Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - krister461

#1
Model S / Sv: Levering august - september 2017
onsdag 13. september 2017, klokken 16:02
Bekreftet 15 juni
I produksjon 30 juni

Jeg fikk en slikt smalt leveringvindu for to uker siden. 13-20 sept. Fikk i går en mail om levering mandag 18.
#2
Model S / Sv: inventory 90D vs bestille 75D
tirsdag 29. august 2017, klokken 13:05
Interessant. Må løpe innom den lokale forhandleren å høre hva de skal ha for loaneren jeg hadde ved forrige service  ;D
#3
Tesla / Sv: Lading bil til bil
tirsdag 15. august 2017, klokken 17:40
Alkoholftitt da  8)
#4
Sitat fra: automat på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:52
Sitat fra: oveduesund på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:31
Størst plass er det vel B-klassen som kan skilte med. Flott bil. Verdt pengene [emoji5]



Man bør tenke seg nøye om før man går for en bil uten hurtiglading. Det legger endel begrensinger på bruken.

Jeg hadde kjøpt Mercedesen på direkten hadde den hurtigladet.
#5
Er det gratis å lade hos Ikea?
#6
Model S / Sv: Er dette et greit kjøp?
fredag 14. juli 2017, klokken 15:41
Her finner du 17 sider med info om temaet USA-importert Leaf http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14492.0.html
#7
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:13
Og sikkert veldig lavt og gunstig forbruk!   ;)
Ja ligger på rundt 12 kWh /100 km. Tror derfor at det er relevans til hypermiling. Nå har ikke jeg prøvd å tømme batteriet på flatmark, men tror ikke snittet blir så mye lavere enn 12.

Blir spennende å se hva Ae havner på med den samme typen kjøring når jeg får den denne uka.
#8
Model S / Sv: Hjelp, lading i garasjerekke - kabal
onsdag 29. mars 2017, klokken 15:00
electrolux, kan du fortelle litt mer om betalingsløsningen hvor Zaptec tar 10%? Jeg fant ikke noe om det på http://slides.zaptec.com/smartx/ i farta.
-Opprettes det et strømabonnement hos Zaptec da, også fakturerer de hver enkelt bruker?
-Jeg vil tro GSM er eneste mulighet for dataoverføring mellom installasjon og zaptec sine servere, støttes det?
-GSM-dekningen er forøvrig dårlig, men det kan vel testes i forkant?
#9
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Barnevennlig bil
søndag 26. mars 2017, klokken 17:50
Den forrige er en nærmere 20 år gammel konstruksjon ja, som det ikke blir veldig relevant å sammenligne med.

Poengsummene fra EuroNCAP taler for seg. For meg ser det ikke ut til at fraværet av motor foran gir Tesla noen kjempefordel. (Den gjør det bra, for all del, men det er også mange som gjør det bedre.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
e-Golf / Sv: Tesla Wall Connector med tilførselskabel?
torsdag 16. mars 2017, klokken 11:42
Sitat fra: Tønsberg på torsdag 16. mars 2017, klokken 11:34
Er det mulig (eller lov) til å få en elektriker til å montere en tilførselskabel og CEE-støpsel på Tesla sin vegglader?

Det er mulig men ikke lovlig da Wall Connector ikke er godkjent for Mode 2 bruk. Bl.a kreves integrert jordfeilvern og en kapsling som tåler overkjøring av bil.
#11
Q7??? Hvorfor skrev du ikke det med en gang?
Håpløst å komme med riktige råd når man må lukte seg frem til fakta.
For alt jeg visste kunne det like gjerne vært en Toyota Tercel, bortsett fra at den vel ikke kom med dieselmotor..
Get my point...?

Hvis det holder med 1 bil hvis dere kjøper Tesla, så selg og kjøp Tesla, jo før jo bedre.

Beklager å måtte si "told you so" på forskudd, men en dag får du bruk for kjettinger.
Som sagt, det tar ca 4 min ekstra hvis man har prøvd det noen ganger. Og har man daglig behov for mer grep enn 2-hjulstrekker som dere visstnok har, er det bedre å legge på 1 gang for mye enn en for lite.
Ikke trivelig å skli utfor veien med barna i baksetet, fordi man akkurat ikke kom seg opp.. Dyrt er det også.

Edit:
Ville anta at det var snakk om Model S, men pris der er fra ca 600.000 for en pent brukt til 850.000 for en ny 100D. Så bare forskjell i pris bare på brukt 70D og ny 100D har du dine 300'...
#12
Model S / Sv: Til oss med levering (sent i) desember
fredag 16. desember 2016, klokken 13:37
Jeg skulle egentlig hatt levering i går. Men det var det ikke :-[

Nå er det 22.-29.12. som forventet leveringsdato. DS håper på levering innen 21.12., fordi da reiser vi på juleferie.

Har nå sett at det ligger en inventory bil som er veldig likt min på Tesla sin nettside. Den er t.o.m. med AP2 (min har AP1) og koster mindre enn den som jeg har bestilt. Vurderer nå å kansellere bestillingen og kjøpe den andre. Koster vel bare depositumet? Hvor lenge er det mulig å kansellere? Hvordan gjør man det rent teknisk? Skal man først kansellere og så bestille den nye eller omvendt?
#13
e-Golf / Sv: Pris - rekkevidde
søndag 04. september 2016, klokken 07:41
Det er mange som er forbi stadiet hvor bilen må fylles med unger og en haug med tilhørende utstyr på langtur. For disse vil denne bilen være midt i blinken.
#14
Er feil pris.. 2500USD...glemt omgjøring til NOK...
#15
Motorsykkelmotoren til BMW er neppe ideell for generatorformålet. Det må bli mer purpose made, kanskje diesel. Generatoren i hybridbiler må være der uansett, så man kan likegjerne gjøre den større. Geartapene regner man med ligger på 20-30% (Sjekk selv på http://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator4.php ) El tapene ligger i samme område, lavest om man driver strømmen direkte til hjulmotoren, da bør det være mulig å oppnå under 20% tap.
Også brenselcelle kan bli en bra hybridisering. Da fjerner man omlag halvparten av tapskoffesientene (ihvertfall ombord i bilen)
Men ellers enig at lange landeveisetapper med mye last og høy fart ikke favoriserer seriehybrid i like stor grad. Seriehybridisering har mest å hente der det er variabel motorbelastning.
Man utstyrer ikke supertankere med poder til fremdrift, faktisk heller ikke gear. Det gjelder å få ut stabil fremdriftskraft i ukesvis i slengen med minst mulig tap. (For ikke å snakke om at poder er noe større herk enn hylselagre og aksling)
#16
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Mine lademuligheter
fredag 12. august 2016, klokken 09:33
Sitat fra: elektrolux på fredag 12. august 2016, klokken 08:17
Renault Zoe krever 400V TN nett for å lade.

Siden du har dette er det plug and play. Når det er sagt spørs det om bilen kom med ladekladd mode 2. Ofte kommer de kun med ladekabel mode 3.

Zoe har også en heftig startstrømspuls som slår ut en del ladekladder/ladestasjoner sitt jordfeilvern. Velg derfor eventuell ladekabel / Ladestasjon med omhu.

Så hvis den kommer med mode 3, så må jeg ha en overgang til Schuko, for å kunne lade fra en vanlig stikk kontakt?

Kona sier det er en helt vanlig stikk kontakt på jobben hennes for å lade, hvordan finner jeg ut om det er TN eller IT nett der, når vaktmesteren er på ferie? :)
#17
e-Golf / Sv: På langtur med i3 (60Ah)
søndag 10. juli 2016, klokken 20:45
Sitat fra: Sungrazer på lørdag 09. juli 2016, klokken 12:01
Sitat fra: LMOR på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:00
Faktisk er de fleste relativt like, og takler at du bruker de så enkelt som at du bare kobler til kabelen, holder brikken inntil og så starter den, motsatt når du skal slutte. Da spiller det ingen rolle hva som står på skjermen.

Det er jo for pokker ikke det som er problemet! Problemet er at løsningen er ustabil og du kan forsøke å holde den $%&#! brikken mot stasjonen til du står på hodet og driter grønne erter i vinkel men den &%$"! ladestasjonen aksepterer ikke brikken. Fordi det er noe feil med brikken, feil med baksystemer, eller feil med ladestasjonen.

Men nå er vi WAY off topic.

Jeg har opplevd mye trøbbel med RFID-brikkene (Grønn Kontakt, Elbilforeningen og Fortum). Alle problemer løste seg når jeg begynte å ta av den jeg skulle bruke fra knippet, og holde de andre unna leseren.
#18
Lading av Tesla / Sv: front defrost On. når parkert?
onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:22
Det er på grunn av endring i hva som rapporteres fra Teslas servere. Det er ingen faktisk endring av hvordan bilen varmes opp, den bruker ikke front defroster.

Teknisk forklaring for spesielt interesserte:

Etter oppgradering til versjon 7.0 er API-et endret med tanke på hva verdien "is_front_defroster_on" betyr.

Det er øyensynlig en to bits binær bitmapping som rapporteres, som kan representere fire forskjellige stadier. Fra høyre til venstre representerer første bit defrost, hvor 0 betyr på og 1 betyr av. Andre bit representerer klima, hvor 0 betyr av og 1 betyr på.

00 = 0 = Defrost på, klima av.
01 = 1 = Defrost på, klima på.
10 = 2 = Defrost av, klima av.
11 = 3 = Defrost av, klima på.

Når man slår på klima svarer
"is_front_defroster_on" = 3

Dette får tredjeparts-apper som Tesla Connect og Remote S til å vise "defrost på" når man slår på klima.
#19
Tesla Owners Club / Sv: Batteri til Buddy i Oslo
fredag 09. oktober 2015, klokken 10:35
Fra deres FB-side

Rimeligere batteribytte for Classic Buddyer!
Eier du en Classic Buddy (2006-2009) med blybatterier, har vi nå redusert prisen på batteribytte fra 33 250,- til 29 500,-. Inkl moms.
GI DIN BUDDY NYTT LIV FØR HØSTEN SETTER INN!
#20
Lading av Tesla / Sv: Nissan ser for seg solid vekst i elbilsalget
onsdag 19. august 2015, klokken 10:45
Håper det er litt stille før stormen nå, "rett før" neste generasjon elbiler :)
Sitat– Det vi ser nå er slutten av første kapittel, sier Moss. Han tror på et marked for én million elbiler fra Nissan i 2020."

Nyheter til høsten er sikkert 2016 Leaf med 30kWh batteripakke, kanskje litt info om neste generasjon elbiler fra Nissan?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA