Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RaBalder

#1
Lading av Tesla / Sv: Corrections and additions, Fully Charged
onsdag 18. mai 2016, klokken 12:09
En interessant problemstilling: Hva skjer med Tesla dersom det kommer en ny type batteri fra en annen aktør med vesentlig bedre pris/ytelse?

Det finnes jo en teoretisk mulighet for at Gigafactory viste seg å være en veldig dårlig idé...
#2
Model S / Sv: Pålitlighet Carwings
fredag 16. januar 2015, klokken 21:37
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. januar 2015, klokken 21:31
Har brukt carwings sporadisk siden 2012. Bare en håndfull ganger det ikke har virket. Responstiden er riktignok tragisk, men det kan man leve med.

Det er innlogging som tar tid, så bruk et alternativ som "jukser litt" -f.eks LEAF link på iOS (husker ikke hva jeg brukte på Android og WP8, men de finnes).
Med LEAF Link bruker jeg 3-5 sekunder på å starte forvarming og det tar vanligvis under 30sek før jeg får beskjed om at forvarming har startet.

Thomas
#3
Model S / Sv: Bjørns videoer
mandag 10. november 2014, klokken 15:17
Det har vært en del feil i USA på noen releer som sitter inni batteripakken, men som egentlig ikke har noe med batteriet å gjøre. Dette er utbedret på de nyeste versjonene.

Om dette er feilen Bjørn har opplevd må han fortelle selv om. Det oppleves som "Klunk!", null fremdrift og "Pull over safely."

På de batteripakkene der dette skjer bytter de releene og setter batteripakken inn i neste bil som har lignende problem, så selve kostnaden til Tesla er i litt montasje og et par releer. (Garantien dekker tilsvarende brukt batteri, ikke nytt batteri.)
#4
Model S / Sv: Statistikk
mandag 03. november 2014, klokken 20:50
Se link til statistikken i første posten. Så langt er 105  biler lagt inn. En del av disse er bestilte, men ikke leverte biler.
#5
Model S / Sv: Bilbelte - ikke-justèrbart?
søndag 24. august 2014, klokken 00:50
Vil det hjelpe å heve passasjersetet? Hvis det er ekstrahøyden på førersetet som gjør at det ikke er samme problemet med sikkerhetsselen der?

På mange biler er det vanlig at setene kun er festet i 4 punkter. Er alle festene skrudd nedover kan man legge inn mellomstykker og dermed heve setet?

Jeg har hevet forsetene på min "vanlige bil" med 35mm avstandsstykker fordi den mangler høydejustering på setene og sikkerhetselene var ubehagelige.
(På min bil er det en konstruksjonssvakhet, og man kan kjøpe ferdige avstandstykker på ebay).
#6
Sitat fra: janmb på mandag 04. august 2014, klokken 15:01
Men at det reelle momentet fra motoren fra 0 turtall er på over 4000 nm har derimot betydning så det holder.

Hvorfor det?

4000 Nm er vel på hjulene og ikke ut fra motoren.
#7
Model S / Sv: Fotokonkurranse. Garmin og rekkeviddeindikatoren
onsdag 16. juli 2014, klokken 23:09
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 15. juli 2014, klokken 22:46
Hvis jeg forstår spørsmålet riktig: Girvelgeren skyves mot høyre inntil den står i "D" igjen.

Ja jeg vet det. Spørsmålet var om du virkelig ser at det står bare D. 
Stopper det ikke på D1 uansett hvor mange ganger du skyver til høyre ??
#8
Kanestraum - Halsa ca.5 strekar.... er ikkje helt sikker
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: CCS lader oppe å går Romerike
torsdag 19. juni 2014, klokken 16:06
Den har CCS (50kW) og Type 2 (22kW)
#10
BMS jeg har, har funksjon for ISO feil m.m.

Jeg bruker ikke original lader, så jeg har sikring mot overladning her også :-)

I dag fikk jeg tak i en 386 laptop for SIADIS.. Gleder meg til å koble opp.

Et spørsmål på sidelinja uten å bryte tråden.
Jeg forstår SIADISEN er koblet opp i ODB pluggen?
Stemmer det?  Hvilke PIN ?

OneMore
#11
Lading av Tesla / Sv: Garanti på ladekabel?
fredag 06. juni 2014, klokken 08:36
Har bytta schuko to ganger på min ChargeAmps kabel. Begge ganger etter lading på 10A på stolpe med slitt kontakt.
#12
Model S / Sv: hvordan låse bilen
torsdag 08. mai 2014, klokken 11:23
Dersom du har slått på walk-away locking skal bilen låse seg etter at nøkkelen har forlatt bilen - merk at du må få nøkkelen ut av bilens deteksjonsrekkevidde (noen få meter) og det tar en del sekunder før bilen låses.

Angående manuell låsing skal du ikke trenge å holde inne noen knapp - kort trykk på taket låser.

Hadde bilen min på service på mandag og sjekke FOB deteksjon var et av punktene mine. Har hatt litt fusk med deteksjon et par ganger, men dog sjeldent. De hevdet de ikke gjorde noe annet enn inspeksjon og litt justering på noen batterikontakter i selve FOBen. Resultatet er hvertfall at bilen detekterer FOBen på lenger avstand enn før. Tidligere kunne jeg gå i bestemt fart mot bilen og da rakk den så vidt å presentere håndtaket innen jeg rekker fra hånda. Nå presenteres håndtaket uten unntak på omkring 1.5-2 meters avstand når jeg nærmer meg. Poenget: Dette er tydeligvis justerbart/påvirkbart, enten av bilen eller FOBen.
#13
Model S / Sv: Tesla i norske medier
fredag 02. mai 2014, klokken 20:30
http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/05/02/Elbil/sier-nei-til-hurtigladere

SitatSier nei til hurtigladere

Gudbrandsdalen Energi vil ikke ta regningen for å forsterke strømnettet for elbilkjørerne. Hurtigladere er derfor fy-fy.
#14
Model S / Sv: Hva vis staten kjører full avgift på elbil?
onsdag 09. april 2014, klokken 20:38
Kun en liten enring i avgiftene vil redusere antall nye elbiler betraktelig.

Først: Merverdiavgift på bilene vil øke prisene med 25%.  Da vil de fleste "mellomklasse" el -bilene, slik som e-golf, Leaf, i3 osv øke prisen med ca 70 000 kr + / -.  Det er vanskelig å anslå hvor mange færre elbiler som blir solgt med 70 000 kr høyere nypris, men en halvering tror jeg fort man skal regne med.  For en Tesla vil prisen øke med ca 150 000 + / - litt.  Det gjør at den tipper utenfor det mange kan strekke seg til.  På de minste elbilene, slik som trillinger og e-Up vil det bety nærmere 50 000 kr.  Jeg tror derfor man vil redusere nybilsalget med opp mot 50% bare vbed å innføre MVA - rett ot slett fordi differansen mot sammenlignbare fosil/ hybrid biler blir for stor.  I Sverige er det mva på elbiler, og ingen fradragsordninger, noe som gjør at el-biler i Sverige omtrent ikke omsettes.

Legger man på bilavgifter på toppen - så blir elbil bare for spesielt interesserte.

Derfor tror (merk tror) jeg ikke dagens regjering, eller oposisjon vil gjøre noe med hverken nybilavgift eller MVA på elbil på enda en god stund - rett og slett fordi en elbil er i utganspunktet mye dyrere enn tilsvarende "fosil/ hybrid bil"

Tapet for staten er heller ikke så stort som mange vil ha det til.  Kun noen få prosent av Tesla eierne hadde kjøpt en bil til 900 000 - eller 1 700 000 som jo ville vært prisen med fullt påslag for HK, vekt og utstyr.

Det vi nok må regne med er at det blir åpning for lokale restriksjoner i kollektivfelt, en mindre del bompenger/ fergeavgifter osv. 
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sette opp kontakt for lading
søndag 09. mars 2014, klokken 21:46
Samme har jeg tenkt ang. Lading i campingvognen på fjellet.
#16
Model S / Sv: Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge
tirsdag 25. februar 2014, klokken 00:15
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. februar 2014, klokken 21:17
Kjør nå for all del slike polls på den etablerte som elbilforum er.

Jeg forstår heller ikke at foreningen tillater reklame for TOCN sitt alternative forum her spesielt siden TOCN har egen seksjon her på elbilforumets sider!
enig, poll her hvor Tesla eierene er
#17
Model S / Sv: Tesla aksjer
mandag 24. februar 2014, klokken 18:07
All time high 216,7 ;D ;D ;D ;D ;D

Hvorfor idag ? er detaljer gigant batteri fabrikken sluppet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA