Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Mobileum

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Takboks som ikke hindrer bakluken?
søndag 29. oktober 2017, klokken 00:22
Packline NX premium.
#2
Det er mer enn 20 km forskjell i vinterrekkevidde på 30 kwh Soul og 24kwh Leaf. Elbil.no sier 150km for Soul.

Den store forskjellen opp fra 24kWh Leaf er hvis man prøver seg på litt lengre turer. Hyppige ladestopp og treg hurtiglading ved kaldt batteri er for spesielt interesserte.
Med 30kWh batteri begynner tidsbruken til lading og ladestopp å komme ned på et nivå fler er villig til å akseptere.

#3
e-Golf / Kina stenger forurensende fabrikker
torsdag 26. oktober 2017, klokken 01:34
Det har tidligere vært rapportert flittig her om hvordan Kina nå går foran med å bytte ut kull- og gass-kraftverk med sol- og vind-kraft. Nå har de vist også satt igang en kampanje for å få fabrikkene også til å redusere forurensingen. Og som vanlig når man snakker om Kina så er det ett helt annet antall man snakker om enn ved tilsvarende inspeksjoner i Norge...

https://www.msn.com/en-us/news/world/china-shuts-down-tens-of-thousands-of-factories-in-widespread-pollution-crackdown/ar-AAtZIqD
Sitat
China Shuts Down Tens Of Thousands Of Factories In Widespread Pollution Crackdown
China has implemented an unprecedented pollution crackdown in recent months as the country shuts down tens of thousands of factories. The effort is part of a national effort to address China's infamous pollution and has affected wide swaths of China's manufacturing sector.

In total, it is estimated that 40 percent of all China's factories have been shut down at some point in order to be inspected by environmental bureau officials. As a result of these inspections over 80,000 factories have been hit with fines and criminal offenses as a result of their emissions.

Safety officials have been moving from province to province (30 in total so far) shutting down factories as well as electricity and gas as they inspect the factories for meeting emissions requirements.
#4
e-Golf / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:29
Sitat fra: gr på torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:27
Men etter 1-3 år er sannsynligvis hele Nissan Leafen borte kun i verditap på TMX. For å få reelle månedlige bilkostnader innebærer det som regel at en også må regne inn restverdi (eller ut hele bilens levetid).

Har du uansett ikke gjeld fra før så er det ikke Luksusfellen som er alternativet, men om det totale bilholdet blir rimeligere kommer an på mange faktorer. ;) Det som ikke kan regnes i penger er at TMX er en sikker bil, og for filer i den klassen (både pris og størrelsesmessig) så er det billig bilhold. Så kan man selvfølgelig plutselig få en "bonus" i form av at det blir innført avgifter og moms slik at bilene våre stiger i markedsverdi, men samtidig blir det også dyrere å kjøpe en ny, så da vil det lønne seg å nedgradere i størrelse og pris.

Ser poenget ditt her. Men ser også for meg at en Nissan Leaf (som nå har 172 stk ute på finn) blir en tung bil å selge (iallefall hvis man skal sitte igjen med litt kapital, alt selges jo til rett pris). Og bil er jo alltid et tapsprosjekt uansett hvordan man vrir og vender på det.

Men for vår husholdning så brukte vi stort sett leafen til all hverdagskjøringen og fruens jobbkjøring. SUVen ble stående i påvente av de turene vi bruker til hytta (noe som igjen medførte til at den måtte stå til vedlikeholdslading fordi det noen ganger gikk så lenge mellom turene til hytta). Samtidig så er det alltid noe som må skiftes på diesel-maskina.

Så å redusere fra 2 halvdyre biler (til den grad en leaf kan kalles halvdyr) til 1 dyr som kan få oss til hytta (skal klare det på én lading, og vi har en SuC halvveis til hytta) syns jeg ikke er noen dårlig byttehandel.

Men da vi gjorde regnestykket på dette regnet vi også inn en eventuell renteøkning og eventuelle økninger i vegavgift og bompenger (dog vi passerer en bomstasjon mellom 2-4 ganger i måneden så det utgjør ikke stort for oss uansett).
#5
e-Golf / Sv: Niro og Stonic?
fredag 06. oktober 2017, klokken 12:46
Fikk også bekreftet fra Kia i Oslo i dag (Bertel O. Steen) at Kia Stonic ikke vil komme som EV.
#6
Model S / Sv: Bakovervendt barnesete Think Classic
fredag 24. mai 2013, klokken 08:45
Skruene satt litt kinkig til for drillen, men jeg fikk etterhvert lånt meg en skralle med bitsadapter, så da fikk jeg dem løs. Takk for tipset, det fungerte fint!
#7
Model S / Sv: IMiew med induksjonslading
søndag 19. mai 2013, klokken 10:08
Sitat fra: elektrolux på søndag 19. mai 2013, klokken 08:16
Induksjonslading kan også foregå mens en kjører.

F.eks kunne kollektivfeltene blitt utstyrt med nedgravde spoler som gav bilen både framdrift og strøm. Da ville en teoretisk kommet fram med fulladet batteri og sluppet hele ladeprosessen.
"Kan og kan".
Det forskes på, og er i teorien mulig. Det er nok langt igjen før virkningsgrader og pris gjør det praktisk mulig.

Induktive pader som en kan parkere over og som har en virkningsgrad nær 90%, og med vanlig ladehastigheter 3-6kW finnes. Induktiv lading av i-MiEv er gjennomførbart idag, Mitsubishi kan kjøpe ferdig ladesystem fra en produsent i nærheten og installere i bilen. (Dette er for de som vil investere i dette og synes det er for mye jobb å plugg inn stikkontakten.)

Som ladesystem på busstoppesteder har jeg tro på dette.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA