Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - MrMastodon

#1
Jeg ble å frarådet sterkt av selger å kjøpe med 6.6 kw laderen. Det var unødig og  dyrt. Når jeg sa at jeg godt kunne droppe chromepakka, som jeg syntes var unødig dyr, var der ingen respons. Jeg kjøpte likevel med 6.6 kw laderen. De hadde tidligere bare solgt et par stykker med 6.6 kw lader.

Har jeg bruk for den. Javist. Har ikke fått lagt opp strøm til den enda og mister stadig vekk turer pga manglende strøm. En annen bieffekt nå jeg får infrastrukturen på plass er at det blir mye lettere å innføre et 80% lading regime.

Jeg ville og tro at de fleste som handler leaf idag kan få pruttet laderen med. Det kan ikke koste de så mye fra fabrikk.

De som ikke har 6.6 kw lader kan jo ta en kikk på denne tråden, som omhandler utviklingen av  en mini hurtiglader for hurtigladerkontakten. Mener det er antydet en pris der på rundt $2000. Kan jo vær et svært spennende alternativ, spesielt viss de klarer å lage en trefas utgave. Mye kan jo skje framover.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Carwings - trøbbel
mandag 10. februar 2014, klokken 22:08
Skal sjekke om jeg greier å gjenskape det
#4
Sitat fra: bjoris på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:59
Jeg har sendt mail i dag om at jeg ønsker dobbellader, godkjente i sept, men har bedt om levering i mai så dette forventer jeg at går greit.
Ser ut som vi tenker ganske likt, Bjoris. Jeg bestilte også i september med ønsket levering i mai. Sendte mail for et par dager siden og ba de legge til dobbeltlader. Til daglig har det ingen betydning, men tror det kan bli veldig nyttig på langtur.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvem har kjørt lengst med i-Miev ?
søndag 27. oktober 2013, klokken 23:39
77.000km problemfrie km siden 22. desember 2010 :)
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan lade Spm
onsdag 25. september 2013, klokken 19:43
Ja, Daeedor, men det er jo DET som er litt vanskelig oppi dette her. Det er som å stikke hånda inn i et vepsebol. Jeg stilte spørsmål oppi her, fordi svarene blir så forvirrende for oss uinnvidde! For "hver gang" en newbie stiller et newbie-spørsmål rundt lading, ender det opp med SVÆRE diskusjoner om hva som er riktig når og med hva og med tykkelse på kabler og f..nds oldemor. Og så blir vi newbies enda mer forvirra enn vi var til å begynne med. (Så også denne gangen.)
Men jeg takker for svar! Jeg tror jeg faktisk denne gangen ble LITT klokere. Ser at du gjør en investering på ca. 10 000 får å få inn en god lader? 10 000 blir det jo fort bare av deler og komponenter (kabler, kurser, vern osv.) for å legge inn en 16A-kurs, selv med litt hyggelig pris fra fagfolk. Så dermed burde jeg kanskje revurdere min avgjørelse om å installere en 16A-kurs. Det er kanskje å sikte litt lavt. Jeg har pr. nå kun 10A-kurs, og bør tydeligvis oppgradere uansett. Men kanskje jeg bør gå for en løsning med 20A-kurs, som du tipser om.  :P
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Er det noen som har bestilt matter?
mandag 16. september 2013, klokken 11:52
Jeg er ofte i New York og denne gangen skal jeg passe på å få kjøpt inn matter, biltrekk, etc. Så kan jeg forhåpentligvis frakte dette selv tilbake. Kan muligens bli litt stort, så håper de er pakket fornuftig sammen. ??? (Hvis noen sitter med fysiske mål på pakken(e) hadde dette vært topp!) Har allerede bestilt FobPocket og et par andre småting. Neste avreise er om to uker. ;)
#8
Hordaland elbilforening / Sv: Hundebur i Tesla Model S
tirsdag 10. september 2013, klokken 10:58
Takk for svar, ja forsåvidt dekkende.  Grunnen til at jeg tenker vegg er jo 3-delt:

1. At ikke hårballen finner ut at hun er selskapssyk og kravle seg i baksetet
2. Min (og evt passasjeres) sikkerhet i en kollisjon, dvs. ingen 30 kg's hund i ekspressfart inn i kupeén
3. Hundens sikkerhet i en kollisjon, ingen flyvetur inn i kupeén

Du har jo da åpenbart tenkt på punkt 1, men hvordan vurderer du punkt 2/3 ?  Hva var pris med madrass ink frakt ?  Leveringstid, og oppdaterte bilder er også interessant ;)
#9
Alt det andre / Sv: Superlader E134 over Haukeli (avstemming)
tirsdag 10. september 2013, klokken 00:19
Sitat fra: bjoris på mandag 09. september 2013, klokken 23:44
(...) Det må jo være perfekt å kunne tilby dette mot betaling når en da har restaurant og basseng å tilby mens en venter:)

Noen som har formening om hvor mye en kan ta betalt for dette?
For litt seriøs lading fra 10kW+ industristikk vil det antagelig aksepteres å ta en femtilapp eller hundrelapp litt avhengig av hvor lenge man skal stå der. For at dette skal gi økonomisk mening for tilbyder må det være et minimum av administrasjon rundt det, muligens må kontakten bare stå åpent tilgjengelig på et sted betjeningen kan se fra vinduet slik at de uformelt lett kan oppdage om det står noen der som ikke har vært inn og snakket med dem. Å utstyre kontakten med betalingsløsning tror jeg vil være helt meningsløst dyrt i forhold til andre utgifter og de inntektene man kan få. Til og med å sette en lås på den slik at du må inn og betale for å hente ut nøkkel tror jeg blir for mye styr. Det vil bare ende opp med at den alltid er ulåst så betjeningen ikke trenger å bruke en masse tid på nøkkeladministrasjon.

Men hvis dette er et sted som har inntekt fra matsalg, adgang til basseng, osv, så gir det antagelig mer mening å tilby lading gratis og se på det som et lokketilbud. Mindre stress, og det er uansett ikke mange kronene det dreier seg om.
#10
Hordaland elbilforening / Sv: Når får vi bilene våre ?
søndag 01. september 2013, klokken 19:17
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Ladespørsmål Type 2 lading
torsdag 15. august 2013, klokken 10:02
Sitat fra: eclipse på torsdag 15. august 2013, klokken 09:37
3-4) Tesla kan lades med 32A trefas så sant det kommer fra en Type2 ladestasjon med Type2 kabel,  den medfølgende UMC kan max lade med 400V 16A trefas. Hastigheten på trefas lading finner du ved å bruke formelen Volt x Amp x 1,7. F.eks 400V x 16A x 1,7 = 10,88 kW
Husk at 400V og 16A er nominelle verdier, og at laderens nominelle verdi er 10 kW. Så riktigh svar er Ca. 10 kW.

Roten av 3 er derimot en eksakt verdi (1,73205....) så når du betrakter 400 og 16 som eksakte verdier og bruker 4 siffer i svaret blr det : 11,09 kW.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA