6
Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:34
Etter det jeg vet bruker toget den samme strømmen som jeg fyller på min  ::)
Men toget kjører mer enn én til fem personer i slengen. Forurensningen per hode blir altså langt mindre uansett. ;)

Tog bruker faktisk MER strøm enn en elbil.

Tog bruker 0,12kwh/personkilometer - som er det samme min elbil bruker.

Er vi da 4 personer i bilen bruker vi da ca 1/4 så mye strøm som toget...

#7
Sitat fra: Amoss på mandag 17. oktober 2016, klokken 16:43
Sitat fra: S4e på mandag 17. oktober 2016, klokken 16:26
Der jeg gjerne skulle hatt kilden er informasjon om det kommer i "neste batch" som indikerer at de som kjøper Ae tidlig ikke får det, men de som kjøper noen måneder senere får det.

Med tanke på at vi her i Norge tydeligvis ikke får bilen før til sommeren så kan "neste batch" fort vise seg å være 2018 modellen som antagelig kommer litt utpå høsten neste år. Om det skulle være det som har vært ment med "neste batch" så virker det ikke like usannsynlig. .... uten at jeg har noen mer formening om sannhetsgehalten i informasjonen han har fått (kommer det fra en forhandler så er det mange som har erfaringer med at de generelt sier mye de ikke har hold for).
2018 modellen er jo en mulighet selvfølgelig - enig med deg i det. Men det blir nok spekulasjon om det kommer da eller i 2020 ;-)
#8
Lading av Tesla / Sv: Mercedes "Edition", skal jeg kjøpe den?
onsdag 17. august 2016, klokken 11:20
Sitat fra: zyp på onsdag 17. august 2016, klokken 10:54
Sitat fra: Softblue på onsdag 17. august 2016, klokken 09:49
Kjøp bil etter hvilken lademuligheter du har hjemme. Har du bare 1-fase, så kjøp en bil bil med 230v lader ombord (i3, Leaf, egolf, Kia, m.fl.). Har du 3-fase, kjøp en bil en med 400v lader ombord (Mercedes, Zoe, Tesla).

Hvorfor i all verden skal lademuligheten hjemme være en faktor?

Jeg har 11 kW wallbox hjemme og er avhenging av 10 mil kjøring hele året uten lademulighet på jobb eller hurtiglader langs veien. Mercedes er uansett like uaktuell for meg pga. mangel på hurtiglading. Det som er viktig er ikke hvor raskt man kan lade hjemme, men om bilen dekker de behov man har. Hvis man klarer seg med rekkevidden til Mercedes i det daglige uten lading underveis, og veldig sjelden er på langtur, så kan Mercedes være den beste elbilen selv med max 10A lading hjemme.

Foreløpig er det så få elbiler på markedet at man må velge hvilke ulemper som betyr minst for hver enkelt. Jeg har ikke funnet en eneste elbil som passer meg perfekt, men nesten alle bilfabrikanter har "vanlige" biler som dekker alle mine behov uten mange kompromisser. De to elbilene der jeg mener det er veldig viktig å opplyse om lademuligheter er Mercedes B og Renault Zoe da begge modeller mangler hurtiglading. For mange er det tydeligvis OK 11/22 kW lading, men jeg mener det er viktig at man er fullt klar over hva det betyr før man kjøper en av disse bilene.
#9
Model S / Sv: Bytte høyttalerelement?
tirsdag 16. august 2016, klokken 09:12
Hei

Sikkert svart på før, men bryter man noe garanti hvis man gjør en slik etter isolering og høytaler bytte?
Skulle det feks. skje noe med datamaskinen i bilen som kontrolerere de andre høytalerene, får man problemer da?

bmh
#10
Hmmmm, nesten fristende å bortover en tur for å krangle på at UMC ikke åpner ladeporten.. Just for the hell of it 8)
#11
Model S / Sv: Kjøp av elbil
søndag 24. januar 2016, klokken 00:04
Elbilmiljøet vokser og vokser her på Eidsvoll. Ta en tur innom Aasen Bil på Minnesund og prøv LEAF der. Hyggelig bilforhandler, angrer på at jeg ikke kjøpte LEAFen der fremfor BNH. 30kWh LEAF'en er en bil som vil kunne brukes til mye mer enn pendling til/fra Gjøvik. 24kWh LEAFen min klarer ikke hyttetur om vinteren, 30kWh ville ikke hatt noe problem. Jeg vurderer å bytte...

Husk at det kommer andre elbiler enn Tesla med god rekkevidde om ett års tid(?), så ditt neste elbilkjøp trenger ikke å ha "tesla-pris", og da kan du kansje legge litt mer ned i denne bilen.

KIA SoulEV kan du prøvekjøre på Jessheim. Denne bilen likte bena mine langt bedre enn LEAF'en, men frontruta likte jeg ikke. Smak & behag, men dette er en bil som mange tydligvis er veldig godt fornøyd med og som vel vil klare pendlingen til Gjøvik uten problem spesielt dersom det kan lades litt på jobben. Skaff deg 6.6kW lader så kan dere dra det fra laderene på Eidsvoll Amfi :)
#12
Om jeg slett ikke har behov for denne ekstra kapasiteten så regner jeg slik at jeg må få igjen minst like mye ekstra den dagen jeg selger bilen. Og det har jeg ikke tro på vil skje. Disse 17' (eller mer ettersom jeg tok en kampanjebil) vil også miste verdi over tid.

Skal jeg så bare kjøpe ekstra kapasitet for å gjøre neste eier glad? Jeg har aldri betraktet meg som filantrop, så svaret er nei.

OK. Spissformulert. Det vil nok skje at jeg kunne tenke meg en "større tank", men jeg har 3 andre biler som slurper bensin. Så jeg blir ikke stående med gråten i ene handa og kofferten i andre halsen og vente på toget.

#13
Model S / Sv: Elektrisk lastebil
onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:28
Usikker på hvordan lading skal løses.
Denne skal vel i hovedsak gå  Oslo kjøring. Og sjelden mere kjøring enn 50-70 km i skiftet da på topp 190km i døgnet( hvis 3skift vil denne  på natta kun  benyttes kun ferdiglastet og alle singel lastebiler benyttes kun 1 tur),.
Men blir vel mest trolig denne skal benyttes på 2 skift. Det gir 7.5 time på natten,  1-1,5 time mellom dag / kveldskift
Og lastebil ved rampene på ca2 -2,5 time pr skift.  og 100-140 km kjøring
Og minimum 12 timer  timer stå tid inne ved vårt lager ved en 2 skift løsning , hvis den sporadisk benyttes på en tur på natten reduseres ståtid til ca 9-9,5 timer
Pr dags dato har vi røde Cee 400V 32A,  ved samtlige lasteramper (ca 45stk) ,  så regner med at disse skal benyttes til lading.

Forøvrig kan jeg nevne at norgesgruppen satser hardt på miljø
De har ett eget miljøfond (pålydende 7mill årlig)  hvor samtlige ansatte kan søke om stønad til miljøtiltak som
Etterisolering,av hus, varmepumpe,ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning,  månedskort på kollektivtrafikk,  og til kjøp av elbil. Osv....
Når fondet startet for 2 år siden var stønad til elbil 10% max 50000,-, nå nedjustert til 10% max 20000,-  var vel for mange som kastet seg inn i tesla markedet :-)
#14
Carwing / Ny leaf med 30 kwt batteripakke
mandag 19. oktober 2015, klokken 09:29
Har testet den nye Leafen med 30 kwt pakke og det var meget oppløftene test. Det går uten problemer å kjøre over 200 km med denne pakken. Man har tilgang til 28 kwt av batteripakken så man har tilgang til mer av batteripakken en man har på 24 kwt pakken.

Det som sikkert mange av oss med gamle Leafer lurer på er om vi kan skifte batteripakke. Svaret er ja og nei. Ja det er teknisk mulig fordi batter kassen er helt lik. Men ifølge Nissan så må bilen bli godkjent på nytt fordi batterikjemien ikke er den samme som tidligere. Jeg er ikke helt sikke på at dette stemmer, bilen er ellers helt lik og den er jo nå godkjent med den nye batterikjemien så jeg kan ikke forstå at dette skal være noe problem.
Jeg tror heller at Nissan ikke er interessert i å selge batteripakke til de gamle Leafene. Tesla oppgraderer sine gamle Roadster uten at det er noe problem for dem.
Vi får se hva Nissan gjør, men skulle det vise seg at de ikke vil selge oss ny batteripakke så synes jeg vi burde kjøre Nissan hart. Det er jo bra reklame for Nissan hvis man kan oppgradere sin gammel bil med ny batteripakke og spare miljøet.
#15
Hvis det er blått 63A må du ha en overgang fra 63A 3-Fase til 32A 1-Fase som følger med bilen. Du kan maks utnytte 32A på 230V for ca. 32km i timen med lading.
Hvis det er Rødt stikk tilgjengelig på jobb med 16A 3-Fase så kan du lade med det røde adapteret til UMC og få ca 50km i timen med lading.
Dette er de enkleste alternativene. Har du dobbeltlader så kan du få innstalert en ladestasjon for 32A 400v 3-Fase med type 2 uttak da kan du lade ca. 100km i timen
#16
Carwing / Sv: Standardutstyr i Leaf
torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:17
#17
Model S / Sv: omlegging av dekk
søndag 04. oktober 2015, klokken 14:27
Skifte hjul selv er sååå 1997:)
#18
Carwing / Sv: Ludicrous: Skal du oppgradere? + teknisk info
torsdag 01. oktober 2015, klokken 08:55
Da er det bekreftet at bilen ikke blir like rask en gang som P90D med Ludicrous. Kun 0.2 sek bedre og 10% mer effekt.

"Retrofit your existing P85D from "INSANE" to "LUDICROUS"-level performance. This upgrade represents an estimate 10% increase in power over the already insane P85D and provides for a 0.2 second improvement over your current vehicle performance. (The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)"

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-ludicrous-mode-pre-order

Så for over 80 000 klarer ikke bilen en gang den opprinnelig oppgitte 0-100 tiden når man tar bort 0.3 sek rollout
#19
Model S / Sv: Solcelleanlegg
lørdag 05. september 2015, klokken 12:02
Får du støtte for egenimportert og egenmontert anlegg?  Slik jeg tolker Enova er ikke det åpenbart:
SitatKan jeg utføre noe av jobben selv?
Enova stiller krav til utdanning og autorisasjon i tråd med fastsatte lover og forskrifter. Tiltaket skal dokumenteres med faktura fra registrert foretak innenfor den aktuelle bransjen. Organisasjonsnummeret til foretaket må være med på fakturaen. Dette gjelder både for arbeid som utføres og varer som kjøpes i forbindelse med tiltaket. Det er opplyst om hvilke krav som stilles til utførelse, på tiltakets produktside.

http://www.enova.no/finansiering/privat/mer-informasjon/sporsmal-og-svar/sporsmal-og-svar/956/1986/
#20
Lading av Tesla / Sv: i3 vs Model S
tirsdag 25. august 2015, klokken 11:15
Sitat fra: Anterialis på tirsdag 25. august 2015, klokken 11:07

Ift. hvordan man slår av bilen; jeg bruker aldri P-knappen. Jeg bremser, bilen stopper opp (fortsatt i D-modus), og trykker på start/stopp. Bilen skrus da av og settes i P automatisk. Jeg går ut av bilen og plasserer tommelen på "låsefeltet" på dørhåndtaket. Det er flere ganger jeg _ikke_ ønsker å låse bilen (feks når man går i butikken i Folldal, ingen tyver her, like greit å la bilen være åpen :P // når jeg skal i postkassa etc.

Når bruker dere aktivt P-modusknappen i stedet for start/stopp?

Sitat fra: BroomIngen biler med automatkasse blant premium-merkene går automatisk i parkkbrems (dvs. Håndbrekk)
Joda, som nevnt er det flere Audi-modeller som automatisk aktiverer håndbrekket, feks Audi A6 allroad. Denne automatikken er forferdelig irriterende. Skal man ut av bilen for å hente posten på flatmark, aktiveres håndbrekket. (bilen skrur seg også av, noe som er vanvittig irriterende også). Dermed må man starte bilen og deaktivere håndbrekk før man kan kjøre videre. For noe tull. Det er sjeldent man trenger bruke håndbrekket i min erfaring.

(Takk for tips vedrørende at håndbrekket deaktiveres automatisk om man trykker hardt inn (slik at "hold" funksjonen aktiveres?) bremsepedalen før aktivering av "Drive"!)

På de Audier (og andre VAG biler) jeg har hatt, og på i3, så løser brekket ut automatisk hvis man har setebeltet på når man starter å kjøre. Uten det så må man koble ut brekket manuelt.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA