Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Zero-talent

#1
Lading / Sv: Momsfritak til 2020
fredag 07. oktober 2016, klokken 14:52
Er jo veldig mange kjempepraktiske elektriske varebiler og lastebiler i alle størrelser. Nullutslippsbiler med hengerfeste og plass til familien er det bare å velge og vrake i. Ja, her er det bare å klemme på med avgiftene  ::)
#2
TLC / Sv: Rekkevidden på elbiler
onsdag 07. september 2016, klokken 12:10
Sitat fra: bno på onsdag 07. september 2016, klokken 11:23
Sitat fra: eha på onsdag 07. september 2016, klokken 10:39
Sitat fra: tomrh på onsdag 07. september 2016, klokken 10:31
Oppvoksende ungdom vil gjerne ha elbil.

Vri på det: Fossilbilen dør ut i takt med sine eiere? :)

Jeg er for øvrig 37  ;D

Javel, har ikke hatt fossilbil de siste 5 år. Glad jeg har bestilt TM3 jeg er 63  8)

Et godt eksempel og forbilde for unge bilkjøpere! :D
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Nye brukere, se her!
fredag 29. juli 2016, klokken 12:08
 :-X Så hva har droger og el bil for sammenligning bra til tak ta vekk dem ser frem mot ett positivt innholds rikt forum for en renere fremtid mvh ny medlem  :)

#4
LeafSpy / Sv: Europatur i sommer
lørdag 16. mai 2015, klokken 09:04
Og så er vel ikke laderene fulleffekt heller hvis jeg har forstått riktig? Hvis dette stemmer betyr det jo at superladenettverket i Frankrike er verdiløst for min del. Jeg ville aldri utsatt familien for slike ventetider på ferie.
#5
Det er hvor jord pinnen står.

Klokka 6, eller klokka 9.

F.eks på en 230V 1 fas + jord, så står den klokka 6.
På en 230V 3 fas + jord, så står den klokka 9.

Knatten
#6
Alt det andre / Sv: Kjøre fra haugesund til stavanger.
tirsdag 03. mars 2015, klokken 19:44
Slipper en og kjøre ned i ferja? Hørte at el-biler slapp det?
#7
OK, da ringer jeg i morgen og sjekker. Prøvde å oppdatere min, men var ingen oppdateringer tilgjengelig..
#8
Sitat fra: kos på torsdag 15. januar 2015, klokken 17:43
Hei - mariowing mitt bidrag i denne debatten har aldri dreid seg om penger, men har prøvd å få frem et poeng der det gjelder strøm og kjøp av elektrisk kraft.

Om ikke så mange år vi insentivene forsvinne og sakte men sikkert blir elbilen det bensinbilen var - en melkeku for staten. Nå er det slik at den melkekua ønsker jeg ikke skal flyttes over på elproduksjonen og her er de første signalene hurtigladere.

Prisen på elektrisk kraft i Norge kjøpes til alle forbrukere likt : kraftleverandører til sluttbrukere. dette markedet har stor konkurranse.

Nettdelen - fra kraftprodusent til forbruker er sterkt monopolisert - og det er her hurtigladestasjonene har definert seg ut av markedet for levering av strøm, og hevder at det er hastighet på strøm man betaler for.
Selvsagt hele dette markedet bygger opp om denne definisjonen som de som ønsker å tjene store penger på, bare det blir flere elbiler.

Her hevder jeg at man kunne definere nettet til også omhandle levering av kraft til Biler. I dag er det den eneste forbrukeren som er utenfor kraft markedets prinsipper.

Nettleien blir fordelt til samtlige forbrukere - ingen betaler mer for kraften enn elbiler og er antagelig den som betaler mest for nettleie og kraften. Dette mener jeg at vi må gjøre noe med - nemlig definere elbilen inn under det andre kraftmarkedet.

Personlig så betyr prisen på hurtiglading ikke så mye, men for en som bor i blokk og er avhengig av en hurtigladestasjon for å kunne ha elektrisk bil, er det økonomisk to verdener , som vil at elbilen aldri kan bli en bil for folk flest.

Så er det noen som mener at vi må bygge ut lavhastighets ladere 16 amper, med parkeringsplass. dette målet ser jeg som helt urealistisk, hvem skal betale strømmen, hvem skal avstå grunn. Parkeringshusene i dag fungerer etter dette prinsippet, men flere har innført max 6 timer lading.

Samtidig så er det slik at hadde man flere hurtiglader til "rett pris" ville man kunne ha elbil i blokk uten parkering med ladestolpe. Men kunne hurtiglade på hurtiglade stasjonen i nærmiljøet.

Noen ser kampen i mellom disse to utfordringene som personlige "interesser" og argumenterer hardt for sitt syn.

Jeg mener at det eneste insentivet som kommer til å stå igjen er elektrisk kraft. Om dette ikke blir regulert på lik linje med all elektrisk kraft vil vi få to beboere i Norge når det gjelder elbiler:

De som har egen ladesystem og kjøper kraft fra kraftleverandørene på Norpol markedet samt har avtaler med selskaper alla TESLA. Disse vil være de som har mest penger og god økonomi.

Så har vi de andre som må betale for kraften av et nettverk av hurtiglade stasjoner og lavhastighets  AC systemer til en pris som er dyrere i dag en bensinbil.

Om man da får et nytt avgiftssystem for bensinbilene, så vil et riktig og godt bilhold bli en klasse greie i Norge. De som har tilgang av billig elektrisk kraft og de som må velge mellom avgiftsbelastede bensinbiler eller dyre elbiler i drift på dyr elbilkraft.

Mener  at dette ikke er riktig og at elkraften av ovenstående er elbilforeningens VIKTIGSTE om ikke eneste VIKTIGE sak for at elbilen skal bli et alternativ for alle.

For denne saken skal jeg tåle mye drittslenging - Helt Krystallklart.
+1
#9
LeafSpy / Sv: LED pærer som passer i Soul?
søndag 28. desember 2014, klokken 21:35
Sitat fra: pwb på søndag 28. desember 2014, klokken 21:23
Halv mil? 200 meter maks.

Eg estimerte ca. 50 meter då diskusjonen gjekk ;D . Det vart sagt at nærlyset brukte 0,3kw, og at det utgjorde 4 tapte kilometer per 100 km. Men då konkluderar eg med at mitt anslag var nærmast sanninga.
#10
DRIFTSBATTERI / Sv: 2014 vs 2015 noe spørsmål
mandag 11. august 2014, klokken 09:34
Flere anbefaler luftfjærer som kjekt å ha. Kan så være det.
Men kombinasjonen luftfjærer + 21 tommers dekk er antakelig årsaken til de fleste problemene med skeiv- og hurtigslitasje.
#11

Lovbrudd er bare tull. Ingen lov som regulerer dette. Derimot kan det hende at BMW selv har laget seg en slik regel.
MEN; siden du ble pålagt å signere så har du en meget god sak når du forlanger å få beholde en kopi av hva du faktisk har signert på.   Det kan hevdes at det er et urimelig vilkår å forlange signatur, samtidig med at du nektes dokumentasjon på hva du faktisk signerte.
Her må BMW velge, enten signatur OG utlevere dok, eller droppe kravet om signatur.

Ole

Sitat fra: Rismyr på lørdag 14. juni 2014, klokken 14:17



Jeg har nå fått tilbake bilen (i går, så den har stått 2 uker på verksted). Det jeg fikk opplyst at var gjort var følgende:
Ut med motor, skifte av motorstyringsenhet + bytte av 12 volt batteri.
For meg som er vant med bensin/diesel motor høres det dramatisk ut at hele motoren må ut. Denne er jo noe mer kompakt på el. biler.
Satser da på at alt er ok.
Både etter dette verkstedbesøket og når bilen var inne for å utbedre ac feil måtte jeg signere på hva verkstedet hadde gjort. Når jeg da ber om å få med en kopi til mine arkiver, sier de nei. Siden det er garantisak er det lovbrudd å utlevere meg kopien. Skulle gjerne sett hjemmelen for dette lovbruddet. ;)
Det er vel ikke helt unaturlig at eier av bilen ønsker historikk på hva som har vært verkstedhistorikken?

H
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 22. april 2014, klokken 23:01
Fjernlyset blender ikke selv?  Finner ikke High Beem Assist.  Fikk beskjed om at dette fulgte LED hovedlys, som jeg har.  Hva skjer.....  dette er vel noe alle biler gjør selv nå til dags.  Hvor har jeg glemt å krysse av?
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: En liten dekk- og felgguide
fredag 07. mars 2014, klokken 16:06
Ja, det er 22" på bildet og prisen er for 20". Det er IKKE 245 på 10,5" bakfelg, det hadde aldri gått. Her er dataene på Concavo-hjulene på bildet:
9x22" ET30 - 255/30 foran, 10,5x22" ET38 - 285/25 bak.
#14
Lading / Sv: Skistativ til Model S
tirsdag 17. desember 2013, klokken 21:22
Heisann.

Har nettopp montert Whispbar og en Packline takboks på bilen vår. Tilsvarende løsning som Erot hadde tidligere I denne tråden. Men synes boks og stativ fjærer noe helt enormt. Man kan enkelt ta tak I fronten av takboksen og få den til å begynne å svinge. Såpass mye er det at det kan se ut som om whispbar'en beveger seg vertikalt med ca 1 cm på midten! Det synes jeg er mye. Bevegelsen ser ut til å bli tatt opp I plastikken mellom aluminiums barene og bilens tak. Frykter at dette er en svakhet som over tid vil gi tretthetsbrudd i festene. I tillegg frykter jeg at boksen kan ristes i filler...

Vi har tidligere brukt boksen med andre takbøyler (alt av stål) montert på gamlebilen. MYE stivere oppsett.
Andre som opplever tilsvarende med Whispbar? Kan jeg ha montert noe feil??? Erot, spesielt interessert i å høre om dine erfaringer.

Mvh skeptisk Turbo
#15
Enkle batterispørsmål / Sv: Har hjemmesiden til Tesla problemer?
onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:20
På telefonen og ipad kommer jeg fint inn med safari, men på pc med både chrome og IE fungerer det kun en gang etter at jeg har slettet cookies og så slutter det å fungere igjen.
#16
Endelig :) :)

Bilen klarte å kjøre fra Øker'n til Gravdal ved Tønsberg med 3 km igjen på gesometeret (Litt mere spennene enn jeg ønsket) ca 110 km. Bilen har fått på nye piggfri vinter dekk. Jeg kjørte så forsiktig som jeg klarte. Holdt i snitt 80km i timen uten varme på, men litt vifte.
Når jeg koblet på hurtigladeren så sa den at det var 14% igjen, fortalte laderen. På 15 minuter hadde jeg 66%.
Leste at det snart kommer en ny hurtiglader mellom Drammen og Tønsberg. De få gangene jeg skal til Oslo vil jeg nok benytte meg av den.

#17
Jeg får ikke min før i november, kanskje...

Det er vel et par på forum her som snart skal hente sin.

Det er også obervert en Tesla Model S i garasjen på NAV-bygget i Kr.sand.
#18
Sitat fra: bb på fredag 02. august 2013, klokken 08:30
Sitat fra: teslapower på fredag 02. august 2013, klokken 07:32
Så frem til Tesla``n kommer, blir transporten konas elsykkel og dattras Golf IV :).
Hva slags elsykkel har dere? Jeg bruker en Whisper 905 til jobb daglig.

Giant Roam XR Hybrid er bestilt - får den neste uke  :)
#19
Elbilen i Samfunnet / Sv: Korrosjonsproblem!
lørdag 27. juli 2013, klokken 10:26
Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 08:01
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 27. juli 2013, klokken 01:50
Man kan vel heller ikke på lovlig kalle noe en garanti i Norge hvis det ikke går ut over vår norske reklamasjons rettigheter på 5 år. Ei helle kan de avtale seg bort fra norsk lov.

Det som derimot er litt interessant er hvem kjøper vi egentlig bilen av? På min kjøpskontrakt står det Tesla Motors Netherlands B.V. som selger mens undertekst på alle sider i kjøpskontrakt er "Tesla Motors Norway AS". Hvis det er noen som har kunnskap om forbruker jus hadde det jo vært interessant å få betraktninger hva dette betyr for våre rettigheter for forbrukere (noe som blir viktig når en ser at "garantien" med skam å melde er en vits og ikke verd papiret den er skrevet på) at vi kjøper over nett og fra et nederlandsk selskap? Er det noen jurister her (og ikke bare hobby synsing på det feltet som jeg klarer godt selv:-D)?

Det er kontrakten du har signert, ikke garanti-betemmelsene. Den står du og Tesla Norge som parter på.

Denne garantien (les: ansvarsfraskrivelsen) er helt standard for internasjonale selskap, noe lignende følger med når du kjøper en Bosch støvsuger.

NOPE i mottatt (mine uthevinger) "Kjøpsavtale For Motorkjøretøy Vilkår og Betingelser" (dvs ikke garanti bestemmelser) står det svart på hvitt: "Agreement to Purchase. You, the Buyer, agree to purchase the vehicle described in your Vehicle C onfiguration (the "Vehicle") from Tesla Motors Netherlands B.V. ("we," "us" or "our"), pursuant to the terms and conditions of this Agreement."

Den er riktignok ikke fysisk singert hverken av meg eller Tesla, men konfirmert elektronisk. Mer at bilen her ble endelig konfirmert i juli og endelig avtale mottatt etter det.

Interressant nok står det i "Region Specific Provisions"

For NORWAY residents only:
Statutory rights under the Norwegian Consumer Purchase Act (2002). The Norwegian Consumer Purchase Act
("Forbrukerkjøpsloven) of 21 June 2002 no. 34 gives a consumer as buyer additional rights beyond what is set out herein. Please refer to that act in case of any legal issue arising.

(I tillegg er det en tilsvarende spesifikt for Danmark som er OT her men som gir dem full 14 dagers returrett på bilen med alle penger tilbake inklusive leveranseomkostninger hvis de kun har hatt interaksjon med Tesla på nett eller telefon gjennom kjøpsprosessen."
#20
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Dekk og felger
fredag 26. juli 2013, klokken 21:37
Sitat fra: ohh på fredag 26. juli 2013, klokken 20:57
Vedr eventuelt kjøp av andre vinterdekk/felger: Har fått info fra Tesla Norge i dag at dekktrykksmålere vil man bli hjulpet med av Tesla Service til høsten når det er på tide å bytte til vinterhjul.

Selv om man kommer med uoriginale felger?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA