Er jo veldig mange kjempepraktiske elektriske varebiler og lastebiler i alle størrelser. Nullutslippsbiler med hengerfeste og plass til familien er det bare å velge og vrake i. Ja, her er det bare å klemme på med avgiftene

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: bno på onsdag 07. september 2016, klokken 11:23Sitat fra: eha på onsdag 07. september 2016, klokken 10:39Sitat fra: tomrh på onsdag 07. september 2016, klokken 10:31
Oppvoksende ungdom vil gjerne ha elbil.
Vri på det: Fossilbilen dør ut i takt med sine eiere?
Jeg er for øvrig 37
Javel, har ikke hatt fossilbil de siste 5 år. Glad jeg har bestilt TM3 jeg er 63
Sitat fra: kos på torsdag 15. januar 2015, klokken 17:43+1
Hei - mariowing mitt bidrag i denne debatten har aldri dreid seg om penger, men har prøvd å få frem et poeng der det gjelder strøm og kjøp av elektrisk kraft.
Om ikke så mange år vi insentivene forsvinne og sakte men sikkert blir elbilen det bensinbilen var - en melkeku for staten. Nå er det slik at den melkekua ønsker jeg ikke skal flyttes over på elproduksjonen og her er de første signalene hurtigladere.
Prisen på elektrisk kraft i Norge kjøpes til alle forbrukere likt : kraftleverandører til sluttbrukere. dette markedet har stor konkurranse.
Nettdelen - fra kraftprodusent til forbruker er sterkt monopolisert - og det er her hurtigladestasjonene har definert seg ut av markedet for levering av strøm, og hevder at det er hastighet på strøm man betaler for.
Selvsagt hele dette markedet bygger opp om denne definisjonen som de som ønsker å tjene store penger på, bare det blir flere elbiler.
Her hevder jeg at man kunne definere nettet til også omhandle levering av kraft til Biler. I dag er det den eneste forbrukeren som er utenfor kraft markedets prinsipper.
Nettleien blir fordelt til samtlige forbrukere - ingen betaler mer for kraften enn elbiler og er antagelig den som betaler mest for nettleie og kraften. Dette mener jeg at vi må gjøre noe med - nemlig definere elbilen inn under det andre kraftmarkedet.
Personlig så betyr prisen på hurtiglading ikke så mye, men for en som bor i blokk og er avhengig av en hurtigladestasjon for å kunne ha elektrisk bil, er det økonomisk to verdener , som vil at elbilen aldri kan bli en bil for folk flest.
Så er det noen som mener at vi må bygge ut lavhastighets ladere 16 amper, med parkeringsplass. dette målet ser jeg som helt urealistisk, hvem skal betale strømmen, hvem skal avstå grunn. Parkeringshusene i dag fungerer etter dette prinsippet, men flere har innført max 6 timer lading.
Samtidig så er det slik at hadde man flere hurtiglader til "rett pris" ville man kunne ha elbil i blokk uten parkering med ladestolpe. Men kunne hurtiglade på hurtiglade stasjonen i nærmiljøet.
Noen ser kampen i mellom disse to utfordringene som personlige "interesser" og argumenterer hardt for sitt syn.
Jeg mener at det eneste insentivet som kommer til å stå igjen er elektrisk kraft. Om dette ikke blir regulert på lik linje med all elektrisk kraft vil vi få to beboere i Norge når det gjelder elbiler:
De som har egen ladesystem og kjøper kraft fra kraftleverandørene på Norpol markedet samt har avtaler med selskaper alla TESLA. Disse vil være de som har mest penger og god økonomi.
Så har vi de andre som må betale for kraften av et nettverk av hurtiglade stasjoner og lavhastighets AC systemer til en pris som er dyrere i dag en bensinbil.
Om man da får et nytt avgiftssystem for bensinbilene, så vil et riktig og godt bilhold bli en klasse greie i Norge. De som har tilgang av billig elektrisk kraft og de som må velge mellom avgiftsbelastede bensinbiler eller dyre elbiler i drift på dyr elbilkraft.
Mener at dette ikke er riktig og at elkraften av ovenstående er elbilforeningens VIKTIGSTE om ikke eneste VIKTIGE sak for at elbilen skal bli et alternativ for alle.
For denne saken skal jeg tåle mye drittslenging - Helt Krystallklart.
Sitat fra: pwb på søndag 28. desember 2014, klokken 21:23
Halv mil? 200 meter maks.
Sitat fra: Rismyr på lørdag 14. juni 2014, klokken 14:17
Jeg har nå fått tilbake bilen (i går, så den har stått 2 uker på verksted). Det jeg fikk opplyst at var gjort var følgende:
Ut med motor, skifte av motorstyringsenhet + bytte av 12 volt batteri.
For meg som er vant med bensin/diesel motor høres det dramatisk ut at hele motoren må ut. Denne er jo noe mer kompakt på el. biler.
Satser da på at alt er ok.
Både etter dette verkstedbesøket og når bilen var inne for å utbedre ac feil måtte jeg signere på hva verkstedet hadde gjort. Når jeg da ber om å få med en kopi til mine arkiver, sier de nei. Siden det er garantisak er det lovbrudd å utlevere meg kopien. Skulle gjerne sett hjemmelen for dette lovbruddet.
Det er vel ikke helt unaturlig at eier av bilen ønsker historikk på hva som har vært verkstedhistorikken?
H
Sitat fra: bb på fredag 02. august 2013, klokken 08:30Sitat fra: teslapower på fredag 02. august 2013, klokken 07:32Hva slags elsykkel har dere? Jeg bruker en Whisper 905 til jobb daglig.
Så frem til Tesla``n kommer, blir transporten konas elsykkel og dattras Golf IV.
Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 08:01Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 01:50
Man kan vel heller ikke på lovlig kalle noe en garanti i Norge hvis det ikke går ut over vår norske reklamasjons rettigheter på 5 år. Ei helle kan de avtale seg bort fra norsk lov.
Det som derimot er litt interessant er hvem kjøper vi egentlig bilen av? På min kjøpskontrakt står det Tesla Motors Netherlands B.V. som selger mens undertekst på alle sider i kjøpskontrakt er "Tesla Motors Norway AS". Hvis det er noen som har kunnskap om forbruker jus hadde det jo vært interessant å få betraktninger hva dette betyr for våre rettigheter for forbrukere (noe som blir viktig når en ser at "garantien" med skam å melde er en vits og ikke verd papiret den er skrevet på) at vi kjøper over nett og fra et nederlandsk selskap? Er det noen jurister her (og ikke bare hobby synsing på det feltet som jeg klarer godt selv:-D)?
Det er kontrakten du har signert, ikke garanti-betemmelsene. Den står du og Tesla Norge som parter på.
Denne garantien (les: ansvarsfraskrivelsen) er helt standard for internasjonale selskap, noe lignende følger med når du kjøper en Bosch støvsuger.
Sitat fra: ohh på fredag 26. juli 2013, klokken 20:57
Vedr eventuelt kjøp av andre vinterdekk/felger: Har fått info fra Tesla Norge i dag at dekktrykksmålere vil man bli hjulpet med av Tesla Service til høsten når det er på tide å bytte til vinterhjul.